Gå til innhold

Termostat problemer, og dunkelyd (E39)


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Er relatift ny når det kommer til BMW, så tar og forhører meg litt her :) Har søkt litt og fant noe, men har ikke helt fått svar på mitt problem.

Bilen: BMW 530 Dat, 2003 mod. Km: 150000.

Saken er:

Nå ligger temperaturen her på øya på ca 1-2 grader pluss. Men tempen på motor vil ikke gå til driftstemp. Blir liggende på første hvite streken, selv om jeg kjører en stund.

tmzweo5p4aq9hot09z5p.jpg

På bildet var det vel å merke -7, men i dag var det + 1-2 grader, og den står på samme måten. Jeg har holdt på såpass med bil at jeg veit at når slikt skjer, er det mest sansynelig termostaten som har tatt kvelden. Men saken er at jeg har aldri hatt diesel bil før, og vet helder ikke hvordan dem oppfører seg i kaldere vær, om dem produserer så lite varme osv.

Men noe som er litt rart, i dag så stoppa jeg motoren da jeg snakka med en kompis, etter jeg starta, så gikk tempen opp til normal ganske fort. Husker ikke om den sank igjen, men tror den holdt seg slik til jeg kom hjem. Selv om webastoen starter og varme når bilen er kald, vil den ikke bli så varm som driftstemp :? Varmen i klimaen er god, ikke noe merkbart dårlig vertfall.

Henta bilen i Tyskland, kom hjem på lørdag. Og temperaturen varierte en del, på motoren altså. Lå ikke stabilt på midten hele tiden. Men da var det og ned i -7-9 grader.

Er det så enkelt som at termostaten er gåen? Og er det elektronisk termostat på denne, eller er det av den kanskje ikke altid like gode men gamle standard termostaten? :)

Og er det ev. vanskelig å bytte denne? :)

Når det gjelder dunkelyden, så kommer den fra forstilling, enten på begge sider, eller kun på førersiden. Denne kan kjennes i gulvet rundt pedaler, svakt. Kommer som regel når ene hjulet kjører opp på en hump, eller ujevn overflate. Har ikke hørt lyden når begge hjula fjærer, som på en fartsdump. Og om bilen vugger frem og tilbake, pga hull i veien da vil lyden og komme.

Bilen har M-understell, eller sport understell eller hva dere kaller det :)

Kan dette være de tynne staga som går fra stabstag og opp på fjærbein? Så kaldt hundebein, kyllingbein, eller kakkle stag eller noe?

Noen som har noe formening om hva det kan være? :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp byttet vannpumpe og termostat på min E39. Den hadde ca. samme symptomer. Den ble ok etterpå. I ettertid har jeg funnet ut at det kanskje hadde vært nok å lufte kjølesystemet skikkelig før evnt. bytte av deler..

Du finner mange tråder om lufting av kjølesystem hvis du søker på forumet!

Når det gjelder lyden fra forstillingen ville jeg byttet linkarmene (de mellom fjærbein og stabstag) på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp byttet vannpumpe og termostat på min E39. Den hadde ca. samme symptomer. Den ble ok etterpå. I ettertid har jeg funnet ut at det kanskje hadde vært nok å lufte kjølesystemet skikkelig før evnt. bytte av deler..

Du finner mange tråder om lufting av kjølesystem hvis du søker på forumet!

Når det gjelder lyden fra forstillingen ville jeg byttet linkarmene (de mellom fjærbein og stabstag) på begge sider.

Hei,

Var ute en tur i sta, og den kom ikke opp på normal temp før etter 35 minutter. Etter ca 20 min begynte jeg forskiktig å gasse litt mer en "fin" kjøring, etter dette steg den til normal. Men den virker veldig ustabil, kjører jeg for eksempel fint og rolig en stund så synker den igjen for så å stige når jeg gasser litt mer. Tempen i kveld lå på rundt 0 til minus 2.

Skal se etter de trådene om lufting og sjekke det :)

Når det gjelder dunkelydene så skal jeg bytte de staga.

Takker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkuratt samma problem som deg når det gjelder tempratur på motor..

Sjekk om det eventuelt er lekasjer, jeg har funnet kjølevæske-svetting i den øvre radiatorslangen som går inn på toppen(lekker mellom plastuhus og topp).

Har isåfall et tips inntil du fikser dette: tett i gjen fronten (nyrer og fanger)med noe aluminiumsfolie eller liknende. Tempmåleren går raskt opp til 90 grader selv ved korte turer;)

Vet det er litt jalla, men det funket på min.

Og om du bytter termostat hadde det vært fint med tilbake melding på om det ble bedre.

Jeg har da 530 d jeg og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkuratt samma problem som deg når det gjelder tempratur på motor..

Sjekk om det eventuelt er lekasjer, jeg har funnet kjølevæske-svetting i den øvre radiatorslangen som går inn på toppen(lekker mellom plastuhus og topp).

Har isåfall et tips inntil du fikser dette: tett i gjen fronten (nyrer og fanger)med noe aluminiumsfolie eller liknende. Tempmåleren går raskt opp til 90 grader selv ved korte turer;)

Vet det er litt jalla, men det funket på min.

Og om du bytter termostat hadde det vært fint med tilbake melding på om det ble bedre.

Jeg har da 530 d jeg og..

Ja, har tenkt på å sette noe papp eller et eller annet i grillen for å sjekke om det blir noe bedre.

Er litt rart at webastoen helder ikke klarer å få varmet den helt opp, selv om den går mens jeg kjører.

Noen som vet om det er elektronisk termostat, eller av gamle standard typen? :)

Vet ikke når det ev. blir bytte, men skal komme tilbake med resultatet når det blir gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forrige 330ci hadde jeg lignende problem. Sto på midten etter at motor ble varm og kunne falle litt ned akkurat som på bilde. Varierte litt.

Jeg byttet termostat og problemet ble borte.

Var ikke noe problem for meg å bytte denne selv. Fant en ganske fin DIY på nett. Var ganske liten plass så måtte ut med radiator. Byttet også vannpumpe i samme slengen.

Mulig det kan hjelpe med lufting. Men tror det beste er å bytte. Koster ikke mange kronene om du gjør det selv.

Husker jeg prøvde å bytte den uten å ta ut radiator. Men ga opp da jeg ikke fikk opp termostaten. Ble faktisk fin etter det i noen uker, men problemet kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er litt kaldt kan jeg gjerne kjøre 20km før jeg har normal driftstemp, litt avhengig av om det er motorvei eller bykjøring.

Når det er -25 og kaldere, ved litt hastighet, kan den slite med å holde temperaturen..

Når pila peker rett opp, er vannet 75 grader. Den første hvite streken passeres ved 60 grader. (Iallefall i følge min OBC.)

Når jeg kjører i lange nedoverbakker faller temperaturen kraftig når det er kaldt ute, tror det kan være en veldig god idè å isolere radiator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken!

Er det virkelig nødvendig å demontere så mye for å få ut termostaten? :o

Får ta å kikke litt nærmere på det en dag vertfall.

Vil nesten tro det er termostaten som er gåen ja, burde jo klare å holde tempen når det ikke er kaldere en -2 grader :) Skal prøve å tette grillen i dag, og se om det gir noe effekt :)

Når det gjelder dunkelyden, så mener fadern at det er det tynne staget fra stabstag til demper. Det var gåen på bilen hans og, og det skal vist være samme lyden. Men dem koster jo ikke mye, så skader jo ikke å bytte likavel :) Tror det er kun på førersiden. Men er litt i tvil da det virker som dunkelyden er litt kraftigere en et slikt lite stag kan lage.

Vet ikke hvordan forstillinga ser ut på disse bilene, så må nesten jekke opp å sjekke :)

Takker så meget for svar så langt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kanskje ikke demontere så mye som han viser på sin how to, da han bytter alle reimene i tillegg.

Men når vifta og deksel rundt vifta er nesten alt gjort. Da er det bare å plukke av det som er i veien, og det er ikke mye.

Men det er veldig kjekt med tynne kopper for å demontere 1-2 skruer som holder fast termostaten, ihvertfall var det slik på min. Ikke sikkert det er likt på 3 litern.

Jeg brukte totalt 2 timer på absolutt hele jobben, og jeg tok meg veldig god tid og var alene. Tok meg lang tid for å være sikker på at ingenting ble overlatt til tilfeldighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kanskje ikke demontere så mye som han viser på sin how to, da han bytter alle reimene i tillegg.

Men når vifta og deksel rundt vifta er nesten alt gjort. Da er det bare å plukke av det som er i veien, og det er ikke mye.

Men det er veldig kjekt med tynne kopper for å demontere 1-2 skruer som holder fast termostaten, ihvertfall var det slik på min. Ikke sikkert det er likt på 3 litern.

Jeg brukte totalt 2 timer på absolutt hele jobben, og jeg tok meg veldig god tid og var alene. Tok meg lang tid for å være sikker på at ingenting ble overlatt til tilfeldighetene.

Det hørtes ikke værst ut :) Ser helder ikke ut som det skal være så vanskelig å komme til. Tror jeg bare bestiller ny med en gang :)

Hadde foresten plast i grillen i går, den hadde problemer med å nå driftstemp, men så kjørte jeg litt aktift, da kom den. Og når den først fikk opp tempen virket det som den holdt seg der. Så blir nåk termostat byttte snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at det er lurt å bytte termostaten til EGR ventilen i samme slengen. Det virker som at den også trengs å skiftes på en del biler samtidig som den vanlige termostaten.

Jeg byttet min termostat, og den ble vesentlig bedre, men jeg synes ennå den er litt treg.

Så jeg skal også bytte termostaten til EGR.

Den er forøvrig lokalisert på øversiden av den andre termostaten. Den er virkelig enkel å skifte.

Husk at du må ha 32 mm fastnøkkel for å få av vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at det er lurt å bytte termostaten til EGR ventilen i samme slengen. Det virker som at den også trengs å skiftes på en del biler samtidig som den vanlige termostaten.

Jeg byttet min termostat, og den ble vesentlig bedre, men jeg synes ennå den er litt treg.

Så jeg skal også bytte termostaten til EGR.

Den er forøvrig lokalisert på øversiden av den andre termostaten. Den er virkelig enkel å skifte.

Husk at du må ha 32 mm fastnøkkel for å få av vifta.

Tar jeg mye feil når jeg tipper at EGR har noe med den blanke boksen frem på motoren å gjør? Så den gikk inn på eksosen.

Er den dyr termostaten på denne da? I så fall bytter jeg den og i samme renna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...