Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg føler at det er påtide å dra fram ett par gamle quoter. :P

Om eg no sku vert so galen at eg sku finna på i min villaste fantasi å setta neri ein sekser så blir da jaffal IKKJE ein BMW sekser kan eg sei me ein gong!

S50B32 i E30M3? Nei takk, den motoren i den gamle bilen e ikkje fint. For stort og fett plast deksel som skjemme ut heila motorrommet.

M88 e ein tidsriktig motor, som for øvrig S14 e basert på.

Stå på. Bilen kommer til å bli sjef! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det er påtide å dra fram ett par gamle quoter. :P

Om eg no sku vert so galen at eg sku finna på i min villaste fantasi å setta neri ein sekser så blir da jaffal IKKJE ein BMW sekser kan eg sei me ein gong!

S50B32 i E30M3? Nei takk, den motoren i den gamle bilen e ikkje fint. For stort og fett plast deksel som skjemme ut heila motorrommet.

M88 e ein tidsriktig motor, som for øvrig S14 e basert på.

Stå på. Bilen kommer til å bli sjef! :)

Hehe, er ikkje få av dei komentarene der her inne :)

Hadde beholdt s14 motoren om eg hadde en orginal m3, føler meg derfor litt friere til å gjere ka eg vil med min ombygde..

Men uansett, modig gjort å hive ut en fullt fungerende s14 motor og inn med b32.. tøft blir det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lalalalalalalalala, den har vi ikke sett :-P:lol:

Viser bare hvor raskt det går an å skifte meining, hehe! For min del er den orginal M3 selv om den ikke har S14.

Om John Doe tar hjerte transplantasjon, er han ikke John Doe etterpå da? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f**en i h*****te bilen din blir grom nå larsen..! gleder meg som en unge til å se denne i aksjon til våren!

Hehe, blir ikke mye aksjon viss jeg ikke kjøper banehjul :) Morro du engasjerer deg da :D hehe

klart du må bruke redskapen! :twisted: hvertfall nå når du får i grom motor! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det skal nok bli brukt :) Men ikke kjangs om jeg kjører på bane med de nye hjula.....eller man skal aldri si aldri. Blir lite bilder på meg nå om dagen, har akuratt tid til å skru før jeg skal på jobb når jeg går kveldskift.

Men det som ble gjort i dag var å rengjøre å ribbe bunnpanna, tatt av AC pumpa og ene grenrøret, tatt ut starteren, tomgangsregulatoren og oljeseparatoren.

Var en del slanger der som var sprekk på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips når du først ha ute motoren..

Bytt oljetrykks ventilen og tapp ut alt kjølevesken av blokka og bytt vanosfilter!

Oljetryks ventilen sitter som en litt stor flat skrue i blokka ved sylinder 6. Denne har en tendens til å begynne å lekke olje etter en stund. Koster noen hundre lapper hos BMW.

Tapp ut kjølevesken med den 17mm bolten som er i blokka mellom sylinder 4 og 5. Gammel kjølevesker tygger topppakning.

Takk! Hvor sitter vanos filteret og hva side av motoren sitte de tinga du snakker om nå?

Vanos filter sitter forannn på vanosen på innsugkammen. Opp til venstre over skiltet som sier åssen produsent som har levert vanos. Er en litt stor rund umbrako skrue. Kommer litt olje ut når du tar den ut.

Du kan i nøden bare vaske filteret, jeg kjøpte nytt. Kostet 90kr tror jeg det var.

Har du noe delenummer på dette filteret? Har sett på realOEM nå i evigheter men finner ikke noe der som ligner på filter til vanosen.

Er og en slange jeg ikke finner på skissene, en jævla tynn en som går fra baksiden avtoppen og ned på den "blokka" som sitter rett bak dynamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanosfilter: 11361401973

Hvis du tenker på den tynne vakum slanger som går ut rett bak gasspjeldet og går under gasspjeldene så trenger du ikke denne siden du skal fjerne luftpumpen. Husk og tette hullet i toppen før du starter. Du kan også fjene det som har med det releet som sitter rett over motorfestet på blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanosfilter: 11361401973

Hvis du tenker på den tynne vakum slanger som går ut rett bak gasspjeldet og går under gasspjeldene så trenger du ikke denne siden du skal fjerne luftpumpen. Husk og tette hullet i toppen før du starter. Du kan også fjene det som har med det releet som sitter rett over motorfestet på blokka.

Myyyye nytt for meg her Øyvind, flott at du hjelper :)

Jeg har demontert enda mer i dag og trekkt tilbake kablene fra A/Cen, der gikk det jo nok en slik slange til den "sentralen" som sitter nede på blokka. Det releet du snakker om, det har noe med A/C å gjøre det da eller?

Tror nok jeg lokaliserte den skruen til Vanos filteret i dag når jeg drev å rota der.

Edit: What, er vanosfilteret bare en liten skrue??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes yes yes, da fikk jeg endelig rusha innpå noen bilder her. Driver å nussler med å gjøre ting rent nå hovedsakelig og sjekker litt kabler og slanger.

Tror det blir clutch og svnighjul fra Gripfoce i USA, de har en pris det er vanskelig å matche og de som kjører med det sier seg veldig fornøyde så jeg gir det en kjangs. $555 ink. frakt for hele greiene.

DSC01458.jpg

DSC01459.jpg

DSC01469.jpg

DSC01470.jpg

DSC01471.jpg

DSC01472.jpg

DSC01474.jpg

DSC01475.jpg

DSC01476.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanosfilter: 11361401973

Hvis du tenker på den tynne vakum slanger som går ut rett bak gasspjeldet og går under gasspjeldene så trenger du ikke denne siden du skal fjerne luftpumpen. Husk og tette hullet i toppen før du starter. Du kan også fjene det som har med det releet som sitter rett over motorfestet på blokka.

Myyyye nytt for meg her Øyvind, flott at du hjelper :)

Jeg har demontert enda mer i dag og trekkt tilbake kablene fra A/Cen, der gikk det jo nok en slik slange til den "sentralen" som sitter nede på blokka. Det releet du snakker om, det har noe med A/C å gjøre det da eller?

Tror nok jeg lokaliserte den skruen til Vanos filteret i dag når jeg drev å rota der.

Edit: What, er vanosfilteret bare en liten skrue??

Vanos filter er en liten skrue ja.. Ser slik ut:

iej8ro79fpvvyx6j88en.jpg

Mente at det var luftpumpen det tilhørte, men nå sitter jo ac og luftpumpen rett ved siden av hverandre.

Husk at du også må tette det stålrøret som går bak grenerørene og ned til luftpumpen. Er bare å sveise det igjen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanosfilter: 11361401973

Hvis du tenker på den tynne vakum slanger som går ut rett bak gasspjeldet og går under gasspjeldene så trenger du ikke denne siden du skal fjerne luftpumpen. Husk og tette hullet i toppen før du starter. Du kan også fjene det som har med det releet som sitter rett over motorfestet på blokka.

Myyyye nytt for meg her Øyvind, flott at du hjelper :)

Jeg har demontert enda mer i dag og trekkt tilbake kablene fra A/Cen, der gikk det jo nok en slik slange til den "sentralen" som sitter nede på blokka. Det releet du snakker om, det har noe med A/C å gjøre det da eller?

Tror nok jeg lokaliserte den skruen til Vanos filteret i dag når jeg drev å rota der.

Edit: What, er vanosfilteret bare en liten skrue??

Vanos filter er en liten skrue ja.. Ser slik ut:

iej8ro79fpvvyx6j88en.jpg

Mente at det var luftpumpen det tilhørte, men nå sitter jo ac og luftpumpen rett ved siden av hverandre.

Husk at du også må tette det stålrøret som går bak grenerørene og ned til luftpumpen. Er bare å sveise det igjen eller noe.

Skal se litt nermere på det i morgen, regner med jeg bare kan klippe reint alt det som hører til A/C?

Jepp, må huske det røret! Tenkte å bare lage meg en flens først, men jeg tar å sveiser det. Tror nok det er best.

Noe mer du kommer på at jeg må gjøre med det samme jeg er i gang? Må jeg ha ny pakkning på topp dekselet når jeg tar det av for å lakke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...