Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vet dette er tatt opp flere steder, og at det blir anbefalt alle og gjøre det.

Har lest mange tråder her ang. dette, og forstår det at det bør gjøres.

Snakket nettopp med mitt lokale bmw verksted (Brages), og fikk pris på 4000,- for bytte av olje på kassa. Men han lurte på hvor langt bilen har gått, den har rullet 154000.

Da anbefalte han å ikke gjøre det. Dette begrunnet han med at ved å bytte oljen, ville det løsne masse skitt som ligger rundt i kassa, som igjen kunne tette ventiler inni kassa.

Men har lest så mange plasser, at alle anbefaler på det sterkeste å bytte, så ble litt usikker.

Nå spurte jeg om å bytte olje på kassa, tror ikke dem flusher den da? Dem tapper vel bare av oljen, og fyller på ny? Jeg vil gjerne flushe hele kassa for å vær sikker på at all olje er byttet.

Er det noe i det denne mannen påstår eller? :|

Takk for hjelpen :)

Mvh.

Fredrik

Skrevet

Det kan hende at mekanikeren aldri har hørt om Oljefilter. 4000kr er litt lav pris, så jeg faktisk lurer på om dem har glemt å føre opp nytt filter.

Bare filteret koster 1000kr. Så koster olja ca. 130kr literen og det kreves 13-15liter for å flushe kassa. Hvis det skulle løsne noe skitt og avleiringer så er det faktisk dette filteret skal stoppe. Man tar ned bunnpannen og gjør den ren og spesielt magneten, som samler opp metallspon.

Har har hørt et sted at BMW nå anbefaler oljebytte på automatkassene ved ca. 150000km.

Litt avhengig av hvilken kasse du har, men på eldre og nyere 5-trinns Steptronic.

Skrevet
Det kan hende at mekanikeren aldri har hørt om Oljefilter. 4000kr er litt lav pris, så jeg faktisk lurer på om dem har glemt å føre opp nytt filter.

Bare filteret koster 1000kr. Så koster olja ca. 130kr literen og det kreves 13-15liter for å flushe kassa. Hvis det skulle løsne noe skitt og avleiringer så er det faktisk dette filteret skal stoppe. Man tar ned bunnpannen og gjør den ren og spesielt magneten, som samler opp metallspon.

Har har hørt et sted at BMW nå anbefaler oljebytte på automatkassene ved ca. 150000km.

Litt avhengig av hvilken kasse du har, men på eldre og nyere 5-trinns Steptronic.

Ja, jeg tenkte på det med filtere etter jeg la på, tenkte ikke på å nevne det for han.. hehe.

Så vil jo tro at det ikke er noe å bry seg om. Men jeg spurte om oljeskift på kassa, å så lette han en stund, so fikk jeg prisen.

Skal kanskje ringe igjen i morgen å spør hva det koster å flushe kassa, samt nytt filter. Og se hva dem sier da.. :)

Men om dem anbefaler det på 150 så er jeg jo bare 4000 over :) Jeg har steptronic vis det er det dem kaller det. Men halveis manuell giring :)

Skrevet

Jeg fikk oppgitt en pris på ca 4000,- på et Bosh verksted utenfor Haugesund for å flushe girkasse + hele systemet. Da var det med filterkit bestående av filter og bunnpannepakning og Esso LT 71141 olje. Det gikk med 12 Liter olje, 9 liter blir igjen på systemet. Jeg har GM kasse. Vet ikke helt nøyaktig hvor mye jeg betalte fordi jeg fikk gjort forskjellig annet samtidig men jeg ser at det gikk med for ca 2800,- i olje og ca 800 for filterkit og bunnpannepakning.

Bilen min er gått 190000km men kassen er skifta så jeg vet ikke hvor langt den er gått.Olja som ble tappet av var blank og fin og det er jo uansett kjekt å få vite tilstanden. Det de sa til meg var at hvis olja var veldig grumsete så tydet det på mye lamellrester i olja som igjen betydde at kassen begynte å bli bra slitt.

Hvis du ser her http://www.rats.no/service.html så bekrefter de det som du fikk beskjed om på verkstedet du var i kontakt med nemlig at ny olje inneholder mye rensestoffer (parafiner) som kan løse opp gamle avleiringer som har bygget seg opp rundt i kassen og gjør skade på vei frem til filter og magnet. , sitat;

"Den nye oljen har riktige mengder med rengjørene tilsetningsstoffer, (parafiner) og resultatet av dette blir at disse stoffene løser opp gammelt slam som ligger rundt i gearkassen og frakter dette med seg frem til filter og magnet. På veien dit så er oljen (som er full av partilker) innom alle reguleringsmekanismer av forsjellig art, og legger igjen skitt slik at disse slutter å regulere slik de skal, med feilfunksjon som resultat.

Så alvorlige feil at gearkassen tar skade og må repareres"

Så dette kan skje men personlig hadde jeg tatt sjangsen på en bil som har rulla 150000km. Det er en uendelig diskusjon rundt om på forskjellige bilforum om det er lurt eller ikke så du må bare bestemme hva du selv synes. Noen fasit finnes ikke og du kan lese til øyet blir stort og vått uten å komme til noen konklusjon om hva som er smartest. Det som uansett er et ubestridt faktum er at gammel girolje gjør en dårlig jobb for girkassen.

Skrevet
Jeg fikk oppgitt en pris på ca 4000,- på et Bosh verksted utenfor Haugesund for å flushe girkasse + hele systemet. Da var det med filterkit bestående av filter og bunnpannepakning og Esso LT 71141 olje. Det gikk med 12 Liter olje, 9 liter blir igjen på systemet. Jeg har GM kasse. Vet ikke helt nøyaktig hvor mye jeg betalte fordi jeg fikk gjort forskjellig annet samtidig men jeg ser at det gikk med for ca 2800,- i olje og ca 800 for filterkit og bunnpannepakning.

Bilen min er gått 190000km men kassen er skifta så jeg vet ikke hvor langt den er gått.Olja som ble tappet av var blank og fin og det er jo uansett kjekt å få vite tilstanden. Det de sa til meg var at hvis olja var veldig grumsete så tydet det på mye lamellrester i olja som igjen betydde at kassen begynte å bli bra slitt.

Hvis du ser her http://www.rats.no/service.html så bekrefter de det som du fikk beskjed om på verkstedet du var i kontakt med nemlig at ny olje inneholder mye rensestoffer (parafiner) som kan løse opp gamle avleiringer som har bygget seg opp rundt i kassen og gjør skade på vei frem til filter og magnet. , sitat;

"Den nye oljen har riktige mengder med rengjørene tilsetningsstoffer, (parafiner) og resultatet av dette blir at disse stoffene løser opp gammelt slam som ligger rundt i gearkassen og frakter dette med seg frem til filter og magnet. På veien dit så er oljen (som er full av partilker) innom alle reguleringsmekanismer av forsjellig art, og legger igjen skitt slik at disse slutter å regulere slik de skal, med feilfunksjon som resultat.

Så alvorlige feil at gearkassen tar skade og må repareres"

Så dette kan skje men personlig hadde jeg tatt sjangsen på en bil som har rulla 150000km. Det er en uendelig diskusjon rundt om på forskjellige bilforum om det er lurt eller ikke så du må bare bestemme hva du selv synes. Noen fasit finnes ikke og du kan lese til øyet blir stort og vått uten å komme til noen konklusjon om hva som er smartest. Det som uansett er et ubestridt faktum er at gammel girolje gjør en dårlig jobb for girkassen.

Det var som bare faen :x

Jeg tenker:

Om kassa hadde gått 250 000 km, så ville det nåk vært mye dritt inni den, og sjansen for at noe dritt løsnet å la seg der det ikke skal hadde vært mye større. Min har gått 150, da vil jeg ikke tro at den har SÅ mye dritt inni seg. Bilen har helder ikke hengerkrok, så sansyneligheten for at den har dratt noe tungt er svært liten.

Så det burde vel være bedre å bytte oljen nå, før det blir virkelig mye dritt i kassa?

Kan bli et vanskelig valg dette #-o

Skrevet

Det var som bare faen :x

Jeg tenker:

Om kassa hadde gått 250 000 km, så ville det nåk vært mye dritt inni den, og sjansen for at noe dritt løsnet å la seg der det ikke skal hadde vært mye større. Min har gått 150, da vil jeg ikke tro at den har SÅ mye dritt inni seg. Bilen har helder ikke hengerkrok, så sansyneligheten for at den har dratt noe tungt er svært liten.

Så det burde vel være bedre å bytte oljen nå, før det blir virkelig mye dritt i kassa?

Kan bli et vanskelig valg dette #-o

Ja valgets kval :) Personlig hadde jeg ikke vært i tvil og jeg var heller aldri i tvil om jeg skulle gjøre det eller ikke på min bil. Min bil er som sagt en 2000 modell kjørt 190000km og på tidspunktet jeg leverte den inn til flushing så trodde jeg at kassen også var rulla 190000km , at den var endel nyere enn resten av bilen var bare bonus og ble oppdaget av de som flushet den. Personlig tror jeg det går fint med en bil som har rulla 150000km.

Bedre å hoppe i det enn å sitte å irritere seg over at en kjører rundt med gammel utslitt olje som bare blir dårligere og dårligere for hvert år som går. Men det er nå min mening da :D Lykke til uansett hva du bestemmer deg for men husk at en 530Dat har høyt moment som krever sitt av kasse og olje.

Skrevet

Det var som bare faen :x

Jeg tenker:

Om kassa hadde gått 250 000 km, så ville det nåk vært mye dritt inni den, og sjansen for at noe dritt løsnet å la seg der det ikke skal hadde vært mye større. Min har gått 150, da vil jeg ikke tro at den har SÅ mye dritt inni seg. Bilen har helder ikke hengerkrok, så sansyneligheten for at den har dratt noe tungt er svært liten.

Så det burde vel være bedre å bytte oljen nå, før det blir virkelig mye dritt i kassa?

Kan bli et vanskelig valg dette #-o

Ja valgets kval :) Personlig hadde jeg ikke vært i tvil og jeg var heller aldri i tvil om jeg skulle gjøre det eller ikke på min bil. Min bil er som sagt en 2000 modell kjørt 190000km og på tidspunktet jeg leverte den inn til flushing så trodde jeg at kassen også var rulla 190000km , at den var endel nyere enn resten av bilen var bare bonus og ble oppdaget av de som flushet den. Personlig tror jeg det går fint med en bil som har rulla 150000km.

Bedre å hoppe i det enn å sitte å irritere seg over at en kjører rundt med gammel utslitt olje som bare blir dårligere og dårligere for hvert år som går. Men det er nå min mening da :D Lykke til uansett hva du bestemmer deg for men husk at en 530Dat har høyt moment som krever sitt av kasse og olje.

Er det jeg og mener, er bedr eå gjøre det NÅ, før det blir verre.. Blir jo ikke noe bedre om jeg venter.. Da blir det jo bare mer skitt som kan skape problemer.

Sendte en mail til de på RATS for å forhøre meg om hva dem mener, ut i fra min situasjon :)

Og siden bilen ikke har hengerkrok har den nåk levd et "lett" liv, uten tunge tak. Bortsett fra full bil og bagasje :)

Var forøverig en dame som har eigd den siden den var ny og :)

Skrevet

Det er et spesialverktøy som man kobler på, så pumper man fersk oppvarmet olje gjennom hele systemet til det kommer rein ny olje ut igjen i andre enden...

Og som flere sier over her så burde prisen ligge rundt 4000 med full flushing og filterbytte...

Jeg hadde tatt kontakt med et automatkasseverksted, har inntrykk av at dette ikke er noe de vanlige vekrstedene har så voldsomt peiling på...

Skrevet

Problemet med oljebytte på automat er ved vanlig avtapping og oppfylling ikke skiftet ut all olje. Det vil være igjen 3-4 liter gammel olje i converter og gearskifte-mekanismen.

Ved Flushing så kobles det ofte oljeskifte-utstyret i serie med rør/slange til oljekjøleren. Gammel olje tømmes ut mens lik mengde ny olje tilføres. Dette mens motoren og gearkassen er i drift.

Når oljen som kommer ut er ren, kobles slangene tilbake.

Jeg har selv byttet manuelt olje og fikk kun 5liter ny olje på. Man må huske å la motoren gå ellers blir det for mye olje i bunnpanna og renner ut. Oljen må også ha riktig temperatur da atf-olje utvider seg relativ mye med økt temperatur slik at man får på for mye olje hvis oljen er kald.

Jeg tror endel Automatkasse-ras kommer av for gammel olje og derfor anbefaler jeg(og BMW) oljebytte ved 150000km. Det er nok riktig at er oljen for gammel, så kan det bli for mye avleiringer i kassa.

RS

Det er et spesialverktøy som man kobler på, så pumper man fersk oppvarmet olje gjennom hele systemet til det kommer rein ny olje ut igjen i andre enden...

Og som flere sier over her så burde prisen ligge rundt 4000 med full flushing og filterbytte...

Jeg hadde tatt kontakt med et automatkasseverksted, har inntrykk av at dette ikke er noe de vanlige vekrstedene har så voldsomt peiling på...

Skrevet

Hmm.. jeg har kjøpt inn oljefiter, bunnpannepakning og olje. Skal til helgen skifte olje på kassa mi, og ble litt bekymret når jeg ser dette med flushing. Er det veldig viktig?

Skrevet
Hmm.. jeg har kjøpt inn oljefiter, bunnpannepakning og olje. Skal til helgen skifte olje på kassa mi, og ble litt bekymret når jeg ser dette med flushing. Er det veldig viktig?

Yeep. Det er viktig. Du skifter kun olje i bunnpannen, men olje i konverter og i linje til oljekjøler er fortsatt gammel. Du kan gjøres "tappe og fylle på". Du skifter oljen i bunnpannen, så kjører du 10Km, tapper og fyller på nytt (2 eller 3 ganger). på denne måte får du skiftet en del oljen i konverter, men det blir dyrt i forholdt til du leverer bilen inn og flusher hele system. Det kostet 4500kr da jeg leverte inn for å flushe hele system.

Skrevet
Hmm.. jeg har kjøpt inn oljefiter, bunnpannepakning og olje. Skal til helgen skifte olje på kassa mi, og ble litt bekymret når jeg ser dette med flushing. Er det veldig viktig?

Yeep. Det er viktig. Du skifter kun olje i bunnpannen, men olje i konverter og i linje til oljekjøler er fortsatt gammel. Du kan gjøres "tappe og fylle på". Du skifter oljen i bunnpannen, så kjører du 10Km, tapper og fyller på nytt (2 eller 3 ganger). på denne måte får du skiftet en del oljen i konverter, men det blir dyrt i forholdt til du leverer bilen inn og flusher hele system. Det kostet 4500kr da jeg leverte inn for å flushe hele system.

Du får ca 36l dextron lll hos gs for 4500 så du kan jo skifte noen ganger :D

Vist du føler du må rense systemet så kan du koble fra oljekjøleren vist du har de og sette ene enden i et dunk med oppvarmet olje kjøre igjenom girene til du ser den som kommer ut blir rød og fin.

Du får nok også kjøpt biligere olje men de spørs jo hva du vill ha og hvor mye du verdsetter din fri tid til..

Skrevet

Fikk svar fra Rats i dag:

Jeg spurte hva dem mener ang. oljeskift og avleiringer som kan løsne.

Og om dem anbefaler meg og gjøre det, med tanke på at det kan løsne noe dritt.

Her er det jeg fikk til svar:

"

Dette er det ingen tvil om overhode. Du skal gjøre service på gearet ditt hver 50000 km! Det er ekstremt viktig, og du gjør ikke feil ved å bytte den nå selv om den har gått lengere enn det vi anbefaler. Alle automatgear kasser trenger filter og oljeskift regelmessig. Hvis det er dieselbil du har så er det GM som produserer denne i Frankrike, og typebetegnelsen er THM5L40E, men det kan også være et gir som er produsert av ZF i Tyskland som kalles ZF5HP19, men da har du trolig bensinmotor i bilen din.

For øvrig så er det viktig at det blir skiftet filter, og at bunnpannen samt magneter blir rengjort samtidig. Disse kassene skal også ha en forholdsvis ny type automatgear olje, og rutinene for påfylling og nivåkontroll er særdeles viktig.

"

Håper bare merkeverkstedet vet det jeg uthevet over her..

Men går ut i fra at Bmw merkeverksted har utstyr til å flushe og gjøre dette riktig?

Og at dem vet hvor landet ligger, så jeg ikke risikerer og komme hjem med ødelagt kasse, og et verksted som ikke vil ta ansvar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...