Gå til innhold

Innredning av garasje.


aremoe
 Share

Anbefalte innlegg

Bygg nå for all del 6,80x6,80 om det er neste steg. Merkostnaden er minimal, og det ekstra arealet i både bredde og dybde er gull verdt.

Vår garasje er ni meter lang innvendig, der en bod opptar de siste 2,5 meterene. Dette synes jeg er en ganske grei løsning, men jeg savner mer bredde, da den bare er fem meter bred. Skulle helst hatt halvannen meter til, men det er ikke så lett med tanke på plassering av hus og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 [...] 800.000 høres voldsomt ut for en enkeltgarasje, hva var det som gjorde at summen ble så høy? Noe spesielt som ble gjort?

 

Det ble dyrt, men det ligger i strandsonen og det var mye fjell som måtte sprenges. I tillegg ble den nokså kostbar i materialvalg med blant annet innlagt varmt/kalt vann, hollandsk glassert takstein, varmekabler og nedfelling av lys i støpt såle, amerikansk eik på hems, hörmann garasjeport, kloppensøyler, kjøkkeninnredning, tilpassede vinduer, fliser og takrenner og nedløp i kobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det voldsomt svært her folkens  :stupid:

 

 

Jeg får nesten måle opp litt, slik at jeg ser hvordan det blir på eiendommen. Leste litt gjennom tråden. Jeg tror nok det blir noe slikt som Space har gjort, det ser ut som en fin / rimelig garasje. 

 

Forskjellen på modul og precut? Og hva er eventuelt prisforskjellen? Og jeg ser man kan velge mange forskjellige taktyper man kan velge. Jeg tenker saltak, og da med 36 grader, slik at jeg får litt loft til lagringsplass. Eller er det noe som er "bedre"? 

 

Husk at budsjettet er 100 000 med alt, men jeg har fortstått at litt ekstra lengde / dybde ikke øker prisen så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brattere takvinkel = høyere loft = bedre plass. Jo mer jo bedre gjelder her også, men her benytter man ofte samme takvinkel som det er på huset slik at det hele samsvarer litt bedre.

 

Moduler er ferdige vegger som kommer i faste lengder, mens precut er et helt byggesett. Jo mer du slipper å gjøre selv, jo dyrere blir det, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valg av taktype, bør man i mine øyne velge samme type og aller helst samme vinkel som huset. Har du saltak fra før av, ville jeg derfor valgt dette på garasjen også, uavhengig om det er mest praktisk eller ikke - vice versa for pulttak, mansardtak, valmtak, halvvalm osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her på feltet har 36 grader, selv om husene er 42(tror jeg). Det ser ikke unaturlig ut. Lik panel og takstein er også en selvfølge for å få helhet i det.

Det jeg ikke tenkte på er at 6,80 i bredden ville gitt bedre takhøyde oppe, om en på sikt vil gjøre noe der oppe annet enn lagring.

Precut er plankene i en haug. Modul er moduler ferdig laget på 60cm bredde.

Prisforskjellen mellom precut og modul er større enn modul og ferdig oppsatt mener jeg. Jeg måtte usnsett leid inn folk til å bygge. Gutta fra Grimstad satt den opp på en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen på å gå opp en størrelse er uansett så liten at den er verdt det. Min ble 6,2 x 6,2 fordi det gjorde seg best på tomta (ifølge min samboer). (Og utnyttelsesgrad på tomta, selv om jeg nok skulle klart å presse den gjennom i kommunen)

6,2 er slik at med 2 biler i garasjen kan man ikke lukke dørene helt opp. Litt teit med barn, men vi overlever.

Vi kommer til å bygge en utebod i tillegg, til sykler, gressklipper osv, så det gir deg en pekepin på ledig plass når 2 biler er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å legge ut strøm kommer på 10-15.000, litt avhengig av hvor mye du skal ha der ute. Isolasjon, og innvendige plater koster, om det skal isoleres. Epoxy på gulvet er kjappe 15 lapper. Eventuelt fliser til 5-10.000,-

Så er det jo skap, hyller, benkeplate osv. Maling utvendig og innvendig. 100.000 går kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...