Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Man har jo også det "skraverte" feltet i øvre turtallsområde på turtelleren som flytter seg i takt med motortempen.

Der har man jo en indikasjon på når motor er driftsvarm mener jeg.

På bildet under, har min bil ikke blitt driftsvarm ennå, da det skraverte feltet ligger på rundt 4600 rpm når den har blitt varm nok.

Det er vel kun iS-X5'ene og M-biler som blir levert med variabelt skravering på turteller fra BMW - ser du har en Alpina.

Uansett så brukte jeg aldri dette, verken som en indikasjon, eller noe jeg fulgte på mine M-biler.

Begynner jo tidligst på 4000rpm, og teller oppover veldig kjapt synes jeg.

På M-bilene var det veldig enkelt å se når man kunne dra til med god samvittighet pga oljetemp-måler.

Har vanntemp-måler på Discoveryen, men denne stoler jeg somsagt ikke helt på, siden vannet blir fort varmt pga Webastoen.

Jeg bruker jo selvfølgelig sunn fornuft, og som folk sier her, så merker man jo når bilen er varm, men lurte på om det var noen prinsipielle forskjeller.

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg starter alltid bilen 5 min før jeg reiser på jobb om morgenen(når det er kaldt altså), så drar jeg aldri over 2500 før motoren har blitt driftsvarm.

Dette er akkurat hva man ikke skal gjøre iht. BMW. Start motoren og kjør avgårde umiddelbart, men på et lavt turtall. Motoren bruker lang tid på å bli varm når den går på tomgang og det sliter derfor unødvendig mye på motoren.

Skrevet
Man har jo også det "skraverte" feltet i øvre turtallsområde på turtelleren som flytter seg i takt med motortempen.

Der har man jo en indikasjon på når motor er driftsvarm mener jeg.

På bildet under, har min bil ikke blitt driftsvarm ennå, da det skraverte feltet ligger på rundt 4600 rpm når den har blitt varm nok.

Det er vel kun iS-X5'ene og M-biler som blir levert med variabelt skravering på turteller fra BMW - ser du har en Alpina.

Uansett så brukte jeg aldri dette, verken som en indikasjon, eller noe jeg fulgte på mine M-biler.

Begynner jo tidligst på 4000rpm, og teller oppover veldig kjapt synes jeg.

På M-bilene var det veldig enkelt å se når man kunne dra til med god samvittighet pga oljetemp-måler.

Har vanntemp-måler på Discoveryen, men denne stoler jeg somsagt ikke helt på, siden vannet blir fort varmt pga Webastoen.

Jeg bruker jo selvfølgelig sunn fornuft, og som folk sier her, så merker man jo når bilen er varm, men lurte på om det var noen prinsipielle forskjeller.

Godt mulig du har rett i at ikke "vanlige" biler har denne variable skraverte saken der. Har ikke lagt merke til det på andre biler enn min egen.

Gikk faktisk en stund før jeg la merke til dette også, så det blir ikke brukt hos meg heller.

Men jeg tviler faktisk ikke på at motoren er driftsvarm, når denne har nådd sitt toppunkt, for det tar faktisk en stund.

Mener at 325 tds'n min bruker kortere tid på å nå driftstemp, enn det skaraverte feltet når endepunktet sitt på Alpinaen.

Skrevet
På nyere motorer kjøres det med 0w -30 syntetisk multigrade olje, at denne er serlig tykkere ved kaldstart er en myte. ser på det som helt uproblematisk å la bilen gå litt på tomgang når det er kalt, i tilegg er det elektrisk varmekolbe på de fleste nye dieselmotorer.

EDIT: Om man ser på busser og lastebiler må jo disse stå en goood stund for å lade trykkluft, å dette er jo kjøretøy som varer flere milioner km.

Sa ikke at det vil ødelegge motoren,sa at det er mer skadeligt å la den gå på tomgang enn forhøyet tomgang/kjøring ved kaldstart. Er spesielt kam og dens tilhørende utstyr som kan bli skadelidende over tid da dette er den delen av motoren som får sist smøring og har høyest flatetrykk(mekanisk) pr.mm areal. En har tross alt mer oljetrykk ved forhøyet tomgang.

Om du har busser og lastebiler som må stå en goood stund for å lade trykkluft har desse seriøst store luftlekkasjer,og dessuten at de går milioner av km har andre årsaker en kun kaldstart og tomgang.

Desse går stort sett varme mesteparten av tiden,og har få start og stopp,særlig kalde. Dessuten har de et MYE lavere turtallsregister enn en vanlig personbil,og dermed mindre slitasje. De har dessuten ikke overliggende kam...

Skrevet

Jeg kjører en 04' E46 320D. Har jo kjølevæsketemperatur-måler, men ikke noe oljetemp-måler. Er bilen driftsvarm og oljen varm nok til at jeg kan kjøre "hardt" (litt høyt turtall altså) når kjølevæske-måleren er riktig temperatur?

Skrevet
Jeg kjører en 04' E46 320D. Har jo kjølevæsketemperatur-måler, men ikke noe oljetemp-måler. Er bilen driftsvarm og oljen varm nok til at jeg kan kjøre "hardt" (litt høyt turtall altså) når kjølevæske-måleren er riktig temperatur?

Ja... såfremt måleren ellers indikerer at den viser nogelunde korrekt temperatur på kjølevannet. Jeg ville imidlertid ikke å trukket turtallet helt ut mot 3500-4500 rpm rett etter at vanntemperaturen ser fornuftig ut. Vent 5-10 minutter ekstra og så er det bare å peise på.

Skrevet

Dette er akkurat hva man ikke skal gjøre iht. BMW. Start motoren og kjør avgårde umiddelbart, men på et lavt turtall. Motoren bruker lang tid på å bli varm når den går på tomgang og det sliter derfor unødvendig mye på motoren.

Nå skulle jeg kanskje ha lagt til at jeg har bilene i garasje, så jeg kjører ut porten og på med setevarmer og rattvarmen. De blir aldri så veldig kalde så lenge de står i garasjen, men jeg liker å ha litt behagelig klima i bilen når jeg kjører til jobb. Alternativet er å legge inn varme i garasjen men jeg er ikke så heldig at jeg driter penger :roll:

Skal man hele tiden gå rundt og tenke på hva som sliter på bilen så må man bare la bilen stå, nei forresten! det er jo ikke bra det heller. Skal jammen ikke være lett dette her :wink:

Skrevet

Tore Diesel: Nyere BMW med diesel uten vanntemp. har faktisk et "skravert" område som endrer seg etterhvert som motoren blir varm.

Imponerende at folk ikke leser i instruksjonsboken sin når de får seg ny bil :lol:

Anyway... dette er noe hvite striper helt på enden av turtallsinstrumentet som flytter seg etterhvert som motoren blir mere og mere varm.

obj.phpi?d=x3&o=3330018&w=740&h=555&ee=1260527343&frame=0&bg=2

På dette bildet fra en Ny X1 ser dere mange hvite striper fra 4600 rpm og nedover mot rødstreken. Når motoren er kald er det kun noen få striper mot en varm motor som har mange striper lik dette bildet ;)

Så ja... Nyere BMW med diesel, sikkert bensin også har denne form for indikasjon på vanntemp.

Edit: Nå ser det ut som at bildet ikke kom opp, men kopier bildeadressen og legg i adressefeltet så kommer bildet opp :)

Skrevet
Diesel Power: Har ikke hørt om det faktisk. Jeg vet bare at moderne dieselmotorer med common rail utvikler så lite varme at det trengs en "additional heater" eller tilleggsvarmer i form av webasto eller strømkolbe for å få opp temperaturen på kjølevæsken.

Man kjenner jo at det er bittelitt lunk på lufta etter ganske kort tid egentlig :)

De bilene som er levert med webasto tilleggsvarmer kanfor noen tusen bygges om til et komplett webasto-opplegg med timer slik at den kan benyttes som motorvarmer når bilen ikke er i drift :)

Hadde vært litt gøy om vi med den elektriske varianten på en eller annen måte kunne koplet strøm på strømkolben og ei pumpen slik at det fungerte som en motorvarmer.

Er ikke den timeren på webastoen integrert i Navien til BMW? På min 1-serie så kan jeg gå inn på "climate" og sette opp to timere eller manuelt skru den på. Jeg har bare fått testet ut dette en gang siden jeg hentet bilen (reisejobb...) og da hørte jeg svak summing fra motorrommet og vifteanlegget i bilen gikk, men det var ikke noe særlig med varme som kom ut. Jeg satte timeren til 15minutter før jeg var ut å sjekket. Er det slik at dette er beregnet på at jeg skal ha en motorvarmer løsning på strøm fremme i motoren og så er det virkelig ikke en webasto der eller er det bare noe feil med oppsettet?

Skrevet

Jeg registerer at F10 har fått vanntemperaturmåleren tilbake i instrumentpanelet igjen så dermed får vel ganske sikkert F30 det også. E46 har dette og derfor er det fristende å hoppe over E91.

Hva er egentlig historien bak at BMW droppet vanntemp på E9X?

Jeg synes det er en pussig avgjørelse fra en produsent som er opptatt av og har sportslige og bilinteresserte kunder.

Dette med driftstemp varierer en del - min ene bil får indikert driftstemp (ikke reel) allerede etter 3-5 min, mens den andre fort bruker 8-10min på samme strekket (begge har ny termostat).

M5en brukte som regel 7-8 min på driftstemp, men 10-12 min til 70-75 grader oljetemp.

Og angående kaldstart - har noen her eid eldre Toyota?

Jo kaldere utetemp, jo høyere tomgang. I 10-20 minus spratt motorene RETT opp på 2800rpm direkte fra oppstart, og sank etter noen minutter til 1000rpm. Det kunne rakle litt i starten, men den fikk da i det minste smøring. Disse motorene går griselangt på tross av ganske hard oppstart.

Skrevet

minim: Akkurat når det kommer til den der timergreia der må du prøve å lese manualen din eller kjøre innom din nærmeste BMW forhandler.

Dessuten vet jeg ikke om du kun har webasto som tileggsvarmer eller om den er kjøpt som en "full pakke webasto". Der er det sikkert noen andre som kan svare bedre enn meg, men som sagt tidligere i innlegget; besøk BMW, de kan få rammenr. ditt å sjekke opp utstyrslisten din.

Skrevet
minim: Akkurat når det kommer til den der timergreia der må du prøve å lese manualen din eller kjøre innom din nærmeste BMW forhandler.

Dessuten vet jeg ikke om du kun har webasto som tileggsvarmer eller om den er kjøpt som en "full pakke webasto". Der er det sikkert noen andre som kan svare bedre enn meg, men som sagt tidligere i innlegget; besøk BMW, de kan få rammenr. ditt å sjekke opp utstyrslisten din.

Manualen er på tysk å jeg er på reise-jobb så får ikke sjekket det før jeg kommer meg hjem, men ligger nå her på hotell rommet å spekulerer da å gleder meg til å få kjørt bil til helgen :)

Men nok OT om det. Regner med denne webasto/el-varme løsningen ordner kaldstart problemet relativt kjapt om man holder litt tilbake på gasse-foten den første tiden.

Skrevet

Anyway... dette er noe hvite striper helt på enden av turtallsinstrumentet som flytter seg etterhvert som motoren blir mere og mere varm.

Edit: Nå ser det ut som at bildet ikke kom opp, men kopier bildeadressen og legg i adressefeltet så kommer bildet opp :)

Det har vi nok funnet ut tidligere i tråden her ja.

Og det bildet er det heller ikke så nøye med, for det ligger allerede ett bilde på side 1, av det samme :wink:

Skrevet

Hva er egentlig historien bak at BMW droppet vanntemp på E9X?

Jeg synes det er en pussig avgjørelse fra en produsent som er opptatt av og har sportslige og bilinteresserte kunder.

Dette fenomenet er etter min mening helt typisk i skjæringspunktet mellom brukeropplevelse på den mest intuitive måten og hva som rent teknisk er mulig å få til idag. BMW ønsker å tilby state of the art innen teknikk, mens brukerne er som de alltid har vært med i utgangspunktet begrensede behov. Noen ganger er det enkleste det beste... bedre kan det ikke oppsummeres.

Skrevet

Det har vi nok funnet ut tidligere i tråden her ja.

Og det bildet er det heller ikke så nøye med, for det ligger allerede ett bilde på side 1, av det samme :wink:

Det ble sagt øverst på side to: Det er vel kun iS-X5'ene og M-biler som blir levert med variabelt skravering på turteller fra BMW - ser du har en Alpina.

Så da vil jeg si at det ikke var helt avklart :tongue:

Veldig lett å glemme hva som er på tidligere side når man kun fortsetter å lese der tråden slapp, spesielt når man veksler mellom fora og skolearbeid :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...