Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvorfor skal man ikke si neger? Like dumt som i Pippi, hvor det ble sensurert bort "negerkonge" og byttet ut med med "sydhavskonge"...(pappan til Pippi, slik som i boka)

Og tegninger av griser osv i barnebøker er fy-fy...det krenker muslimer....

+100

når flyktninger kommer til ett land med fred og bønn om hjelp, bør dem jo følge reglene til landet.. skulle tatt seg ut om vi kom til muslimske land og lot våres kjære sprade i bikini...

du har igrunn rett. Når man kommer til ett fremmed land skal man lære seg språk og integrere seg i samfunnet. Dette innebærer en balanse mellom sin egen og den nye kulturen. Men dette må gjøres av begge parter for at integreringen skal kunne lykkes.

Om du drar til ett muslimskt land og lar du kjære sprade rundt i bikini på stranden så får hun nok veldig mange blikk fra menn. Dette da det er en helt annen strand-kultur. i de landene der vestlige turister ferierer er det også en større toleranse for slikt. Dubai er ett prakteksemplar på dette, men Saudi Arabia er stikk motsatt. Begge landene er muslimske, styrt av Sharia loven (Islamsk lovgivning), men Dubai har mange vestlige turister mens Saudi Arabia har så og si ingen. Det er derfor normalt å gå i bikini i Dubai. Dog ikke på gaten,. Men hvor ofte går nordmenn i bikini på karl johans gate`?

Diskusjonen her har igrunn eskalert ustoppelig. På tide å sette en stopper for dette? ordene pakkis, neger, sotskalle, pottet, fjellape og slike ord som har en nedlatende tone i seg er "tabu" å bruke rettet mot de respektive folkeslagene. Rasisme fortoner seg begge veier og det må derfor jobbes for å møtes på midtveien. Om jeg kaller en etnisk nordmann for en fjellape eller en pottet så må jeg også tåle å bli kalt pakkis tilbake.

Det som derimot ikke er akseptabelt fra mitt ståsted er generalisering av begreper. Alle sorte er ikke somalere som lever på trygd, alle mørke kjører ikke bmw og hakker kebab, alle hårete menn er ikke voldtektsmenn og fra krigsherjede land... Ja de siste linjene var RENT ironisk ment fra min side (jeg har litt selvironi)!

Nå klarte jeg faktisk å avspore meg selv... men saken er...IKKE REFERER ALLE STYGT STYLEDE BMW SOM PAKKIS TRALLER...kall dem heller for det de er..STYGGE BIMMERE!!

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

når flyktninger kommer til ett land med fred og bønn om hjelp, bør dem jo følge reglene til landet.. skulle tatt seg ut om vi kom til muslimske land og lot våres kjære sprade i bikini...

Amerikanerne har et kjent ordtak... "When in Rome, act like a Roman". Vi har alle forskjellige normer/æreskodekser og utfordringen er derfor som turist eller innvandrer ikke bare å vite om disse, men også akseptere dem. Mange nordmenn blir provosert når muslimske kvinner er tildekket med f.eks en hijab eller burka. Dette er ikke alminnelig praksis blandt kvinner i Norge (eller i andre deler av vesten for den saks skyld)... så hvorfor bærer muslimske kvinner dette klesplagget i Norge da?... Først og fremst fordi det ikke er forbudt... og fordi kvinnene og deres familier åpenbart verdsetter deres religion og kultur høyere enn våre tradisjoner.

Eksempelet viser hvor vanskelig integrasjon er og at integrasjon hele tiden også er en maktkamp der striden utkjempes politisk, sosialt og ikke minst tidsmessig. Tiden i en historisk sammenheng er en avgjørende faktor som mange glemmer når det gjelder integrasjon.

Skrevet
Hvorfor skal man ikke si neger? Like dumt som i Pippi, hvor det ble sensurert bort "negerkonge" og byttet ut med med "sydhavskonge"...(pappan til Pippi, slik som i boka)

Og tegninger av griser osv i barnebøker er fy-fy...det krenker muslimer....

+100

du har igrunn rett. Når man kommer til ett fremmed land skal man lære seg språk og integrere seg i samfunnet. Dette innebærer en balanse mellom sin egen og den nye kulturen. Men dette må gjøres av begge parter for at integreringen skal kunne lykkes.

Om du drar til ett muslimskt land og lar du kjære sprade rundt i bikini på stranden så får hun nok veldig mange blikk fra menn. Dette da det er en helt annen strand-kultur. i de landene der vestlige turister ferierer er det også en større toleranse for slikt. Dubai er ett prakteksemplar på dette, men Saudi Arabia er stikk motsatt. Begge landene er muslimske, styrt av Sharia loven (Islamsk lovgivning), men Dubai har mange vestlige turister mens Saudi Arabia har så og si ingen. Det er derfor normalt å gå i bikini i Dubai. Dog ikke på gaten,. Men hvor ofte går nordmenn i bikini på karl johans gate`?

Diskusjonen her har igrunn eskalert ustoppelig. På tide å sette en stopper for dette? ordene pakkis, neger, sotskalle, pottet, fjellape og slike ord som har en nedlatende tone i seg er "tabu" å bruke rettet mot de respektive folkeslagene. Rasisme fortoner seg begge veier og det må derfor jobbes for å møtes på midtveien. Om jeg kaller en etnisk nordmann for en fjellape eller en pottet så må jeg også tåle å bli kalt pakkis tilbake.

Det som derimot ikke er akseptabelt fra mitt ståsted er generalisering av begreper. Alle sorte er ikke somalere som lever på trygd, alle mørke kjører ikke bmw og hakker kebab, alle hårete menn er ikke voldtektsmenn og fra krigsherjede land... Ja de siste linjene var RENT ironisk ment fra min side (jeg har litt selvironi)!

Nå klarte jeg faktisk å avspore meg selv... men saken er...IKKE REFERER ALLE STYGT STYLEDE BMW SOM PAKKIS TRALLER...kall dem heller for det de er..STYGGE BIMMERE!!

+1

• 2 weeks later...
Skrevet

I norrøn litteratur omtales negere som "blåmenn" eller blámaðr... og det er i henhold til historikerne en betegnelse for maurerne. Dette var en muslimsk folkegruppe fra det nordlige Afrika som også regjerte over store deler av den iberiske halvøyen (Spania og Portugal). Jeg er imidlertid usikker på om det egentlig er maurerne kildene sikter til iom. at touaregene også holder til i det nordlige Afrika og touaregene er kjent for to ting: kamelhandel på tvers av Sahara og deres blå hodeplagg... den såkalte tagelmust. Jepp... VW Touareg er oppkalt etter dette folket.

Touareg - "det blå folket"

rujx2yyi1xisi3x0gnd8.jpg

Apropos Touaregfolket så er Tinariwen et band vi helt sikkert kommer til å høre mer fra i fremtiden. Disse menneskene fra nettopp Touaregfolket spiller en interessant blanding av tradisjonelle afrikanske rytmer kombinert med div. arabiske ingredienser inkl. en vestlig komp i bunnen (trommer og bass). Artig å høre noe helt nytt noen ganger... :D

http://www.youtube.com/watch?v=EX5xdNIobmc&feature=fvw

http://www.myspace.com/tinariwen

• 7 months later...
Skrevet

I norrøn litteratur omtales negere som "blåmenn" eller blámaðr... og det er i henhold til historikerne en betegnelse for maurerne. Dette var en muslimsk folkegruppe fra det nordlige Afrika som også regjerte over store deler av den iberiske halvøyen (Spania og Portugal). Jeg er imidlertid usikker på om det egentlig er maurerne kildene sikter til iom. at touaregene også holder til i det nordlige Afrika og touaregene er kjent for to ting: kamelhandel på tvers av Sahara og deres blå hodeplagg... den såkalte tagelmust. Jepp... VW Touareg er oppkalt etter dette folket.

