flobben Skrevet Mars 3, 2010 Share Skrevet Mars 3, 2010 da burde jo dette også slå andre veien, hvis jeg kjøper en toyota landcruiser og den bremser 40hk mindre enn oppgitt, så burde jeg da fått igjen 1000hk per hk siden jeg har blitt lurt når det gjelder hk-antall Det er helt forbanna sant! Det er nok mange biler som mister litt hk etterhvert som årene går.. Nå er det vel sånn at det for noen år siden var noen som gikk til sak mot importør X-trail og vant så hvis du kan bevise at du ikke får det antallet du skal ha, så er det bare å ta det opp mot importør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr.NoGood Skrevet Mars 3, 2010 Share Skrevet Mars 3, 2010 Justemann: Jeg er rimelig sikker på at om du kjøper en bil med dokumentert 40hk for lite så har du en god sak overfor forhandler. (Det er likevel vanskelig å se hvilken relevans dette har i en diskusjon vedrørende statens muligvis kommende avgiftspolitikk.) FrodeD: Det er vel ikke nødvendigvis en fordelaktig sammenheng mellom gammel og slitt motor og utslipp fra denne. Så lenge avgiften i hvert fall delvis beregnes fra bilprodusentenes dokumenterte originale utslippstall tror jeg du har lite å stille opp med dersom du har en gammel motor som etterhvert kjører langt utenfor opprinnelige driftsbetingelser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2010 da burde jo dette også slå andre veien, hvis jeg kjøper en toyota landcruiser og den bremser 40hk mindre enn oppgitt, så burde jeg da fått igjen 1000hk per hk siden jeg har blitt lurt når det gjelder hk-antall såvidt jeg vet så er det ulovlig å oppgi noe som ikke stemmer, spesielt når det er fra forhandler man kjøper, så enten bør fabrikken/forhandleren levere tilbake pengene for de hk bilen måtte mangle i forhold til det de reklamerer for vi er tjent med en anarki både på dette og på det meste annet når det gjelder bil, det er alle utenom kommunister enige om, fins ikke noe verre enn venstrefløye-folk, hva har dere fått i dere i oppveksten?! Drit i om det er godkjent eller ikke da, kommunistisk overvåkning er for gammeldags til å praktiseres i dag i Vesten bortsett fra i et tilbakestående land, det sier jo alt om vår styremekanisme når Kina ville se på vår "sosialdemokratiske" modell og kanskje inneføre noe av den i Kina,, så lenge bilen går og funker bedre så er det det viktigste, hvis det spys ut svartrøyk så er det jo nettopp enda større grunn til å kjøpe den chipen, siden den bidrar til å forsterke klimaendringer som og derfor gir bedre samvittighet, enten den er godkjent av ali reza eller tyven selv(Tüv) Se der ja... endelig et fornuftig innlegg... Jeg er imidlertid enig i de svarene som allerede har kommet på ditt innlegg. Hvis du kan bevise at din nye bil ikke har tilstrekkelig med effekt i forhold til bilprodusentens spesifikasjoner har du en rimelig god sak overfor bilprodusenten og dermed indirekte også myndighetene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Mars 3, 2010 Share Skrevet Mars 3, 2010 Da kommer jo spørsmålet igjen tilbake til hvordan man skal bevise det. Enhver stakkar kan få bilen sin til å yte langt under angitt effekt om man gjør noen enkle knep i innsuget, eller om man har utstyret - i ECU. Deretter dra den på en dynobenk ala Dynapack / Rototest - moduler og få den ansvarlige operatør/firma til å kvittere. Det hele er dessverre like "suspekt" som at vi E30 ombyggere ikke får godkjent nedtrimmede S50B32 motorer til 300hk, fordi motoren orginalt på papiret yter 321hk. Statens Vegvesen i Trondheim brukte bla. rullefelt (!) til å avgjøre den faktiske effekten på en den berømte 200SXn som krasjet. Da kan man snakke om ukontrollerte variabler!! Denne effekten ble så grunnlaget for et krav som Tollvesenet skulle fremme til aktuelle person. I Norge er det alltid et problem å bevise tekniske faktum innen bilverden, siden det ikke finnes gode nok måter å teste på i Norge, ifølge Statens Vegvesen.. Jeg tror det er sistnevnte som er det faktiske problemet.. Kan være verdt å lese to siste avsnittene her, for å illustrere galskapen. http://www.tv2underholdning.no/broom/ka ... 27991.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2010 Det er nok ikke bare i Norge at det evt. er vanskelig å bevise at en motor har for liten effekt i forhold til bilprodusentens spesifikasjoner. Et poeng er at differansen nødvendigvis må være signifikant og at man, som du er inne på, har en felles forståelse for hvordan og ikke minst når man skal måle effekten og dermed synliggjøre den manglende effekten. Jeg vil også tro at bilprodusentene et eller annet sted i typegodkjenningen (det som står med liten tekst) har gardert seg ved at den påståtte effekten er innenfor +/- noen prosent av den reelle effekten. Et godt eksempel i denne sammenhengen er M52B25 motoren som BMW oppgir til å ha 170 HK. Nesten samtlige uavhengige målinger av denne motoren viser imidlertid at den typisk yter 185-190 HK. Dette er selvfølgelig positivt for eierne, men jeg er rimelig sikker på at man kan finne bilprodusenter som leverer motorer med tilsvarende for lite effekt også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå