Fliid Skrevet Februar 20, 2010 Skrevet Februar 20, 2010 "Ved eierskifte etter 1. januar og fram til 22. mars vil ny eier få tilsendt nytt krav uten tilleggsavgift i begynnelsen av mai." Staten har nå tenkt på ditt tilfelle også gitt : )
Hans Wilhelm Skrevet Februar 20, 2010 Skrevet Februar 20, 2010 Men betaler ikke han tror jeg like fult det blir ditt problem. Men tenker det ordner seg jeg. Lykke til!
Mexos Skrevet Februar 20, 2010 Skrevet Februar 20, 2010 Men betaler ikke han tror jeg like fult det blir ditt problem. Men tenker det ordner seg jeg. Lykke til! Hvis han ikke betaler går saken til inkasso til Crayzygirl, men vi får håpe han betaler
Saltkjelen Skrevet Februar 20, 2010 Skrevet Februar 20, 2010 For at det skal bli noe grunnlag for at dette skal opp i forliksrådet eller liknende må selger (i dette tilfellet deg) ha fått muligheten til å rette/avvise feil/mangler/krav fra kjøper. Det du hvertfall bør gjøre er å svare saklig på kjøpes henvendelser og be om skriftlige beskjeder ved all henvendelse. Kjøpekontrakten og hva som har blitt sagt og gjort i forkant av salget vil ha en stor påvirkning for en eventuell dom. Er saken for vanskelig og det ikke blir inngått en enighet i Forliksrådet kan/sendes saken videre til Tingretten, der vil endelig dom være avgjørende. Selvom det er skrevet i kjøpskontrakten at "bilen selges som den er" har fortsatt kjøper sine rettigheter, men det begrenser selvfølgelig noen av rettighetene/mulighetene kjøper har. Således har også kjøper like stor plikt til å undersøke objektet slik som selger har ved å informere/opplyse om objektet. Tidligere PKK skjemaer og/eller tilstandsrapporter på bil i ditt eie kan fremheve din sak. Lov om kjøp: § 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, ( selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. § 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m. (1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. (2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. (3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.
Lars89 Skrevet Februar 20, 2010 Skrevet Februar 20, 2010 Hvorfor vil kjøper ta NAF-test nå og ikke før kjøp av bilen? Som Saltkjelen skriver har jo kjøper undersøkelsesplikt. Tipper du stiller sterkt i en evt tvist/rettsak Virker som en vanskelig person å ha med å gjøre... Lykke til!
steinar84 Skrevet Februar 20, 2010 Skrevet Februar 20, 2010 for en dust som kjøpte bilen da.. håper det ordner seg da
2daniel85 Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 Hvis du ikke har levert eierskifte papirene enda, så ville jeg snakket med de på trafikkstasjonen og spurt om de heller kan avskilte bilen no, så slipper du alle problemer med inkasso og sånne ting. Har vært ute for det der en gang. Solgte bilden i januar en gang, og fikk først årsavgiften, sendte den videre til bilkjøper, så fikk jeg 1. purring, videresendte og ringte og sa at avtalen var at han skulle betale, men da ordnet det seg.. Stå på, ikke gi deg. Ikke la han løken vinne
justemann Skrevet Februar 21, 2010 Skrevet Februar 21, 2010 http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... ml&emne=kjøpslov*& Interessant og nyttig lesestoff for alle som skal selga eller kjøpa bil hjå privatpersonar. Kunnskap om gjeldande lovar og reglar gir deg ein tryggleik både som selgar og kjøpar!
Anbefalte innlegg