Spiff Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 trådstarter tror tydligvis at alle har negativ erfaring med biltilsynet, noe som ikke er tilfelle. og hvis alt bare er negativt, hva positivt kan komme ut av tråden da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddey Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 Jeg var for litt siden og hQrte om godkjenning av ombygg fra min 325 cab til m3, da jeg fQrst fikk prate med en som hadde med det A gjQre fikk jeg til svar: det gAr ikke.. Litt senere etter jeg hadde forklart min historie sA begynte han A bli usikker plutslig, da mente han at jeg mAtte reise helt ned til tyskland for A fA godkjent det der fQr jeg kunne vise bilen her i landet. etter det tok jeg noen runder her pA forumet og fant ut at en nylig hadde klart A fA det til, jeg tok en ny tur til BT og fikk snakket med en annen figur der, da mente han at det var fult mulig, jeg mAtte bare gA til en BMW forhandler og fA papirer pA hva som mAtte byttes, sA fullfQre listen og kjQre dit med bilen, og da kom dem til A teste bilen pA veien osv osv osv. da jeg reiste til Stenshagen sa dem bare at BMW Norge ikke sender ut slike papirer da dem ikke stoler pA dem som gjQr jobben og fikk beskjed om A kontakte bmwccn for annen info.. tilslutt sA fant jeg ut via noen her pA forumet at man mAtte levere sQknad til SFOOR (Statens vegvesens Spesialistgruppe For Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy) for dette.. dette burde dem ihvertfall vist mener jeg og spart meg for ganske mye jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 kanskje litt OT her, men. Men en bil som er levert med store motror alternativer i samme kaross som f.eks 316 kontra M3 så er det jo ikke bare bremsene og støtdempere som er forskjellige. Vi prater da om store forsterkinger i karroseri og understell generelt. Det blir jo en betydelig større vridnings kraft og påkjenninger på karroset med en motor som har 3-4 ganger org motor kraft. F.eks en Ford sierra coswirt har nesten dobbelt så mange sveisepungter som en "vanlig" sierra + mye andre forsterkinger rund på karros og understell. så en 1.6l sierra med cosworth motor er ikke en bil det er en overmotorisert blikkboks. og dette vet BT guttene, så det er kanskje en grunn til at de gjerne vil ha litt dokumentasjon på enkelta av "byggene" vi driver med. Staten skal ha ryggen fri. Dere for legge med et brev dere skriver at "navn" tar på meg alt ansvar. dersom noe skulle skje. Og sist men ikke minst begynn med en hyggelig samtale med biltilsynet om hva dere har lyst til å gjøre med bilen før dere begynner. det er tull att sierra har flere sveisepunkter. det hr jeg studert selv faktisk. ifra en 1,6 til vingebil. og de er HELT like, foruten små forskjellige ting på 1,6. som f.eks rillene i dørkarmen og den lille "flippen! ved ruta bak... ellers er de helt lik... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 kanskje litt OT her, men. Men en bil som er levert med store motror alternativer i samme kaross som f.eks 316 kontra M3 så er det jo ikke bare bremsene og støtdempere som er forskjellige. Vi prater da om store forsterkinger i karroseri og understell generelt. Det blir jo en betydelig større vridnings kraft og påkjenninger på karroset med en motor som har 3-4 ganger org motor kraft. F.eks en Ford sierra coswirt har nesten dobbelt så mange sveisepungter som en "vanlig" sierra + mye andre forsterkinger rund på karros og understell. så en 1.6l sierra med cosworth motor er ikke en bil det er en overmotorisert blikkboks. og dette vet BT guttene, så det er kanskje en grunn til at de gjerne vil ha litt dokumentasjon på enkelta av "byggene" vi driver med. Staten skal ha ryggen fri. Dere for legge med et brev dere skriver at "navn" tar på meg alt ansvar. dersom noe skulle skje. Og sist men ikke minst begynn med en hyggelig samtale med biltilsynet om hva dere har lyst til å gjøre med bilen før dere begynner. det er tull att sierra har flere sveisepunkter. det hr jeg studert selv faktisk. ifra en 1,6 til vingebil. og de er HELT like, foruten små forskjellige ting på 1,6. som f.eks rillene i dørkarmen og den lille "flippen! ved ruta bak... ellers er de helt lik... E36 er også lik i karroseriet foruten et par forsterkninger i bakstillinga, noe som en får kjøpt separat og kan sveise inn så det er fullt mulig å få et 316 chassis helt likt et fra M3 3.2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karsten Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 da tror jeg du må sjekke litt nøyere.. dette