Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Morro med pustehjelp. Tror denne kan bli morsom. Liker at du har tenkt kjøreegenskaper og ikke stance!

Et par innvendiger bare; Girkassen tror jeg du kommer til å slite med. Over 600nm er disse svake, spesielt inngående aksel og synkringer.

Vil anbefale deg å kjøpe adapterkit til BMW kasse og få balansert det nye svinghjulet (som følger med) med veivpartiet med en gang så slipper du det problemet senere.

En annen ting, vet ikke om det gjelder RB26, men RB25 har elendig smøresystem og veldig lite oljereservoar i og bunnpanne. Om dette er tilsvarende på RB26 kan tørrsump kanskje være veien å gå med en gang, blir fort dyrt med smøringsproblemer.

Og er det kulelagerturbo originalt på disse? Rb25 har innsnevring originalt på oljetilførselen, den må fjernes om du kjører glidelager turbo nå.

Dette gjelder som sagt RB25, vet ikke hvor mange ulikheter den og 26en har :) Bare et par tips basert på egne erfaringer!

Lykke til videre, morro om du også får dette godkjent

 

Girkassen holder nok, men man kan jo vere uheldig. Jeg tok knekken på kassen på S50 siden jeg giret litt vel fort i fra andre til tredje. Jeg bygger for respons og kjørbarhet, så det blir ikke noe høy effekts monster dette. Skal godkjennes med orginal effekt på 280hk/353nm. Turboen er tilsvarende de to som stod som orginalt, og er ratet til 520hk.

 

Svinghjul og trykkplate blir balansert mot veivparti av EBB, så han har kontroll på dette.

 

Smøresystemet er boss om man skal kjøre bane eller drag på RB26. Jeg har lest MYE om dette og tørrsump er beste løsning. Desverre har jeg ikke 50.000 å bruke på det denne gang, så jeg kommer til å prøve min egen løsning. Har man sett litt på S50 bunnpannen så kan man kopiere litt løsninger der. Det som er problemet er at den fyller toppen med olje og kaster det ut i catch tanken, da går man som for olje i sumpen og helvete er løs.

 

Det som viser å funke er å ha drenering i fra bakkant på toppen og til bunnpannen under oljenivå. Borre opp retur kanalene i toppen og blokken til å matche toppakningen. De hullene er 8mm orginalt, på en M20 f.eks så er de 12 eller 13mm når jeg målte. Så oppgaderer man oljepumpen, men da må man sette i en restriktor i blokken, denne her får 1.2mm restriktor siden jeg har JUN pumpe. (2mm orginalt. Man må også ha god og åpen ånding. AN12 i fra toppdeksel til toppen av catch tank. AN10 i fra toppen av catch tank til under oljenivå på bunnpanne og AN10 retur til bunnpanne under oljenivå.

 

Bunnpannen skal jeg begynne å bygge om nå i uken, og jeg har snakket litt med Asim Godal ang hvordan hans bunnpanne ser ut. Så har fått noen bilder der. Han har kjørt over 30.000km med 700hk uten å åpne motoren. Og han kjører mye på Rudskogen.

 

De JUN skvalpeplatene hjelper også, samt at jeg har laget en rett vegg i bakkant av bunnpannen som gjør at oljen faktisk ikke stikker bakover under aks. Nå må jeg bare få laget meg en løsning med å trekke sumpen ut til sidene for å øke volumet.

 

RB26 har glidelager turboer orginalt, og jeg går nå på kulelager turbo. Denne Borg Warner turboen har innebygget restriktor, så det skal ikke noe restriktor på linjen inn.

 

Det har vert MYE å sette seg inn i når man går over på en helt annen motor. RB26en er grom når den blir bygget, men den er boss ifra fabrikk desverre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått prosjekt, grisemisunnelig på mottoren din, lyden i rb26 er helt fantastisk!!:-), drømmen er og ha en r34 gtr på siden av e30'n i garasjen!:-)).. men jeg har hørt så mange olasser att rb26 tåler enorme effektutak på org innmat?, det må vøre feil det da?, når jeg ser hva du skriver om den her?..

Uansett fortsett og oppdater, digger bilen din:-)).

Kommer til og bli kul med work hjula!:-))

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått prosjekt, grisemisunnelig på mottoren din, lyden i rb26 er helt fantastisk!! :smile:, drømmen er og ha en r34 gtr på siden av e30'n i garasjen! :smile:).. men jeg har hørt så mange olasser att rb26 tåler enorme effektutak på org innmat?, det må vøre feil det da?, når jeg ser hva du skriver om den her?..

Uansett fortsett og oppdater, digger bilen din:-)).

Kommer til og bli kul med work hjula! :smile:)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

 

Det er nok helt galt. Det er folk som har kjørt rundt 700hk på std innmat på drag biler og har kjørt en stund. Det beste er jo å bygge den full smidd. Men i mitt tilfelle er det ikke nødvendig. Skal man under 550hk så holder std innmat, og i hvert fall om man full balanserer alt og kjører ARP bolter på det.

 

Lyden av RB26 med singel snurre er noe av det som låter best. Har altid elsket lyden i den motoren, og har vert inne på tanken om å ha RB26 i noe i veldig mange år. Men at den er så søppel i fra fabrikk ble jeg litt sjokkert over. Men men, det er jo ikke BMW så kan ikke forvente allverden ;)

 

Har tenkt litt på om jeg skulle hatt bygd den om til baksump med S50/S54 bunnpanne og oljepickup system. Men det får bli når den raser. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sikkert til å se hva man klarer å ta ut med det som sitter der, men jeg vil ha ett godt map på rundt 400-450hk. Helst med så lite dreiemoment som mulig så jeg slipper å klippe drivakslinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt utrolig spennende prosjekt.

Kan du si noe mer om turbo-valget ditt? utradisjonelt og uventet. Intern wastegate? Den er kanskje valgt ut fra godkjennings-perspektivet ??

 

Selv er jeg 2JZ fan og har ett par japan-supraer av den grunn, i tillegg til BMW stæsjet mitt.

Seksere er jo utrolig fine motorer.

En kompis hadde RB26, og jeg registrerte blant annet 6 individuelle gass-spjeld fra fabrikk som noe unikt, når man tar i betraktning at det er en turbomotor.

Jeg synes også de to originale garrett turboene var litt sjarmerende.

Den var veldig turtallsvillig, men jeg har hørt at smøresystemet ikke holder følge, med dårlig oljeretur fra toppen og oljepumpe som løsner/ryker?

 

Angående lyd synes jeg 2JZ overgår RB26, men smaken er som baken :)

hadde selv en nissan 200sx på skilt en periode (S14A), og den var helt forferdelig og gire med. Må virkelig si meg skuffet over girkassen i den bilen ihvertfall. Skrapet gjorde den også, til tross for lav KM og pen bruk.

Uansett ett herlig prosjekt dette her!

Endret av rakett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt utrolig spennende prosjekt.

Kan du si noe mer om turbo-valget ditt? utradisjonelt og uventet. Intern wastegate? Den er kanskje valgt ut fra godkjennings-perspektivet ??

 

Selv er jeg 2JZ fan og har ett par japan-supraer av den grunn, i tillegg til BMW stæsjet mitt.

Seksere er jo utrolig fine motorer.

En kompis hadde RB26, og jeg registrerte blant annet 6 individuelle gass-spjeld fra fabrikk som noe unikt, når man tar i betraktning at det er en turbomotor.

Jeg synes også de to originale garrett turboene var litt sjarmerende.

Den var veldig turtallsvillig, men jeg har hørt at smøresystemet ikke holder følge, med dårlig oljeretur fra toppen og oljepumpe som løsner/ryker?

 

Angående lyd synes jeg 2JZ overgår RB26, men smaken er som baken :)

hadde selv en nissan 200sx på skilt en periode (S14A), og den var helt forferdelig og gire med. Må virkelig si meg skuffet over girkassen i den bilen ihvertfall. Skrapet gjorde den også, til tross for lav KM og pen bruk.

Uansett ett herlig prosjekt dette her!

 

Takker for det :) 

Angående turbo så har det vert veldig fram og tilbake. Grunnen til at jeg valgte Borg Warner er for det er en vanvittig rå turbo. Det er ingen som pusher så mye effekt med så lite eksoshjul (64mm). Den har dobble keramiske kulelager, anti surge, intern olje restriktor, dobble olje tettninger på både kompressor og eksos side, intern wastegate, intern elektronisk boost controller og intern dump ventil.

 

Ser du det i fra det økonomiske så sparer man en del på at man slipper å kjøpe wastegate og boost controller. En annen grunn er at jeg vil ha bygget enkelt og ryddig. Med en ekstern wastegate så hadde det blitt enda mere utfordringer når det kommer til eksos. Der kommer jeg til å slite uansett med 3" downpipe, men det må gå.

 

Når det kommer til størrelse på turboen så er denne relativt liten til RB26. Jeg er litt redd baktrykk, men grenrøret er utrulig bra, så satser på det blir ok. Når jeg søkte til Statens Vegvesen så søkte jeg om to turboer. Denne 7064 og en litt større. Jeg fikk avslag på begge siden dem mente det var for høy hk rate. Jeg gikk da videre å dokumenterte hva de to orginale turboene var gode for, samt at jeg fikk Full-Race i USA som har vert med å utvikle EFR turboen til å skrive at den fint kunne kjøres på lave 280hk og 4-450hk. Jeg fikk medhold i fra Statens Vegvesen på klagen og fikk da lov å bruke denne 7064 turboen.

 

I det jeg fikk svar på søknaden om å ikke få bruke single turbo så begynte jeg å tenke på top monterte twins. Det hadde gått, men det er dobble prisen og det er TRANGT.

 

De to orginale turboene duger ikke til noe slik dem er i fra fabrikk med keramiske eksoshjul. De tåler lite økingng i ladetrykk før de eksoshjulene blir kastet ut bakover. Det finnes kit som man bygger dem om. Men når alt kommer til alt så er det gammel turboteknologi i fra 80-tallet i lag med 80-talls motorstyring. Eneste grunnen til å beholde twins er at man kan skryte over at man har twins. Klem på ett potent og BRA grenør som dette jeg har kjøpt, Full-Race, DOC-Race, Raw Brokerage, etc  og en moderne turbo med kulelager så kan man faktisk risikere å få enda tidligere ladetrykk enn med den gamle twin turbo teknologien. Jeg ser ikke bort i fra at jeg kan ende opp med fullt ladetrykk på så lavt som 3000rpm med dette om man kjører den litt magert rundt det område. 3000rpm er omtrent der S50en klakker over VANOS og begynner å våkne. Skal ikke ha noe mer enn ca 1-1.2 bar på dette, siden den puster lett denne motoren.

 

Når det kommer til oljepumpen som du nevner her så kom R32GTR tidlig modellen med en stor feil på veiven. Dette ble ordnet på sein modell R32, som min motor er. Men problemet med selve oljepumpen stoppet ikke. De har en tendens til å knekke devene innvendig. Jeg har lest mye om dette. Så snakket jeg med EBB, og han har bygget over 25stk RB26, og ingen har hatt problem med oljepumpen som han visste om. Da kom jeg til å tenke på at det har mulig en sammenheng med at de motorene EBB har levert har hatt veivparti som er balansert til racespec med 0.2g i toleranse. En RB26 veiv som ligger på EBB sin hjemmeside har han 40kg, ja 40!!!kg, på avveie på 8000rpm. Det er ikke rart at oljepumpe drevene knekker da.

 

Det finnes vanvittig mye deler og løsninger til RB26en, men jeg prøver jo å velge "top shelf" varer. Det som gjenstår å kjøpe nå er ID1000 dyser og MAXX Ecu datasprut.

 

Girkassen som du nevner her vet jeg ikke noe om, men dem pleier å sette RB25 girkasse i S14 for den er sterkere. Hvordan den blir å gire med vil vise seg. Jeg ønsker å sette på en BMW kasse etter hvert, men det blir ikke satt av penger til det denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen filmer som dere sikkert ikke har sett i fra i fjor.

 

"Building the E30M3 for 2014 season" (burde spart den sangen til bygget i år)

 

E30Meet 2014 film, ikke så veldig mye action siden jeg kjører etter klokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har tenkt godt gjennom smøresystemet. Vi får håpe det funker :)

Girkassen tåler det nok om du ikke skal ha mer enn 450whp. En bekjent av meg knakk inngående aksel tvert av med 633motor hester, ved pådrag i 4. gir. Akselen er veldig pinglete, spesielt sammenlignet med E46 M3 og Supra. Det spørs jo selvfølgelig på bruken også.

Et par tips ang Rudskogen; angsten burde du hente mye mer høyde på, brems rett mot skiltet ved inngangen i svingen helt ut mot curbsen før du skjærer inn og unngår å dra den for langt ned på "sletta"' mellom de 2 svingene. På den måten kan du bremse i en rettere linje før du tar sving nr. 2 som en egen apex :) Tror også du har en del å hente i langsvingen ved å gå litt ut midt i svingen for så å gå inn igjen, da kan du gi gass litt tidligere pga en rettere linje ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har tenkt godt gjennom smøresystemet. Vi får håpe det funker :)

Girkassen tåler det nok om du ikke skal ha mer enn 450whp. En bekjent av meg knakk inngående aksel tvert av med 633motor hester, ved pådrag i 4. gir. Akselen er veldig pinglete, spesielt sammenlignet med E46 M3 og Supra. Det spørs jo selvfølgelig på bruken også.

Et par tips ang Rudskogen; angsten burde du hente mye mer høyde på, brems rett mot skiltet ved inngangen i svingen helt ut mot curbsen før du skjærer inn og unngår å dra den for langt ned på "sletta"' mellom de 2 svingene. På den måten kan du bremse i en rettere linje før du tar sving nr. 2 som en egen apex :) Tror også du har en del å hente i langsvingen ved å gå litt ut midt i svingen for så å gå inn igjen, da kan du gi gass litt tidligere pga en rettere linje ut :)

 

Snakker hester på veiv, ikke hjul.

 

Angående Rudskogen så har jeg nok en del mer å lære, men jeg hentet 2 sekund på å gå i fra måten du sier her til å gjøre som jeg gjør på filmen. Ved å gå langt ut før man tar apex på sving nr 2 så får man mye mer fart opp bakken. Tommy Fjeld kjører slik, og det er vel ingen som kjører fortere i E30 på Rudskogen enn han. Klokket 1:43 med det sporet på filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å kutte ut i bunnpannen i dag og lage litt biter til å sveise. Den skal trekkes ut i begge sider for å få litt mer oljekapasitet.

 

20150805_201522.jpg

 

Laget raskt en liten plate så jeg fikk til å tenke hehe. Denne her skal borres hull i og punktes fast slik. Så trekker jeg sumpen utover. Da hjelper det på skvalping.

Borrer hull i bunnen av platen, og noen i toppen for oljegasser.

 

20150805_200844.jpg

 

Snappet ett bilde av bruks tralla også siden den var ny vasket i dag :)

 

20150805_201934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk TIG sveiset ene trykkrøret i dag. Jeg har akuratt lært å sveise aluminium, så det blir ikke SÅ pent. Men jeg liker å gjøre så mye som mulig selv uansett om det tar dobbelt så lang tid eller ikke blir seende så profft ut altid.

 

20150806_133200.jpg

 

20150806_154954.jpg

 

20150806_154959.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du nettopp har lært deg TIG-sveising so er det der godkjent, spør du meg :)

 

Takk for det :) Har TIG-sveist en del rustfritt tidligere, men er ikke altid det blir så pent siden det blir så lenge mellom hver gang. Første alu jeg sveiste var på denne bunnpannen her. Det er jo noe helt annet, men på en måte mer morro. Bare synd det blir så sinnsykt varmt og det tar vanvittig med tid.

 

Veldig gøy å sveise alu. Eg har bare forsøkt litt men du skal ikke ha vondt av de sveisene :)

 

Alu er faktisk gøy å sveise, men man må vere super nøyen med at materialet er fritt for smuss og møkk. Nå kom jeg litt skeivt ut med de rørene her siden det gikk tomt for Argon midt i punktingen. Da blir jo aluen helt boss etterpå. Men fikk pussa det ned litt og lakt over nytt.

 

Problemet nå blir jo at jeg slutter i jobben som jeg har tilgang på dette TIG apparatet neste fredag, så bunnpannen MÅ bli ferdig til det!! Kan bli noen seine kvelder neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...