noekult Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 Det er ikke blinklys, det er sidemarkeringslys. Også kjent som den enkleste måten å skille USA bil vs Europa bil på. Alle USA biler har sånn stygg oransj sidemarkeringslys (ingen produsenter slipper unna) foran forhjula. Såvidt jeg kjenner skal de fleste biler i USA være helt ribbet for ekstrautstyr, fordi alle er så prisbevisste er konkurransen knallhard (f eks er Brembo standardbremser på fleste grombiler i Europa, men der må du betale ekstra). Det er ikke bare det at de slipper avgifter, prisene er bare lavest i verden pga. konkurransen. Avgiftsfrie priser i Dubai f eks er som regel noe høyere. Kulturen er annerledes og: Det er i mye større grad "konkurranse" om å ha det nyeste og råeste hele tiden blant de som har penger. Derfor vil nye grombiler alltid ha "premium" priser (mange prosent over utsalgspris) i begynnelsen pga høy etterspørsel, men med en gang kløen gir seg og ny bil har dukket opp som er det siste og hotteste, kan du gjøre kupp på den forrige "heftigste" modellen. En eneste ting er fordel med å bo i Norge mtp bilpriser; Verdifallet i USA skal være mye brattere enn hva vi får her i Norge. Der kan du tape noe vanvittig på en skikkelig grom bil (Aston Martin og AMGer er kjent for dette) mens fallet i pris blir noe bremset av norske avgifter i Norge... Hmm faen, jeg vil også kjøre Honda S2000 til 60.000 kr. Eller en E34 M5 til 30.000 kr. (ja den er så billig "over there"). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2010 prisene i statene hadde vært noe ja. Har en kompis der borte nå (Chicago)) som akkurat handla ny auda a4, prisen for den er vel omtrent det samme som en ti år gammel her.Litt synd US bilene har den dumme refleksgreia på sidene foran. Hvor i statene er du? Ja den refleksen finner du på alle biler her og den er ikke lov å fjerne/lakkere. Det trur jeg må være eneste restriksjonen de har her borta, jaggumeg mye rare hjemmesnekra ting som ruller rundt på veiene her.. Jeg bor i the Big Easy, New Orleans. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2010 Sykt pene biler begge to Takk! Har ikke planer om å ta med deg bilen når du kommer tilbake da? Like greit å ta seg opp lån for å betale toll, istedenfor å ta seg opp lån for å kjøpe ny bil Det går litt fra og til hva jeg har planer om, men tror ikke det blir å ta den med hjem. Rett og slett fordi det er ikke fryktelig lang sesong for cab i Norge (jada, jeg har sett noen av dere her inne turer rundt med taket nede og votter og topplue på plass, men det er ikke helt det jeg forbinder med cab-vær ) Også syns jeg det er jekla dyrt å måtte ut med 500-600 tusen totalt for en åtte år gammel bil. Nå er det en stund siden jeg sjekka tollsidene så husker ikke helt hva avgiftene ender på, men jeg tviler på at jeg kommer under 500 tusen hvis man regner med frakt og det jeg gav for bilen når jeg kjøpte den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 prisene i statene hadde vært noe ja. Har en kompis der borte nå (Chicago)) som akkurat handla ny auda a4, prisen for den er vel omtrent det samme som en ti år gammel her.Litt synd US bilene har den dumme refleksgreia på sidene foran. Hvor i statene er du? Ja den refleksen finner du på alle biler her og den er ikke lov å fjerne/lakkere. Det trur jeg må være eneste restriksjonen de har her borta, jaggumeg mye rare hjemmesnekra ting som ruller rundt på veiene her.. Jeg bor i the Big Easy, New Orleans. ser på e90post.com at mange lakkerer over, men det betyr selvfølgelig ikke at der er lovlig. New Orleans ja.. er vel litt flere dager for cab der en det er her i norge, bortsett fra som du sier disse som kjører rundt med luer og votter bare sola viser seg i fem min, eller hva [space]? Har sett deg i år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 Å det blir såpass dyrt ja. ja da forstår jeg at det ikke er verd det. Og ja det med å kjøre nedcabba med votter å lue ser skikkelig teit ut i mine øyne. har sett folk kjøre nedcabba på vintern. ler like godt vær gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2010 En eneste ting er fordel med å bo i Norge mtp bilpriser; Verdifallet i USA skal være mye brattere enn hva vi får her i Norge. Der kan du tape noe vanvittig på en skikkelig grom bil (Aston Martin og AMGer er kjent for dette) mens fallet i pris blir noe bremset av norske avgifter i Norge... Jepp, prisfallet på endel biler er enormt. En annen kompis her kjøpte seg Cadillac STS (type 5-serie sedan størrelse). 5 år gammel bil, den koster mellom 60 og 70 tusen dollar ny, han måtte gi 18 tusen dollar for den hos forhandler. Normalt holdt og km.stand. Jeg var og sikla på en 2006 M5 hos BMW sjappa her i byen for litt siden, sjekka da innbyttepris for M3'n. (lukk øyna her nå gutter!) Innbyttepris på godt holdt 2002 M3 cab; 14 tusen dollar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 hei, meget fine biler dere har, prisene var også meget hyggelige, men kan du fortelle meg/oss kort om hva slags fordeler/ulemper det er økonomisk sett i USA vs Norge? hvordan er det å etablere seg for eksempel? hadde satt kjempepris på om du kunne forklare det litt hvordan det er der, på forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 Gromme biler Eneste pirk er reflektorene, men kanskje greit å holde seg på riktig side av loven der borte? Hvorfor evt flytte fra USA etterhvert? Må da være det beste landet å bo i så lenge man er ung, velutdanna og har en godt betalt jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 En eneste ting er fordel med å bo i Norge mtp bilpriser; Verdifallet i USA skal være mye brattere enn hva vi får her i Norge. Der kan du tape noe vanvittig på en skikkelig grom bil (Aston Martin og AMGer er kjent for dette) mens fallet i pris blir noe bremset av norske avgifter i Norge... Jepp, prisfallet på endel biler er enormt. En annen kompis her kjøpte seg Cadillac STS (type 5-serie sedan størrelse). 5 år gammel bil, den koster mellom 60 og 70 tusen dollar ny, han måtte gi 18 tusen dollar for den hos forhandler. Normalt holdt og km.stand. Jeg var og sikla på en 2006 M5 hos BMW sjappa her i byen for litt siden, sjekka da innbyttepris for M3'n. (lukk øyna her nå gutter!) Innbyttepris på godt holdt 2002 M3 cab; 14 tusen dollar... Bare kjør på og kos deg mest mulig sier jeg bare, man lever bare en gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2010 hei, meget fine biler dere har, prisene var også meget hyggelige, men kan du fortelle meg/oss kort om hva slags fordeler/ulemper det er økonomisk sett i USA vs Norge? hvordan er det å etablere seg for eksempel? hadde satt kjempepris på om du kunne forklare det litt hvordan det er der, på forhånd takk Jeg er her på litt spesielle betingelser da jeg er ansatt i ett norsk firma som har kontor her, men jeg skal prøve å forklare litt. Først og fremst må du få deg visum før du kan flytte over hit, og det er ikke noe man bare kan gå å få sånn uten vidre. Jeg har ett såkalt treaty traders visum, som man kort fortalt kan få dersom en norsk bedrift kan "bevise" for USA at USA kommer til å tjene på at denne personen kommer over for å jobbe der. Disse visumene har blitt vanskeligere å få seneste åra da man i praksis stjeler arbeidsplasser amerikanere kunne fått. Rent økonomisk USA vs Norge: I 2008 betalte jeg 17% skatt(!) Regner med å ende på ett par og tjue prosent for 2009. I Norge ville jeg med tilsvarende jobb endt på over 40% Dersom bedriften ikke dekker sykeforsikring etc. for deg må du ordne dette. Jeg har eiendom i Norge og blir da per deff. oppført som boende i Norge, betaler trygdeavgift av min amerikanske lønn til den norske stat og er dermed dekt av Norge dersom noe skulle skje. Det syns jeg igrunn er greit. Jeg kan velge å la vær å betale trygdeavgifta, men syntes det er greit å ha norsk helsehjelp i bakhånd dersom en skulle bli døden nær! Mer eller mindre alt du kjøper, fra mat til klær til elektronikk til bil etc. er mellom 1/2 og 1/3 av prisen i Norge. Boligpriser kommer jo så alt ann på hvor du ønsker å bosette deg, kjøper du ett hus i New Orleans er vel prisnivået som i en større norsk by. Standarden på husa her borte er langt under norsk standard, det meste er skeivt og halvveis gjort. Hmm, kommer ikke på noe mer i farta, du får spørre om det er noe mer du lurer på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2010 Gromme biler Eneste pirk er reflektorene, men kanskje greit å holde seg på riktig side av loven der borte? Hvorfor evt flytte fra USA etterhvert? Må da være det beste landet å bo i så lenge man er ung, velutdanna og har en godt betalt jobb? Jeg tviler vel igrunn på at noen purk her hadde lagt merke til at de reflektorene var lakkert, men jeg irriterer meg ikke nok over dem til at jeg har gjort noe med det Jeg flytter hjem neste år og det er hovedaklig fordi man er alt for langt unna venner og famile i Norge. Kjempegøy å bo her for en stund, men jeg liker fjell, skog og frisk luft som vi har i Norge Her i Louisiana er naturen bare sorgen, hovedsaklig en svær sump. Og btw, for de som tror det bare er Norge som har dårlig veistandard så kom en tur på besøk så skal jeg motbevise dere! Klart det er mye fine motorveier rundt omkring her, men det er ikke bare fryd og gammen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bl_nola Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 Vi får ta noen flere bilder når coupe'n starter igjen, Før var den bare lei starta når det var regnvær, men nå nekter'n totalt.. hehe Men forhåpentligvis så får vi den til å synge igjen. Sånn gåre når man skal "fikse" no.. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2010 Vi får ta noen flere bilder når coupe'n starter igjen, Før var den bare lei starta når det var regnvær, men nå nekter'n totalt.. heheMen forhåpentligvis så får vi den til å synge igjen. Sånn gåre når man skal "fikse" no.. hehe Hehe, sjå på her ja, der var'n inne på Bimmers. Når kommer tauebilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 hei, meget fine biler dere har, prisene var også meget hyggelige, men kan du fortelle meg/oss kort om hva slags fordeler/ulemper det er økonomisk sett i USA vs Norge? hvordan er det å etablere seg for eksempel? hadde satt kjempepris på om du kunne forklare det litt hvordan det er der, på forhånd takk Jeg er her på litt spesielle betingelser da jeg er ansatt i ett norsk firma som har kontor her, men jeg skal prøve å forklare litt. Først og fremst må du få deg visum før du kan flytte over hit, og det er ikke noe man bare kan gå å få sånn uten vidre. Jeg har ett såkalt treaty traders visum, som man kort fortalt kan få dersom en norsk bedrift kan "bevise" for USA at USA kommer til å tjene på at denne personen kommer over for å jobbe der. Disse visumene har blitt vanskeligere å få seneste åra da man i praksis stjeler arbeidsplasser amerikanere kunne fått. Dette stemmer veldig godt, det er blitt kjempe vanskelig. Hadde en tidliger kollega som kontoret i USA virkelig ønsket å få over. De kjempet hardt for dette, men de riktige tillatelsene klarte de ikke å få. Så det er som du sier ikke bare bare. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mars 14, 2010 Share Skrevet Mars 14, 2010 New Orleans ja.. er vel litt flere dager for cab der en det er her i norge, bortsett fra som du sier disse som kjører rundt med luer og votter bare sola viser seg i fem min, eller hva [space]? Har sett deg i år. Hehe, har vært på tur et par tre ganger hittil i år ja. Votter er ikke noe poeng, men et skjerf og en lue kan være greit. Alt i alt varmere enn å gå seg en tur. Og ja det med å kjøre nedcabba med votter å lue ser skikkelig teit ut i mine øyne. har sett folk kjøre nedcabba på vintern. ler like godt vær gang Hehe, du får bare le. Det gjør jeg også. Jeg kunne jo sikkert gått en tur i sola, med full vinterbekledning, men deiligere og morsommere å gjøre det i 80km/t med 20 graders sommervind på beina og i ansiktet. Det er absolutt INGEN problemer å kjøre med taket nede i 4-5 plussgrader om sola er oppe. Dere har nok bare ikke prøvd det, og vet ikke hva dere går glipp av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå