jojr Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Det er så mange som gjør et poeng av det, Jeg tror jeg heller ville hatt en BMW som har gått 120 000 km i sørtyskland en 120 000 i Norge. Hvis begge kunne garanteres. Eller tar jeg helt feil da
bmwkizn Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Det er vel en del pga at man stoler mere på Km når bilen er ny i Norge. Pga mye oppslag om svindel ved export fra Tyskland,japan og Usa f,eks når det hjelder km etc. Så er det vel mye pga hvis man setter inn større motor.eller trimmer motor med chip etc så slipper man og betale toll Det må man hvis bilen ikke har vert i Norge i 10 år. hvis man blir tatt for det selfølgelig
Torbjørn E39 Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Har vel en sammenheng med for mange år siden da import var relativt ferskt, mye lureri ute å gikk, blant annet mye juksing med km.stand på merce og bmw, juks med servicehefter osv. For min del så har det ingenting å si hvor bilen er fra så lenge den er godkjent i Norge. Nå har vi også EU-godkjenning hvert andre år som også sier litt om tilstanden på bilen. Er vel på samme måte som mange fortsatt er opptatt av at servicehefte må følge bilen ellers er det svindel. For min del ser jeg ikke behov for servicehefte, dette er bortkastet materialet spør du meg. Kvitteringer er 10 ganger bedre, samt besiktige og prøve bilen før man kjøper.
S.Arnesen Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Er vel på samme måte som mange fortsatt er opptatt av at servicehefte må følge bilen ellers er det svindel. For min del ser jeg ikke behov for servicehefte, dette er bortkastet materialet spør du meg. Kvitteringer er 10 ganger bedre, samt besiktige og prøve bilen før man kjøper. Deler den meningen jeg også. Selv så gjør jeg all skruing og slik selv, så det å sette bort bimmern for å få byttet olje og slikt er helt absurd for min del. Man kan gjøre akkuratt det verksted gjør, og man sparer også masse penger. som pleier å ende i noe til bilen uansett Eneste tilfelle jeg ser noe poeng i å opprettholde servicehefte er på nye biler for å beholde garantien...
hagenisse Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Jeg ser ingen fordeler med at en bil er ny i Norge. Dårlige veier, dårlig klima og generelt en befolkning som driter i bil (hvordan ellers kan avensis selge så mye.. ).
Torbjørn E39 Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Eneste tilfelle jeg ser noe poeng i å opprettholde servicehefte er på nye biler for å beholde garantien... Var med å hentet en E34 91 mod 525ia til min bror tidligere, denne var gått 310000km da han kjøpte den, fantes ikke servicehefte på den men han vi kjøpte den av hadde kjøpt en kladdebok som han skrev dato og km.stand når han byttet olje, filter og andre deler på den samt perm for kvitteringer. Eneste vi stusset på var at det var montert Defa alarm og motorvarmer på den og i tillegg var det orginal alarm på den... Annet å tenke på er at nyere biler som servicehefte mangler på og det er tuklet med km.stand så får du ikke dekket ting på garanti da km blir sjekket mot database i Tyskland (tror jeg) og er det store uoverenstemmelser der med siste km meldt på service så får du avslag. Iallefall den beskjeden jeg fikk fra bmw verkstedet. Men det er vel forbeholdt av servicen er tatt på bmw verksted og nullstilt der?
jojr Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2009 Ja det er er dårligere veier og klima samt at mye små kjøring og by kjøring. Er det vel i tyskland også men det er vel en grunn til at det oftere er biler med manuell kasse, fordi de kjører 60 mil rett. Men det er kanskje også forandret seg at det stort sett normenn som ville ha automat
S.Arnesen Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Annet å tenke på er at nyere biler som servicehefte mangler på og det er tuklet med km.stand så får du ikke dekket ting på garanti da km blir sjekket mot database i Tyskland (tror jeg) og er det store uoverenstemmelser der med siste km meldt på service så får du avslag. Iallefall den beskjeden jeg fikk fra bmw verkstedet. Men det er vel forbeholdt av servicen er tatt på bmw verksted og nullstilt der? Jeg vet at mekonomen og pro mek i Sarpsborg er "godkjent" av bmw, slik at garantien gjelder selvom man velger å bruke de som alternativer. Om det er en lokal løsning eller ei vet jeg ikke noe om, men ville tro mekonomen er "godkjent" på landsbasis ihvertfall. Dama på reklamen sier ihvertfall så... hehe
Torbjørn E39 Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Jeg vet at mekonomen og pro mek i Sarpsborg er "godkjent" av bmw, slik at garantien gjelder selvom man velger å bruke de som alternativer. Om det er en lokal løsning eller ei vet jeg ikke noe om, men ville tro mekonomen er "godkjent" på landsbasis ihvertfall. Dama på reklamen sier ihvertfall så... hehe Vet at en del av de kjedene kjører til bmw verkstedet blant annet for nullstilling av service-indikatoren og sletting av feil. Så gjør de jo det så går jo historikken tilbake til "databasen i Tyskland". Det var det de gjorde på Mekonomen i Steinkjer iallefall på min E39 520. 525 får sine goder på bmw verkstedet, koster litt mere men har grei deal med dem og får god service i tillegg. Bruker bmw verkstedet også for å arrangere lokale bmw treff så de er serviceminded!
Torbjørn E39 Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Annet som også kan være annerledes på import biler er at de mangler noe utstyr i forhold til norske: - Klimaanlegg kan være tilpasset til annet miljø - Mangle alarm - Mangle lyktespylere (og oppvarming?) - Mangle oppvarmet speil m.m ? Min er import og den har såkalt intensiv spylervæske, tror det er noe ekstra sterk spylervæske som spyles innimellom vanlig spylervæske for å fjerne ekstrem smuss, vet ikke dette med sikkerhet.
Deep Dish Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Min er import og den har såkalt intensiv spylervæske, tror det er noe ekstra sterk spylervæske som spyles innimellom vanlig spylervæske for å fjerne ekstrem smuss, vet ikke dette med sikkerhet. Det har min E39 også og den er "norsk" så det tror jeg finnes på alle, uavhengig hvor den kommer fra...
jojr Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2009 På min var det intensiv spyler og det var en egen motor til slik at den spylte med høyere trykk. Men er det så stor forskjell på tilpassing av klimaanlegg på norsk og tysk bil tror du?
Torbjørn E39 Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Men er det så stor forskjell på tilpassing av klimaanlegg på norsk og tysk bil tror du? Ikke på tysk men lengre ned i kartet så tror jeg nok det vil være det. Har hørt snakk om det en gang for tid tilbake.
Lars89 Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Jobben henter en del biler fra Tyskland for tida. 2-3 år gamle gått 50-100 000. Bilene ser og kjennes "nye" ut med untak av en del riper fra maskinvask. Under er de helt rene. Bilene blir kjøpt av en stor, seriøs forhandler, men likevel. En norsk bil ville gjerne vært nedlasa med skit, full av riper og understell som synger på siste værset. Norske veien herper bilene våre!
Fredrik 90 Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 For mange spiller det stor rolle hvor bilen kommer i fra. Er bilen ny i norge så er det f eks lettere å finne bilens historie. Biler som kommer fra tyskland via importør kan det være vanskelig å finne historien til. Nå er ikke dette alltid tilfelle da. Kjøpte nettopp en 100% strøken 93 mod Audi 100 2,6 som nummer to bil. Denne kom til landet i 99, han som hadde den etter det og som jeg kjøpte bilen av bor rett nedi gata. I hanske rommet lå vogn kortet fra bilens tyske eier og et komplett service hefte fra både tyskland og tiden i norge. Men ut i fra vognkortet fant jeg bilens tyske regnummer og at bilen var eid av en doktor fra 93 til 99 og at den har gått i Hamburg. I service heftet fant jeg ut at den var solgt ny hos Audiforhandler Willi Tidke i Hamburg hvor den har fått alle servicer fram til 99. En telefon dit kunne f eks avdekke at de hadde bilen inne i 96 for å reparer en bulk på høyre bakdør pluss at de reparerte en Airbag sensor som fikk lampa til å lyse, i 94. Jeg personlig foretrekker at bilene er nye i norge, liker å vite bilens historie. Nå er det svært få importerte biler som er så lett å finne historien til som min Audi men det finnes noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå