Tom K Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 sitat..klarer du ikke å bremse tidsnok har du et problem overfor politiet og forsikringsselskapene. Hold avstand... vanskeligere er dette ikke. Beklager men hvis ikke vogntoget klarer å stoppe så er det nok DU som har et problem jeg er veldig klar over at det er en del "cowboyer" i transportbransjen, men de aller fleste av oss er seriøse sjåfører
Fredrik Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 sitat..klarer du ikke å bremse tidsnok har du et problem overfor politiet og forsikringsselskapene. Hold avstand... vanskeligere er dette ikke.Beklager men hvis ikke vogntoget klarer å stoppe så er det nok DU som har et problem jeg er veldig klar over at det er en del "cowboyer" i transportbransjen, men de aller fleste av oss er seriøse sjåfører Jeg er helt enig i at de aller fleste trailersjåfører er skikkelige sjåfører (og mer enn skikkelige vil jeg understreke), men som alltid er det dessverre noen som ødelegger for de mange. Jeg holder alltid ekstra avstand til trafikken foran før jeg overfor en nærgående trailersjåfør tydelig markerer at jeg vil bremse lett ned for å redusere avstanden. På denne måten har jeg muligheten til å holde situasjonen under oppsikt og evt. akselerere meg ut av situasjonen. Traileren blir imidlertid hengende igjen... og det er også min hensikt. Et par omganger på denne måten og selv den mest gjenstridige trailersjåfør skjønner poenget. Hold avstand... vanskeligere er dette ikke.
Azeton Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 Jo nærmere bilen bak meg ligger meg, jo lengere avstand trenger jeg foran meg. Sånn i tilfelle det blir bråbremsing, kan jeg bremse roligere og unngå et bil i rompa!
mak1990 Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 Jeg er tilhenger av samfunnsmessig oppdragelse/dannelse... noe som på tysk kalles for "bildung" og tilsvarende på svensk "bildning". Vi har dessverre ikke et tilsvarende begrep på norsk. Dette må ikke forveksles med belæring eller meningsdannelse, men er ganske enkelt en måte folk flest setter grenser for den enkeltes mulighet til å fylle for mye blandt oss andre... altså i relasjon til å ta seg til rette. Vi har en plikt som ansvarlige borgere til å gjøre folk oppmerksomme på at de evt. går over en grense eller begår ulovligheter og det er en grov misforståelse at noen tror at dette er det samme som å forhindre andre i å gjøre hva som er deres rett. Er det et land folk benytter seg av denne samfunns-oppdragelsen er det Norge. Norske billister elsker å blinke og tute på medbillister. Senest i går ble jeg blinket og tutet på to ganger, ved forbikjøring av en kjerring som lå i 40 i en "nedpriset" 60-sone samt en Blazer som lagde kø i 40 i 80-sonen. Slike billister bruker ikke speil og sunn fornuft, men skal likevel belære andre folk. Ved lignende kjøring i f.eks Sverige opplever jeg ALDRI reaksjoner fra medbillister, mens her hjemme blir det texas med en gang. Angående trailersjåfører, så synes jeg de generelt er en hyggelig og fornuftig gjeng. Men det har nok med at jeg aldri er førstemann i køen. Denne voldsomme tutingen føler jeg er et østlandsproblem. Det er heldigvis ikke like utbredt lenger nord. Husker jeg ble sjokkert når jeg flyttet til Oslo over at alle konstant skulle tute på hverandre i trafikken. Utrolig provoserende og irriterende. å presse folk inn i stressende situasjoner får de som regel kun til å gjøre større feil. Da har du ikke kjørt bil i land som Tyrkia osv.. Der tutes det.
Kjennern Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 sitat..klarer du ikke å bremse tidsnok har du et problem overfor politiet og forsikringsselskapene. Hold avstand... vanskeligere er dette ikke.Beklager men hvis ikke vogntoget klarer å stoppe så er det nok DU som har et problem jeg er veldig klar over at det er en del "cowboyer" i transportbransjen, men de aller fleste av oss er seriøse sjåfører Jeg er helt enig i at de aller fleste trailersjåfører er skikkelige sjåfører (og mer enn skikkelige vil jeg understreke), men som alltid er det dessverre noen som ødelegger for de mange. Jeg holder alltid ekstra avstand til trafikken foran før jeg overfor en nærgående trailersjåfør tydelig markerer at jeg vil bremse lett ned for å redusere avstanden. På denne måten har jeg muligheten til å holde situasjonen under oppsikt og evt. akselerere meg ut av situasjonen. Traileren blir imidlertid hengende igjen... og det er også min hensikt. Et par omganger på denne måten og selv den mest gjenstridige trailersjåfør skjønner poenget. Hold avstand... vanskeligere er dette ikke. Hva med å bare slippe forbi lastebilen/traileren? Ser for meg at denne fremgangn du beskriver her kan være en stor årsak til hasardiøse forbikjøringer av den lastebilen det måtte gjelde. Tenker da mest på de som ligger bak lastebilen.
Kentan-racing.com Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 Har begynnt å kjøre bil og henger på jobben no siden vi solgte semi traileren. Holder max 80 når jeg kjører til bergen.. Inn mot bratte bakker øker jeg farten for og ha den med inn i bakken.. Dette med suver og biler med elektronikk som retter opp bilene gjør at folk flytter grensene.. Selv kjører jeg i mitt tempo i max 80 og slipper med glede folk forbi.. Men du bmw 745ia virker på meg totalt blåst mellom ørene.. Tenkt på hva som skjer den dagen du som tør og kjøre så fort på vinteren kommer rundt en sving og treffer noen som er ute å går tur eller kanskje har kjørt av veien.? Om du noen gang nærmer deg ålesund og kjører etter dine teorier og kjører på fruen min som er ute og triller på barnevogn så skal jeg bruke resten av mitt liv på å gjøre ditt surt.. Uansett hvor god du tror du er å kjøre er det her fysiske lover inne i bildet.. 1.5 tonn og is på asfalt stopper ikke selv om du har både gode dekk og hetter petter solberg.. Idioti og hastighet tar vi på baner og isbaner.. Norske veier er ikke en lekeplass.. Tror ikke du tenker konsekvens overhodet.. Kan love deg at den dagen dine holdninger sender noen i grava eller på sykehus får vi alle håpe du har innsett hvilken tulling du er.. Er rett og slett sjokkert.. Og om du føler trafikken går tregt.. Stopp og ta deg en 5 mins pause og kjør deretter i fartsgrensen.. Så tar du ikke igjen noen.. Torsdag talte jeg antall brems med pedalen jeg hadde mellom ålesund og bergen.. 7 ganger måtte jeg bruke pedalen.. Resten ble kjørt på retarder og motorbrems.. En kollega som reiste rett før meg og holdt 90 meste av veien målte diesel forbruket sitt til 4.8 l på mila.. Jeg kjørte på 3.65.. Det kalles økonomi.. Vi rakk samme fergene hele veien.. Men han kom 10 minutter for meg til bergen.. Han klaget over at hengeren slang på seg i svingene på tur ned.. Jeg hadde ikke så mye som litt bevegelse i hengeren og passasjeren sovnet fordi det var så stille og fredeli og sitte på.. Muli jeg har blitt en grinete sur 26 åring men livet mitt har snudd om siden jeg skal bli far.. Vil ikke ende som et tall etter norske veier.. Men på bane kjører jeg fortsatt.. Der sikkerheten er til stede.. Tror du bør begynne og tenke over livet ditt og hvordan du vil det skal gå
Nytern Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 Velkommen til krigsvei 3. Dette er dessverre veldig vanlig oppførsel på denne veien, taktikken min er å oppføre meg som om alle andre trafikanter var tilbakestående. Ca det viktigste kjørelæreren min lærte meg. Istedet for å tulle med nedbremsninger osv, blink deg inn på ei busslomme eller lignende ved første trygge mulighet. Evt kjør over 90kmt så slipper du faktisk vogniser annet enn når du når de igjen.
Just-turbodiesel Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 Dere er et spesielt klientell ass, mer religisøse enn kvinnegruppa Ottar! ser ingen problem ved å skrense i 140+ på motorveier med rekkverk på begge sider og ingen biler i nærheten.. hva skal du treffe? det går jo utover deg selv, men sladding i sentrum og på steder hvor det kan være folk/uoversiktlige steder derimot, det er tullete. Jeg tenker konsekvenser når jeg kjører, men det betyr ikke at jeg er ei 80 år gamal kjerring..Hvis dere er halvparten så religiøse som dere framstår her, så er det ikke rart dere syns banekjøring er moro, men når dere faktisk får litt innsikt i hva som ER moro, da blir det ikke mye banekjøring på dere lengre.. Store barn, små gleder! Er en del værstinger her, de har klart seg bra i trafikken.. det kan jeg ikke si om de uinteresserte folka, de ligger strødd rundt og bilen deres ser ut som et bilcross-objekt. Det er ingen problem å ha det moro, sålenge man bruker hodet litt, selv om et er på norske veier eller på bane!
