The StigMeister Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Har en kompis som ble stoppet på lørdagen for bruk av park + tåkelys! Dette skjedde i 12-tida på lyse dagen! Politiet sa at det var forbudt! Hva faen da?
SweetBMW Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Det er vel kun lov som erstatning ødelagt hovedlys vel? Hvis jeg ikke tar helt feil :/
-Roger- Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Det er vel kun lov som erstatning ødelagt hovedlys vel? Hvis jeg ikke tar helt feil :/ Der tror jeg du tar feil ja.. Det er lov å kjøre med park+tåkelys sålenge det er lyst ute. (hvis ikke det akkurat har kommet nye regler da)
Orjan Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Er det mulig Dette har jo vært diskutert overlat tusen ganger, og at ikke Politiet vet er jo helt utrolig. Det står svart på hvitt i FOR 1994-10-04 nr 918: Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr - bedre kjent som kjøretøyforskriften hva som er tillatt brukt som kjørelys; § 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1) KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#28-4
Orjan Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 PS. §28-1 er en opplisting av hvilke EØS-direktiver som bestemmer lysutstyret, men i pkt 4 står det 4. Utover kravene i direktivene og alternative standarder (avvikene gjelder ikke ved EØF-typegodkjenning) tillates i tillegg følgende annet lys- og refleksutstyr: 4.1 For kjørelys gjelder bestemmelsene i § 28-4 nr. 11. så da er det åpenbart at politimannen tok feil...
The StigMeister Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Skrevet Februar 8, 2010 Glemte og si at det snødde da han ble stoppet.. men de nevnte ikke at det var pga snø, men at det var ulovlig og kjøre med park og tåkelys! Hm..
The StigMeister Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Skrevet Februar 8, 2010 Det var pga at det snødde at han fikk bot! Da har vi fått avklart det
Oderschvank Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 UTROLIG at dette fortsatt diskuteres.....
spruddel Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Men er det ikke lov fordi det snør? Er jo lyst likevel Er det ikke lov om det regner heller da? Kun lov på fine sommerdager med skyfri himmel og 24,3 grader i skyggen? Utrolig kjip bot å få.
Vanilla_ninja Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Utrolig kjip bot å få. Utrolig kjip, og utrolig unødvendig. Hvorfor skal man absolutt posere med tåkelys i stedet for å bruke lysene som bilprodusenten har satt inn som kjørelys? Selv må jeg vri om to lysbrytere hver gang jeg skal kjøre bilen hvis jeg har lyst til å bruke park/tåke-komboen. Det gjør det enda mindre aktuelt for min del. Likevel: Tåpelys er verre. Folk som bare skrur på tåkelysene i tillegg til kjørelys, spesielt når det er mørkt, føkker til sitt eget og andres nattesyn og burde vært fratatt bilen. LJ
awt Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Hvorfor skal man absolutt posere med tåkelys i stedet for å bruke lysene som bilprodusenten har satt inn som kjørelys? Jeg gjør dette av to grunner. 1. Jeg synes bilen tar seg bedre ut med kombinasjonen park/tåkelys, spesielt med angel eyes. 2. Jeg sparer mange timer på xenon-pærene samt elektronikken til dette, som er veldig dyr. Jeg gjør kun dette når det er lyst ute (bruker gatelys-"regelen") og jeg kjører aldri med nærlys og tåkelys samtidig.
Lars89 Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Den gatelysregelen er ikke bare en "regel" men en lov som politiet osv bruker for å skrive ut bøter... Kjører bare med vanlige lys nå på vinteren, mens på sommeren går det i park/tåke. Xenon er det uansett om det er nær, fjern eller tåke jeg bruker
Oderschvank Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 har kjørt med tåkelys å parklys nå i 3 år, enda ikke fått bot for dette, er jo gatebelysning få holde det
Wacman Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Tåkelys er en uting, spredere(grøftleys) derimot, er noe helt annet. Jeg kjører ofte i dagslys/tidlig ettermiddag med parklys+spredere da jeg liker utseendet med angel eyes. Hatt den diskusjonen med politiet som endte i at det er lov med max 4 lyskilder i front - de sa jeg hadde 6,men viste dem da at ringene drives av 1 pære pr. 2 ringer. Folk som ikke har skjønt forskjellen på tåkelys,da med det sinnssyke baklyset, og grøftelysene burde vært halshugget! Alle biler jeg har sett noen gang med grøftelys har to innstillinger på disse - Tåkelys og kun grøftelys/spredere/whateveryamaycallthem. Hvor vanskelig kan det være egentlig?
Lars89 Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Tåkebaklys er en veldig uting ja. Heldigvis nesten bare gamle damer i Fiesta som bruker det Men blir det så galt å kalle spredere for tåkelys da? De er jo for bruk når det er dårlig sikt/tåke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå