Jump to content

Kjøp av E39


RemyNG
 Share

Recommended Posts

Ser nå tiden er inne for å kjøpe en litt større bil da jeg får en unge til høsten. Har sett en god del rundt på nettet etter E39 og prisene er jo faktisk ganske lave. Har ikke så store kjennskap til denne modellen eller fem serie generelt utenom at det litt mer plass en den lille E36 selv for en asiater :P. Så kommer det store spørsmålene hva bør jeg se etter generelt når jeg skal gå til innkjøp av en sånn bil. Har ca 85000kr og bruke på bil eventuelt litt mer, kom med tips og erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har prøvd en E39 520 før, så ville jeg starta med å få prøvd en slik en, med tanke på hvilket motorvalg du skal gå for.

Dersom 520'n rett og slett blir for tam, så er det hvertfall mange av bilene på markedet du kan utelukke, og dermed være på utkikk etter de med større motor :wink:

Link to comment
Share on other sites

Touring eller sedan?

Touringene har noen ganger slitne luftbelger om de har nivåregulering.

Full servicehistorikk er alltid bra.

Sjekk kjøleanlegget for sprekker o.l. og en grundig sjekk av bakluke/koffertluke,nederst på dører og bremserørene for rust.

Går du for automat er det absolutt et pluss (egentlig et must) at kassa er flushet og skiftet olje og oljesil på ved max 120.000km.

Link to comment
Share on other sites

Motor størrelsen har egentlig ikke så veldig mye å si egentlig alt over 2 liter er jo mer en bra nok forhold til 1.6 eller 1.8.

Tenkte mest på Sedan men touring kan bli en alternativ hvis jeg kommer over en som har nok utstyr.

Link to comment
Share on other sites

For 85 000 kr så får du en grei 520I, veldig fin familie bil som er både stor å sikker! Men den kan jo som sagt bli litt tam i lengda, selv om den er deilig å kjøre og man får mye bil for pengene. Du får også en halvgrei 523I men da begynner kilometrene å løpe på seg, fortsatt en deilig bil men med litt mer sprut i og også da større fare for dyre utlegg pga kilometerstand. Rust er jo noe som angriper eldre E39er og det kommer bare til å bli verre og verre. Husker det var ramaskrik og baluba for ti år siden da onkels 1990 E34 begynnte å ruste og se på rustproblemene til denne modellen i dag

Jeg vil rett og slett banne i kirka og heller anbefale deg en Audi, kun av økonomiske og praktisk årsaker. Jeg ville gått for en 96-97 Audi A6 2,8 Quattro, da med 30 ventilers motoren på 193 hester! Da får du firehjulstrekk, sprek motor med et fantastisk drag, skinn, klima, automat , lavere km og masse annet utstyr! Og du slipper å tenke på rust og det til en rundt 70-80 000 kroner, pluss et hav av plass!

Men det er jo ikke alle som setter utstyr og lav km like høyt som meg da, kan du leve med litt begynende rust eller lang km stand så er E39 en super familie bil som er driftsikker til tusen! Selv om den gamle E34 525en til onkel nå består av 40% rust, med hull i kanaler og skjermer så går den fortsatt som en kule og starter alltid like trofast :wink: Hadde det ikke vært for en kamerat av han med eget verksted som skriver ut EU godkjenninger til venner og bekjente så hadde nok 525en vært spiker for lengst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk vurdert Audi en liten stund men da måte det blitt 2.8 liter av S-line utgaven, alt andre utgaver av A6 virker så kjedelig selvfølgelig og utseende på bilen generelt. Så får se om det blir det eller så blir det nesten E39 hvis jeg ikke får spart opp litt ekstra så jeg kan kjøpt litt nyere modell.

Link to comment
Share on other sites

E39 er billige i innkjøp, spesielt de eldre prefacelift modellene (1996 - 1998).

Med stoffinteriør og ikke noe særlig utstyr utenom klima, el-vinduer og slikt, får man de ned i 60-70.000,-.

Link to comment
Share on other sites

Du burde heller spørre deg om hva du egentlig trenger av utstyr. På en litt eldre modell, er det fort for at mye elektrisk utstyr kan ha endel feil, spesielt på E39. Pixelfeil etc. er ting som er nærmest normalt :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...