Tore_S Skrevet April 9, 2010 Skrevet April 9, 2010 Jeg satt å så litt på prislisten til bmw.dk og der ser jeg at den bilen jeg har bestilt(525da F10) koster 250 000,- mer i danmark en i Norge (grunnprisen, uten noe ekstra) + det så har du valutta kursen, så forskjellen blir jo enda høyere!!! og det meste av ekstrautstyret er jo minimum dobbelt så dyrt i danmark, noe er 3 ganger så dyrt... og jeg som trodde det var dyrt å kjøpe ny bil i norge!!!!! Jeg fant ikke noen konfigurator på bmw.dk så jeg får ikke sammenlignet prisene helt, men sånn ca så hadde bilen min blitt 550 000,- dyrere i danmark + valuta forskjell...... Er det lagt opp til en vannvittig pruting på nye biler i Danmark eller har danskene så mye mere penger en oss nordmenn???? Så tidligere på bmw.se og min bil kostet nesten 200 000,- mindre i sverige en her hjemme, ekstra utstyret tror jeg det var omtrent samme pris på, men nå får jeg ikke lenger opp prisenen på bmw.se....
hagenisse Skrevet April 9, 2010 Skrevet April 9, 2010 Jepp, Danmark er jo bare en håpløs variant av Norge. Ta f.eks norsk, og putt poteten i halsen.. da har du dansk. Er noe av det samme med bilavgifter.
Fredrik Skrevet April 9, 2010 Skrevet April 9, 2010 Jepp... jeg har en "dansk" E46 318d Touring og har betalt for en "norsk" E61 525i... Danskene kjøper ikke så dyre biler privat... de privatleaser heller bilene. Dette indikerer at danskene heller ikke har så mye penger mellom hendene som nordmenn. At så den danske staten så fortsetter det vanvittige avgiftsregimet er mest av historiske årsaker (samt litt mangel på fantasi og empati).
Fredrik 90 Skrevet April 9, 2010 Skrevet April 9, 2010 Jepp... jeg har en "dansk" E46 318d Touring og har betalt for en "norsk" E61 525i... Akkurat det er hørtes nesten deilig ut, tenk at noe virkelig er billigere i Norge enn ett annet land! Bare synd at den "Norske" E61 525en stiller i samme prisklasse som en "svensk" E61 530IX Danskene har noen helt sinnsyke bilpriser ja, jeg har alltid stussa over det. Men de har veldig greie varebil regler da, i Danmark så får man jo bla Porsche Cayenne som varebil på gule skilter! Her hjemme så er jo de reglene strammet så kraftig inn at en svær SUV som Chevrolet Tahoe såvidt kvalifiserer seg som varebil Masse skatt betaler de jo også i Danmark, en dansk kollega betalte 50-60 % da han levde i danmark
Fredrik Skrevet April 9, 2010 Skrevet April 9, 2010 Jepp... jeg har en "dansk" E46 318d Touring og har betalt for en "norsk" E61 525i... Akkurat det er hørtes nesten deilig ut, tenk at noe virkelig er billigere i Norge enn ett annet land! Bare synd at den "Norske" E61 525en stiller i samme prisklasse som en "svensk" E61 530IX Danskene har noen helt sinnsyke bilpriser ja, jeg har alltid stussa over det. Men de har veldig greie varebil regler da, i Danmark så får man jo bla Porsche Cayenne som varebil på gule skilter! Her hjemme så er jo de reglene strammet så kraftig inn at en svær SUV som Chevrolet Tahoe såvidt kvalifiserer seg som varebil Masse skatt betaler de jo også i Danmark, en dansk kollega betalte 50-60 % da han levde i danmark Ikke bare Porsche Cayenne, men også E61 M5, E87 135d/i og E91 335d/i kan man faktisk kjøpe som varebiler i Danmark... og det til svært hyggelige priser. Hvorfor det er slik er komplett uforståelig.
Tore_S Skrevet April 9, 2010 Forfatter Skrevet April 9, 2010 er det slik i danmark at det er jævlig mye avgift på ekstra utstyr? ser det koster over det dobelte av hva det gjør i norge.... Lønner det seg å importere fra feks Tyskland?
850i Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 BMW 525da F-10: Har du prøvd å sjekke med danske forhandlere hva de skal ha for en uten danske avgifter? Kan vel kanskje være litt å spare på å ta inn en ny bil via dansk forhandler...
Lars89 Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Danske bilavgifter er jo en (høy) prosentsats av inn-prisen til importøren. Danmark har dermed noen av Europas beste priser før avgifter, men de desidert høyeste etter... Vil tro de samme satsene gjelder for utstyr uten at jeg kan si det sikkert. Det går utrolig mye hvite biler med ullakerte fangere, stoffseter og vindussveiver i Danmark og det er det en grunn til...
Fredrik Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Det kan kanskje være noen kroner å spare på å importere en "dansk" bil uten avgifter, men dette konseptet er ikke nytt. For 10-15 år siden var det mange nordmenn som kjøpte nye avgiftsfrie biler i Danmark for eksport til Norge, men etter et par år ble det slutt på dette. Årsaken var at de danske forhandlerne oppdaget at de mistet store deler av verksted/delemarkedet uten å få betalt for dette gjennom bilens pris. Ergo valgte de å si nei til norske forespørsler om kjøp av nye biler uten avgifter. Jeg vet ikke hvordan det er idag, men trolig er situasjonen nogenlunde den samme. Dette baserer jeg på at bilimportørene har et minimum av biler på lager - nesten alt er bestillingsvare. Det er på service/delesiden bilforhandlerne idag tjener penger. Avansen pr. solgte nye bil kan være så lav som ca. 5000 kroner. Privatleasing har tatt over svært store deler av nybilmarkedet i Danmark og det presser nybilforhandlerne (i likhet med situasjonen i spesielt Storbritania og Nederland), men de omstiller seg og tjener penger på ettermarkedet (noe som ikke er aktuelt hvis bilene blir solgt til Norge). Såvidt meg bekjent er det imidlertid en eksport av brukte og mer kostbare biler fra Norge til Danmark. Årsaken er at brukte luksusbiler er relativt billige i Norge - nordmenn selger for billig og den danske kronen er sterk. Jeg har en bekjent som for en tid tilbake kjøpte en pent brukt "norsk" Mercedes-Benz W211 E320 CDI T-modell for eksport til Danmark. I forhold til en tilsvarende brukt "dansk" Mercedes-Benz sparte han 70-80000 kroner på den operasjonen.
Fredrik 90 Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Det går utrolig mye hvite biler med ullakerte fangere, stoffseter og vindussveiver i Danmark og det er det en grunn til... Det har jeg også lagt merker til! Har alltid synst at Danmark har hatt en trist bilpark, selv om den er nyere enn den Norske! Videre så går det jo kun i de minste motoralternativene og kjipeste felgene! Når det gjelder import av ny bil så har jeg hørt at flere har gjort det! En kar nedi gata her hos meg har for ikke så lenge siden importert en ny Toyota Yaris til kjerringa, den hanta han i Danmark! Nå skal han ha ny V70 som han også vil bestille i Danmark, så det må jo være noe å hente
Fredrik Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Det har jeg også lagt merker til! Har alltid synst at Danmark har hatt en trist bilpark, selv om den er nyere enn den Norske! Videre så går det jo kun i de minste motoralternativene og kjipeste felgene! Når det gjelder import av ny bil så har jeg hørt at flere har gjort det! En kar nedi gata her hos meg har for ikke så lenge siden importert en ny Toyota Yaris til kjerringa, den hanta han i Danmark! Nå skal han ha ny V70 som han også vil bestille i Danmark, så det må jo være noe å hente Bil er mye mer bruk & kast i Danmark enn i Norge og det er heller ikke så stor status knyttet til bil i Danmark som i Norge. Virkelige fine biler som f.eks Ferrari, Bentley, Porsche og til nød 6/7-serien fra BMW er det knyttet status til i Danmark, mens f.eks 3-serien (alle modeller) er "ut" og blir av mange mest av alt knyttet til innvandrere. Tilsvarende også med 5-serien... den er mest for nyrike som ikke har vett nok til å heller kjøpe en Mercedes-Benz (som koster betydelig mer enn BMW i Danmark) eller en Jaguar. X-seriene er håndtverkerbiler par excellence i Danmark og derfor uten reell status. Som tidligere nevnt er det nok mulig å spare noen få kroner på å hente en ny bil uten avgifter i Danmark, men jeg tror ikke at det egentlig er verdt bryet.
Fredrik 90 Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Med andre ord så er ikke Danskene så bilinteresserte som oss Normenn da! Men selvfølgelig det har jo ikke noe for seg å være bilinteressert i et land hvor både nye og brukte biler koster skjorta.
noekult Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Gjør ikke situasjonen i Norge noe bedre mtp. bilavgifter likevel.....
Fredrik Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Med andre ord så er ikke Danskene så bilinteresserte som oss Normenn da! Men selvfølgelig det har jo ikke noe for seg å være bilinteressert i et land hvor både nye og brukte biler koster skjorta. Joda... danskene er like bilinteresserte som alle andre, men verdifallet på danske biler er ekstremt stort på grunn av de høye avgiftene og ikke minst leasingfenomenet. Dermed er det en katastrofalt dårlig økonomi i å kjøpe en kostbar privatbil. Danskene velger derfor å lease bilene... noe som er økonomisk lønnsomt, men gir en annen form for bilinteresse. Biler har uten personlig eierskap blitt rene bruk & kast objekter og denne utviklingen kommer før eller senere til Norge også. Jeg husker at det anerkjente britiske bilmagasinet CAR for et par år siden skrev at ingen med nogenlunde økonomisk sans i fremtiden kom til å kjøpe en privatbil stort større og mer kostbar enn en Golf... alt ville dreie seg om firmabiler, tjenestebiler og privatleasing av biler. Dette har vist seg å være helt korrekt på kontinentet og på de britiske øyene, men denne utviklingen har ennå ikke kommet til Norge. I Sverige er privatleasing av nye biler derimot ganske alminnelig - sikkert også som et ledd i å få produsert flest mulig Volvo og Saab. Selve privatleasing fenomenet drøfter jeg i denne tråden: viewtopic.php?f=9&t=59440
Fredrik Skrevet April 10, 2010 Skrevet April 10, 2010 Jepp, Danmark er jo bare en håpløs variant av Norge. Ta f.eks norsk, og putt poteten i halsen.. da har du dansk. Er noe av det samme med bilavgifter. It is often humorously claimed that Danes have an easier time understanding drunk Norwegians than sober ones, as the former often use a more slurred manner of speech that resembles Danish... http://en.wikipedia.org/wiki/Difference ... ard_Danish
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå