Gjest Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 nei. da har du prøvd en tds som er noe feil med. har prøvd flere tdser mot flere 2,5 tdi r5 motorer, og ja tdsen går bedre. uten tvil, under alle forhold. jeg har kjørt bare min gamle tds over 90 000km, mye langkjøring og aktiv kjøring sammmen med flere 2,5tdier, har venner som hadde 2,5tdi.. knekte veiver? skulle jeg likt å sett.. da er vel du den eneste i verden som har fått til dette. at omega er søppel skal jeg ikke legge meg oppi. det er greit at det er stilig å komme med sjokkerende utsagn, men hva med å få litt grobunn i virkeligheten. jeg har selv som sagt en 2001 530d som er mappet til 240hk. går bra den, men tdsen har et bredere register. og en bra mappa tds går bedre enn en 184hk 530d. ja momentet er bedre i 3 literen, men tdsen drar på myyye lengre. det er ikke ingeting-alt-ingeting som det er med 3,0... i for ikke å snakke om hvor mye finere lyden er i tds, turtallvilligheten. som jeg har nevnt i flere tråder før, det er overaskende mange tds som går med def lmm (dette kom først på e39), dette gjør at mange av dem går i erstatningsprogram og har da ca 101hk...
bmwmann24 Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 knekt veiv? har hørt at 6.2l suburban hadde dette problemet på 80 tallet... du mikser litt med bilene skjønner jeg. Dette fenomenet skjer ikke bmw. Bmw har kraftmotorer som tåler en støyt. At toppen er litt skjør på bensin sekserne er kjennt, men veiv? hvor har du det fra? Mye mulig det skjer om du tapper motor for olje å racer avgårde i 1 gir på 6000rpm? meen, du snakker litt vildensky tror jeg.
DieselVegard Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 nei. da har du prøvd en tds som er noe feil med. har prøvd flere tdser mot flere 2,5 tdi r5 motorer, og ja tdsen går bedre. uten tvil, under alle forhold. jeg har kjørt bare min gamle tds over 90 000km, mye langkjøring og aktiv kjøring sammmen med flere 2,5tdier, har venner som hadde 2,5tdi.. knekte veiver? skulle jeg likt å sett.. da er vel du den eneste i verden som har fått til dette. at omega er søppel skal jeg ikke legge meg oppi. det er greit at det er stilig å komme med sjokkerende utsagn, men hva med å få litt grobunn i virkeligheten. jeg har selv som sagt en 2001 530d som er mappet til 240hk. går bra den, men tdsen har et bredere register. og en bra mappa tds går bedre enn en 184hk 530d. ja momentet er bedre i 3 literen, men tdsen drar på myyye lengre. det er ikke ingeting-alt-ingeting som det er med 3,0... i for ikke å snakke om hvor mye finere lyden er i tds, turtallvilligheten. som jeg har nevnt i flere tråder før, det er overaskende mange tds som går med def lmm (dette kom først på e39), dette gjør at mange av dem går i erstatningsprogram og har da ca 101hk... Jeg prøvde to stykk før jeg bestemte meg. Begge var daue. Dette har ikke noe med "stilig" å gjøre, jeg er 100% realist. Kanskje det var noe feil med begge, det kan godt hende, men lite sannsynlig. Den knekte veiva var i en Omega. Som du kanskje vet er det samme motor i B-Omega og Range Rover P38. Jeg har personlig ikke knekt veiv, men sett dette hos et motorverksted. Jeg vet ikke årsaken, kan godt ha vært brukerfeil. Det eneste som er bedre på en TDS er at du slipper problemet med flippetyflappene som blir med inn i motoren fra innsuget. knekt veiv? har hørt at 6.2l suburban hadde dette problemet på 80 tallet... du mikser litt med bilene skjønner jeg. Dette fenomenet skjer ikke bmw. Bmw har kraftmotorer som tåler en støyt. At toppen er litt skjør på bensin sekserne er kjennt, men veiv? hvor har du det fra? Mye mulig det skjer om du tapper motor for olje å racer avgårde i 1 gir på 6000rpm? meen, du snakker litt vildensky tror jeg. BMW har kraftmotorer som tåler en støyt? Det er mye skit blant BMW sine motorer også, så at du tror at en veiv ikke kan knekke på grunn av at det er BMW som har laget den blir for dumt. 6,2 Suburbanene knekte veiver fordi blokkene sprakk rundt bæringene. Også Skit
bmwmann24 Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 Seff havarer Bmw motorer også, men aldri lest eller hørt at BMW har feil på veivene sine, men at eierne av disse havaristene du snakker om kanskje har behandlet motorene sine som bensinmotorer. Altså full fress på turtallet hele veien kanskje er grunn? Jaja, man vet jo ikke alt, men siden jeg som BMW interessert aldri har hørt om dette før så begynner jeg jo å lure hehe, påstår ikke at du farer med løgn, men ble et spørsmålstegn nå ja.
Gjest Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 jeg påstår at han farer med løgn i det første utsagnet sitt.. er ikke et problem med knekte veiver.. har aldri sett eller hørt om det, ikke på 300hk trimmede motorer en gang.. min bil hadde ikke EN ENESTE dag der den ikke var over 5000 omdreininger. at det var "noe" feil (lmm) med begger er ikke usansynlig nei. tror jeg kan mer om denne motoren enn de fleste i kongeriket, jeg er vel den eneste, eller en av få som har bygd om en slik med 12mm element, og fått den til å gå med elektronisk pumpe. eneste store svakhet er at som alle biler med kun alu topp er den ikke glad i å kjøres hardt når den er kald. dyse nr 4 lekker ofte, biler med lmm har veeldig ofte en defekt en. toppen puster litt dårlig om man snakker oppimot 300hk.. vannpumpe, men da er vi over på helt vanlig slitedeler mtp at det er en tysk bil. flappene er forøvrig også et oppskrytt problem, dog en sinnsykt tåpelig konstruksjon. men det er ganskke mange flere ting som kan kalles tåpelig med m57..24vtopp som allikevel ikke puster så fælt mye bedre enn den gamle tdsen.. og skal du porte, ja da sliter du, fordi ene innsugskanalen på hver sylinder går gjennom et plastikk toppdeksel.. og at den går dårlig? ja, 143 hk er ikke allverden da. ferdig med den. 184 er ikke sinnsykt mye det heller,hvertfall ikke med en dårlig automat og kort register.. og dette gjelder jo tross alt de fleste norske biler..
bmwmann24 Skrevet Mars 20, 2010 Skrevet Mars 20, 2010 Tja, ska ikke motsi deg. Jeg har min første diesel BMW nå, har ikke fixa noe på den enda. Å det synes jeg er et godt tegn. Kjenner ingen som har klagd på sin BMW Diesel enda. Ska sies at jeg har veldig lyst å knø en 2.5 tds nedi, men det får vente. Undøvendig å erstatte motoren min enda. Den har jo bare passert 216`.. Knapt innkjørt
bmwmann24 Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 deci38erweiqiangtai979 quuuwiuoz5 dhwjckt5a wei2015yau Er du helt knøl? Hva har dette med BMW diesel motorer å gjøre??
Bjørner Skrevet April 2, 2010 Skrevet April 2, 2010 Har kjørt 525tds med manuell i 5år , den e nu gått 445.000km og bære preg av det ja. Alikvell går den som en klokke, starter og er forsatt med på kjappe forbikjøringer . Denne tds'n er oldtidsmaksin sammenligna med nyere commonrail motorer 530d og 525d. TDSn Er strengt tatt en videreutvikling av 524d med mekaninsk pumpe fra miden av 80 tallet . Så designet er velkjent og gjennomtestet! Det nok ikke noe problem å ødelegge en slik motor som andre typer motorer med feil bruk, bånn gass før driftstemp eller få dem til å koke. Hvis du skal kjøpe en tds se etter lekkasje på dieselpumpa, det er problem på sprukne pakninger på disse, både på e39 og e34.
Gjest Skrevet April 2, 2010 Skrevet April 2, 2010 tds er strengt tatt ikke en direkte viderutvikling av 524, men en diesel motor bygd på m50, som 524 var bygd på m20... teknologien er ikke så fælt gammel som folk vil ha det til. Det er en forkammer diesel med elektronisk pumpe. hvor 136hk 2,0d har direkteinnsprøytning og vp44 (aksial) pumpe. teknologien er ikke så veldig forskjeliige på direkte og forkammer. bare at lyden er mye penere i en forkammer diesel. commonrail er selvfølgelig noe helt annet.
Fredrik Skrevet April 2, 2010 Skrevet April 2, 2010 M47D20 motoren på 136 HK (ved 4000 rpm) er langt mer effektiv enn den eldre M51D25 motoren på 143 HK (ved 4800 rpm). Begge har et maksimalt dreiemoment på 280 Nm (M51D25TU), men M47D20 motoren yter dette momentet ved relativt lave 1750 rpm mot M51D25 motorens relativt høye 2200 rpm. Når det gjelder drivstofforbruket er det heller ingen tvil... M47D20 motoren er langt mer moderne. Et gjennomsnitlig forbruk på 0,59 liter/mil ved blandet kjøring kontra 0,81 liter/mil ved blandet kjøring (0,91 med automatgear) med M51D25 motoren (altså i begge tilfelle E39 sedan) forteller stort sett det man bør vite.
Gjest Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 tror du skulle hatt elmotor jeg jeg ser poenget ditt. Men tdsen har utvilsomt mye bedre "kjørbarhet" for ikke å snakke om kjøreglede mtp turtallsvilligheten. Siden du er glad i tall, så kan du se på effekt og moment kruvene, så ser du det totale arealet under grafen, fra si, 1500 til 5200 omdr. da vil du klart se hvilken motor det er best "virk" i. Evt, se på arelaet under grafen, fra 100hk eller 200nm og oppover. disse tallene er tatt fra løse luften, men du skjønner. i tilegg så er m47d20 en motor med høyere vedlikeholdsutgifter enn m51. ref turboras i hytt og vær, lmm (som forøvrig også er et problem på m51), dyser som er mer ømfintlige, inline filter, vp44 istedetfor vp37, gjensoting av innsug osv..
Fredrik Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 Det skulle bare mangle at M51D25 motoren har en høyere "virkningsgrad" enn M47D20 motoren. Den har tross alt to ekstra sylindre og en halv liter mer motorvolum (2498 cm3 vs. 1951 cm3). Den er imidlertid ikke mer effektiv og det gjenspeiler seg tydelig når man ser på akselerasjonstallene og topphastigheten (altså når det gjelder E39 sedan). 525tds klarer 0-100 km/t på 10,4 sekunder... 10,6 sekunder ditto for 520d. 525tds har en topphastighet på 211 Km/t... 206 km/t ditto for 520d. Forøvrig er M47D20 motoren (136 HK uten common-rail) ikke kjent for turboras, men derimot problemer med høytrykkspumpen. Omvendt er M47TUD20 motoren (150 HK med common-rail) kjent for turboras når det gjelder de første årsmodellene. Hvis jeg skulle velge mellom en E39 525tds og en tilsvarende 520d ville jeg ha valgt 525tds, men rett skal være rett... 520d har en vesentlig mer effektiv motor og den er mye mer økonomisk.
Gjest Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 da er vi stort sett enige. men jeg har bytta en haug med turboer også på 136hk. denne har heller ikke det folk forbinder med høytrykkspumpe, men ei fordelerpumpe ikke så ulik vp37 (rotasjons vs aksial) og hva angår 0-100 så oppleves to literen som noe lavere gearet,og det velkjente "hoppet" fra 2-3 (hverfall på de gamle) er borte, muligens fordi du fakitsk jobber på lavere turtall. en fin sammenligning ville vært elastisitet i de forskjellige girene.. men ja, to literen gjør mer utav volumet, men for min del, og som du sier selv, er tds en mye gøyere og bedre motor å kjøre.
Fredrik Skrevet April 4, 2010 Skrevet April 4, 2010 Min feil... når jeg tenker meg om så vet jeg jo at M47D20 motoren ikke har en høytrykkspumpe... det har vært poengtert flere ganger bl.a her inne. Iht. ulike faktablader på internettet er det generelt den tidlige M47TUD20 motoren (150 HK) som har problemer med at turboen er lite holdbar, mens det er fordelerpumpen (som du poengterer) som er problemet på M47D20 motoren (136 HK). E39 525tds klarer iht. BMW 80-120 km/t i 4.gear på 9,4 sekunder. E39 520d klarer iht. BMW 80-120 Km/t i 4.gear på 9,3 sekunder... liten forskjell med andre ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå