Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg heter Olav og registrerte meg på forumet i dag. Ser ut til at det er bra aktivitet her :)

Litt om meg selv: 45 år, kone og to barn i øvre Telemark, med krokveier hvor jeg kan generere litt G-krefter uten masse tilskuere 8)

Ja, jeg burde sikkert hatt V70 og bikkje men... :lol:

Jeg har bestemt meg for å kjøpe BMW, overtalt kona om at det er lurt (the tricky part), og ser for tiden på et par E39 Touring. Siden jeg ikke har hatt BMW før, tar jeg gjerne imot tips om sterke og svake sider. Skal ikke ha diesel, og helst manuell. Det begrenser utvalget, må da være usannsynlig mange gubber som kjøper ny BMW Touring med slushomat?

Den ene bilen jeg ser på har luftfjæring bak, er det bra greier?

Jeg har lest meg opp litt, og ser at slitte foringer og dempere, fukt i frontlykter, tidlig Xenon, rust i bakluke, ABS- sensorer og noen elektronikkbekymringer er det som er mest vanlig. Bortsett fra det er vel disse bilene temmelig "hel ved"? Jeg skrur en del selv ved behov.

Takker for svar!

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

hei og velkommen : )

at adu vil ha bensin og manuell gjør ting mye enklere å tryggere. her er det mye mindre som går galt!!

av bensinmotorer kan jeg virkelig anbefale 2,8. denne er vedlig sterk med manuell gir, men vil gjerne ha litt mer enn 523, som ikke er et dumt alternativ heller. 520 er ikke mye å skryte av desverre

det er desverre litt problemer med rust i bunnen av bakluka på touringen, men mange har jo skiftet luke og ordnet det så. det samme gjelder bunnen av dørene, og bunnen av panseret, men ikke i like stor grad som bakluka.

min e39 hadde ikke en eneste rustflekk med unntak av bakluka.

luftfjæringa bak har jeg ikke hørt så mye negavtivt om. jeg syntes ivhertfall den var genial (i kombinasjon med mtech understell på min da). men luftbelgene kan sprekke, men er vist ikke dyre og lette å skifte.

jeg hadde ikke en eneste elektronikk feil på min, men en kompis måtte bytte noen absfølere, og regulatoren til kupevifta.

foringer er sånn man må regne med på bruktbil. tunge biler sliter foringer enkelt å greit. det er VIKTIG å finne en bil som er påpasset, med servicehefte / div dokumentasjon.

lykke til! e39 er en digg bil. sørg for å finne en med litt utstyr, gjerne mtech understell, sportseter og m-ratt; )

Skrevet

Heisan og velkommen.

Ser ut til du har fått med deg det meste som pleier å være feil på en E39. Luftfjæring bak koster rundt 4-6000kr å reparere (belgene som ryker) og det skjedde på min bil også (se link i signaturen min) Men veldig kjekt med luftfjæring.

Ellers vil jeg ikke betegne en 528 med automat som lat, men 520 med automat derimot............ Men det er smak og behag, jeg kunne ikke tenkt meg en 5 serie uten automat.

Som nevnt, se etter rust i dører, bakluke og panser. Bakrutepusser, pixelfeil i instrumentpanelet.

Dette er herlige biler, men viktig at det er blitt fulgt opp

MVH

Martin

Skrevet

Takk! Fin bil du har! Tydelig vi er i samme båt som nybakte BMW-eiere da, henholdsvis med litt erfaring som du har og i ferd med å handle som jeg er :)

Jeg har alltid kjørt japansk- og gjør det fortsatt. Hardcore Mazdafan :) Problemet er at de nye Mazdaene ikke svarer til mine krav til kvalitet, derfor vil jeg prøve BMW. Men grombilen skal jeg fortsatt ha- 00 Mazda Xedos 9 2,5 V6 AT :)

Men 04 Mazda 6 Downtime Edition... skal jeg ikke ha.

Skrevet

Xedos er jo en fin fin bil! Ikke selg den nei!

Men når det kommer til kvalitet, så er jo en 5 serie fra 96-03 som E39 gikk fra, faktisk helt på høyde med de litt billigere bilene selv den dag i dag. Jeg har en 01 modell, med diesel, men har ikke opplevd noen problemer som mange andre har opplevd på sine biler, foruten pixel feil på instrument panelet. Ellers er jo slitedeler byttet, men det kommer man jo ikke utenom. En E39 som er meget god/særdeles god stand er ganske så fornøyelig å kjøre.

Skrevet

Finn en med god historikk, dokumentert med kvitteringer hva som er gjort. Tidligere har jeg hatt -98 520iat, -03 525dat, -97 535ia V8 og nå venter jeg på -99 525tdsa. Mye av feilene på E39 er typisk gjengangere og noen er enkle å fikse selv. Mange på bimmers som har reparert selv og finnes DIY på forumet her og ellers på nett. E39 er en komfortbil og langmilsluker.

Pass på å få laget deg en show-off tråd her inne med bilder av bilen når du har fått den så vi andre får se doningen. Og velkommen til forumet!

Skrevet

Takk for flere svar og god mottagelse på forumet!

Otis, moro at du vet om Xedos 9, den var ikke akkurat volumselger her (2 stk i 00, jeg har hatt den ene siden 02). Jeg kommer nok til å komme med synspunkter om den sammenlignet med E39 etterhvert :)

Torbjørn, du har tydeligvis erfaring med det meste av E39- spekteret, skal du bytte ut banglefemmer'n med god gammel årgang? ;)

Show off- så snart bjørnen er skutt får vi se om jeg får lagt ut noen bilder.

Skrevet
Takk for flere svar og god mottagelse på forumet!

Otis, moro at du vet om Xedos 9, den var ikke akkurat volumselger her (2 stk i 00, jeg har hatt den ene siden 02). Jeg kommer nok til å komme med synspunkter om den sammenlignet med E39 etterhvert :)

Torbjørn, du har tydeligvis erfaring med det meste av E39- spekteret, skal du bytte ut banglefemmer'n med god gammel årgang? ;)

Show off- så snart bjørnen er skutt får vi se om jeg får lagt ut noen bilder.

E61 du mener? Den er min fars, hjelper han med å selge den :wink: Jeg hadde en 535ia med V8 inntil for en uke siden, nå venter en 525tdsa. Driver å får ordnet istand den hos han jeg kjøper den av. Gjenstår bytte av aut.kassa og flushing av denne, Eu-godkjenning og få på skilter. Så gleder meg til den er på plass ja, har noen planer før sommeren som håpes å bli gjennomført. Som chipping, soting av ruter ++ 8)

Skrevet

Da blir det nok kjøp av E39 manuell, men jeg tror jeg vil be om å få tatt full diagnose på bilen før jeg betaler. Gir f. eks. feil på Vanos feilmelding i servicedisplayet i dashbordet eller må det taes diagnose for å sjekke? Det lå en feilmelding på dekktrykk, litt pixelfeil i radiodisplayet, feil tempvisning, tvilsom bakrutepusser, automatisk lukeåpner noe svak (lite olje?), matte baklykter på lukedelen, ellers hel og fin bil uten rust med glassluke og elratt/seter med minne, ryggesensorer for/bak, kjørecomputer, CD-skifter. Nye luftbelger bak, og nye dempere og div. foringer/stag foran, nye skiver rund baut. Lett svetting diff (ikke dråper), tørr under ellers. Gikk fint på veien, grei hverdagsbil for meg :) Alt skal fikses bortsett fra display og bakrutepusser. Høres vel ikke så galt ut?

Skrevet

Send bilen på en Naf-salgstest. De er veldig flinke til og finne ting du overser! Som fks, uorginale dempere/fjærer, feil lastindeks på dekk, feil dekkdim, rust, slitne foringer, interiør stand, osv osv. Da får du noe og forholde deg til, så kan du kjøpe bil med 100% god samvitighet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...