Gå til innhold

Original M3 3.0l vs Godkjent ombygd 3.2l. E36

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet (endret)

Hei. Takk for utfyllende svar.

Hehe, det er ikke lett å velge, nei.

Bilen jeg linket til høres og ser veldig bra it, ifølge eier. Han som eier bilen i dag er en 28 åring, men den er ombygget av en kar rundt 35år som brukte 1.5 år på ombyggingen, så alt skal visstnok være gjort veldig bra.

Sant det du nevner ang. understellet, pss9 er ihvertfall ikke billig.

Det er riktig det du nevner ang. at 3.0 ble tatt ut av produksjon i 96', det er ikke mange årene yngre kontra 92', men det hjelper fortsatt litt om tidlige E36 karosser slet med mye rust. Dette har ikke jeg veldig mye greie på, så om det er noen som vet noe mer om dette? Fyr løs.

Er i det hele tatt noen av E36 karosseriene galvanisert? Eller er det stål i saltvann m.a.o?

Jeg er helt klart mest interessert i en 3.2 liter, men det er noe rundt ordet ombygd som stopper meg en plass. Jeg syns fargen er dødsgrom, og alt det andre passer unntatt gt-leppa, øyelokk og diverse småting. Ellers er den helt sjef.

Men det er også noe eget å sitte der med en original M3 også, det er ålreit når jeg skal selge, at jeg da slipper å styre med en ombygd bil. (Den blå har bl.a ligget ute i snart et halvt år). Sier ikke at det er noe lettere å selge en original M3, men det er mange som snur i døra når de leser at det er en ombygd bil.

Vet heller aldri hva som er brukt av deler om hverandre, om alt fra M3'n er flyttet over til minste detalj er jo rimelig usannsynlig. Men man vet aldri..

Det med forsikring så er det helt riktig det R Andersen sa. Om du forsikrer bilen som en 318is, så får du bare igjen hva en tilsvarende er verdt. Så jeg kommer ikke unna å forsikre bilen som en M3 enten den er ombygd eller original.

NiklasJa said:
Er ikke så lett å sitte på gjerdet mellom to biler, men det er et luksusproblem :P

Synes det eksemplaret du linker til så meget pent ut. Spesielt fargen og stuket.

Men det er noen ting der som gir litt signaler om at det er en ungdom som eier den. Noe som i seg selv ikke trenger å være noe negativt. Men kan være det.

Virker som den er seriøst bygget siden airbaggen tom. har fulgt med fra original bi.

Stort pluss er også alle oppgraderinger som har blitt gjort på understellet, det er ikke gratis.

Når det kommer til alder på karosseriet er det lenge siden 1992 nå, men den 3.0l kan ikke være så fryktelig mye yngre siden 3.0l ble ble sluttet produsert i 96(?).

Er jo et problem med rust på tidlig E36, er det gjort noe prevantivt på disse?

En ting til å ta i betrakting er at om du kjøper en original M3 må du betale forsikring som en M3 (dyrt). Mens på en ombygd betaler du forsikring som om det var en 318is (ikke så dyrt), selv om den er godkjent.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg kjøpt den 3.2 literen (med forbehold om grundig innspeksjon). Da får du mer bil for penga.

Greit nok at noen verdsetter en bil som er original på papiret, jeg ser den. Men for min del hadde jeg prioritert effekt over dette, spesielt når bilen er fysisk lik en 3.2 M3 hvis alt er gjort riktig.

Jeg har vært så heldig å fått prøvd begge bilene og synes at de 35hk faktisk utgjør en ganske stor forskjell.

Uansett lykke til, du blir fornøyd uansett tenker jeg.

Endret av Evenol
.
Skrevet

Men hva rolle spiller de 35hk.. gikk godt nok for hannes bruk...mye fram og til bake :lol: ...og sa jo det med stoff seter..m3 stolene er ofte i stoff og med jalla mønster spør du meg. har heldigvis sorte vader i skinn med el og varme.... kontroler motor for lekasje i topp\bakkant. mellom motor og gear. hør for klirrelyder ved oppstart. register. hvis ac. se at denne virker. hvis m3 3L går godt nok likevel så gå for denne.. tross alt en bedre motor.. derfor jeg har stroket min til 3,2L og uten vanos... ganske skudd sikker motor :lol:

Skrevet

Jeg har eid begge variantene, og jeg ville ha valgt 3.2 igjen, da jeg syntest den er en bedre bil enn 3.0. Du får en 3.2 for drøyt 50 000,- mer, så har du muligheter, så kjøp en orginal 3.2, eller spar i noen måneder til. Den er mye bedre sammenskrudd enn de tidligere modellene av E36, og så får du 6-gir, digitalt klima, flere airbags, forsterket bakhjulsoppheng mm. Sats på en orginalbil. Den vil sannsynligvis gi deg minst problemer, og den vil være mer ettertraktet når du skal selge den.

Skal man ha en dedikert banebil, så hadde jeg vurdert en ombygd bil, men ikke ellers.

• 1 month later...
Skrevet

Når det gjelder e36, så hadde jeg ikke brydd meg om den er orginal eller ombygd.

Så lenge det står godkjent i vognkort!

Men når det gjelder e30m3, så hadde jeg aldri kjøpt ombygd!

mye mer omfattende ombygging, som krever mer karosseriarbeid etc.

Da vet man som oftest ikke hva som ligger bak.

Men med en e36 er jo bare motor å går, samt understell og interiør.

Skrevet

E36 er ikke spesiell nok til at jeg hadde brydd meg så lenge den er komplett ombygd med understell, interiør osv.

E36 er bruk og kast bil uansett om den heter 316 eller m3...

Det viktigste er jo at selve bilen er fin og godt vedlikeholdt og ikke hva som står i vognkortet :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...