Bmweee Skrevet Mars 11, 2010 Skrevet Mars 11, 2010 Hei Lurer på å handle ny bil og har da sett mye på en E39 525td Dette er da en 98 modell, lurer på hvilke erfaringer folk har med disse motorene? Er det også så at facelift E39 har 24v mens 97 til 99/00 har da 12 v dieselmotor? Hørt at disse motoren visstnok skal vere dårlige greie såå..da slo skepsisen inn..
Otis Skrevet Mars 11, 2010 Skrevet Mars 11, 2010 525tds er egentlig en fin motor, fin lyd av den. (vet det er diesel) De aller fleste mener at motoren er meget holdbar og kan fint skremmes opp til 160-170 hk uten problemer. Videre så vil man anbefale å bytte olje på automat kassen på hver 80000-100000km, for å bevare kassen i det lengste. Har du manuell, forstår jeg at det ikke er noen problemer. Ellers så er den nok ikke mest energieffektive motoren som finnes, og sånn sett så er 520d i facelift et bedre valg. Da den yter likebra og bruker mindre diesel, men har såklart ikke samme lydbilde og den mangler 2 sylinder. 525d kom i 01 og yter 163 hk og 400nm? Og det er en helt annen motor, kan ikke sammenlignes. I tillegg så er det en vesentlig prisforskjell på kanskje 80000-100000 kr.
nordsidetuning Skrevet Mars 11, 2010 Skrevet Mars 11, 2010 525 tds er en bra motor min gamle har kjørt over 420000 og 250000fra dette med chip inside og den solgte jeg etterpå kanje den går enda 2lieter diesel syns jeg kan du ikke reine som en bmw da mangle vel 2zylinder 525d er vel en god alternative men en 530d bruke det sammen eller minimalt mer jeg skulle velge en nyere motor en tds en den er over 20år gamle teknologie og de nyere er cr diesel
Gjest Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 tds er en meget fin motor. (kjører selv 530d nå). Den har eldre teknologi og er bunnsolid i forhold til en nyere commonrail diesel. 520d er på ingen måte samme kjøreopplevelse da denne har mye snevrerer effektregister. fæl lyd er det også i den. har hørt flere som har negative ting å si om tds, og stort sett ingen av dem aner hva dem prater om. den er relativt snill på forbruket.. kjører du 520d sinnsykt pent går den _litt_ billigere enn tds (forutsatt at tds er manuell, da 520d kun kom med manuell). tds med automat vil jeg derimot ikke anbefalt, den har litt lite moment til at dette blir bra. den vil da oppleves som litt daff og masete. det man skal være obs på med e39 og tds motor er at flere går med def lmm. Dette gjør (stort sett) at bilen går i erstatningprogram og vil ha ca 100hk.. da er det ikke rart at folk synes den er litt daff.. du kan også se etter diesellekkasje fra pumpa, og fra dyse nr4. Lekk fra returslanger er ikke noe å være redd da det er rimelig å gjøre noe med (noen få hundrelapper på verksted). sjekk også at den starter lett på nesten tom tank etter at den har stått. dette er ikke en kritisk feil, bare irriterende og skyldes stort sett def matepumpe i tanken. lykke til
bmwmann24 Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 har en liten 318tds (1.65l) gått 215` å ruller like godt enda. Har bra opplevelser med bmw dieseler. En kompis solgte nettopp sin 525tds nå, den var passert 300`å gikk like godt som ny. bra drag å deilig lyd. Leste på forum at Opel kjøpte bmw sin 2.5l tds sammt noen Rovere har samme motor. Denne 2.5l det er snakk om ble kåret til verdens sterkeste dieselmotor i sin tid. Går go for den ja. Folk som ikke vet kan gi faen i å skrive noe negativt om dieselne til BMW. De er kanon!
Alpejohn Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 Hei, Jeg har en 530d 03 mod, med automat. Er storfornøyd med denne, går utrolig godt, drar som faen, og bruker 0,9 på mila med min blandet aktiv kjøring, da har det kun vært kaldt så lenge jeg har hatt den.. Og har helder ikke testet å kjøre fint hele tiden Fattern har en 525TDS med automat, den går nå ganske dårlig for en eller annen grunn, den har og lekasje på dysene. Men dette er og en fin motor, ikke den sprekeste, men likavel liker jeg å kjøre den Jeg klarte å kjøre denne på 0,74 på "råning" en kveld jeg lånte den for en god stund siden Men da kjørte jeg veldig fint da
bmwmann24 Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 525tds går i utgangspunktet ikke "dårlig" den er heller ingen racer da. men, om det er lekkasje i drivstoff-systemet så er det jo en ganske klar årsak til at du ikke blir imponert. Jeg liker motoren veldig godt for den er sterk, høvelig å trekke henger/vogn med.
