Gå til innhold

WEBASTO, en historie i mange akter!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens,

Jeg har tidligere postet flerer innlegg rundt mine problemer med webasto:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=132569&highlight=

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=127674&highlight=

Jeg har altså en E39 BMW 525dat, som jeg kjøpte av hr.uærlige selger via hr.ikke-skyld-på-meg bilforhandler. Altså, privatsalg gjennom kommisjon der selve forhandleren sitter igjen uten noen form for ansvar.

Atlså, da jeg sjekket bilen, sjekket jeg også webastoen. Denne startet jo fint, og dermet trodde jeg at komponenten var i orden!

Jeg har kjøpt en bil med Webasto, og derfor bestemte jeg men uansett for å fikse dette. Sjekket litt priser i utlandet, sjekket brukte styre-enheter, via ebay.de, samt kjørt diagnose hos både Kolberg Caspary og BMW. Mitt valg falt på mitt BMW merkeverksted, som jeg ellers er svært fornøyd med (bilia fornebu) ift ny webasto!

(red. Caspary sier kjølevann-temp var 28000C, og med det sier BMW: defekt styre-enhet. Bytt greiene!)

Bilia har altså byttet Webasto + Eksos + Programmering til bilen. De har i tillegg testkjørt greiene uten problem, altså utført et stykke arbeid knyttet til dette. Da jeg henter bilen, er jo det første jeg gjør å teste greiene, via fjernkontroll, via timer osv...

Guess what! Den stopper altså nøyaktig etter 2 minutter og masse hvit røyk kommer sigene... Konklusjonen er da altså at ingen ting er forandret. Deler + Arbeid kom på rundt 15.000,- og der står jeg da! Dette har jo endt med at jeg ikke har villet ta med bilen, og bilia har gitt meg lånebil i mellomtiden. Så da står bilen på verksted fortsatt...

Dette er altså et problem som "kommer-og-går" og BMW har jo ment at å bytte hele varmeren ville fikse opp i dette. BMW har i tillegg byttet batteri, viftemotsand og andre komponenter.

Tenke bare å informere om min syke historie om webasto :)

(nei jeg smiler ikke før greiene er fikset!)

Mine egne teorier:

1.Webastoen puttrer som en mopped! noen ander som opplever dette?

Det "kan" virke som om denne "putringen" i seg selv kveler flammen

2.Canbus - feil et annet sted i bilen

3.Spenningsregulator, spenningsfeil. Har bilen min på egen hånd også ødelagt styrekortet på den nye enheten?

4. Sensorfeil, har webastoen egne sensorer, eller leser webasto-enheten temperatoren via canbus?

PHEW!

Skrevet

Syntes kanskje det kan høres ut som canbus feil, da hele webastoen er byttet.

Men på en annen side så kan det jo være defekt webasto, selv om den er ny, eller at den har fått seg en liten kilevink under montering...

Men på den tredje siden, så er det jo veldig vanskelig å stille en diagnose over nettet også da... :)

Skrevet

Det trenger ikke helt å være det, men han kan ihvertfall henvende seg til det verkstedet som "fiksa" bilen, om de også foretok feilsøking, fordi de har kanskje feilsøkt for dårlig eller at det var noe mer feil.

Skrevet

Scoot, er her enig i det.

Kan også legge til at gutta på bilia har vært glimrende å ha med å gjøre og har brukt dem i tja 3 år. Men det er vel som det ofte er, travelt og de foretar "for lett" feilsøking.

Men, sant nok: jeg må egentlig bare lære meg å holde kjeft og svinge innom apoteket for mer "tolmodighet". Jeg eier jo ikke den slags ;)

Fela, burde jo kjøpt en Toyota Avensis. Har dere sett ansiktet på Toyota Avensis-eiere, de er jo smørr-blide hele tiden! :)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen jeg, samme om det er JEG eller ANDRE som skal fikse MIN bil, jeg tråler fortsatt internett for å finne feilen. Nysgjerrighet er slitsomt! :P

Skrevet

For sikkerhets skyld: Sjekk dieselfilteret ditt visuelt for dieseldyr. Dette har gitt meg problemer helt like du beskriver på mine Geländewagen. Etter dieseldyrkur ordet det seg.

Skrevet

Ah, hvor sitter dette filteret? Hvordan ser dyra ut? firbente små? :)

Jeg har fortsatt ikke hørt noe fra verkstedet. No news is good news :)

Jeg har bilen dems, og dem har min, jeg har ikke tenkt til å mase mer :)

Skrevet
Ah, hvor sitter dette filteret? Hvordan ser dyra ut? firbente små? Smile

Tipper du har ett hovedfilter og ett forfilter, men jeg er faktisk usikker på hvordan det konkret ser ut på din motor. Forfilteret er en gjennomsiktig sak som bør sitte på dieselledningen fremme i motoren. Dette er nok av gjennomsiktig plast. Er det en sort guffe inne i dette, så er det dieseldyr. Normalt skal det være helt blankt og nærmest fritt for urenheter.

Skrevet

der er ikke noe filter fra tank til matepumpe under bilen, pumpe sitter under gulv ved førerstol.

hvit røyk fra brenner kan være dårlig matepumpe, alså lite trykk i brennkammer

trykk skal være 2.5 bar som det står på webastoen.

det skal også være mulig å justere co2 på brenneren via diagnose uttak

på brenner( mener det skal være mellom 7-10% ved full effekt)

må også ha avgassmåler til dette.

Skrevet

Noe jeg nevnte i "artikkelen" var også at under oppstarten, dvs fra 1.min - 2.min (da den øker "turtall") så låter det litt som en moped. Det putrer en god del, og jeg har en følelse når jeg hører dette, at det er noe med avgass/eksos som gjør at flammen slukkes... det høres i allefall veldig sånn ut. Problemet med webastoen min er det stopper nøyaktig 2 minutter etter oppstart, og dette skjer i ca 90% av tillfellene. I de 10% den fungerer er som oftest når jeg kjører (altså når den går slik den skal når bilen er kald).

Vel, BMW har jo byttet eksos på webastoen også, så .... jaja

Ellers, hvit røyk forklarte caspary med at det var ubrent diesel i brennern etter at den stopper. Ellers 530diesel, så er det nok helt riktig det du sier med dårlig matepumpe. Dvs hvis man har mye hvis røyk mens den er i gang...

Skrevet

I bruksanvisningen til min webasto (bensin) står det at hvit røyk og påfølgende stans kan komme hvis det er lekkasje mellom innsug og eksos på webastoen. Disse ligger rett ved hverandre og er kun adskilt av pakningen på monteringsbraketten. Hvis det er lekkasje mellom den, vil den suge inn eksos som igjen gir dårlig forbrenning.

Skrevet

Da har jeg henta bilen! En mekaniker på verkstedet har kjørt webastoen flere ganger gjennom helgen nå, og har ikke klart å reprodusere feilen! Jeg testet også da jeg hentet bilen, og den stoppet i allefall ikke etter 2 minutter! Den senker "turtall" etter kanskje 5 minutter, muligens helt ned for så å starte igjen, men dette tror jeg er normalt...

BMW har byttet batteri!

Det som kan være tilfellet, er at batteriet var utkjørt og at dette var årsaken til at den stoppet etter 2 minutter.

Vel, det virker i allefal nå, selv om jeg er über-skeptisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...