Fredrik Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 Hva med å bare slippe forbi lastebilen/traileren? Ser for meg at denne fremgangn du beskriver her kan være en stor årsak til hasardiøse forbikjøringer av den lastebilen det måtte gjelde. Tenker da mest på de som ligger bak lastebilen. Hvis du hadde lest hele tråden hadde du også forstått at poenget var at man ikke kunne komme forbi. Hvis jeg kan komme forbi bryr jeg meg fint lite om en nærgående trailer bak meg. Dette ser sjåføren i traileren og når han allikevel legger seg helt opp i rompa på meg i en BMW er det ingen tvil om at han provoserer (les: en fullastet trailer har en mellomakselerasjon som er betydelig dårligere enn f.eks en E36 318tds - som klarer 0-100 Km/t på 14,2 sekunder). Han skal derfor holde avstand til kjøretøyene foran seg... vanskeligere er dette ikke.
Kentan-racing.com Skrevet Desember 5, 2009 Skrevet Desember 5, 2009 Bmw745ia sist jeg sjekket så bilen min ikke mye ut som rallycross bil.. Å 600hk ++ er vel å tall som holder til sladd.. Å hastighet.. Er bare at slikt bruker man på banen.! Ikke på veien.. Selv om du tror veien er fri for biler så skjer ting utroli fort i den farten.. Ser å at du skriver at det vil kun gå utover deg.. Har vært med som frivillig i brannvesnet.. Er lite morro å klippe døde og skadde folk ut av biler.. Var med å klippet ut en gjeng fra et bilvrak for en del år siden.. Der var det hastighet og promille.. Vet ikke om jeg vil legge ut for mye detaljer siden folk fra bygden som kjenner folkene kan føle seg støtt.. Men jeg kjennte den ene jenta.. Veldi godt å på flere måter.. En meget pen jente.. Hun var slengt ut av bilen med overkroppen og kjeven revet av å hang etter ca 3-4 med kjøtt.. Unner ingen noen gang et slikt syn.. Mener du fortsatt at det kun går utover deg? Hva tror du foreldrene dine vil synes om å måtte begrave barnet sitt?? Kjører selv sladd på 140+ på baner her i landet å utlandet.. I tilegg har vi isbane kjøring om vinteren med isdekk.. Det får klare seg lenge.. Noen gang sittet i en bil som har gått rundt og er nedtrykket tak på? Er ikke morro det heller.. Det prøvde vi på bane og er sjele glade for det.. Det gikk omtrent 1 min fra vi taket til de drev å fikk oss ut av bilen.. Vet du trolig har noe og tenke med.. Bruk det.. Du har helt feil holdninger og for meg er det greit at up vil luke bort folk med slike holdninger..
///Naitsirk Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 Nå fikk jeg nesten ikke lyst til å sette meg inn i en bil lenger etter den historien til Kentan
Snusfenrik Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 Kjenner meg igjen i flere av historiene her med folk som ikke klarer å holde avstand, folk som kjører for sent og en del som rett og slett er en fare for både seg selv og alle andre rundt seg i trafikken. Det er noen ganger en kunst å ikke la seg provosere så mye at en mister hodet og finner på noe dumt, eller prøver å leke politimann. Jeg prøver alltid å slippe folk med dårlig avstandsbedømmelse forbi, og holder selv god avstand til sjåfører som tydlig ikke klarer å håndtere kjørtetøyet sitt på en sikker måte, eller følge grunnleggende trafikale lover og regler. Jeg håper virkelig at politiet blir mer oppmerksom på slike sjåfører, på samme måte som dem er harde på andre sjåfører som viser lite eller intet hensyn ovenfor andre i trafikken, både i form av fart og stygg kjøring. Det som Fredrik her sikter til er en situasjon hvor det ikke lar seg gjøre å slippe sjåføren bak forbi på en sikker måte, noe som virker å gå enkelte hus forbi. Har man en farlig nært i hekken, så er det fort litt risikosport å redusere hastigheten tilstrekkelig til å komme seg innom feks en busslomme med lav nok fart. Hvordan man selv skal handle i en sånn situasjon kan det være vanskelig å avgjøre, da situasjonen i utgangspunktet er ganske håpløs om sjåføren bak ikke virker å være av samme oppfattning av situasjonen(mtp risiko). Ja det kan være ganske farlig å bruke bremselys og bremser for å gjøre sjåføren bak oppmerksom på din vurdering av avstanden, spesielt om sjåføren i utgangspunktet ikke tenker risiko eller følger skikkelig med. Da har det som sagt lite å si hvem som har rett. Men kan det gjøres på en sikker måte, så er det strengt tatt ikke et problem. Personlig ser jeg det sånn at om sjåføren bak er så nærmt at man faktisk sitter og vurderer slike virkemiddel, så er det generelt for kort avstand til å utføre oppbremsning uten klar grunn(hinder, trafikk foran) på en sikker måte. Da annet enn svært forsiktig bremselys(uten bremsing) et par ganger for å sende en melding bakover. Igjen så håper jeg politiet blir enda flinkere til å gi slike sjåfører en streng reaksjon. Og til sist, har selv altfor mange ganger kommet til slike ulykkesplasser som Kentan beskriver. Har enda til gode å se noen jeg kjenner fra før på den måten, men inntrykkene en får gjør noe med deg som sjåfør uansett. Det er alt for mange der ute som ikke skjønner hvilke krefter som er i sving, og som ikke skjønner hvor fort og hvor galt det kan gå. Det er en brutal måte å våkne på og innse nettopp dette på, noe som desverre var helt nødvendig for meg en gang i tiden. Den gang da jeg selv satt der med ferskt førerkort og utstilstrekkelig forståelse for hvilket ansvar man tar på seg. Og i fare for å høres ut som en klisje fra en trafikksikkerhets kampanje... Tenk før det er for sent! (ble litt mye, men har en rolig natt på jobb)
Werther Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 ...staten er et og folket noe annet, men i Europa er staten oss alle og alle har betydning for alle. Dermed er også fintfølelsen og "limet" som binder oss sammen langt mer viktig i det kontinentale Europa enn i Norge. Ting er litt grovt på dette området i Norge... ikke udannet, men grovkornet og lite sofistikert. Ja, det er vel derfor København, Stockholm og spesielt Paris sliter med gatekamper mot innvandrere, homofile politikere i Holland blir skutt og drept på åpen gate, Belgia sliter med omfattende pedofili, Italia stuer ulovlige innvandrere som kyr inne bak gitter og i bur, og sveitsere kjemper med folkeavstemning mot muslimer og deres bønnetårn. De er virkelig limt sammen i en felles oppdragelse for hva som gavner samfunnet
Hawkon88 Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 BMW745ia, jeg har hatt mine sprell jeg også.. Men har litt litt klokere,- vær så snill å gi meg et hint om at du vil forbi meg, FØR du dunker meg i fangeren bak- og legger deg ut i sladd i forbikjøringen.. Så skal du få slippe forbi, jeg ønsker bare ikke at det er meg som er førstemann til ulykken hvor du er spredd i hundre deler.. Men du har ikke tenkt på en ting da? Sammenhengen med at det kun er du som har rett, og alle andre har feil? Og ønsker å tilpasse samfunnet etter hva du (og ikke samfunnet som helhet)bedømmer som rett? Var visstnok det samme som Saddam og Hitler gjorde i sin tid.. Hvis du irriterer deg over norske fartsgrenser og inkompetente sjåfører, bør ikke Solberg brødrene gjøre minst det samme? Eller er de også inkompetente? Men en oppfordring til hele bimmers.no! Vi lager opprop om at det skal bli lov til å kjøre i 140 med sladd fordi det slettes ikke er farlig så lenge en har 9stk 30år gamle biler med turbodiesel og rwd på gårdsplassen.. Apropos det å velte kentan-racing.. Jeg krasjet i 50-60kmt i en fjellvegg med comboen jeg hadde før, og bilen min havnet på siden. Det var en tankevekker! SÅÅ vondt som jeg hadde i ryggen mens bilen låg på siden og jeg ikke kom meg ut før politiet og brannvesen hadde fått stort nok hull i frontruten. I dagene etterpå var jeg helt sikker på at hobbyen min som styrkeløfter var ødelagt.. Enda det var en forholdsvis trygg bil, og farten kan betegnes som lav.. Et kontrollspørsmål 745ia- bruker du belte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå