Gunnar Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Ja, da er ny "konebil" på plass. Jeg syns alltid det er moro med reisebrev fra andre, så da får jeg komme med enda et bidrag. Ikke verdens mest spennende bilvalg denne gang. Med to biler som tok godt for seg i reservoirene av ikke fornybar energi ville madammen nå ha en liten billig bil som gikk på luft og kjærlighet. Hun klarte å lire av seg ordet Micra, men fikk henne fra de tanker. Guttungen fortjener å kjøre rundt i noe sikrere enn som så. Skulle det da først bli en liten bil syns jeg en 1er virker som et veldig godt alternativ sikkerhetsmessig. Har sett videoene fra EuroNCAP, og de er imponerende. Dermed forsvant også ordet 'billigbil' fra søket. Fulgte med litt i Norge en periode, hovedsaklig på billigst mulig 1er, typisk da '05 116i. Fant fort ut at 116i ikke er spesielt drivstoffgjerrig, med bykjøring oppgitt til over literen. Havnet fort over på 118d pre-facelift med 122hk, men havnet enda fortere over på facelift med 143hk. Fulgte med litt i Tyskland noen dager før "riktig" bil ble funnet. Overførte depositum for å få den satt av, og skrapte sammen noen kroner og dro nedover. Muskuløse Kim aka hagenisse ble med nedover som co-driver og bodyguard. Raka fant som han var etter å ha brukt alle pengene sine på coilovers, bremser og R-dekk, så måtte han smøres litt med gratis flytur. Fly fra Gardermoen kl. 10:45 mandag i påsken, var i Hamburg kl. 12:10. Noen minutters taxitur senere var vi på plass. Bilen stod klar på tyske prøveskilter og alt så bra ut, prøvetur ble unnagjort og så var det bare papirarbeid og å dra opp et seksifret kronebeløp i euro fra boksershortsen. Bilen manglet forresten den sølvfargede listen på frontfangeren, men da vi kom tilbake fra prøveturen kom en mekaniker "løpende" og satte på plass ny en. Så var det bare å hive seg i bilen og kjøre til tollkontoret i Hamburg, eh, bortsett fra at hele iDriven var tysk igjen da vi skulle avgårde, etter at hagenisse hadde stilt over på engelsk under prøveturen. Skjønte jo da at nøkkelen huska språkinnstillinger også, og at dette var den andre nøkkelen... Jeg glemte helt av hele kameraet da vi prøvde og hentet bilen, men nissen fikk fingrene i det da vi var på tollkontoret i Hamburg for å få riktige stempler på eksportpapirene. Man må finne riktige papirer som må være med inn... Da tollgutta (skinnjakka og hettegenseren) hørte det var en 1er måtte de bare ut og se. Dødskul bil mente de. Ihvertfall svarte chassisnummeret til forventningene... Kl. 15 blank var vi klar til avreise fra tollkontoret. Da var det rundt 80 mil til Svinesund... Nissen mente det ikke kunne være noen tvil om hva som var i denne containeren... Kan ikke ha vært på autobahn uten å passere 200. Tro det eller ei, men det var mer å gå på... Klima og navi er kjekt... Bare i Tyskland har man varebiler på bakfangeren i 160km/t... Så spennende syns nissen det er å kjøre BMWs småbil i 160km/t rett frem. Jeg er jammen positivt overrasket selv og... Nissen syns svenskebroa er superfin... Så langt en godt fornøyd eier (som var positivt overrasket etter å aldri ha prøvd en 118d før)... Under fylle- og lensestopp ble nissen kreativ. Facelift/LCI, så har den altså EfficientDynamics, med auto start/stopp, bremseregenerasjonsgreier osv... Fortsatt kreativ nisse syns det var nok antall gir. Får knapt brukt 6. giret i norske fartsgrenser. Godt vi triller litt i 100-sone så det blir brukt en gang i blant... Enda mer kreativ nisse. Airbagmerker overalt... Har dere sett lekrere "wheels" noen gang?... Nissen tok over rattet og jeg ble kreativ... Nøyaktig ved midnatt var vi hos storeslem... Etter ca. 1200km, via Svinesund, Oslofjordtunnelen og Hokksund for å levere nissen hjemme, så var man hjemme, med fin snittfart... Og forbruket var nå heller ikke så ille i forhold til at farten stort sett lå på 130-150km/t... Fabrikkstall sier 0.40 på langkjøring, 0.45 på blandet og 0.54 på bykjøring. Både madammen og jeg gleder oss til å fylle tanken for 500,- en sjelden gang kontra 7eren ofte, og alltid se firesifret beløp på telleren... Her er noen forhandlerbilder: Vi er veldig fornøyd med hva vi har fått for pengene. Hadde lagt oss på et budsjett hvor vi ikke kunne velge og vrake i utstyr, så det ble ikke helt full pakke. Veldig få 1ere med skinn, og selv om det var ønskelig i forhold til småbarn så droppa vi det punktet (har hatt skinn i begge bilene hele babytiden, og merker hvor deilig det er å bare tørke av mat og søl med våt klut). Xenon er det heller ikke så mange av, og selv om vi fant noen med dette, så manglet de da andre ting denne hadde som vi heller ville ha. Ingen av oss var opptatt av M-tech utseende, ettersom det gjør veldig lite av seg på 1erne, og det er heller ikke så mange som har det. M-tech understell styrte vi unna pga. mye kjøring på dårlig vei. Vi endte med navigasjon (med iDrive), blåtann, multifunksjons sportsratt i skinn (deilig lite ratt!), armlene, regnsensor, tåkelys, full digital klima, el.vinduer rundt hele (kjekt å ha bak også med småbarn) og sølvfargede interiørlister. Ellers virker isofix og aux-in å være standard. Kjekt! 7eren gikk på onsdagen i påsken, så første registreringsmulighet var i dag (drop-in), så nå har jeg vært og fått skilter og nesten doblet kjøpsprisen på bilen. Endelig er den klar for bruk. Nå mangler bare M-tech takspoileren for bakluka og noen freshere sommerhjul... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eeikenes Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Virket bra denne Gunnar, må få på noen ''freshere'' felger nå ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Morro lesestoff. Blir bra med noen fine 17" på denne tenker jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Flott reisebrev! Ga virkelig inspirasjon til import ;D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Flott bil Gunnar, så litt på sånn jeg også, men 3er fristet mer . Ja, da er ny "konebil" på plass. Og forbruket var nå heller ikke så ille i forhold til at farten stort sett lå på 130-150km/t... Fabrikkstall sier 0.40 på langkjøring, 0.45 på blandet og 0.54 på bykjøring. Både madammen og jeg gleder oss til å fylle tanken for 500,- en sjelden gang kontra 7eren ofte, og alltid se firesifret beløp på telleren... Jeg har samme motoren som deg, litt større bil dog, men har aldri vært i nærheten av å se slike tall på computeren min. Snittet per tank har vært mellom 0.6-0.75. heldigvis synkende nå som det er litt varmere og motoren har rullet noen tusen mer(ca 6000km). Så realistisk vil jeg tro på blandet 0.55, men det er vel uansett tusen ganger bedre en 7ern. Som du og alle andre her sier, litt freshere hjul gjør mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m-blå Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Gratulerer med flott bil Gunnar! Morsomt og lese reisebrevet Da er det bare og "kleise" på en liten takspoiler Enden på eksosen på min bil var ikke særlig fin, så jeg bestilte en ny ende til og tre over gamle gjennom Bavaria. Den kan du se på bildene av min bil. Ser ut til at den er i matt chrome, ble bra ihvertfall Tenker du på 17" felg? Vurderer det selv, men blir ikke enda da både 16"felger og dekk var nye på bilen når jeg kjøpte den. Ellers har jeg testet selv på forbruk og funnet ut at det er fint mulig og omtrent oppnå oppgitte tall. Da jeg hentet bilen kjørte jeg ca. 10 mil med tildels frisk kjøring og endte på 0,45l/mila. På bare småkjøring her hjemme nå, viser måleren 0,56l/mil. Noe jeg synes er veldig bra med tanke på at motoren kanskje har vært kald på 1/3 av kjøringen. Testet også ca. 2 mil med økokjøring og endte faktisk på 0,4l/mil som er imponerende, fulgte da hele veien girvelgeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wolfeh Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Gratulerer med ny bil! Virker som en fin kjøretur du hadde, hvor mye kom bilen på ferdigregistrert osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Lurer undertegnede på også ;D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 7, 2010 Forfatter Share Skrevet April 7, 2010 Takker. Tenker på 17" ja. Blir ikke noe ekstremt på denne, og større ser bare dumt ut uten senk. Prisen er mellom meg og et par utvalgte. mye penger for en liten bil er det uansett. En fin e91 var nok ikke langt unna, men madammen syns selv 1ern er stor, og en e91 ville bare blitt tilsvarende som A4en, uten grom motor og firehjulstrekk... Kan jo nevne at alternativ beregning ikke ville lønnet seg på denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Alternativ beregning? Hvorfor er prisen hemmelig?^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Alternativ beregning? Hvorfor er prisen hemmelig?^^ Er vel rett og slett snakk om at han ikke vil dele prisen med noen. Går ann og holde noe for seg selv for tiden også vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrmpower Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 virket som en hyggeli tur dette gunnar grattis med ny bil og en tysk tur da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Hyggelig historie og pen bil. Stor mulighet for at vi har passert hverandre også, jeg kjørte fra Flensburg til Hamburg samme tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lapin Kulta Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Kult reisebrev! Faen, det må være morsomt å dra til Tyskland og hente bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Artig lesebrev og gratulere med kone bil Gunnar . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå