Gå til innhold

Er BMW Allradsystem (4x4) helt elendig? Tydeligvis ikke :)

-Roger-
 Share

Anbefalte innlegg

tull! fram og tilbake har de "sperrediff" men fra side til side er det åpent.. Det er jo nettopp DET som skiller kjøreegenskapene på X6 fra X5, at den kan gi mer moment til ett av bakhjulene i forhold til det andre. Foran får de konstant samme moment. Det endrer seg foran og bak, og fra side til side bak, men kun på X6, og til dels X1, men denne bruker ikke mekanisk diff men ESP systemet til å bremse uten at det nødvendigvis er hjulspinn.. ett forenklet og billigere system med andre ord. (bak altså, mellomdiffen er samme som andre xDrive modeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

X6 og X5 har akkurat samme patent! Samme med X3.

sakset fra nett:

"X-Drive was introduced in 2003 with the new X3. Instead of a permanent torque split (which the earlier systems exhibit), xDrive provides torque split between the front and rear axles through the use of a multi-plate wet clutch located in the gearbox on the output to the front drive shaft. This setup allows xDrive to modulate the torque split between the front and the rear."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei nei..

"klipp og lim"

The X6 marks BMW's first use of its new Dynamic Performance Control system, which works in unison with xDrive all-wheel drive (both are standard on the X6). DPC is a drivetrain and chassis control system that works to regulate traction and especially correct over- and understeer by actively spreading out drive forces across the rear axle. Torque is split not only between the front and rear wheels (xDrive) but also from side to side at the rear for improved agility and added stability (through the DPC rear axle).

The DPC differential features clutch packs on both output sides that are actuated by an electric motor. The clutch pack activates a planetary gearset which causes one wheel to be overdriven. A conventional control system will use the brakes to reduce the speed of the faster moving wheel (which is the one with less traction)and reduce engine power. This leads to increased brake wear and slower than optimal progress. The DPC system speeds up the slower moving wheel (the one with the most traction) in order to maintain stability when needed. For example; while turning, the outer wheel is overdriven to provide greater acceleration using the traction advantage through the dynamic loading of the outboard wheel in cornering. In an oversteer situation, the inner wheel is overdriven to regain traction balance.

Dynamic Performance Control is currently unique in that it is effective when the X6 is both accelerating and decelerating, so at any speed and under any road condition. (Simpler active differential systems that react under power have been available in various -generally sporting- Japanese models for some time, for example Subaru Impreza WRX and the USA Honda Legend).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda litt mer klipp og lim:

The rear differential at the heart of the BMW xDrive all-wheel drive system used in the X6, X6 M and X5 M goes beyond maintaining forward motion in adverse weather. This is a differential with brains — one smart enough to lend a helping hand in extreme cornering maneuvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå funker det som bare det og jeg er igjen kanonfornøyd med fremkommeligheten..

Og til den som spurte hvilke dekk jeg kjøpte denne gangen så ble det faktisk Blizzak igjen.

Selgeren sa at de dekkene som sto på ikke kunne sammenlignes.

Var såpass hard gummi at han ville tatt vare på de og kjørt med de om sommeren :lol:

Hvis ikke det ble betydelig forskjell fra de gamle til de nye skulle jeg komme inn igjen og få pengene tilake.

Han synes synd på meg også siden jeg hadde kjøpt nye dekk tidligere i år som jeg trodde var veldi gode så fikk gode rabatter.

Spurte etter hakkapelitta også og de var faktisk samme utsalgspris, men han hadde mer rabatter å gi på blizzak. Han mente hakkapelitta ikke var noe spesielt bedre. Mer rykter enn realitet.

Jeg kommer meg hvertfall veldig godt frem nå og de stopper fort også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummi er ferskvare. Har jobbet på en gummifabrikk så jeg kjenner litt til det. Dekkene vil bli dårligere og dårligere fra de første få milene. Har hørt man ikke skal bruke eldre enn fem år gamle dekk, men jeg synes det er for gammelt. Ihvertfall for vinterdekk.

Mine er på tredje sesong nå. Første var de veldig bra, og jeg merket ikke så mye forandring til andre sesong. Men nå i år er de tre år og merkbart dårligere, så jeg kjøper nye neste høst selv om det er god margin igjen på mønsterdybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter'n kjører på 9 år gammle Hakkapelitta på A6 Quattroen! Funker gull! Både på drift og brems. Mangler ikke EN pigg! Skal siest att bilen ikke har rusla mer en 80 000km. Karen har hatt eget firma (lastebil) å vet å behandle både dekk og bil. Kjører faktisk A6'n langt under oppgitte verdier på drivstoff. Men på ingen måte en sinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...