Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  -Roger- skrev:

Han klager vel ikke.. Ler vel av hele greiene syns jeg han skrev fordi han vet at de ikke kan si noe?

Nå har vi jo lest om folk som "vet" at politiet ikke kan gi bot for en halvmeter snø på taket også, så akkurat det er ikke så mye til argument :)

Men jeg er på nippet til å gi meg på argumentet om fri sikt gjennom alle vindu, siden det er utallige andre måter å blokkere sikten på.

Regelen om at bilen skal være fri for snø og is når en kjører har jeg fremdeles tro på, selv om jeg ikke klarer å finne den akkurat nå.

LJ

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
  jon///M skrev:
på en stasjonsvogn eller varebil så har du muligheten til og laste opp såpass bak der at du sperrer utsynet gjennom bakruten, ergo kan du gjøre hva faan du vil med ruten.

men på en sedan er det ikke lov og laste opp noe i hatthyllen. ergo kan du ikke gjøre hva du vil. tror dermed du ikke har lov og sote bakruten såpass at den hindrer alt gjennomsyn.

jeg kan skjønne det om det ligger mye snø på bilen som kan vere trafikk farlig for andre trafikkanter. men om det er snakk om 1 cm med snø så skulle ikke det vere noe problem. om man ikke tåler at det blåser lett litt snø fra andre biler når man er ut og kjører ja da ligger man enten aaaltfor nerme bilen forran, eller så kan man heller ta bussen. er det snakk om is så kan jeg skjønne at dette kan vere farlig om det løstner og treffer andre biler.

men jeg mener det er mye annet man skulle tatt ut av trafikken før man begynner og anmelde for slike forhold! ser mange tullinger i suver som tror bilen har feste uansett føre og kjører deretter som svin på glatte veier. og jeg iriterer meg grønn på at folk ikke kan lære seg og bruke blinklys og plassere seg rett inn mot rundkjøringer! om folk kan kjøre bil så burde di faan meg vite hva den hendelen til venstre bak rattet er til!!

du skulle hatt nobels fredspris for dette innlegget, helt korrekt!
Skrevet
  Clerion skrev:
Jo man trenger det fordi man SKAL (SKAL!) se utrykkningskjøretøy igjennom den. Faen til hakk i plata da :P

Jeg fikk spørsmål om hvor mange speil som var påbudt når jeg tok lappen på henger til bil(sånn teit spm før en skal kjøre), svarte 3 stk jeg men det er FEIL! Man trenger 2 stk, man trenger heller ikke ha sikt igjennom ruta bak. Sier seg jo selv.

I det jeg svarte sensoren tenkte jeg faktisk at dette var feil med 3 stk, har jo kjørt en del lastebil og der har man ikke mye bruk for speil innvendig gitt :roll:

Skrevet

Man må nok koste av bakruta også....

Sitat
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-001.html#1-3

§ 1-3. Utsyn

Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende.

og...

Sitat
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-031.htmlAndre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Speil...

Sitat
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-030.htmlBil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

De aller fleste biler er typegodkjent med innvendig speil, og alt som endres på kjøretøy ift typegodkjenningen skal godkjennes av Staten...

Skrevet

Nå er det veldig mye synsing her.

Dette er enkelt, hvis bilen er levert med bakrute fra fabrikk, så SKAL du kunne se ut av den. Hvis bilen er levert med tre speil innvendig så skal de være der. Altså ikke lov til å fjerne ett. Angående to speil så er det biler som er levert slik fra fabrikk og da uten bakrute.

Det er heller ikke lov til å sote rutene bak slik at du ikke ser ut igjennom dem. Du skal kunne se om det kommer utrykningskjøretøy bak deg.

Dette blir litt det samme som med airbag i rattet. Hvis bilen er levert med det så er det ikke lov å bytte til ratt uten.

Angående snø på bakruten så vil de helt sikkert dekke seg under at man skal ha gjennomsyn. Selv om jeg mener det er relativt pirkete.

Snø på taket skulle jeg ønske de slo hardere ned på, en fordi det har en tendens til å føyke veldig og dermed ser du ikke noe bak, to hvis du bremser så kan alt havne på frontruten og hvis den er kram så kan jeg love deg at vindusviskerene ikke klarer å fjerne det. (Erfaring)

Ellers så er jeg litt enig med enkelte andre her, har man gjort noe galt så får man stå for deg. Bør ikke komme som noen stor overraskelse at det er ulovelig med tildekkete vinduer, flere meter snø på taket

Skrevet

takk Orjan... gjør dette så slipper vi/dere å havne opp i problemer med politi/statens vegvesen :P

gå heller ut 10-15 min. før du skal kjøre å start bilen og plag naboen :P (gjelder ikke de som bor i kriminelle strøk) :P

synes det er rart at som han ene skrev, at han måtte hjem å parkere sin bil med ett kjørelys foran.

Greit at dette er trafikkfarlig da, men dette er strengt tatt ikke engang 2`er feil på EU.

edit.... fikset skriveleif....

Skrevet

Mange som kan mye om regler som ikke finnes her. Jeg har vist en bil på biltilsynet med bakrute som var helt igjen lakkert. Ikke noe problem det, så lenge man har to utvendige speil. Noe annet ville jo da si det samme som at man ikke kan laste en stasjonsvogn til taket. For å refere til loven så er jo ikke da innvendig speil påkrevd.

(Har også godkjent bil uten airbag, så lenge hele systemet er fjernet er det bare å få det inn i vognkortet)

Typegodkjenning går på endring av bilens konstruksjon, og da må man ha papirer. Men litt tape, lakk eller snø og is er ingenting som går på typegodkjenning.

Mao så sliter de nok litt med å oppnå en straffereaksjon på dette.

(Jobbet som EU/PKK kontrollør siden starten)

Skrevet
  Mondeo skrev:
Mange som kan mye om regler som ikke finnes her. Jeg har vist en bil på biltilsynet med bakrute som var helt igjen lakkert. Ikke noe problem det, så lenge man har to utvendige speil. Noe annet ville jo da si det samme som at man ikke kan laste en stasjonsvogn til taket. For å refere til loven så er jo ikke da innvendig speil påkrevd.

(Har også godkjent bil uten airbag, så lenge hele systemet er fjernet er det bare å få det inn i vognkortet)

Typegodkjenning går på endring av bilens konstruksjon, og da må man ha papirer. Men litt tape, lakk eller snø og is er ingenting som går på typegodkjenning.

Mao så sliter de nok litt med å oppnå en straffereaksjon på dette.

(Jobbet som EU/PKK kontrollør siden starten)

Nå har jeg jo riktignok opplevd litt av hvert av EU-kontrollører.

Som Orjan skriver (og sammenfatter fra Lovdata) er det egentlig ikke mye tvil.

Og hva var begrunnelsen for at den overmalte bakruten du visstnok fikk godkjent, kunne godkjennes?

Skrevet

Det er jo alltids noen som kjenner noen som kjenner noen som kan se mellom fingrene på en gjenmalt bakrute, så akkurat det trenger ikke å bety at det er i samsvar med loven.

Sitatene fra Lovdata levner ikke mye tvil om hva som er lov og ikke, selv om ikke alle kontrollører følger disse sitatene...

LJ

Skrevet

hmmm... mye som kan sies om snø, is og benga...

det alt kommer ned til er vell humøret til de som stopper deg.

Her jeg kommer fra har en mistet sertifikatet sitt for og ikke ha kostet bilen sin ordentlig....

ingen good dag men d kan sje.

Er det ikke ''forsvarlig'' kan de bøtlegge\frata ditt sertifikat.

for noen ''gjør de bare jobben sin'' (hadde en dårlig dag) og andre gir deg en advarsel.

men kan en fjerne airbag systemet og få dette godkjent?

sliter med og få inn noen bøtte stoler da det ligger sensorer i orginal setene?

Skrevet

har lest hele tråden med latterlige regel-tolkninger osv.. det jeg lurer på er, hvordan kan folk si at 1cm is på bakruta er farlig for bilen bak? og litt snø fra bilen foran må man faktisk forvente i NORGE (ja vi bor i et vinterland!!!), tenk deg å ligg bak et vogntog på en fjellovergang, med litt lett snødrev..hvordan er sikten da? den er garantert dårligere enn å ligge bak en dårlig kostet bil..men det er lov å kjøre vogntog på vinteren også..og tenk på de isklumpene som vogntoga legger ifra seg, 20x20cm klumper som tar både plastik på bil og skjærer på ryggmargen på de i bilen..men de står ikke noe om at sjåførene til enhver tid skal sørge for at kjøretøyet de kjører er fritt for snø/is pga farlige klumper.. fjas...

Skrevet

jeg melder meg ganske enkelt ut av denne diskusjonen, her er det alt for høy "drittunger som vet best" faktor :roll:

Skrevet
  bilgal-ja skrev:
har lest hele tråden med latterlige regel-tolkninger osv.. det jeg lurer på er, hvordan kan folk si at 1cm is på bakruta er farlig for bilen bak? og litt snø fra bilen foran må man faktisk forvente i NORGE (ja vi bor i et vinterland!!!), tenk deg å ligg bak et vogntog på en fjellovergang, med litt lett snødrev..hvordan er sikten da? den er garantert dårligere enn å ligge bak en dårlig kostet bil..men det er lov å kjøre vogntog på vinteren også..og tenk på de isklumpene som vogntoga legger ifra seg, 20x20cm klumper som tar både plastik på bil og skjærer på ryggmargen på de i bilen..men de står ikke noe om at sjåførene til enhver tid skal sørge for at kjøretøyet de kjører er fritt for snø/is pga farlige klumper.. fjas...

is og snø klumper som detter av biler og lastebiler er ikke så lett og forhindre. da må man stoppe hver 100 meter og banke hjulbuene. og de er lett og se på veien om de detter av. ser du ikke de klumpene og kjører på de burde du ha børsta bilen din for snø og is før du kjørte så du hadde hatt god sikt ut av bilen din.

is på tak eller rutene er lett og fjerne før man kjører. om det ikke fjernes kan det skape farlige situasjoner, skader og ulykker.

om man har 1 cm is på bakruta og skrur på varmen blir det et vannlag under isen. det gjør at isen kan seile lett på vannet. isen kan da skli lett før den smelter helt. om du da fåretar en sving og is flaket på 1 x 2 meter sklir av til siden treffer en 6 åring på fortauet som skal til skolen så kan nok skadene bli veldig store på ungen.

om isen på bakruta eller taket får luft under kan det fly av og treffe bilen bak. kan endten skade bilen eller hindre sikten til bilen bak om han får det i frontruta.

eller om man bremser litt og is og snø fra taket sklir ned på frontruten så du mister all sikt. skal ikke mange sekundene til før det skjer ting du ikke får med deg. en unge kan fly ut i veien. og du har ruta full av snø og is du ikke har rukket å få vekk før ungern er ruffet.

Skrevet
  bilgal-ja skrev:
har lest hele tråden med latterlige regel-tolkninger osv.. det jeg lurer på er, hvordan kan folk si at 1cm is på bakruta er farlig for bilen bak? og litt snø fra bilen foran må man faktisk forvente i NORGE (ja vi bor i et vinterland!!!), tenk deg å ligg bak et vogntog på en fjellovergang, med litt lett snødrev..hvordan er sikten da? den er garantert dårligere enn å ligge bak en dårlig kostet bil.... fjas...

Ja, nettopp. Fjas. Du er ikke lovpålagt å ligge nærmest mulig forankjørende kjøretøy. Er det lett snødrev på en fjellovergang (eller hvor som helst, egentlig), og du har et vogntog foran deg som virvler opp en sky av snø, er det faktisk mulig å øke avstanden slik at du selv kommer deg ut av den tåka. Ikke taper du noe tid på det heller, samt at kjøreturen blir langt sikrere.

Ja, vi bor i et vinterland. Men det fritar jo oss ikke for å gjøre visse sikkerhetstiltak... Tvert imot. Vi burde da mer enn noen annen være fokusert på nettopp sikkerhet. I Storbritannia stenger de skoler og tar seg fri fra jobb når det snør litt, og bilen setter de igjen hjemme. I Norge bruker vi derimot bilen MER når vinteren kommer.

Skrevet
  Tom K skrev:
jeg melder meg ganske enkelt ut av denne diskusjonen, her er det alt for høy "drittunger som vet best" faktor :roll:

+1... Og jeg er jo abre drittungen selv au... hehe

Jeg syns det er skremmende at folk ikke kalrer å se at det er farlig jeg da :?

Har selv kjørt med endel snø på taket en gang, noe jeg aldri gjør igjen etter den opplevelsen. Kjørte trøtt og jævlig på vei til jobb når jeg må bråbremse fordi en kar bryter vikeplikten. Ruta mi ble full av snø som lå på taket og jeg sklei fremover på isen uten å se en dritt. Flaks at han karen kom seg unna, for jeg hadde ikke sjangs til å kontrollere situasjonen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...