er info i fra tidligere Ford norge ansatte. er blant annet en ganske stor forsterking rundt tunnelen til mellomaksel og rund dør åpninger får å tåle større påkjenninger ved eventuelt ulykker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 Jeg ringte en gang for å høre hva jeg skulle gjøre for å få godkjent en bmw 318 til 325. Dette var nesten helt umulig sier han. Da måtte man få papirer fra bmw norge og så vidt han visste så ga ikke bmw norge ut slike papirer. Jeg spurte om jeg kunne få hente delenummer og utskrift fra jæger sentrum der de stemplet at dette var riktige deler osv. Nei, sa han "Vi trenger ikke godkjenne noe som ikke importør bekrefter" Men hvis jeg skaffet de papirene kunne ikke de nekte å godkjenne bilen. Jeg tolket det han sa på en slik måte. "hei jeg er biltilsynet. Du vil bygge om bil men jeg skal gjøre det jeg kan for å stoppe deg helt til du har lagt frem bevis nok til at jeg ikke kan nekte deg" Er det rart folk ikke prøver å godkjenne motorbytte? Det er akkurat slik det blir masse farlige motorbygg osv her i landet. Jeg mener at statens vegvesen burde heller hjulpet til og gi instrukser på hvordan man skal gjøre det rett, i stedet for å gå imot alle som prøver å få til noe lovlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 da tror jeg du må sjekke litt nøyere.. dette er info i fra tidligere Ford norge ansatte. er blant annet en ganske stor forsterking rundt tunnelen til mellomaksel og rund dør åpninger får å tåle større påkjenninger ved eventuelt ulykker. Jeg var inne hos en trafikkstasjon for å få snakket med noen ang. motorbytte og godkjenning i E28. Det ble en relativt lang prat og han sa at jeg måtte ha noe papirer på karosseri osv. Jeg kunne ikke godkjenne med Alpina specs da Alpina var egen produsent osv. Angående karosseri ville han ha papirer fra BMW på hva karosseriet tålte, delenummere osv. Han nevnte også i samme slengen da at de hadde fått papirer fra Ford på at det vanlige Sierrakarosseriet og Cosworthkarosseriet var det samme. Jeg skal ikke si om det var MK1 3-dørs eller Sapphire han snakket om, da vi ikke gikk spesielt inn på detaljer i og med at det ikke var Sierra jeg skulle bygge om Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim H Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 Bra tiltak.Selv har jeg fått godkjent alle mine modifikasjoner uten problem hos Statens vegvesen (Biltilsynet skiftet navn i 1995, så du bør ikke sende et hefte til media hvor du klager over biltilsynet). Men jeg forstår godt din frustrasjon. Etter hva jeg leser rundt på nettet, er det forskjellig praksis i nesten hver eneste by på hva som skal godkjennes og ikke. I en by kan de gjøre seg vanskelig på at bilen ikke kan kjøre over en planke. I en annen by godkjenner de motorombygninger, senking felger etc uten problemer. Inviter gjerne til en dialog med Statens vegvesen. Vi er interessert i å godkjenne ombygningene våre. Og siden de slår ned på ulovlig ombygninger, skulle en tro at de er interessert i at folk godkjenner byggene sine. Det bør utformes et reglverk som gir mulighet for å godkjenne biler uten å ta omveien om dekra eller tüv. Bilene blir som regel bygd uansett om det blir godkjent eller ikke, så hvorfor ikke se på bilene, vurdere "Er dette trygt?" og så godkjenne så sant det ikke er noen alvorlige feil med bygget. Hvis de løser litt på regelverket og setter litt lavere terskel for godkjenning, vil det likevel resultere i en tryggere bilpark. Da de farlige ombygde bilene vil bli skilt ut ved kontroll. (De som vanligvis ikke viser bilen sin i forbindelse med ombygging) hva med og legge ut navn på disse stedene hvor det er større mulighet for godkjenning?:P hehe får man ikke godkjent første stedet kan man vel alltids prøve et annet, sorry hvis dette ser på som OT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 statens vegvesen er de største sirkusartistene jeg veit om, de utkonkurrerer arnardo med glans! Har du hørt noe så dumt som om at ikke kan overstige motorvekten f.eks?! Men å lesse 3 folk i baksetet eller ha masse vekt på tak/i bagasjerommet går.. DE er vrange og forstår seg ikke på trafikksikkerhet. Bilprovningen i Sverige derimot, det er noe helt annet! der KAN de bil og sikkerhet! De er også hjelpsomme som få! Bare ta eksempelet med at v8 ikke kan godkjennes i volvo 240 lengre, det gikk før, men ikke nå lengre.. hvorfor?! de er klovner! Mens dumme Ola Dunk følger deres spilleregler... as usual Jeg skal med glede godkjenne ALT den dagen de har samme rammer som bilprovningen, det skal være meg en fornøyelse. Mens nå? ALDRI om jeg skal godkjenne noe som helst! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 statens vegvesen er de største sirkusartistene jeg veit om, de utkonkurrerer arnardo med glans!Har du hørt noe så dumt som om at ikke kan overstige motorvekten f.eks?! Men å lesse 3 folk i baksetet eller ha masse vekt på tak/i bagasjerommet går.. DE er vrange og forstår seg ikke på trafikksikkerhet. Bilprovningen i Sverige derimot, det er noe helt annet! der KAN de bil og sikkerhet! De er også hjelpsomme som få! Bare ta eksempelet med at v8 ikke kan godkjennes i volvo 240 lengre, det gikk før, men ikke nå lengre.. hvorfor?! de er klovner! Mens dumme Ola Dunk følger deres spilleregler... as usual Jeg skal med glede godkjenne ALT den dagen de har samme rammer som bilprovningen, det skal være meg en fornøyelse. Mens nå? ALDRI om jeg skal godkjenne noe som helst! Jeg er enig med deg i mye. Jeg skal ikke si hvordan det fungerer i Sverige, men slik det har blitt her i landet så skyter SVV seg selv i foten. De vil ha slutt på biler som er kastet sammen og bygd uforsvarlig. Det de gjør med det er å nekte folk godkjenning. Biler som ved flere anledninger er helt skikkelig bygde, med bremser, understell og forsterkninger i karosseri som er dimensjonert for effekten blir ikke godkjente. Dette vet folk. Det mange gjør er å bare kaste oppi motoren og drite i resten, for det blir jo ikke godkjent uansett. Det blir det samme utfallet om de blir stoppet, så why bother med alt det andre? Problemet nå er jo at de har på ingen som helst måte kontroll over de forskjellige bilbyggene i Norge. Hadde de åpnet for godkjenning om bilene var forsvarlig bygd så hadde flere godkjent, og de hadde hatt mer kontroll over hva som ruller rundt på veiene. Jeg vil gå så langt som å påstå at det er mye mer trafikkfarlig å la være og godkjenne ombygde biler. Jeg kan kjøpe meg en E30 316, bare kaste i en m106 eller noe annet som går sånn nogenlunde og kjøre.. Det blir ikke godkjent uansett, så hvorfor skal jeg ta meg orket og bryet med å oppgradere bremser og understell? Jeg kan feste motoren i strips og henge opp diffen i patentbånd. Hadde muligheten vært der for godkjenning hadde jeg kostet på litt for å få dimensjonert alt riktig, men når det ikke blir godkjent uansett så gir jeg vel faen. (Jeg har ingen E30 316 med m106, heller har jeg ingen planer om å skaffe meg det. Det er kun et eksempel på hvor farlig det kan være å nekte godkjenning av skikkelige bygg.) Det vil uansett være noen som ikke gidder å godkjenne noe som helst, men i mye mindre grad om det faktisk hadde vært mulig å få ting godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 Kommer nye regler snart og der blir bilen som den kommer fra fabrikk til den gjenvinnes . Har du en med 2 liter motor så blir den ikke godkjent med 1,8 eller 2,3 .Har en jeg kjenner på BT på risløkka som ga meg denne innfo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opeth84 Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 Kommer nye regler snart og der blir bilen som den kommer fra fabrikk til den gjenvinnes . Har du en med 2 liter motor så blir den ikke godkjent med 1,8 eller 2,3 .Har en jeg kjenner på BT på risløkka som ga meg denne innfo. Norge er og blir et sykt land når det gjelder bilregler. Dette oppfordrer jo bare til at ungdommer kjøper gamle biler med mye hestekrefter. Istedenfor å ordne motorbytte i nyere og tryggere bil. Norge skal fjerne alt som er gøy... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 ja men forslaget kommer fra fabrikkene som lager bilene og eu. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heib Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 Bilprovningen i Sverige derimot, det er noe helt annet! der KAN de bil og sikkerhet! De er også hjelpsomme som få! Vettifan om jag kan hålla med om att svensk bilprovning är så duktiga då. Men håller du dig till SFRO´s regler och bok. Så går det mesta fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 Kommer nye regler snart og der blir bilen som den kommer fra fabrikk til den gjenvinnes . Har du en med 2 liter motor så blir den ikke godkjent med 1,8 eller 2,3 .Har en jeg kjenner på BT på risløkka som ga meg denne innfo. Blir på lik linje når de nå forbyr nedregistrering av van (chevy) fordi de allerede eksisterende papirene som har vært mulig å benytte i et par ti-år plutselig ikke var gode nok lenger.. Forstå seg på det den som kan.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå