Gå til innhold

Dekkdimensjon på vinterdekk, e39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om folk har noen meninger om vinterdekkdimensjon til en e39?

Har for tiden hakka 4 piggdekk, 195/65 på 15" felger (dekka er forøvrig 5 år gamle, men nesten ikke brukt), men har noen 16" felger som jeg gjerne skulle brukt.. Tenker meg enten 205/55R16 eller 225/55R16 piggfritt.

205/60R16 passer vel bedre med rulleomkretsen enn 55 profil, men jeg har noen snøsokker som passer til 205/55R16 men ikke 205/60R16, så ligger litt der og..

Jeg kjører mye på snødekt vei på vinteren, så fremkommelighet er ganske viktig for meg. Noen som har noen meninger på piggfritt og dimensjon?

Skrevet

Jeg bruker også 205/55-16.

Synes det er en helt kurrant dimensjon å bruke :)

Hadde en stund 235/45-17, og det funka egentlig like greit det.

Dog to forskjellige dekkfabrikat.

Skrevet

Jeg kjører 235/45-17 Good Year piggdekk og det fungerer overraskende bra synes jeg så jeg tror ikke du skal være redd for store vinterhjul på disse bilene.

Skrevet
Jeg kjører 235/45-17 Good Year piggdekk og det fungerer overraskende bra synes jeg så jeg tror ikke du skal være redd for store vinterhjul på disse bilene.

Kjører med samme dim, bare at det er Nankang piggfrie, ikke verdens beste dekk, men jeg kommer meg frem.

Skrevet
Hei!

Lurer på om folk har noen meninger om vinterdekkdimensjon til en e39?

Har for tiden hakka 4 piggdekk, 195/65 på 15" felger (dekka er forøvrig 5 år gamle, men nesten ikke brukt), men har noen 16" felger som jeg gjerne skulle brukt.. Tenker meg enten 205/55R16 eller 225/55R16 piggfritt.

205/60R16 passer vel bedre med rulleomkretsen enn 55 profil, men jeg har noen snøsokker som passer til 205/55R16 men ikke 205/60R16, så ligger litt der og..

Jeg kjører mye på snødekt vei på vinteren, så fremkommelighet er ganske viktig for meg. Noen som har noen meninger på piggfritt og dimensjon?

Hei

Har kjørt på piggfritt i 3år med min e39 og er ikke fornøyd,har prøvd flere forkjellige typer dekk,men mener at jo smalere dekk =bedre veigrep på vinterføre.Kjører nå på 185 i dimm og det synes jeg fungerer best,men no er jo ikke akkurat e39 den ultimate vinterbilen heller :D

Skrevet

Har kjørt på 225/55-16 på min e39 og har nå 235/45-17 begge fungerer meget bra. Men hadde ikke valgt å gå under 205 på en e39 da dette ikke er helt idielt om du skal kjøre litt på motorvei og i litt høyere hastigheter også. 185 snakker vi dimmen på dekkene til bestemor sin Yaris :P

Skrevet

Da tror jeg jeg beholder dekkene jeg har nå så langt, og så bytter jeg til 205/55R16 piggfritt når tiden for nye dekk kommer ;)

Takk for alle svarene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...