Gå til innhold

740il e38 "Alpina" - Solgt


740AV
 Share

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

På tide med en liten update her :)

Har vært en del prøving og litt feiling med forskjellig senking i det siste.

Jeg var opprinnelig fornøyd med å ha KAW fjærene forran, og bare ha nivåregulering bak.

Eneste var at jeg kunne tenkt meg å ha bilen 1 - 2cm lavere bak.

Dette tenkte jeg å fikse med å justere på nivåreg. ventilen som er under bilen.

Som tidligere nevnt fungerte ikke dette noe særlig. Bilen ville ikke lengre ned :(

Ettersom jeg hadde senkefjærene til bakakselen liggende, tenkte jeg å prøve å få montert disse på SLS demperene. Etter mye banking, hamring og banning fikk jeg løsnet demperne. De satt som f..

Da jeg så skulle prøve å montere senkefjærene på SLS demperne fant jeg ut at de ikke passet. Fjærene hadde en annen fasong en de originale. Demperen på venstre side var moden for utskifting. Så ble det til at jeg bestilte nye dempere av typen KYB GTS (samme som demperne forran) uten SLS.

Straks etter at jeg hadde bestilt meg nye dempere, gikk jeg løs på å fjærne hele SLS (nivåreg) systemet. Rubbel og bit av rør, ventiler og akkumulatorer ble fjærnet. Her var det mye rust på rørene. Eneste jeg beholdt er servopumpa, den la jeg bare en loop på.

Etter 3 uker fikk jeg de nye bakdemperene fra Tyskland. Pga. den litt spesielle formen på bakfjærene (mindre diameter på spiralen øverst enn resten av fjæra) måtte jeg bruke øvre fjærgummi i topplageret fra e39. Ellers er topplagrene (bak) like på e38 og e39 faktisk.

Fjærbein ble så montert og bilen senket ned på bakken. Resultatet.. :-k For lav bak i forhold til forran. Bilen kom drøye 3cm lengre ned.

Når jeg målte avstanden fra hjulbue til senter felg var det 1 - 1,5cm forskjell på høyden forran og høyden bak.

52e79f228a1c94ed44ebd7069c451b5f.jpg

Jeg vil ha lik avstand forra og bak, så dette ble ikke et akseptabelt resultat for meg :lol:

Senkesettet som skulle være 60/25 ble i virkeligheten 50/30. Er sikkert på grunn av den ekstra vekten en IL e38 har over bakakselen.

Det var også høydeforskjell, ca 1cm, på venstre og høyre side bak der høyre side var lavest. Dette er kansje normalt?

..Sikkert litt kjedelig lesing dette, men men.. :)

Så hva ble løsningen?

Jo, jeg gjorde noe som jeg egentlig hele tiden har vært motstander av å gjøre på en 7er.

e3681e0507a83ff429829386385221c8_zpsc10cd529.jpg

70477376fa47be48a56f7da7e42d8235_zpsa2b10c6c.jpg

Tok sjansen på et justerbart senkesett, såkalt coilovers :) Disse er av typen Supersport Black Evolution, og gir godkjent senk på 20 - 45mm forran og bak. Kansje ikke så mye, men det er fullt mulig å justere lavere.

Egentlig har jeg vært litt skeptisk til Supersport produkter. Supersport Black Evolution er produsert i samarbeid/under lisens med KW. Demperne er visst produsert av KW.

Var redd for at komforten skulle forsvinne helt med coilovers, men så langt synes jeg ikke det ble så aller værst :)

Originalt var bilen min alt for myk i fjæringa. Den spratt ganske bra spesielt på bakakselen. Med KAW/KYB oppsettet ble det endel bedre, fortsatt litt mykt men helt ok. Bra senk og god komfort.

Nå har jeg bare prøvd bilen med vinterdekk type balong på coiloversene. Det fungerer bra på de ujevne vinterveiene heromkring. Så da gjenstår det bare å prøve med alpina hjula :)

Har prøvemontert alpina hjula forran for å sjekke klaringer i forhold til fjærbeina. Kan senke innenfor godkjenningsområdet 20-45 uten problemer. Skal en lavere enn dette må jeg på med spacere. 3 eller 5mm spacere er det som skal til. Felgene forran er 9x20 ET20.

Tenkte å kjøre med 5mm spacere forran uannsett, og 12mm bak.

Når den er justert ned til 45mm senk (forran) er det fremdeles 40mm med gjenger igjen å gå på.

Fant en tabell over originale høyder man kan gå etter. Kjekt å ha :)

F4840D1A-B8F4-41FA-877B-390399CBF23B-1558-00000267CFE7A9C7_zps924e0a14.jpg

52A13179-5932-49B3-9336-E5F6BAF218B7-1558-000002677B5FFE87_zpsb22474ae.jpg

Så alt i alt har jeg sløst bort en del kroner på å prøve meg frem. #-o

Kunne vel egentlig ha kjøpt et KW V3 sett for alle kronene jeg har brukt.