Touareg - "det blå folket"

rujx2yyi1xisi3x0gnd8.jpg

Apropos Touaregfolket så er Tinariwen et band vi helt sikkert kommer til å høre mer fra i fremtiden. Disse menneskene fra nettopp Touaregfolket spiller en interessant blanding av tradisjonelle afrikanske rytmer kombinert med div. arabiske ingredienser inkl. en vestlig komp i bunnen (trommer og bass). Artig å høre noe helt nytt noen ganger... :D

http://www.youtube.com/watch?v=EX5xdNIobmc&feature=fvw

http://www.myspace.com/tinariwen

Jepp... 5 stjerner til Tinariwen på Roskilde. Jeg har litt sansen for disse ekte etniske bandene... 8)

Skrevet
Ja, herreguuud for en jævla dust som kommer til norge og ikke kan skrive språket hundre prosent perfekt...

Du kan jo ta deg en tur til pakistan eller whatever og se hvor fort du snakker/skriver flytende pakistansk.

Edit: Dessuten syntes jeg det er veldig unødvendig å legge så mye vekt på at fyren heter Ali.

Det finnes da for faen PLENTY nordmenn som er mye mer gramatisk ubrukelige enn dette.

Rasismenivået på norske forum begynner å ta seg kraftig opp ass :roll:

+++ fra meg.

Skrevet

Hvis ikke vi kan ha det gøy med innvandrere så er det ikke mye vi kan ha det gøy framover! Man kan liksom ikke lengre le og ha det gøy med tilbakestående, tykke folk, negere, homser eller gamle folk som går på trynet! Men hvis vi tenker oss litt etter så hadde vel en og envær trukket litt så smilebåndet av en "skrue" som løper bortover fortauet mens han kjefter på seg selv så sigla spruter og vifter med armene eller en skikkelig homse. Da hadde i allfall jeg trukket på smilebåndet, men man skal jo ikke peke og le for det er ikke snillt.

Innvandrere får tåle litt synes jeg, ingenting er vel festligere nå du står i en kø og foran deg står det en grisesta liten asiat og prøver å prute på noe han har funnet i tilbudskurven med en blanding av Vietnamesisk og klein Norsk. Asiater har det med å tro at de prater mye bedre Norsk enn det de virkelig gjør, så det er ikke bare pakkiser som skal få "kjørt seg"!

Skrevet
Hvis ikke vi kan ha det gøy med innvandrere så er det ikke mye vi kan ha det gøy framover! Man kan liksom ikke lengre le og ha det gøy med tilbakestående, tykke folk, negere, homser eller gamle folk som går på trynet!

Du er tydeligvis en av de som ikke klarer å skaffe deg selv underholdning og nytelse, uten at det går på bekostning av medmennesker skjønner jeg.

Kos type du..

Skrevet

Såså....vi må kunne le av hverandre, det er ikke til å stikke under en stol at enkelte anonnser er ganske artig lesning, enten det er mustafa fra Stovner eller Per med dysleksi som har skrevet den ;) det er forskjell på humor og rasissme

Skrevet

Du er tydeligvis en av de som ikke klarer å skaffe deg selv underholdning og nytelse, uten at det går på bekostning av medmennesker skjønner jeg.

Kos type du..

Synes du skal ta og legge deg og stå opp på riktig bein denne gangen, du høres jo ut som dama rett før ho skal ha mensen! #-o

Underholdning og nytelse har jeg heldigvis nok av på andre plan men det at jeg flirer litt av innvandrere som prøver å gjøre seg forstått er noe man rett og slett ikke kan noe for. Jeg og fruen var i fjor vinter vitne til en dame som gikk på trynet rett uttafor matbutikken så suppebokser og appelsiner lå strødd, vi klarte å holde oss og styrtet til for å hjelpe. Da vi kom i bilen igjen så lo vi så vi nesten grein, for det fallet hadde fått 10 av 10 i stilkarakter :wink:

Med du er vel en sånn kjekkas som kan styre hva du synes er morsomt du, sikkert et veldig morsomt å fargerikt liv du :roll:

Skrevet

Gift med fillipinsk dame, så allerede der var vel livet mitt mer "fargerikt" enn ditt liv. ;)

Men ser humoren i dårlig norsk, men fortviler stort over det en del ganger også..

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å le litt av (ikke bare med) folk som driter seg ut på en eller annen måte, men da må man også tåle og bli ledd av når man driter seg ut selv også, så lenge det ikke er ondsinnet så får vi tåle det, livet er for kort til å krangle om slike småting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...