Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha ny bil etter førstegangstjenesten, og det blir nok en 98-01 E46 4-dørs. Disse ligger fornuftig i pris og et bra hopp opp fra 92 320i og Golf II!

Spørsmålet er i hovedsak bensin mot diesel. Jeg liker godt diesel på grunn av turboen og umiddelbar respons i turtallsområdet. Det negative er såklart lyden, men det er mindre viktig. Ekstrautstyr er viktig! Helst mest mulig :)

320d:

136 hk, 330 nm

Lavt forbruk, mange biler med bra utstyr

323i:

170 hk (++), 245 nm

Typisk R6 forbruk (regner med samme som min gamle 320), færre biler på markedet

Kom med erfaringer om motor og biltypen generelt. Mange barnesykdommer på E46?

Skrevet

E46 er veldig gode biler. Er på min andre og garantert ikke siste.

Eldre 320d hville jeg styrt unna pga endel feil med motoren. Turbo mm. er ikke det beste på de.

323i er en veldig fin motor som funker veldig bra på norske veier. Kjøp med manuell så er de ganske spreke også :wink:

Her kan du lese om vanlige feil med E46. I tillegg til det som står der er det endel feil med sentrallås, automatkassene kan ryke hvis det ikke blir skifta olje i tide og Vanosen på M52/M54 er garantert "defekt" dvs fungerer ikke optimalt og må overhales. Ligger en tråd her på forumet :wink:

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/

Skrevet

Nå er det jo ikke turboen som er hovedproblemet på motorene før sept 2001 (facelift), men heller høytrykkspumpa som er synderen. Derimot skal det sies at ikke alle vil få problemer med den.

Noen blir sikker å argumentere om store kostnader OM det skulle skje noe med en dieselmotor, men det kan jo skje ting med en bensinmotor også. Leser jo veldig mye om disse o-ringene til vanosen for å nevne et eksempel.

Du får heller sette deg en mening om hvordan kjørestil du har og hvor mye du kjører. Jeg har selv en 320d (150hk) og syntes det passer meg perfekt siden jeg kjører mye på landevei opp til campingvogna. Og med prisforskjell på bensin/diesel og redusert forbruk på 320d kontra gammelbilen sparer jeg ca 8000 kr årlig på å kjøre diesel.

Når det kommer til kjørestil må du tenke på hva du forventer av motoren/bilen. En dieselbil er ikke noen racer, men du kommer deg effektivt forbi biler på landeveiskjøring, men det blir veldig fort slutt på artigheta pga av kort arbeidsintervall (turtallsområde).

Skrevet
Nå er det jo ikke turboen som er hovedproblemet på motorene før sept 2001 (facelift), men heller høytrykkspumpa som er synderen. Derimot skal det sies at ikke alle vil få problemer med den.

Noen blir sikker å argumentere om store kostnader OM det skulle skje noe med en dieselmotor, men det kan jo skje ting med en bensinmotor også. Leser jo veldig mye om disse o-ringene til vanosen for å nevne et eksempel.

Du får heller sette deg en mening om hvordan kjørestil du har og hvor mye du kjører. Jeg har selv en 320d (150hk) og syntes det passer meg perfekt siden jeg kjører mye på landevei opp til campingvogna. Og med prisforskjell på bensin/diesel og redusert forbruk på 320d kontra gammelbilen sparer jeg ca 8000 kr årlig på å kjøre diesel.

Når det kommer til kjørestil må du tenke på hva du forventer av motoren/bilen. En dieselbil er ikke noen racer, men du kommer deg effektivt forbi biler på landeveiskjøring, men det blir veldig fort slutt på artigheta pga av kort arbeidsintervall (turtallsområde).

Jeg er veldig enig i det du skriver her... og det er helt korrekt at E46 318d/320d med den tidligste M47D20 motoren uten common-rail (115/136 HK) normalt ikke har problemer med turboen. De senere modellene fikk en mer avansert turbo med varierende geometri og de var til og begynne med ikke av den aller beste kvaliteten. Pumpeproblemet er generelt overdrevet, men noen er dessverre uheldige.

Vedr. E46 323i vs. 320d blir det som å sammenligne epler og bananer... og det blir for dumt. M52B25 og M47D20 motorene er helt forskjellige og det eneste de har til felles er at de er konstruert av BMW.

Skrevet

Siterer Fredrik "Vedr. E46 323i vs. 320d blir det som å sammenligne epler og bananer... og det blir for dumt. M52B25 og M47D20 motorene er helt forskjellige og det eneste de har til felles er at de er konstruert av BMW."

sier det jeg altid sier: "Se om du får prøvd begge motoralternativene før du kjøper"

Det er umulig å si hvilken av disse motorene du liker best, brennstofforbruk er en annen ting, ingen tvil om hvem som går billigst, kjører min 320d på 0,4 - 0,5 ved blandet kjøring.

Ellers erfaring jeg har med dieselen er at det er en veldig fin motor til "landeveiskjøring", behagelig, passe sterk osv.....

Skrevet

Ellers erfaring jeg har med dieselen er at det er en veldig fin motor til "landeveiskjøring", behagelig, passe sterk osv.....

Det samme kan man også si om 323i også bortsett fra at den har en langt mer behagelig lyd, men ikke sikkert man merker det hvis man har radioen på :wink:

Skrevet

Her ville jeg helt klart anbefale deg 323I med manuell gir. Dette er vel versjonen med dobbel vanos så da har du både bunndrag og fint forbruk til 170 hk sekser å være. Det at det ikke flommer over av brukte 323 er jo bare bra for andrehånds verdien. Dessuten så er 170 hk i denne bilen meget friske saker, i og med at 523 går ganske bra

320D med 136 hk er triste saker, både lydmessig og effekt messig. Foreldrene mine hadde en 2000 modell med automat og den fungerte selvfølgelig greit, men den mangler det lille ekstra. De hadde førøvrig skremt sin opp til 168 hk med Chipp, og da viste den jo friske takter.

Skrevet

Vi hadde en 1997 E36 323i i med manuelt gear årene 2001/02 og tiltross for at hverken jeg eller min bedre halvdel ble spesielt begeistret for selve modellen E36 med M-Tech understel var motoren absolutt i toppklassen. Motoren er bl.a mye sterkere enn det BMW påstår og lydbildet er som en BMW rekkesekser skal være... snadder. Den er smidig, relativt økonomisk og rimelig agil på høyere turtall. Allikevel... etter ca. 50000 Km byttet vi denne BMW´en ut med en nesten helt ny 2003 E46 318d Touring. Dette gjorde vi primært fordi vår livssituasjon endret seg med bl.a et behov for å kjøre vesentlig flere kilometer pr. år (ca. 40000 Km årlig). I en perfekt verden velger man naturligvis bensinrekkesekseren, men BMW´s dieselrekkefirere er under ingen omstendigheter dårlige... de er bare tilpasset et annet behov. Vi har aldri angret og nå har vi hatt vår E46 318d Touring i over 6 år og kjørt totalt ca. 220000 Km. Økonomien er avgjørende, men når dette er nevnt er bilen også temmelig behagelig og lett å leve med. En E46 318d Touring går bedre enn mange tror og til daglig tenker man derfor ikke over at den har en dieselmotor. Sammenlignet med tilsvarende dieselmotorer fra f.eks Ford eller Audi/VW er motoren i en E46 318d/320d uten tvil betydelig mer sofistikert og kultivert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...