Fredrik Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Jeg har nå utvidet mitt tidligere svar i denne tråden. Porsches ulike modeller i de ulike seriene er relativt innfløkt å holde orden på, men nå tror jeg vi har fått Carrera begrepet på plass i en større sammenheng.
Christian V Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Etter mitt skjønn finnes det kun én 911 Carrera, og det er modellen som ble levert fra 1984 til 1989. Vi kan kanskje være enige om det, ellers kan vi vel være enige om at vi er uenige.
Fredrik Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Etter mitt skjønn finnes det kun én 911 Carrera, og det er modellen som ble levert fra 1984 til 1989. Vi kan kanskje være enige om det, ellers kan vi vel være enige om at vi er uenige. Vi er ikke uenige om at modellen du sikter til heter 911 Carrera, men den betegnelsen er etter min mening alt for upresis til at den kan brukes til noe fornuftig. La meg ta et par eksempler. I USA omtales samtlige 911 modellserier fra og med 964 som Porsche Carrera (!). Den klassiske 911 modellen fra 1964 til og med 1989 omtales derimot som Porsche 911 Carrera. I Tyskland er man vesentlig mer presis og spesifiserer modellserie og/eller program i tillegg for å poengtere eksakt hvilken 911 modell man snakker om. I ditt tilfelle er dette viktig iom. at bl.a 911 Carrera 2,7 som kom i 1974 kan forveksles med din modell hvis man utelater motorbetegnelsen. Mrk. at denne modellen også er en såkalt G-modell (1974-89). Derfor mener jeg at man enten bør kalle din modell for Carrera Coupe (fra E-programmet - noe jeg foretrekker) eller Carrera 3,2 (med et lite forbehold om variantene med katalysator iom. at de kun har 207 og 217 HK). I tillegg er det etter min mening vesentlig å poengtere at modellenes fartsressurser ikke er identiske avhengig av om de er en coupe, cabriolet eller en targamodell. Det skiller f.eks nesten et sekund 0-100 Km/t mellom coupemodellen og cabrioletmodellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå