Gå til innhold

Startproblemer E61 525DAT Når Kaldt


S.Khan
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nja. har ikke sett på det. men må vel av med all plastiken osv, det er for seg ikke noe stress, men det som er stress er at jeg har ikke noen plass og stå. Jeg gidder ikke å stå ute i 20 blå og mekka, der går grensen hehe. Hadde jeg hatt en plass kunne jeg skrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt - og urovekkende. Jeg mener jeg kunne høre glødereleet klikke når glødinga startet og stoppet da jeg satt bak rattet sist.

Ellers måtte jeg låne Passaten til dama noen dager nå ettersom min er helt kaputt. Da det var -22 på hytta her, ville heller ikke den fyre. Da testa jeg vifteovn-trikset. La en 2kW vifteovn nedi motorrommet, la ei presenning over og så panseret ned. Etter 1,5 time fyra den umiddelbart. Verdt å prøve - i hvert fall midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt - og urovekkende. Jeg mener jeg kunne høre glødereleet klikke når glødinga startet og stoppet da jeg satt bak rattet sist.

Ellers måtte jeg låne Passaten til dama noen dager nå ettersom min er helt kaputt. Da det var -22 på hytta her, ville heller ikke den fyre. Da testa jeg vifteovn-trikset. La en 2kW vifteovn nedi motorrommet, la ei presenning over og så panseret ned. Etter 1,5 time fyra den umiddelbart. Verdt å prøve - i hvert fall midlertidig.

Bare pass på så det ikke begynner å brenne nedi motorrommet...Flere tilfeller av dette i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 2005 525 D. Har akkurat samme probleme som de andre. så fort tempen ute synker ned mot 10 minus er det ikke sjangs i helvette å få start, så fort tempen øker ned mot -5 og oppover starter den med en gang. De gangene jeg har fått start i 6-7-8 minus må jeg gløde flere ganger å bruke gassen, på første forsøk brommer bare motoren så dør den ut. etter en 5-6 forsøk med gassen halveis inne starter den, harker litt før den kommer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt en del diesel biler gjennom åra, er erfaringen min at det er alltid(tar i litt her) glødeplugger som er synderne når diesel biler ikke startert i - grader.

Skal ikke si det er fasit for alle men stort sett så bør man bytte disse. Og bytta ALLE når du først bytter.

Dette har vært syndern på både MB, VW og BMW diesel familien har hatt gjennom åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av samme oppfatning jeg også.

Det er hvertfall så stor sjanse for at det er en eller flere glødeplugger som er årsaken, at jeg ville starta med sjekk av disse uansett.

Selvfølgelig kan andre ting også være årsak til oppstartsproblem i kulden, men i meget liten grad i forhold til glødeplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det såpass vanskelig å komme til for å få målt om det kommer strøm til glødepluggene, at du synes det er verdt å prøve å bytte gløderele først?

Har man startproblemer i kulda, bør man bytte ALLE pluggene uansett. Er for mye arbeid bare for å sjekke pluggene. Man må av med innsuget og da mener jeg det er like så godt å bytte pluggene med en gang visst man sliter i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koste ca 3000kr i sverige for å bytte glødepluggene

Da er jeg på vei til verkstedet for å bytte plugger,

poster etter jeg har fått dem på og prøvd

ringte for morroskyld til bilia bmw på lierstranda(drammen) lurte på hvor mye dem skulle ha for å bytte glødeplugger på bilen, fikk sjokk pris 7000 kr for å bytte glødeplugger, nesten så jeg griner av prisene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten retting vedrørende diesel som "fryser". Diesel fryser ikke til is som noen tror, den "vokser" seg. Det vil si at den endrer konsistens til først en tyktflytende voks for så å bli nærmest en fast voks. Denne voksen går tilbake som diesel etter at den er tint opp igjen.

Når det gjelder diesel solgt i Norge har jeg blitt fortalt at det idag selges i hovedsak 2 typer diesel. Sommer og vinterdiesel. Sommer diesel skal klare -24grader ca, og vinterdiesel skal klare ca.-32grader før voksdannelse. I områder med kaldere vintrer SKAL bensinstasjonene tilsette eller tilby kunde tilsetting i form av som regel parafin. Parafin er virkemiddelet som forøvrig er tilsatt i all norsk diesel og gjør at den skiller seg fra sydligere ren diesel. Ren diesel klarer bare maks 12-14 minus grader før den vokser seg. Dette gjør at mange som kjører sørfra i Europa og opp til Norge om vinteren får problemer.

Denne voksen skaper som regel problemer i filteret. Den stopper rett og slett tilstrømning av diesel fra tanken da det tetter seg der. Ulempten med parafin er at den gjør drivstoffet "tørrere". Det sliter mere på motoren mao.

Forøvrig rart hvor mange E60/61 som har vinterproblemer. Jeg merker bare at motoren drar litt tregere ved oppstart på min E39, og det skyldes sikkert kald, tykk olje tenker jeg. Hører det på starteren også, men den starter umiddelbart. Samma var det med E34`en, merket bare forskjell på oljen egentlig, tung og tykk. Men startet som om det var sommer. Vi har bare hatt 17 minus her i år, men ifjor da jeg var på fjellet hadde vi -25/26 grader. E34`en har opplevd enda kaldere og strartet greit.

Er det importbiler alt sammen? Kan jo være noe der? Når jeg jaktet på E39 sjekket jeg om det var en "Nordisk" pakke til bilene jeg måtte være obs på. Tenkte da på Batteri, gløding, filter slanger mm. Sikkert at det ikke er noe der? Jeg fikk vite at E39 var lik i hele Europa på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...