Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er forskjell på og kjøre gris, enn og kjøre fort..

Du fikk straffa de, kanskje du lærer til nestegang?

Det er mye idiotikjøring rundt om ja, og de som kjører mest gris, er vel de fra alderen 18-23 om jeg ikke tar helt feil..[?]

Har jo også hørt om på f.eks vinteren, at noen har fått sleng på bilen, uten at de har gjort det frivillig, og mista lappen, det er jo normalt om vinteren..

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det har seg slik at jeg ble stoppet i 108 i 70 sone og mista lappen i 3 mnd og ei go bot, men jeg har bare hatt lappen et år med tanke på prøveti. Og lurer på om jeg virkeli må ta oppkjøring på ny...? Jeg har eller hadde lettlappen siden jeg var 16 og, viss det spiller noen rolle...

107 i 70 sonen er ikke så gale. Det er en her som mistet korte i 240 km/h i 70 sonen. Blir vel verre for han.. Alle kjører over fart grensen.

Skrevet
dette var da ikke så ille.

jeg kom kjørende på 2 felt`n i fredrikstad. er 60 sone der. kom opp på siden av en merce med 4 eksosrør. han prøvde å kjøre fra meg. og jeg måtte bevise at bmw er bedre. midt på sletten er det en liten s sving. jeg kommer ut av den i ca 120 og ser politi midt i veien og vifter. jeg blir da stoppet og ser de har laser.

vet du hva fartsgrensa her er sa han. 60 sa jeg.

vet du hvor fortt du kjørte? nei. sa jeg.

nei.... ikke vi helle..

så ble advarsel og fikk kjøre vidre.

fikk bevista at bmw er bedre enn mercedes da. jeg ble stoppet. ikke han.

pleier og holde fartsgrensa nå. maks 10 over noen ganger. og 120 i 100 sonen på E6 på vei til og fra jobb.

Det er akkurat slike situasjoner som skiller mus fra menn... hvorfor i alle dager var det plutselig viktig for deg å "bevise" at din BMW er hurtigere enn en rånestyla Mercedes ?... ](*,)

bare fordi jeg ikke liker mercedes og fordi han la opp til det.

Skrevet
Jeg syns 18-20 år gamle sjåfører er milevis mye bedre sjåfører enn oldies-gjengen.. ikke fordi jeg er ung selv, men det er mange gode sjåfører som har kjørt bil og fort i mange år utenfor veier, på veier og i det heletatt har interesse for kjøring, selv om de ikke har erfaring på papiret(ulovlig kjøring mao). Kjører man gris, så blir man også bedre, dessverre for de som kjører over evne selvsagt, men man lærer faktisk til å håndtere bilen i ekstreme situasjoner. Det rettferdiggjør selvsagt ikke at de unge kjører mest ut, men husk på at dette som regel er disse som ikke har interesse for bil og som sitter fastlåst med bøkene 99% i tiden og bare bruker bilen som et fremkomstmiddel.

Veit om mange som kjører gris jeg, da mener jeg helt sinnsykt.. som har holdt seg på veien fra første dag med lappen, da snakker vi sladding på skogsveier i 120+ og "drifting" på hovedveier i 150. Mens jeg kjenner også de som rygger på andre biler på parkeringsplasser, kjører ned i grøfter i 20km og liknende, sistnevnte er de uerfarne uten interesse!

Jeg er langt mer redd klovner som ikke har interesse for bil og som har noen år med lappen og som på mirakuløst vis ikke har drept noen enda.. kun pga flaks. De kan hverken kjøre ELLER har kontroll på bilen i farta de kjører i.

Kunne ikke vært mere enig!

Det er desverre slik at noen er gode i matte, andre er gode i fotball og noen kan kjøre bil. Slik er det desverre.

Ett eksempel er den tidligere sjefen for vegvesenet region øst. Når de skulle heve høyeste fertsgrense fra 90 til 100km/t her i norge. Presterte han å si at det var alt for fort og at det norske folk ikke ville takle slike hastigheter.

Det var da det gikk opp for meg at vi er veldig forskjellige vi mennesker. For min del kunne de hevet grensen til hvertfall 150 på de beste strekningene. Men det hadde blitt for noen, som å gi meg en pensel og be meg tegne en hest. Tror tegningen hadde blitt mer lik en elefant elns ;)

Ironien er at den samme direktøren i vegvesenet ble intervjuet på et senere tidspunkt og konfrontert med at både fartsovertredelser (antall bøter utstedt) og ulykker på disse nye strekningene med 100 km/t fartsgrense. Hadde gått merkbart ned!

Jeg vil tørre å påstå at synes du 150 km/t er for fort, farlig eller risky på norges få fine motorveier. Da har du ikke "bilgenet".

Desverre så har Fredrik også rett. Er mange sjåfører (les: unge menn) som ikke har hemninger og/eller blir litt for trygge på seg selv og når man tøyer strikken lenger og lenger, så ryker den til slutt. Jeg kan desverre si, been there done that. Langt opp på 3'e giret i en hårnålsving, nappe brekket, bånn gass, litt for mye understyring og ut i grøfta.

Men denne diskusjonen er det aldri noen som vinner siden (litt usikker på tallet) 90%?? av norges befolkning mener de er bedre sjåfører enn alle andre.

Men hva legges i en god sjåfør? Mine verdier er effektivitet og at man skal være fokusert på å kjøre bil. Synes det er alt for mange som sitter i sin egen drømmeverden i trafikken. Mens en annen person, ta tilfeldigvis en småbarnsmor.... synes kansje å være ekstra forsiktig er den viktigste kjerneverdien. For henne er det ikke så viktig om venstre eller høyre felt er forbikjøringsfeltet på motorveien. Ei heller å vente ett par luker ekstra i rundkjøringen, bare for å være sikker. Før hun kjører inn.

Det var mine 50 øre :)

------------------------------------------------------------------------

Men til trådstarter, alltid leit å miste lappen. Håper det ordner seg for deg. Folk har vært helldige.

Sjøbuse: Jeg har ligget bak deg i over det dobbelte av hva som er lov på norske motorveier. Din lille fartssynder :P

Skrevet

Er veldig glad jeg er litt mere voksen nå enn når jeg fikk lappen.

Har hatt lappen i over 17 år nå, og det gjør meg absolutt ingenting å la en råne kjøre fra meg. :wink:

Jeg vet at jeg er garantert bedre til å kjøre enn 95% av dem likevel, har kjørt banekjøring og iskjøring i 10-12 år nå..

Så om de tror de har kjørt fra meg, så skal de få den. Jeg gidder ikke bry meg.

Vil jeg kjøre litt aktivt, så er det enten på lukket bane eller finne en øde vei utenfor allfarvei. Trenger ikke tilskuere. :lol:

Skrevet

der jeg kjørte fra merca var d 2 felt godkjent for 120 km/h ifølge EU kravene. støyvolder med gjerde på begge sider av veien. 1 meter midtrabatt mellom de 2 feltene som går andre veien. og det er busker og gjerde i midten. det var kl 1 på natten. og 2 biler til på veien. merca og en celica med henger som prøvde å henge på.

så vil ikke si det var verdens undergang å kjøre litt fort der.

bjaqzmwltv80mt1a86p2.jpg

Skrevet
Jeg syns 18-20 år gamle sjåfører er milevis mye bedre sjåfører enn oldies-gjengen.. ikke fordi jeg er ung selv, men det er mange gode sjåfører som har kjørt bil og fort i mange år utenfor veier, på veier og i det heletatt har interesse for kjøring, selv om de ikke har erfaring på papiret(ulovlig kjøring mao). Kjører man gris, så blir man også bedre, dessverre for de som kjører over evne selvsagt, men man lærer faktisk til å håndtere bilen i ekstreme situasjoner. Det rettferdiggjør selvsagt ikke at de unge kjører mest ut, men husk på at dette som regel er disse som ikke har interesse for bil og som sitter fastlåst med bøkene 99% i tiden og bare bruker bilen som et fremkomstmiddel.

Da synes jeg det er rart at veldig ofte når det er dødsulykker så er det gjerne kombinasjon av stort fart, "ungdom" og gjerne kjappe biler.

Hvis du ser på forsikring så gjenspeiler det meste seg der.

Klart du har de klomsete eldre folkene, men det er som oftest ikke like dramatisk.

Selv om en person har interesse for bil og gjerne kjører bil på bane vil ikke han automatisk bli bedre enn andre i trafikken. Han kjører gjerne litt mer aggresivt enn andre.

Hvis du spørr folk som har stor interesse for bil og vært med i noen år, så har de gjerne mange historier hvor de har vært utenfor veien.

Skrevet

Det er akkurat slike situasjoner som skiller mus fra menn... hvorfor i alle dager var det plutselig viktig for deg å "bevise" at din BMW er hurtigere enn en rånestyla Mercedes ?... ](*,)

Det kalles "å ha det litt moro". For folk som ikke er døde invendig og kjører kjedelige dieselbiler er ikke dette et ukjent fenomen.

Herre min hatt, hvorfor diskutere noe slikt? 107 i en "nedpriset" 70-sone på landet midt på natta er så uskyldig som bare det.

Beviser for ørtende gang at politiet prioriterer budsjettet framfor trafikksikkerhet.

Skrevet
der jeg kjørte fra merca var d 2 felt godkjent for 120 km/h ifølge EU kravene. støyvolder med gjerde på begge sider av veien. 1 meter midtrabatt mellom de 2 feltene som går andre veien. og det er busker og gjerde i midten. det var kl 1 på natten. og 2 biler til på veien. merca og en celica med henger som prøvde å henge på.

Hmmm... det hjelper dessverre ikke at du mener det... det er stadig for fort i henhold til loven i Norge og det er den du må forholde deg til i Norge... :roll:

Skrevet

uansett kjipt og miste lappen... å kjørt for fort har vi vel alle gjort.. så du har vel bare hatt uflaks å blitt stoppa!

Skrevet

Det kalles "å ha det litt moro". For folk som ikke er døde invendig og kjører kjedelige dieselbiler er ikke dette et ukjent fenomen.

Nå har ikke jeg alltid kjørt en relativt kjedelig diesel... og det er heller ikke jeg som bestemmer hva fartsgrensene skal være i Norge. Da jeg bl.a hadde en Porsche med 300 HK på 80-tallet (les: da jeg var i tyveårene)... noe som tilsvarer rundt 500 HK idag... brukte jeg hestekreftene på Autbahn. Jeg hadde muligheten til 5-6 lengre turer i året sydover på kontinentet og det tilfredstilte heldigvis mitt begjær når det gjelder fart. Hvorfor kjøre 130 ulovlige Km/t i Norge når man har muligheten til f.eks å kjøre det dobbelte i Tyskland... :P

Skrevet

Hmmm... det hjelper dessverre ikke at du mener det... det er stadig for fort i henhold til loven i Norge og det er den du må forholde deg til i Norge... :roll:

vet det. men jeg ser ikke på det som så jævlig uforsvarlig med høy fart på en strekkning som er godkjent for det jeg hadde. 2 biler til på veien i samme rettning. umulig å kjøre ned noen andre verken biler eller folk.

er veldig oversiktig der. opplyst vei. og ha for høy fart andre steder er jeg enig i at ikke er noe serlig. men denne veien har bedre standard enn 100 sonen på E6 flere stede gjennom østfold.

jeg holder stortsett fartsgrensa på en prikk med 2 stk digitale målinger. og cruicecontrol. men hender jeg gasser på om forholdene ligger tilrette.

Skrevet

vet det. men jeg ser ikke på det som så jævlig uforsvarlig med høy fart på en strekkning som er godkjent for det jeg hadde. 2 biler til på veien i samme rettning. umulig å kjøre ned noen andre verken biler eller folk.

er veldig oversiktig der. opplyst vei. og ha for høy fart andre steder er jeg enig i at ikke er noe serlig. men denne veien har bedre standard enn 100 sonen på E6 flere stede gjennom østfold.

jeg holder stortsett fartsgrensa på en prikk med 2 stk digitale målinger. og cruicecontrol. men hender jeg gasser på om forholdene ligger tilrette.

Sorry Mac... den holder ikke i Norge. Hva du eller jeg mener er ganske uinteressant i denne sammenhengen og akkurat det bør du lære deg rimelig fort. Nå har du tre måneder til å tenke deg godt om på og forhåpentligvis roer du deg litt ned til den tid kommer og du får tilbake lappen... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...