BMW530D Skrevet Desember 31, 2009 Share Skrevet Desember 31, 2009 Hei. Har en E39 1998/1999 BMW 530da Touring (vare) hvor webasto'en plutselig sluttet å virke på her i romjula, mens det var som kaldest selvfølgelig Den har ofte hatt store røykutslipp fra eksosen til webastoen den siste tiden så jeg mistenker at den trenger en service. Mener BMW sier det bør gjøres hver 100K? Så mitt 1.spørsmål er da hvor webastoen egentlig sitter? Ser ut som eksosutslippet er på venstre side siden eksosen pleier å komme ut på venstre side under førerdør, så regner med den er på venstre side i motorrommet og antageligvis langt nede/lavt? Det 2.spørsmålet er hvor sikring(er) til webasto sitter? Kunne vært kjekt å sjekke det først før jeg begynner å rote med å prøve å få ut webastoen fra motorrommet for eventuell service (det er trangt nedi motorrommet) c",) Det siste spørsmålet er hva en service hos BMW innebærer? Fant denne her hvor det ser ut som du kan få et "repair-kit" til ca 2000kr: http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/T ... al_heater/ Regner med at glødeplugg iallefall byttes + ? Håper det er noen hjelpsomme og kunnskapsrike personer her inne som kan svare meg på ihvertfall noen av mine spørsmål? c",) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Desember 31, 2009 Share Skrevet Desember 31, 2009 Den sitter bak lokari skjermen bak venstre forhjul .Ta ut hele webastoen og bytt det service kittet som er til den . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
broderaron Skrevet Januar 1, 2010 Share Skrevet Januar 1, 2010 sikringen sitter i bagasjerommet. tror det var nummer 47 som var til webastoen, den som er 20A. Er webastoen helt død eller prøver den å starte opp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Januar 1, 2010 Share Skrevet Januar 1, 2010 sikringen sitter i bagasjerommet. tror det var nummer 47 som var til webastoen, den som er 20A. Er webastoen helt død eller prøver den å starte opp? Og sikring 47 er den fremste 20A sikringen i bagasjerommet. Min erfaring med universale webastokit, er at du kan bringe webastoen ut av nødmodus ved å starte webasto, koble fra 6-pins pluggen på brenneren og koble den til igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW530D Skrevet Januar 1, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2010 sikringen sitter i bagasjerommet. tror det var nummer 47 som var til webastoen, den som er 20A. Er webastoen helt død eller prøver den å starte opp? Tusen takk for tips (alle sammen), da skal jeg sjekke den sikringen snarest. Den virker helt død ja, ingen lyd eller eksos (eller ekstra varme) når bil starter som indikerer at den går, derfor mistanken om at sikringen er gått. Men uansett så har bil gått 200K (jeg har hatt den siden 130K) så jeg tror jeg prøver å ta en service på webastoen uansett c",) Kan også tillegge at dette skjedde akkurat etter at batteri også gikk helt tomt for strøm etter noen dager uten bruk av bilen (sliter også med at det er noe som står og tapper strøm av batteriet innimellom, mistenker stereo/mobiltelefon). Vet ikke om lading av batteri kan påvirke eventuell elektronikk til webastoen? Bruker en Ctek 3600 lader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
broderaron Skrevet Januar 1, 2010 Share Skrevet Januar 1, 2010 ikke godt å si men hvis du har lite strøm på batteriet vil ikke webastoen starte, den kobler ut for å unngå å tappe bilen for startstrøm. Derfor bør også bilen kjøres litt mellom hver gang webastoen er i bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW530D Skrevet Januar 1, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2010 ikke godt å si men hvis du har lite strøm på batteriet vil ikke webastoen starte, den kobler ut for å unngå å tappe bilen for startstrøm. Derfor bør også bilen kjøres litt mellom hver gang webastoen er i bruk. Ok. Kjekt å vite. Batteriet var nyladet (stått i 2 døgn med lader) og lader indikerte fullt oppladet batteri. Bilen startet også med en gang i 20 minus så batteriet burde iallefall være ok? Men problemet med tomt batteri har bare eskalert siden i høst og det er drøyt 4 år gammelt så mulig "saften" begynner å gå ut av det pga gjentatte tømminger!? Lader indikerer vel bare spenningen batteriet har og ikke hvor mye strøm (ampere) det kan levere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Januar 1, 2010 Share Skrevet Januar 1, 2010 Jeg har også en 530Dat E39 med død Webasto og hvis jeg setter i sikring nr 47 så tømmes et fullada batteri på 4-5 timer så det kan godt hende at Webastoen holder ap med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buckley Skrevet September 13, 2012 Share Skrevet September 13, 2012 Fisker frem denne igjen. Min 520d med snaut 300kkm på telleren har hatt en litt syklisk pulserende "summelyd" fra fotbrønnen på førersiden - den er nå stille - samtidig som at jeg ikke får opp motortemperaturen når gradestokken ute kryper ned mot 2-3 grader. kjører fint 6-8 MIL uten å få opp tempen ved nullføre ute. Har byttet termostat på motoren uten videre effekt. 1) Er denne litt pulserende summelyden jeg har hørt sirkulasjonspumpen til webastoen? 2) Er det håp for at den kommer til å fungere igjen dersom jeg bytter den? 3) Hvor skaffes den eventuelt rimelig? (så en stygg pris hos BMW).. 4) Finnes det folk som er spesialister på webasto i Østfold/Oslo - har skjønt at BMW ikke gjør annet enn å kjøpe ny webasto og montere.. til $$$$$ På forhånd takk for hjelpen Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet September 13, 2012 Share Skrevet September 13, 2012 Fisker frem denne igjen. Min 520d med snaut 300kkm på telleren har hatt en litt syklisk pulserende "summelyd" fra fotbrønnen på førersiden - den er nå stille - samtidig som at jeg ikke får opp motortemperaturen når gradestokken ute kryper ned mot 2-3 grader. kjører fint 6-8 MIL uten å få opp tempen ved nullføre ute. Har byttet termostat på motoren uten videre effekt. 1) Er denne litt pulserende summelyden jeg har hørt sirkulasjonspumpen til webastoen? 2) Er det håp for at den kommer til å fungere igjen dersom jeg bytter den? 3) Hvor skaffes den eventuelt rimelig? (så en stygg pris hos BMW).. 4) Finnes det folk som er spesialister på webasto i Østfold/Oslo - har skjønt at BMW ikke gjør annet enn å kjøpe ny webasto og montere.. til $$$$$ På forhånd takk for hjelpen Marius Hei, Webastoen starter ikke i det hele tatt? Det kan være at en har gått i "nødmodus", det gjør den om den får feilstart 3 ganger, eller den blir manuelt startet når lampa lyser og det er lite diesel på tanken, og andre feil som gjør at den ikke får startet. Dette kan du resette selv, ved og ta ut sikringen som sitter bake, over batteriet. Lurer på om det var sikring nr 2 når du går fremfra og bakover på sikringsskinna. Jeg prøvde og slå på tenninga på min (andre hakket) og så ta den ut men det funka ikke, men når bilen gikk på tomgang og jeg tok den ut og venta 10 sek og satte den tilbake da var den resatt. Om ikke dette gjør at den starter, så burde du få lest ut feilkoder, da kommer det frem hva som er problemet, om den ikke føler varme (flamme) innen 30 sek, eller om glødepluggen er defekt osv. Ut i fra den info kan du fikse den oppigjen med deler fra ebay. Jeg har funnet komplett brennekammer til min på ebay.de til litt over 1000,- tror jeg det var. Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
broderaron Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Men at webastoen ikke virker skal ikke påvirke temperaturen på motor annet enn at den trenger litt lenger tid på å bli varm. Den skal altså fortsatt nå driftstemperatur selv om webasto ikke starter. Jeg kjører selv uten webastoen tilkoblet (tatt ut sikring) i sommer halvåret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Men at webastoen ikke virker skal ikke påvirke temperaturen på motor annet enn at den trenger litt lenger tid på å bli varm. Den skal altså fortsatt nå driftstemperatur selv om webasto ikke starter. Jeg kjører selv uten webastoen tilkoblet (tatt ut sikring) i sommer halvåret. Nei det stemmer det Men hvorfor tar du ut sikrigen? Det er da ikke nødveldig Det anbefales også at den kjøres et par ganger i sommerhalvåret også. Du sier du har byttet motortesmostat, men byttet du EGR termostaten også? Denne sitter i forkant av motoren. Den er nummer 8 på denne tegningen: http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/T ... hermostat/ Kan lønne seg og bytte den også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
broderaron Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Det hender at webastoen nekter å stoppe. At den fortsetter å gå etter bilen er stoppet og dermed tømmer batteriet for strøm. Det er ikke ofte det skjer, kanskje en eller to ganger i løpet av vinterhalvåret. Så for å slippe å passe på tar jeg ut sikringen når det er plussgrader ute. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Det hender at webastoen nekter å stoppe. At den fortsetter å gå etter bilen er stoppet og dermed tømmer batteriet for strøm. Det er ikke ofte det skjer, kanskje en eller to ganger i løpet av vinterhalvåret. Så for å slippe å passe på tar jeg ut sikringen når det er plussgrader ute. Hm.. Hørtes ikke bra ut Kanskje du har fått vann/fuktighet i hjernen på den eller noe Må jo ære fryktelig plagsomt vertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
broderaron Skrevet September 14, 2012 Share Skrevet September 14, 2012 Ja må passe på hele tiden. Men med en 13 år gammel webasto skal en vel være fornøyd så lenge den produserer varme. Hadde vært morsomt å bytte ut hjerneenheten, synd det blir så forbaska dyrt;( Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå