Gå til innhold

740il e38 "Alpina" - Solgt

740AV
 Share

Anbefalte innlegg

Er den en oppgradering jeg absolutt ikke angrer på så er det faktisk ettermontering av navigasjon. Den fungerer utrolig godt, til tross for at systemet sikkert er 15 år gammelt. Litt synd at man ikke kan få CD-spiller bak skjermen på e38 og e39, men på en annen side bruker man vel stort sett mobiltelefoner og mp3-spillere nå til dags. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer du ikke til å angre på nei. ser så sykt mye bedre ut med navi! :D

den boksen så ikke dum ut forresten. må bytte video modul jeg og da den ikke passer min navi. men ser den ikke tar imot lyd. vet du om det er noe triks får å lure inn lyd og tru? har jo den originale jackinngangen baki, men den går kanskje til videomodulen den? (har aldri prøvd den..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike moduler bytter kun bilde, slik at om du f.eks. hører på radio, vil du fortsatt høre radiolyden. Om du ikke har original aux inn (kom ikke før i 2002), må du enten mate lyden via cd-veksler-inngangen eller fm-sender. En del iPod-adaptere har også mulighet for 3,5mm jack, noe som vil være det enkleste. Et annet alternativ er å bytte til nyere BM54-radiomodul med mulighet for aux inn.

Hvis en beholder den originale videomodulen kan man også benytte seg av lydinngangen som originalt hører til denne, men da vil en miste lyden fra videomodulen. Det er forøvrig enkelt å koble til ryggekamera og f.eks. DVD-spiller til den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer du ikke til å angre på nei. ser så sykt mye bedre ut med navi! :D

den boksen så ikke dum ut forresten. må bytte video modul jeg og da den ikke passer min navi. men ser den ikke tar imot lyd. vet du om det er noe triks får å lure inn lyd og tru? har jo den originale jackinngangen baki, men den går kanskje til videomodulen den? (har aldri prøvd den..)

Savner navi fra 730'n jeg hadde. Det finnes så mange produkter og løsninger for å koble til både det ene og det andre til original navi.

Den jack-inngangen du har baki går til videomodulen ja space-ace, dessuten er det bare mono lyd.

Når det gjelder tilkoblingen av lyd, så tror jeg at jeg kommer til å kjøpe meg en Dension Gateway av en eller annen sort.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT

eller:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk sett litt på den som ligger på finn.no, men 740AV's IL er den eneste IL'en jeg liker (en jeg til gjengjeld liker veldig godt). Har med andre ord ikke lyst til å dra rundt på de ekstra cm selv. Litt synd da, for det var jo ellers en veldig fin bil.

noen som vet hva vektforskjellen er mellom i og iL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært tøft med sånn skjerm baki ja :D du har ikke sett 750n som står på finn no da? nydelig interiør i den

skulle hatt slike og du som har il :P (aalt for dyrt men...) http://cgi.ebay.co.uk/BMW-E38-7-SERIES- ... _500wt_922

Ja den 750'n skulle jeg gjerne hatt i garasjen min. :wink: Virkelig flott bil. Lav km. Men jeg hadde på en måte måttet begynt på nytt i forhold til 740'n min som begynner å bli komplett sånn eksteriørmessig iallefall.

Det er så mye ekstrautstyr jeg gjerne skulle hatt. Kunne f.eks tenkt meg nakkestøtter m sminkespeil på framsetene, og bytte ut speilene med lcd skjermer. Så kunne jeg tenkt meg fullelektriske stoler bak med midtkonsoll der det er MID display og greier. Og så kunne jeg tenkt meg en sånn original monitor i midtkonsollen sånn som jeg la ut bilder av ovenfor. :D

Har faktisk sett litt på den som ligger på finn.no, men 740AV's IL er den eneste IL'en jeg liker (en jeg til gjengjeld liker veldig godt). Har med andre ord ikke lyst til å dra rundt på de ekstra cm selv. Litt synd da, for det var jo ellers en veldig fin bil.

noen som vet hva vektforskjellen er mellom i og iL?

Er vel en liten vektforskjell mellom kort og lang utgave ja. Men jeg tror mengden av ekstrautstyr også har noe å si. Sånn som el. stoler, doble ruter, med mere. Så kansje en darlig utstyrt IL kan veie omtrent det samme som en godt utstyrt kort e38?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på tide med en uppdate på navi prosjektet:) Både positivt og negativt.

Fikk navi ettermonteringssettet med kabler og tilbehør fra tyskland knappe uka etter at jeg bestilte det. Kjempegreier! med alt det smånipset jeg trengte.

Selve monteringen gikk i og for seg greit. Det ble ganske mye demonteringsarbeid i forkant på meg.

Slet litt med å få kabelen med kontatene til bordmonitoren frem og inn til den i midtkonsollen.

Det var også en utfordring å få koblet seg inn med 2 ledninger på ABS styreenheten som ligger innom hanskerommet. Trangt og jævlig å komme til + at det ikke var så enkelt å finne pin 9 og 42 på den 83piners kontakten som er tilkoblet der. Men med hjelp av WDS gikk det bra til slutt.

Men på slutten av monteringsjobben, da jeg var ivrig på å få teste :lol: , klarte jeg mest sansynlig å ødelegge mk3 enheten :( . Dette skjedde da jeg koblet ifra batteriet igjen. Mk3 enhenten liker visst dårlig å miste strømmen før den får kjørt seg ned. Dette tar ca 1min etter at man har slått av tenniga helt, eller åpna bagasjeluka. Så nå fungerer systemet bare når jeg kobler fra batteriet og kobler det på igjen. Skrur jeg bare av tenninga og venter 1 minutt, får jeg bare et hvitt skjermbilde på monitoren når jeg skrur på tenninga igjen. Mk3'en vil ikke starte opp igjen.

Men jeg har bestilt meg en ny brukt mk3 enhet og videomodul i tillegg, så nå går jeg bare å venter på di.

Bilde av monitoren montert

rqga5k2lhek8dfwetvha.jpg

Den har en e39 ramme nå, men det blir en e38 ramme snart :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noe fra før nei. Grunnen til at jeg gikk for 4:3 skjerm og mk3 navi har mest med prisen å gjøre. Fikk begge deler for ca. 1000 kr til sammen. 16:9 og mk4 ville ha kostet meg rundt 6 - 7000. Turte heller ikke bruke så mye når jeg ikke visste om jeg fikk opplegget til å virke eller ikke. 16:9 skjerm skal jeg ha etter hvert. Mk4 er jeg litt usikker på. Har videre planer for den 4:3 skjermen jeg nå har når jeg bytter den ut en gang :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...