Noen av delene jeg har liggende får jeg kansje solgt igjen.

Skal prøve å få tatt noen flere bilder etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, kjempe fin bil og fett med coilovers :)

Vurdere kjøpe samme coilovers til 7 serien jeg har kjøpt meg, men hadde det på 525D jeg hadde

å det var så jævli stivt og kjøre med..

Men kanskje dette funker bedre :)

Hvor kjøpt du de henn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, kjempe fin bil og fett med coilovers :)

Vurdere kjøpe samme coilovers til 7 serien jeg har kjøpt meg, men hadde det på 525D jeg hadde

å det var så jævli stivt og kjøre med..

Men kanskje dette funker bedre :)

Hvor kjøpt du de henn? :)

Takk takk :)

Det er forholdsvis stivt å kjøre med ja, men på en behagelig måte egentlig. Har testet bilen på veiene i rundt her jeg bor, og her er det endel telehiv. Synes bilen takler underlaget utmerket. Lite spretting og humping.

Nå er det hjul med balongdekk som står på bilen, så vi får se til våren når sommerhjulene kommer på. Tror jeg beholder KAW/KYB settet i reserve en stund ennå.

Endelig endelig;-)

:D

Har drevet å forsket litt på spacere også i det siste. Pr. idag har jeg 2x15mm og 2x25mm liggende. Har bestilt meg 2x5mm og 2x12mm som jeg har tenkt å bruke istedet.

2x15 er litt for mye på fremmakselen med mine hjul, det skraper i innerskjermen ved fullt rattutslag. Kansje 2x12 passer bedre her. Så tenkte jeg å flytte 2x15 bak. Alternativ 2 er 2x5mm forran og 12mm bak :) 12mm spacere er de minste spacerne men sentreringsring en kan ha på e38 har jeg funnet ut.

Når en skal bruke mindre spacere sånn som 5mm som ikke har sentreringsring, bør en bruke nav-forlengere eller hub-extenders som det heter på nynorsk :wink:

e2611608e40c42ac8219418a28de90d4_zpsa2d6735a.jpg

Her er forøvrig mye nyttig info om spacere:

http://www.turnermotorsport.com/t-wheel ... pedia.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget flott av :D gleder meg til å se denne på sommerhjula nå :D hvordan opplever du komforten i forholdt til min?

er fantastisk på langtur med coilovers. problemet er i byen her med dårlige skjøter i asfalten, lave kumlokk osv. men det blir man fort vant til. kjørte nettopp til trondheim med e34n. sykt behagelig. eneste er at man må passe på litt i hvis det er mye tæle i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke tenkt deg å gå for luftfjæring da? :-)

Vet ikke om det er hinsides dyrt men siden du er veldig nøye på komfort og høyde osv så kanskje det er veien å gå ?

Vet ikke om det finnes noen godkjente sett til e38. Det koster sikkert flesk også :P Men som nevnt, så kunne jeg sikkert ha kjøpt meg et kW V3 sett for alle pengene jeg har brukt på å prøve meg fram. Det settet er det vel hardhetsjustering på også.

hvor ble det av oransje blink bak?

Står på innkjøpslista. Må bare finne noen til en ok pris. Ikke brukte, skal ha nye. Skulle hatt nye lykteglass til frontlyktene også.

meget flott av :D gleder meg til å se denne på sommerhjula nå :D hvordan opplever du komforten i forholdt til min?

er fantastisk på langtur med coilovers. problemet er i byen her med dårlige skjøter i asfalten, lave kumlokk osv. men det blir man fort vant til. kjørte nettopp til trondheim med e34n. sykt behagelig. eneste er at man må passe på litt i hvis det er mye tæle i veien.

Komforten er grei nok den. Husker ikke om det var sommer eller vinterhjul på bilen din når jeg satt på med deg? Husker du nevnte at den var litt spretten etter fartshumper og sånn. Hvordan er det i høyere hastigheter da?

Synes Supersportunderstellet takler ujevnheter og telehiv veldig bra. Var ute og kjørte en testtur idag senest. Vi har skikkelige vinterveier her ut med oss med masse is og ujevnheter. Tok en brei en også (ufrivillig) mens jeg holdt på :?:lol: Med bil imot. Det gikk heldigvis bra :D Er ikke så vant med e38'n på vinterføre egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker faktisk ikke hvilken dekk jeg kjørte på da.. Men skal prøve å justere den litt opp ja, er helt nede bak nå.. menmen får bare Hæ det intill videre siden det er godkjent og greier. Kanskje de går an å bytte til justere demper på sikt : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...