Gjest Skrevet Mars 13, 2010 Skrevet Mars 13, 2010 den går på ingen måte dårlig om vi sammenligner med når motoren kom.. 1991... det er garantert den sprekeste fra sin tid.. lekkasje på dysene? fra returslanger da eller? ellers er det kun dyse nr 4 som av og til lekker ,da denne har sensor..skal noe til at de andre lekker ut av dysa..
bmwmann24 Skrevet Mars 13, 2010 Skrevet Mars 13, 2010 vi tro den holder mål med mye nytt også. BMW er veldig forut sin tid.
Tore_S Skrevet Mars 14, 2010 Skrevet Mars 14, 2010 Jeg hadde for noen år siden en 97mod 725tds som jeg chippa, den solgte jeg når den hadde gått ca 220` synes det var en fantastisk bil og en fantastisk motor, men den blir litt lat uten chipp, iallefall med automat, har også hatt en 2002mod 320d men for å si det rett ut synes jeg det var en dritt bil, likte den ikke i det heletatt, det var ingen tekniske problemer med den men likte den bare ikke, bør jo være 6'er i en bmw men det er jo hver sin smak da.... har nå en 2003mod 530da som er chippet til ca 245hk og 510nm og den går jævlig bra, lurer på om 530d med common rail motor kom i 1999 så det går vel å få det til en fornuftig pris skulle jeg tro har bestilt meg en 525da F10 som jeg får i mai/juni den har 204hk/450nm så den er kraftigere en den 530'n jeg har nå... synes det er et fantastisk drag og en veldig bra komfort med bmw sine 6 sylindrede diesel motorer......
Gjest Skrevet Mars 14, 2010 Skrevet Mars 14, 2010 som sagt ja, automat på tds motoren gjør at den blir litt slapp/masete.. hvertfall på en syv serie.. tds med manuell er drimot en glede å kjøre. Med en ordentlig chip så blir den rikitg så sprek. (går da like bra og vel så det som en orig 530d).. det fine med tds kontra common rail sekserene er at den byr på en helt annen kjøreopplevelse. Et mye bredere register, det butter ikke før over 5000, hvor de nyere begynnner å daffe ut mellom 4000 og 4500...
Tore_S Skrevet Mars 14, 2010 Skrevet Mars 14, 2010 den 725'n jeg hadde gikk ikke like bra med chip som 530'n jeg har nå går uten chip men, det sier seg vel selv når man ser på teknisk data 725'n hadde bare 143hk/280nm orginalt og 183hk/380nm med chip mens 530'n har jo 194hk/410nm orginalt og den har 249hk/510nm etter chipping..... Men det som var morro med 725'n var at den bare økte og økte helt opp til ca 5300 rpm. men det svart røyk nå jævli når jeg nærmet meg 5000 rpm Slipper svart røykinga med 530'n da, men den øker ikke så mye etter 4700 rpm men så går den jo 250km/t på 4500 rpm i 5. gir og da. 220 i 4. gir på ca 5000 rpm vet ikke hva topp farten er på den men de som chippa den mener et sted mellom 270 og 290km/t har ikke fått testet dette selv da jeg synes det er litt drøyt å kjøre over 250 i Norge!!!
Gjest Skrevet Mars 14, 2010 Skrevet Mars 14, 2010 jeg har en 2001 530d som er trimma til 245hk.. og topphastighetene du nevner stemmer ikke i det hele.. du trenger latterlig mye krefter for å komme opp i slik hastighet..
Tore_S Skrevet Mars 14, 2010 Skrevet Mars 14, 2010 ja jeg synes også det var litt drøyt å påstå at det var mulig, tipper det er nok med 250 jeg! men det er en morro bil å kjøre da
DieselVegard Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Før jeg kjøpte min 530D prøvde jeg to stykk 525TDS og jeg synes de var helt forjævlige. 280Nm i 1,8tonn bil... Søppel. Jeg er ikke så skeptisk til hestene, men det er jo null moment. I tillegg har jeg hatt en Omega med samme motor. Den var ikke bra. Jeg har også sett knekte veivakslinger osv. på disse motorene. I mine øyne var det hvertfall verdt å legge i ca 50K ekstra for å få en 530D. den går på ingen måte dårlig om vi sammenligner med når motoren kom.. 1991... det er garantert den sprekeste fra sin tid.. Når kom Audi sin 2,5liter R5 da? Denne motoren med 140hk er jo hvertfall like spenstig som TDSen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå