Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det de burde innføre er obligatorisk banekjøring så folk kan lære seg å hente inn kontrollen når de har passert grensa.

Det farligste i trafikken er de passive billistene.

quote]

Det er vel de passive billistene som gjør at de aktive pusher grensene, og smeller til slutt, men de passive er vel også de som er roligst bak rattet..

Dette med å lære hvordan og hente inn igjen kontrollen når en har passert grensen er vel målet med glattkjøringen, Men jeg syns en skulle lært i større grad å spinne, ta brekksladd- hvordan å hente inn igjen en provosert sladd som kom ut av kontroll osv.. Lære å herje rett og slett.. Er jo ikke alltid det lureste er å gå på bremsen..

På min glattkjøring lærte de meg at jeg aldri skulle ta bilen til grensen. Jeg fikk kun lov til å understyre.

Skolebilen var en E46 320i, likevel fikk jeg ikke lov til å lure ut rompa på den. :roll:

Glattkjøringen er langt ifra god nok. Den burde var lengre, elevene må få friere tøyler og alt bør prøves på tørr/våt asfalt også.

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Siste avsnittet ditt er vel noe av det jeg prøvde å si.. Bare jeg nevnte eksempler.

Jeg fikk lov en gang å ta en rolig burnout med 118d på glattkjøringen.. Var egentlig kun pga at de var eneste kjøreskolen i byn som hadde BMW den gangen at jeg valgte dem.. hehe..

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan denne grønne L skal bedre trafikksikkerhten hos de unge.

Som påpekt tidligere så vil de som er i risikogruppen, unge menn, sannsyneligvis drite i å bruke merket uansett.

En annen ting er at man ikke er utsatt nok når man er i denne gruppen. Jeg har alltid hatt et godt forhåld til politi og rettsvesen. Men når det kommer til unge menn og bilrelaterte saker skal de alltid slå så utrolig hardt ned. Kjører man ett par over (som 90% her inne gjør) og har en frønn L bakpå kan jeg tenke meg du er høyest på prioriteringslista til sivilen.

Noe av det sykeste med molbo norge er at ingen politikere får kjeft for dårlig veistandard. Det kommer ikke frem i noe statestikk what so ever. Men gjør du en liten feilvurdering som sjåfør blir du hullet så det holder. Ser aldri noen politikere bli siktet for å ikke ha god nok veistandard.

Skrevet
1/3 del av dødsulykkene skyldes dårlig veistandard..

Som også kan kalles 1/3 av dødsulykkene skyldes at noen ikke har kjørt etter forholdene. Men på den annen side, skulle en kjørt fx hjulsporbanene fra Bergen til Oslo "etter forholdene" ville det tatt tid...

Skrevet

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men jeg vil påstå at 2 av 3 dødsulykker skyldes enten overvurdering av egne evner/bilens evner og/eller dårlig veistandar. Den siste tredjedelen skyldes uforutsigbare ting som å sovne bak rattet, hjerteinfarkt eller lignende.

Grønn L kan sikkert være en god idè, men at den skal sitte bak på bilen hjelper ingen som kommer i mot.

Skrevet
Det de burde innføre er obligatorisk banekjøring så folk kan lære seg å hente inn kontrollen når de har passert grensa.

Dette og en "Slipp forbi og slå av tåkelysene kampanje" kunne nok redusert ulykketallene en del.

x2, hjelper lite med et klistremerke på 15x15cm når sjåføren er elendig, grisekjøring på bane og testing av sine egne grenser under kontrollerte forhold er måten å gjøre dette på, men det blir jo slått ned på av politiet f.eks hvor folk øver litt på en åpen plass midt på natta eller avsidesliggende veier.

Skrevet

Tror heller løsningen er billigere opplæring slik at folk kan ta seg råd til skikkelig opplæring. Er også for flere obliagoriske timer...

Skrevet

quote]

Det er vel de passive billistene som gjør at de aktive pusher grensene, og smeller til slutt, men de passive er vel også de som er roligst bak rattet..

Dette med å lære hvordan og hente inn igjen kontrollen når en har passert grensen er vel målet med glattkjøringen, Men jeg syns en skulle lært i større grad å spinne, ta brekksladd- hvordan å hente inn igjen en provosert sladd som kom ut av kontroll osv.. Lære å herje rett og slett.. Er jo ikke alltid det lureste er å gå på bremsen..

På min glattkjøring lærte de meg at jeg aldri skulle ta bilen til grensen. Jeg fikk kun lov til å understyre.

Skolebilen var en E46 320i, likevel fikk jeg ikke lov til å lure ut rompa på den. :roll:

Glattkjøringen er langt ifra god nok. Den burde var lengre, elevene må få friere tøyler og alt bør prøves på tørr/våt asfalt også.

Jeg kjørte Mercedes C200K og fikk på glattkjøringen beskjed om å prøve å gi gass i ene svingen slik at jeg lå bredt og fint gjennom, i tillegg til mye annen herjing etter lærerens instruks, før jeg og de 2 andre i hver våre biler fikk kjøre på egenhånd mens lærerne hadde seg en røyk. Var gøy! :D

Utfra egen og andres erfaringer tror jeg og at han jeg kjørte med er en av landets dyktigste kjørelærere, veldig flink til å lære gode vaner og jeg vet at jeg lærte veldig mange flere detaljer enn de fleste andre (uten å ha flere timer).

Er ellers enig i at de passive bilistene lager mange skumle situasjoner, men tror nok de farligste er de av den typen som han i går (ung mann i Audi) som ga gass forbi meg i feltet ved siden av da jeg stoppet for et fotgjengerfelt med kryssende på vei ut fra begge sider, og sikkert holdt 60+ da han nesten kjørte på 2 av de.

Luringen som spant rundt i Sandnes søndag kveld i en Omega med Turbo med 80+++ gjennom delvis blinde svinger i sentrum skal jeg ikke si så mye mer om enn at han trolig er en het kandidat for Darwin Awards.. :roll:

Hva er det forresten med Kinamat i Stavanger? Er jo ti ganger så mange Kinarestauranter/boder i lille Sandnes sentrum som i hele Bergen?? - Og ikke mye annet egentlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...