Christian V Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Når man snakker om undermotorisert... Den nye 116D LE med 90hk/240Nm og 0-100 tid på 12,7 sek blir beskyldt for å være nettopp det. Nesten godt gjort å få så lite effekt ut av en toliter med turbo... Hehe... Ja, det måtte komme. Jeg bestilte 116d LE i desember, og forventer denne levert i begynnelsen av februar. Jeg prøvekjørte bilen først, og denne har som nevnt 90 hk og 260 nm. I følge Stenshagen er modellens effekt justert ned, og bilen er ellers identisk med 116d og 118d. Bilen skal brukes til og fra jobben. Jeg må innrømme at jeg var litt spent før prøvekjøringen i og med at bilen kun hadde 90 hk. Bilen veier i overkant av 1200 kg. Etter å ha kjørt en kort stund var egentlig skepsisen borte. Bilen oppførte seg som en skikkelig BMW med tanke på god veiholdning, balanse og gode kjøreegenskaper. Den største begrensningen er selvsagt effekt, men dette var noe jeg hadde innstilt meg på før testkjøringen. Som dag-til-dag bil fungerer den helt ypperlig, med gode økonomiske tall og helt normale prestanda i forhold til andre biler i samme segment og med tilsvarende effekt. Jeg tror det er viktig å danne seg et bilde for hva man forventer seg av en slik bil. Dette er jo INGEN racer, men et fremkomstmiddel. Alt dreier seg om forventninger. Jeg var også i stuss på om jeg skulle betale kr 10 000 i tillegg for å unngå LE. Jeg valgte heller oppgraderinger, dvs automatisk klima og 18' M-sport felger (261). I en bil som uansett for en entusiast vil være undermotorisert, uavhengig av 90 hk eller 115 hk, kunne jeg likegodt vurdere hva jeg kunne få av ekstrautstyr i stedenfor. Jeg får uansett dekket mine sportslige behov i et annet kjøretøy i sommerhalvåret. I sluttfasen av kjøpeprosessen tok jeg motet til å spørre forhandleren om det var konstruksjonsmessige forskjeller i 1-seriens 2-liter program. I følge selger var det nokså mange som hadde gjort en tilsvarende henvendelse og at 116d LE kunne definitivt "gjøres" noe med. Dette lover for øvrig bra for fremtidige "oppgraderinger". Jeg har naturligvis vært i kontakt med Norman, og hans tilbakemeldinger er meget positive med tanke på effektuttak (158/350). Vi hadde for øvrig en Opel Vectra 1.9 diesel med 102 hk og 260 nm i 2006. Med båthenger og full bil over fjellet gikk denne helt smertefritt med trafikken ellers. Til sammenlikning har vi også hatt E34 520iT, og denne gikk betraktelig dårligere enn Opel'en, til tross for 50 % mer effekt. Beklager avsporing.
Fredrik Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Hehe... Ja, det måtte komme. Jeg bestilte 116d LE i desember, og forventer denne levert i begynnelsen av februar. Jeg prøvekjørte bilen først, og denne har som nevnt 90 hk og 260 nm. I følge Stenshagen er modellens effekt justert ned, og bilen er ellers identisk med 116d og 118d. Bilen skal brukes til og fra jobben. Jeg må innrømme at jeg var litt spent før prøvekjøringen i og med at bilen kun hadde 90 hk. Bilen veier i overkant av 1200 kg. Etter å ha kjørt en kort stund var egentlig skepsisen borte. Bilen oppførte seg som en skikkelig BMW med tanke på god veiholdning, balanse og gode kjøreegenskaper. Den største begrensningen er selvsagt effekt, men dette var noe jeg hadde innstilt meg på før testkjøringen. Som dag-til-dag bil fungerer den helt ypperlig, med gode økonomiske tall og helt normale prestanda i forhold til andre biler i samme segment og med tilsvarende effekt. Jeg tror det er viktig å danne seg et bilde for hva man forventer seg av en slik bil. Dette er jo INGEN racer, men et fremkomstmiddel. Alt dreier seg om forventninger. Jeg var også i stuss på om jeg skulle betale kr 10 000 i tillegg for å unngå LE. Jeg valgte heller oppgraderinger, dvs automatisk klima og 18' M-sport felger (261). I en bil som uansett for en entusiast vil være undermotorisert, uavhengig av 90 hk eller 115 hk, kunne jeg likegodt vurdere hva jeg kunne få av ekstrautstyr i stedenfor. Jeg får uansett dekket mine sportslige behov i et annet kjøretøy i sommerhalvåret. I sluttfasen av kjøpeprosessen tok jeg motet til å spørre forhandleren om det var konstruksjonsmessige forskjeller i 1-seriens 2-liter program. I følge selger var det nokså mange som hadde gjort en tilsvarende henvendelse og at 116d LE kunne definitivt "gjøres" noe med. Dette lover for øvrig bra for fremtidige "oppgraderinger". Jeg har naturligvis vært i kontakt med Norman, og hans tilbakemeldinger er meget positive med tanke på effektuttak (158/350). Vi hadde for øvrig en Opel Vectra 1.9 diesel med 102 hk og 260 nm i 2006. Med båthenger og full bil over fjellet gikk denne helt smertefritt med trafikken ellers. Til sammenlikning har vi også hatt E34 520iT, og denne gikk betraktelig dårligere enn Opel'en, til tross for 50 % mer effekt. Beklager avsporing. Neida... slike innlegg/kommentarer er nøyaktig hva vi trenger i tilfeller der hovedsakelig fordommene får råde når folk (inkl. meg selv) skriver om en bil de ikke har erfaring med. Jeg håper at du skriver mer om dine erfaringer når du har kjørt noen kilometer med bilen. Lykke til...
Christian V Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Hehe... Ja, det måtte komme. Jeg bestilte 116d LE i desember, og forventer denne levert i begynnelsen av februar. Jeg prøvekjørte bilen først, og denne har som nevnt 90 hk og 260 nm. I følge Stenshagen er modellens effekt justert ned, og bilen er ellers identisk med 116d og 118d. Bilen skal brukes til og fra jobben. Jeg må innrømme at jeg var litt spent før prøvekjøringen i og med at bilen kun hadde 90 hk. Bilen veier i overkant av 1200 kg. Etter å ha kjørt en kort stund var egentlig skepsisen borte. Bilen oppførte seg som en skikkelig BMW med tanke på god veiholdning, balanse og gode kjøreegenskaper. Den største begrensningen er selvsagt effekt, men dette var noe jeg hadde innstilt meg på før testkjøringen. Som dag-til-dag bil fungerer den helt ypperlig, med gode økonomiske tall og helt normale prestanda i forhold til andre biler i samme segment og med tilsvarende effekt. Jeg tror det er viktig å danne seg et bilde for hva man forventer seg av en slik bil. Dette er jo INGEN racer, men et fremkomstmiddel. Alt dreier seg om forventninger. Jeg var også i stuss på om jeg skulle betale kr 10 000 i tillegg for å unngå LE. Jeg valgte heller oppgraderinger, dvs automatisk klima og 18' M-sport felger (261). I en bil som uansett for en entusiast vil være undermotorisert, uavhengig av 90 hk eller 115 hk, kunne jeg likegodt vurdere hva jeg kunne få av ekstrautstyr i stedenfor. Jeg får uansett dekket mine sportslige behov i et annet kjøretøy i sommerhalvåret. I sluttfasen av kjøpeprosessen tok jeg motet til å spørre forhandleren om det var konstruksjonsmessige forskjeller i 1-seriens 2-liter program. I følge selger var det nokså mange som hadde gjort en tilsvarende henvendelse og at 116d LE kunne definitivt "gjøres" noe med. Dette lover for øvrig bra for fremtidige "oppgraderinger". Jeg har naturligvis vært i kontakt med Norman, og hans tilbakemeldinger er meget positive med tanke på effektuttak (158/350). Vi hadde for øvrig en Opel Vectra 1.9 diesel med 102 hk og 260 nm i 2006. Med båthenger og full bil over fjellet gikk denne helt smertefritt med trafikken ellers. Til sammenlikning har vi også hatt E34 520iT, og denne gikk betraktelig dårligere enn Opel'en, til tross for 50 % mer effekt. Beklager avsporing. Neida... slike innlegg/kommentarer er nøyaktig hva vi trenger i tilfeller der hovedsakelig fordommene får råde når folk (inkl. meg selv) skriver om en bil de ikke har erfaring med. Jeg håper at du skriver mer om dine erfaringer når du har kjørt noen kilometer med bilen. Lykke til... Ja, da har det gått om lag 1 1/2 uke siden jeg hentet bilen hos Stenshagen Bil i Oslo og kjørte den til Bergen. Jeg har kjørt totalt 1245 km frem til i dag. Inntrykket jeg har frem til nå er meget godt. Bilen er tight og fin, og kjøreopplevelsen er også meget god. Jeg bestilte bil med M-pakke, og dette ville jeg ikke vært foruten. Det som har overrasket mest er hvor behagelig det er å kjøre bilen i høy hastighet. Jeg har ved flere anledninger kikket ned på speedometeret for så å oppdage at jeg har kjørt alt for fort - f eks oppleves 110 km/t som rundt 80 km/t. Ellers er det ingen overraskelser ved motoren. Den er forholdsvis strupt godt igjen på 3000 omdr/min, og dette merkes godt. Etter dette er det lite å hente, bortsett fra at man merker at det tilføres for lite drivstoff. Jeg tror det er mye potensiale å hente der. Så; alt i alt, veldig fornøyd. Bilen henger godt med i trafikkbildet for øvrig, og oppleves på ingen måte som en sinke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå