Gå til innhold

Kjøp av E39


RemyNG
 Share

Anbefalte innlegg

Ser nå tiden er inne for å kjøpe en litt større bil da jeg får en unge til høsten. Har sett en god del rundt på nettet etter E39 og prisene er jo faktisk ganske lave. Har ikke så store kjennskap til denne modellen eller fem serie generelt utenom at det litt mer plass en den lille E36 selv for en asiater :P. Så kommer det store spørsmålene hva bør jeg se etter generelt når jeg skal gå til innkjøp av en sånn bil. Har ca 85000kr og bruke på bil eventuelt litt mer, kom med tips og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har prøvd en E39 520 før, så ville jeg starta med å få prøvd en slik en, med tanke på hvilket motorvalg du skal gå for.

Dersom 520'n rett og slett blir for tam, så er det hvertfall mange av bilene på markedet du kan utelukke, og dermed være på utkikk etter de med større motor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touring eller sedan?

Touringene har noen ganger slitne luftbelger om de har nivåregulering.

Full servicehistorikk er alltid bra.

Sjekk kjøleanlegget for sprekker o.l. og en grundig sjekk av bakluke/koffertluke,nederst på dører og bremserørene for rust.

Går du for automat er det absolutt et pluss (egentlig et must) at kassa er flushet og skiftet olje og oljesil på ved max 120.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor størrelsen har egentlig ikke så veldig mye å si egentlig alt over 2 liter er jo mer en bra nok forhold til 1.6 eller 1.8.

Tenkte mest på Sedan men touring kan bli en alternativ hvis jeg kommer over en som har nok utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 85 000 kr så får du en grei 520I, veldig fin familie bil som er både stor å sikker! Men den kan jo som sagt bli litt tam i lengda, selv om den er deilig å kjøre og man får mye bil for pengene. Du får også en halvgrei 523I men da begynner kilometrene å løpe på seg, fortsatt en deilig bil men med litt mer sprut i og også da større fare for dyre utlegg pga kilometerstand. Rust er jo noe som angriper eldre E39er og det kommer bare til å bli verre og verre. Husker det var ramaskrik og baluba for ti år siden da onkels 1990 E34 begynnte å ruste og se på rustproblemene til denne modellen i dag

Jeg vil rett og slett banne i kirka og heller anbefale deg en Audi, kun av økonomiske og praktisk årsaker. Jeg ville gått for en 96-97 Audi A6 2,8 Quattro, da med 30 ventilers motoren på 193 hester! Da får du firehjulstrekk, sprek motor med et fantastisk drag, skinn, klima, automat , lavere km og masse annet utstyr! Og du slipper å tenke på rust og det til en rundt 70-80 000 kroner, pluss et hav av plass!

Men det er jo ikke alle som setter utstyr og lav km like høyt som meg da, kan du leve med litt begynende rust eller lang km stand så er E39 en super familie bil som er driftsikker til tusen! Selv om den gamle E34 525en til onkel nå består av 40% rust, med hull i kanaler og skjermer så går den fortsatt som en kule og starter alltid like trofast :wink: Hadde det ikke vært for en kamerat av han med eget verksted som skriver ut EU godkjenninger til venner og bekjente så hadde nok 525en vært spiker for lengst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk vurdert Audi en liten stund men da måte det blitt 2.8 liter av S-line utgaven, alt andre utgaver av A6 virker så kjedelig selvfølgelig og utseende på bilen generelt. Så får se om det blir det eller så blir det nesten E39 hvis jeg ikke får spart opp litt ekstra så jeg kan kjøpt litt nyere modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde heller spørre deg om hva du egentlig trenger av utstyr. På en litt eldre modell, er det fort for at mye elektrisk utstyr kan ha endel feil, spesielt på E39. Pixelfeil etc. er ting som er nærmest normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...