Henning Halvorsen Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Utetempføler E39 Hei,har måttet skifte utetempmåler på grunn av at den plastskjermen den sitter i ble revet av på grunn av snø og is.Ledningene ble også revet av,monterte ny føler og skjøtet kablene,men den måleren inne i bilen står fortsatt på -40 uanstt hvordan jeg kobler polariteten?noen som har forklaring?kan det være en sikring eller noe?burde jo ikke være så komplisert dette...
530dE39 Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Har nettop gjort det samme sjøl og fekk samme problemet som deg.Hoss meg var da dårli konntakt som var problemet.Litt 5-56 og trykkte den skikkeligt inni så komm den.Kan ta et par dagar før den kalibrere seg
Henning Halvorsen Skrevet Januar 24, 2010 Forfatter Skrevet Januar 24, 2010 ok,takk for tipset,skal se på det igjen i morgen,har nytt koblingstykke også så burde være god kontakt
HMW Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Har nettop gjort det samme sjøl og fekk samme problemet som deg.Hoss meg var da dårli konntakt som var problemet.Litt 5-56 og trykkte den skikkeligt inni så komm den.Kan ta et par dagar før den kalibrere seg Det kan ta et par dager før den virker?? Er det noe som du har hørt fra en god kilde eller noe som er spunnet i eget hode? Jeg synes jo det høres fantastisk ut hvis en temp sensor skal bruke flere dager på å fungerer. Hvis du ikke har hørt det fra f.eks. forhandler så synes jeg det er dumt å få det ut på forum ettersom noen kanskje tror på det. Fakta er viktig...
530dE39 Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Har lest det her på forumet så kor dei opplysningane komme fra vet ikkje eg.Visst du gidde å leita finner du det nok.Eller du kan sjekke det opp mot et merkeverksted visst det er veldi viktigt for deg med fakta...
tomerikk Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Har nettop gjort det samme sjøl og fekk samme problemet som deg.Hoss meg var da dårli konntakt som var problemet.Litt 5-56 og trykkte den skikkeligt inni så komm den.Kan ta et par dagar før den kalibrere seg Det kan ta et par dager før den virker?? Er det noe som du har hørt fra en god kilde eller noe som er spunnet i eget hode? Jeg synes jo det høres fantastisk ut hvis en temp sensor skal bruke flere dager på å fungerer. Hvis du ikke har hørt det fra f.eks. forhandler så synes jeg det er dumt å få det ut på forum ettersom noen kanskje tror på det. Fakta er viktig... Nå er det jo en vesentlig forskjell på å virke eller kalibrert. Den skal virke med en gang, men det kan ta en tid før den har kalibrert seg så den viser helt riktig temperatur. Det sammenlignes resultat fra forskjellige kilder, og korigeres automatisk.
HMW Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Selvsagt er fakta viktig... er ikke krise i dette tilfellet med en utetemp måler, men om det er mer viktige ting så er det håpløst når folk forteller om ting som de ikke vet om stemmer. Det skjønner du sikkert. Om det blir skrevet at man tror det kan ta noen dager stiller det seg annerledes. Problemet her er jo da at mange virker veldig skråsikre på ting de ikke aner noe om. tomerikk: Hvilke kilder sammenligner utetemperaturmåler med før det vises i displayet i bilen?
tomerikk Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Den sammenligner med motorstyring, da hovedsaklig inntaksmanifoil temp. sensor.
HMW Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 når jeg hadde ute motor i en av mine e39 og satt på tenning så viste den fortsatt utetemp... men det går kanskje ikke begge veier. Men mulig dette bare hang igjen da.
aslex Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Har akkurat hatt det samme problemet som du har(litt kresj) å føleren ble med i fallet. Men er bare å koble den på igjenn,men om polene har noe å si vet jeg ikke, muli jeg hadde flaks da jeg koblet. Og føleren kommer etterhvert til seg selv igjenn om en stund. Det gjor den med meg hvertfall. Mvh
Saltkjelen Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Når du har koblet ledningene og føleren igjen og motoren er igang vil føleren i første omgang stå på -40 hvor den deretter teller sakte men sikkert ned -0,5 hele tiden.. Altså -40, -39.5, -39.... helt til den finner temperaturen..
Yngvejos Skrevet Januar 25, 2010 Skrevet Januar 25, 2010 Har nettop gjort det samme sjøl og fekk samme problemet som deg.Hoss meg var da dårli konntakt som var problemet.Litt 5-56 og trykkte den skikkeligt inni så komm den.Kan ta et par dagar før den kalibrere seg Det kan ta et par dager før den virker?? Er det noe som du har hørt fra en god kilde eller noe som er spunnet i eget hode? Jeg synes jo det høres fantastisk ut hvis en temp sensor skal bruke flere dager på å fungerer. Hvis du ikke har hørt det fra f.eks. forhandler så synes jeg det er dumt å få det ut på forum ettersom noen kanskje tror på det. Fakta er viktig... Det høres rart ut, men jeg tror på det utifra min egen erfaring. Jeg byttet utetempgiver på min for en måneds tid siden. Etter byttet viste den -40, så jeg gikk utifra at det var ledningsbrudd og utsatte feilsøkingen litt. En dag og to etterpå begynte den å vise korrekt temperatur. Edit: Det er antagligvis som saltkjelen sier. Jeg hadde pixelfeil på temperaturmåleren da jeg byttet, så det kan godt hende at den telte nedover uten at jeg la merke til det.
Henning Halvorsen Skrevet Januar 25, 2010 Forfatter Skrevet Januar 25, 2010 Startet opp bilen igjen idag og da viste den korrekt utetemperatur,så da trengte den nok bare litt tid,sjekket ikke om den begynte og telle nedover i det hele tatt i går heller,fikk bare hetta når ting ikke virker:)Takk for alle tips....
Snusfenrik Skrevet Januar 25, 2010 Skrevet Januar 25, 2010 Har vært borti den der selv, den stiller seg tilbake til riktig temperatur når du kjører etterhvert. Vel å merke så sant problemet er løst(jordingsfeil/kobling fikset), og den stiller seg ikke tilbake normalt når bilen står stille. Viser den minus 40 så er det ingen kontakt, viser den maks pluss temp så er det jordingsfeil.
Otis Skrevet Januar 25, 2010 Skrevet Januar 25, 2010 Det kan være greit å merke seg at temp føleren bruke lang tid på å korrigere for temperatur forandringer, når bilen står i ro. Hvor ofte den oppdaterer seg vet jeg ikke, men kanskje rundt 2-3 timer mellom hver gang. Mens når bilen ruller så skjer det bortimot hver 2-3 sekund, om ikke oftere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå