Gå til innhold

Kjekt å bli slått ned på riksvegen...


Bjorni92
 Share

Anbefalte innlegg

Har blitt flinkere å slippe folk forbi nå enn før. Det kommer med alderen kanskje? Ellers så irriterer det litt å ligge bak både vogntog og biler uten å komme forbi når man vil. Men sånn er det når man har en litt treg bil. Merker jeg savner M3-en veldig i sånne situasjoner. Jeg må uansett ikke forbi for enhver pris lenger, og kjører ikke som jeg har M3 når jeg bare har en 520d. Problemet er bare at behovet for ny bil melder seg :P

Når det gjelder treningspraten i tråden er det interessant for min del, men hører ikke hjemme her. Kjipt å klikke seg inn på en tråd med et interessant emne som inneholder noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med deg Gunnar! Er så herlig å kjøre ned gjennom Sverige der trafikantene samarbeider og ikke skal gjøre kjøreturen mest mulig ergerlig for hverandre. Jeg tror grunnen til at trailere gjør dette er at bakvogna blir veldig ustabil når en bil ligger å limer i ræva på traileren, samt økt forbruk.

Når jeg blir sluppet forbi av biler/trailere blinker jeg ut når jeg kjører forbi, blinker inn når jeg svinger inn i min egen fil og så fort jeg har kommet over i min fil kjører jeg blinken til venstre og høyre igjen for å takke/hilse. Får som oftest en liten flash tilbake eller noe blinkelysorgie tilbake :D Når det er skumring og mørkt ute bruker jeg også å signalisere med et kort flash i langlysa bare for å gjøre dem foran oppmerksom på at "her kommer jeg"

Det verste jeg har opplevd var i Finland når vi var på vei fra ferie i Sverige. Rakk igjen en bil på ei ganske så lang og rett strekning, for de som har kjørt i Nord-Finland på vei mot Tromsø vet at mange av strekningen er flere km lang med noen bakketopper og kuler. Uansett, jeg kom bakom en finlender i en gammel bil som lå å subbet 10 km/h under fartsgrensa noe jeg ikke aktet å gjøre, så blinket meg ut å gasset på for å kjøre forbi. Det finlenderen presterer å gjøre var å legge seg i den andre fila for å sperre for meg mens han rakk handa ut av ruta å viste fingeren. Kan love dere at jeg ble noe oppgitt da! La meg bare bakpå en liten stund og gasset på rett etter en sving når jeg så at det var klart så kom jeg meg forbi, finlenderen viste fingeren igjen å flasha febrilsk med lysa.... Snakk om å glemme å feie for egen dør!!

Det jeg ikke skjønner er nordmenn som kjører i kø i f.eks 80 sona. Ingen har tenkt å kjøre forbi den fremste fyren som ligger å luser i 70 km/h, men alle ligger trødd i ræva på hverandre slik at andre biler som kommer etter ikke har mulighet til å benytte kortere strekninger på en fornuftig måte for å kjøre forbi en og en bil og lure seg mellom bilene. Du må derimot vente på ei skikkelig strekning å flate pedalen helt slik at du kan passere alle 5 bilene i et javs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som om noen folk liker å ligge i kø. Ser det hver gang jeg er ute å kjører...

Selv med 4-felt/forbikjøringssoner ligger folk 10 meter fra hverandre i +/- fartsgrensa.

Om problemet ligger i frykt for å overskride fartsgrensa, å bruke litt ekstra bensin eller noe annet vet ikke jeg, men girer ned og raser forbi alle sammen uansett. :twisted:

Noe sier meg at de fleste ser stygt på meg... (en 20-åring i BMW med 20' gullfelger er nok provoserende uansett når man har kjørt Corolla med 13-tommere hele livet :roll: )

Føler jeg ligger i kø uansett hvor og når jeg kjører. Er alltid en tulling i en drittbil (gjerne med 4x4) som skal ligge å sinke (å kjøre inn til sida kommer selvfølgelig ikke på tale #-o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring i norge er at trailersjåfører generelt er veldig hjelpsomme med å gi signal om at "det er klart" når en runder svinger osv

pleier å gi flash med varselblink som "takk"

selv glir jeg under "under 20, garantert idiot og nullerfaring" kategorien så prøver til stadighet å tjene meg litt ego-creds på at jeg ikke helt passer inn der ved å være hjelpsom når jeg blir forbikjørt (legge meg så langt til høyre som mulig, slippe opp -bittelitt- på gassen) og ved generelt unngå å lage kvalme i trafikk.. 1003 regel, blende ned i god tid (på tross av at dette frarådes).. men da det er nevnt, mener jeg at lappen burde ha .. rundt 25år grense IHVERTFALL, skjer mye rart i tidlige år.

ontopic: dæven jeg kjenner jeg blir anspent da jeg leser om sånn full overkjøring av folk (hønndigersatan vs normalkar i bil, vold over verbal)......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enig med deg gunnar, og gjør det samme. Desverre er ikke alle trailersjåfører like behjelpelige..

De aller fleste lastebilsjåfører er nok det. Verre er det med de som kjører privatbil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er blitt mye flinkere til å bli forbikjørt uten å ta igjen og legge meg oppi ræva på forbikjørern eller å selv kjøre forbi han igjen. Men som det så treffende kan sies så er det å bli forbikjørt et tegn på svakhet :wink:

Når jeg ligger på 4 felts motorvei med 100 sone og jeg har cruisecontrollen på 120 km/t og det kommer en kassebil eller lastebil smygende opp på siden så hender det at det går en liten jævel i meg og jeg er på + tasten ganske raskt! Når det gjelder biler så har jeg i grunnen vokst av meg det, hvis ikke de ligger bak og ber om kappkjøring da er jeg ikke vond å be :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste man gjør på offentlig vei er å la mannlige "å nei du" tankegangen bli aktiv.. Har en venn som har 1.0 Micra og Gud så hissig han klarer å kjøre den: Flere ganger forbikjører han treginger og overraskende mange mannlige sjåfører tåler ikke å bli frakjørt av den konebilen :P Helt sykt.. Prøver å beherske meg selv hele tiden, altså unngå å bli provosert av andre. Morsomme er jo at hvis en bil er senka og med store felger er sjansen stor for at eieren vil leke tøffing på veien. Nå som jeg har fått 6-7 år på veien har det blitt vane å tenke "Ikke gi han oppmerksomhet" og det er jeg glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste man gjør på offentlig vei er å la mannlige "å nei du" tankegangen bli aktiv.. Har en venn som har 1.0 Micra og Gud så hissig han klarer å kjøre den: Flere ganger forbikjører han treginger og overraskende mange mannlige sjåfører tåler ikke å bli frakjørt av den konebilen :P Helt sykt.. Prøver å beherske meg selv hele tiden, altså unngå å bli provosert av andre. Morsomme er jo at hvis en bil er senka og med store felger er sjansen stor for at eieren vil leke tøffing på veien. Nå som jeg har fått 6-7 år på veien har det blitt vane å tenke "Ikke gi han oppmerksomhet" og det er jeg glad for.
Haha, har selv en kompis med Mica, dog 1.3 tror jeg. Han er relativt utolmodig og hissig i trafikken, og jeg blir stadig imponert over kjøringa. Han finner luker og kommer gjennom steder jeg ikke trodde var mulig med en liten Think en gang. Og jeg ler like godt hver gang jeg ser trynet og reaksjonen til de som blir forbikjørt :P
Men som det så treffende kan sies så er det å bli forbikjørt et tegn på svakhet :wink:

Det er pent å si... :roll: Opplever overraskende ofte å bli forbikjørt og ha folk helt opp i fangeren selv om jeg ligger 10 over grensa (på GPS), det er da snakk om 50-60 soner hovedsaklig. Det får da være måte på hvor mye man skal risikere for å komme et par minutter fortere fram (tenker da hovedsaklig på høye bøter og evt bli lapplaus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ligger på 4 felts motorvei med 100 sone og jeg har cruisecontrollen på 120 km/t og det kommer en kassebil eller lastebil smygende opp på siden så hender det at det går en liten jævel i meg og jeg er på + tasten ganske raskt! Når det gjelder biler så har jeg i grunnen vokst av meg det, hvis ikke de ligger bak og ber om kappkjøring da er jeg ikke vond å be :wink:

Fortsatt litt ung og dum med andre ord . Om så en lastebil skulle ha kjørt forbi meg så hadde jeg ikke giddi og engasjert meg noe som helst om det. Har for lengst funnet ut at det alltid er noe som kjører fortere og lar dem bare gjøre det.

Klart engang i blandt så har jeg gira ned når folk ønsker å kappkjøre, men blir sjeldnere og sjeldnere det også.

Hvis man klarer å hisse seg opp fordi man blir forbikjørt så bør man absolutt ta en tur til psykolog, ellers kommer man til å bli gal ganske fort.

Nei gutta, kjør i det tempoet dere ønsker og ikke la dere bli revet med av de som kjører fortere en dere. (sier han som kjørte godt over grensen for førerkort beslag til jobben idag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen trailersjåfører er flinke, men ikke alle.. Jeg husker godt den værste forbikjøringen i mitt liv. Vi var på vei fra Bergen til østlandet for å delta på skrotrally, og kjørte over med de 2-4000kr bilene vi skulle delta med. Det gøyeste var at jeg låg sist i kolonnen på 5-6biler. I nærheten av Gudvangen mener jeg det var? Tok vi igjen en trailer. Det kom to strekk så alle andre enn meg fikk kommet seg forbi. Problemet var at pumpa for vindusspylervæske var gåen, og det å ligge bak en trailer på våt og saltet vei gjorde ikke akkurat sikten god. Jeg kom meg forbi, men om det var forsvarlig var en annen sak..

Jeg syns hvertfall man ikke tenker hvis man ser 6biler i kolonne som tar en igjen, de 5 som kjører forbi har prøveskilt.. Da er sannsynligheten stor for at sistemann har en gammel haug også.. Truffet på flere slike eksempler. Det har nok kanskje noe med at jeg stortsett kjører audi når jeg kjører langt?

Det jeg syns er litt påfallende er muligheten til å se kjøreatferden til biler i 90% av tilfellene. Alle små japser osv ligger knapt nok med nålen på grensen, og de fleste tyskere ligger 10 over.. Prøv å se sammenhengen neste gang noen legger seg forran deg i et akslerasjonsfelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste man gjør på offentlig vei er å la mannlige "å nei du" tankegangen bli aktiv.. Har en venn som har 1.0 Micra og Gud så hissig han klarer å kjøre den: Flere ganger forbikjører han treginger og overraskende mange mannlige sjåfører tåler ikke å bli frakjørt av den konebilen :P Helt sykt.. Prøver å beherske meg selv hele tiden, altså unngå å bli provosert av andre. Morsomme er jo at hvis en bil er senka og med store felger er sjansen stor for at eieren vil leke tøffing på veien. Nå som jeg har fått 6-7 år på veien har det blitt vane å tenke "Ikke gi han oppmerksomhet" og det er jeg glad for.
Haha, har selv en kompis med Mica, dog 1.3 tror jeg. Han er relativt utolmodig og hissig i trafikken, og jeg blir stadig imponert over kjøringa. Han finner luker og kommer gjennom steder jeg ikke trodde var mulig med en liten Think en gang. Og jeg ler like godt hver gang jeg ser trynet og reaksjonen til de som blir forbikjørt :P

Hehe ja. Altså han forbikjører bare i nedoverbakker da, da går det ann. Men oppover taper han all fart.

Han her kjører også en svææært Ford Transit (tror jeg den het) som firmabil da, og det hele dagen i rushtrafikken i Oslo sentrum. Så når han kjører han Micraen har han overlegen kontroll på størrelsen, smetter inn over alt. Sånn sett er små biler herlige. Hadde MX-5 som hadde perfekt størrelse, du bare smatt gjennom alt av luker, parkeringsplasser osv. Glad i småbiler og, nettopp av den grunn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er litt påfallende er muligheten til å se kjøreatferden til biler i 90% av tilfellene. Alle små japser osv ligger knapt nok med nålen på grensen, og de fleste tyskere ligger 10 over.. Prøv å se sammenhengen neste gang noen legger seg forran deg i et akslerasjonsfelt..

Har lagt merke til dette selv! Hver gang jeg rekker igjen ei kø som ligger å laffer 10-15 under fartsgrensa (på GPS) er det i 90 % av tilfellene en Toyota, på andre plass kommer Volvo etterfulgt av diverse. Har en anelse om at de som kjører Toyota er de "fornuftige" menneske som for sikkerhetsskyld skal legge seg 5 km under grensa på nåla for å være på den "sikre" siden slik at de ikke skal få fartsbot til tross for at den reelle farten er 10-15 under. Ofte presterer de å bremse ned til reelle 20 under når de ser en fotoboks :twisted:

Jeg liker å være fremst hvor jeg kan sette inn cruisekontrollen til reelle 10-15 over fartsgrensa som jeg holder stort sett hele tiden uten unødvendige nedbremsinger hver gang man møter en bil. Derimot når det er påsketrafikk å det er den køa fremover, så er jeg ikke den som begynner å tråkle meg fremover mellom bilene for å vinne 10 billengder, da setter jeg meg godt til rette å skrur heller stereoen på noe jeg skikkelig liker å bare nyter kjøreturen. Dette gjelder landeveiskjøring! Bykjøring blir noe helt annet...

Hører egentlig til sjeldenheten at jeg blir forbikjørt, men siden jeg hele tiden bruker cruisekontrollen og ligger 10-15 over, bruker jeg den fremdeles når folk kjører forbi.

Derimot må jeg si at jeg er overrasket over temperamentet til mange her, greit jeg kan bli sur i trafikken, men det ender bare med noen saftige nordnorske gloser og litt sure grimaser og så går det hele over :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...