Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
det viktigste etter mitt syn er å kjøpe av forhandler med avdragsfri moms, det er 19%! at du i tillegg får et tryggere kjøp / ryddigere bil ser jeg bare på som en bonus. Tar man utgangspunkt i at en forhandler i dag tar 45.000 euro for en strøken bil er det 36.000 euro uten moms :)

Lurer på om du bør sjekke den prosentregningen litt. :)

• Svar 287
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

hvordan kan det ha seg at du kjørte millionbiler som 20åring i 80-åra Fredrik, mens du nå suser rundt i en tråkig 318 tds?

hehe....

Ble du truffet av jappetiden på 80-tallet? :D

Skrevet
det viktigste etter mitt syn er å kjøpe av forhandler med avdragsfri moms, det er 19%! at du i tillegg får et tryggere kjøp / ryddigere bil ser jeg bare på som en bonus. Tar man utgangspunkt i at en forhandler i dag tar 45.000 euro for en strøken bil er det 36.000 euro uten moms :)

Lurer på om du bør sjekke den prosentregningen litt. :)

hehe, det ble litt feil ja... blir vel litt mer :P

Skrevet
hvordan kan det ha seg at du kjørte millionbiler som 20åring i 80-åra Fredrik, mens du nå suser rundt i en tråkig 318 tds?

hehe....

Alt gikk jo til helvete på den sorte mandagen den 19. oktober 1987. Neida... vår nåværende "danske" 2003 E46 318d Touring er faktisk nesten den dyreste bilen jeg noen gang har kjøpt. Den kostet ca. 550000 norske kroner... så jeg kjører med andre ord en E46 318d med 115 HK her i Danmark for den samme sum penger som folk i Norge kjører en nyere E60 525i... :x

Jeg kjøpte en ny Mercedes-Benz W124 230E i 1991 og den er nok den dyreste bilen jeg har kjøpt så langt. Vedr. Porschene var ikke de så dyre. Jeg mener å huske at 928 S´en kostet rundt 230000 kroner, mens 911 Carrera´en kostet rundt 275000 kroner. Jeg er ellers født og oppvokst på Vinderen i Oslo og var nok heldig med mine foreldre, men jeg har klart meg selv siden jeg var 18 år gammel... :wink:

Skrevet
har du testarossa må du nesten ha hvit dress og rosa skjorte og.

begge ting hører liksom til i 80- og 90- tallet

Haha å? Hvorfor det?

Venter fortsatt på hvorfor hvit dress og rosa skjorte?

Haha :lol:

At begge tilhører 80-90 tallet er jo ikke en god nok begrunnelse, selv om jeg skjønner hva du mener. Hehe, måtte bare le litt :D

zll8wv7qradq17key3vm.jpg

don johnson kjørte jo hvit testarossa i sesong 3-5 i miami vice. og hvit dress jakke har han stortsett hele tia. så er nok derfor.

Skrevet

hehe....

En jeg kjenner som var 25 år i 1991 kjøpte dette året helt ny E34 525I (hvit faktisk)da han nettopp hadde blitt far og året før kjøpte han helt ny MB 190 2,6(Blei bytta i BMWen)! Han hadde nettopp bygd seg et svært hus og hadde en ganske ny Scand Dynamic daycruiser :shock: Han kom ikke fra noen pengefamilie og jobbet kun som platearbeider på et mekanisk værksted, og kjerringa var hjemme med små barn og hadde ingen jobb men de klarte seg vist utmerket godt for det.

Det var nok ikke så ille i de tidene som man skulle ha det til tror nå jeg :)

Skrevet

Hva mener dere om Porsche 944 Turbo fra 1988 og utover?

944_turbo_splitter1.jpg

I 1988 lanserte Porsche varianten 944 Turbo S. Denne hadde en enda kraftigere motor på 247 hestekrefter, noe som ble oppnådd ved å bruke et større eksoshus i turboladeren samt en omprogrammert motorstyring. Understellet var vesentlig oppgradert med justerbare støtdempere foran og bak fra Koni, justerbar høyde foran, progressive fjærer, hardere fôringer i hele understellet samt kraftigere stabilisatorstag både foran og bak. Girkassen hadde forsterkede første- og andregir samt ekstern oljekjøler for å håndtere de ekstra kreftene. Bilens bremser var hentet fra 928 S4, og hadde større skiver og kalippere samt blokkeringsfrie bremser som standard.

Skrevet

Jeg har skrevet om trekløveret 924/944/968 mange ganger og her er en kort sammenfatning. 944 er helt klart en veldig kompetent sportsbil og spesielt 944 Turbo S henger godt med selv idag. Modellen har 50/50 vektfordeling med bakhjulstrekk og som en kuriositet er gearkassen og differensialen bygget som en enhet. Bilen har derfor en såkalt transaksel mellom clutchen og gearkassen/differensialen.

944 Turbo finnes i to utgaver... før og etter 1988. Den første versjonen har en motor som yter 220 HK ved 5800 rpm og 330 Nm ved 3500 rpm. 0-100 går løs på ca. 6 sekunder og topphastigheten er ca. 245 km/t. Den andre versjonen (Turbo S) har en motor som yter 250 HK ved 6000 rpm og 351 Nm ved 4000 rpm. 0-100 km/t klarer den på ca. 5,5 sekunder og topphastigheten er 260 Km/t. Dette er lette biler med en vekt på ca. 1250 Kg... så kjøreegenskapene er helt i toppklassen selv idag.

Begge turbovariantene er svært hurtige biler i praksis... f.eks klarer 944 Turbo S 0-160 Km/t på 14,4 sekunder. BMW E36 M3 med 286 HK klarer denne øvelsen på 13 sekunder... så det sier noe om nivået når man tenker på at 944 Turbo S kom på markedet 5 år før den første E36 M3 utgaven og i tillegg har færre hestekrefter.

Den største forskjellen på den første E36 M3 modellen og Porsche 944 Turbo S er faktisk vekten. BMW´en veier 1460 Kg, mens Porschen veier 1225 Kg.

E36 M3 har en rekkesekser på 2990 cm3 som yter 286 HK ved 7000 rpm og 320 Nm ved 3600 rpm. 944 Turbo S har en rekkefirer på 2479 cm3 som med en turbo yter 250 HK ved 6000 rpm og 351 Nm ved 4000 rpm. Porschen er pga. den lave vekten litt hurtigere 0-100 Km/t (5,5 sekunder vs. 6 sekunder), men dette er av akademisk interesse i den store sammenhengen. I praksis er 944 Turbo S nesten like hurtig som E36 M3 med 321 HK og når man tenker på at Porschen er ca. 10 år eldre er dette relativt imponerende.

En lav vekt er nøkkelen til gode ytelser og fornuftige kjøreegenskaper. Det er faktisk veldig trist at det ikke bygges biler som 924/944/968 idag. Få bilmodeller har så gode allround egenskaper som en Porsche 944. Man kunne få gode rundetider på en bane den ene dagen og kjøre til Spania den andre dagen... og stadig glede seg over hvor agil, harmonisk og villig bilen er den tredje dagen. For min egen del er Z4 (E85) den eneste bilen i ettertid som virkelig har fremkalt en tilsvarende tilfredsstillelse. Den modellen tilbyr en totalpakke som minner sterkt om nettopp Porsche 944.

Ultimativt overlevde 944 motoren frem til og med 1995 etter å ha gjort tjeneste i ulike konfigurasjoner fra og med 1982. Porsche 944 ble historie i 1991, men Porsche 968 er på mange måter den perfekte 944. Porsche 968 Turbo S har f.eks en 2990 cm3 stor variant av motoren som med turbo yter 305 HK ved 5400 rpm og 500 Nm ved 3000 rpm. Modellen veier ikke mer enn ca. 1400 Kg så 0-100 Km/t går løs på 4,8 sekunder og topphastigheten er 282 Km/t.

Skrevet
Porsche 968 Turbo S har f.eks en 2990 cm3 stor variant av motoren som med turbo yter 305 HK ved 5400 rpm og 500 Nm ved 3000 rpm. Modellen veier ikke mer enn ca. 1400 Kg så 0-100 Km/t går løs på 4,8 sekunder og topphastigheten er 282 Km/t.

og koster et halvt hus den dag i dag... :mrgreen:

Skrevet

En bil som sikkert faller i smak....en 2006 Modell med kun 34.000 KM...som ny?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/printView.html?lang=en&id=127254803&pageNumber=1

Ferdig registrert i Norge lander denne rundt 440.000 NOK ink moms og tollavgifter...

BMW E85 Z4 3.0si 265 hester Coupe

nqok85fgtc963q0obvz0.jpg

Bilen fikk forresten 5 ut av 5 stjerner i Evo magazine, et meget grundig engelsk bilblad.

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... coupe.html

"Traction is huge. There’s no M diff, so you won’t be emerging from corners crossed-up with both rear arches filled with thick white smoke, but the 3.0si is a deeply absorbing partner down a favourite road, and the way you feel part of the car is almost Caterham-like. It has undoubtedly been engineered for people who want to drive, not just pose.

I can’t see any earthly reason why you would want the stiffer M Sports suspension, or any dynamic reason why you should spec rims bigger than the standard 17s. I was even left wondering whether the M Coupe can really justify another £10,000. "

og i en test av M Coupe... " Perhaps the M Coupe’s biggest problem is that colleagues who have driven both the M Coupe and its little brother, the Z4 3.0si Coupe, say that the ‘lesser’ version is actually sweeter – and not much slower.

Skrevet
Porsche 968 Turbo S har f.eks en 2990 cm3 stor variant av motoren som med turbo yter 305 HK ved 5400 rpm og 500 Nm ved 3000 rpm. Modellen veier ikke mer enn ca. 1400 Kg så 0-100 Km/t går løs på 4,8 sekunder og topphastigheten er 282 Km/t.

og koster et halvt hus den dag i dag... :mrgreen:

Porsche bygget kun 15-16 stk. 968 Turbo S ut av en produksjon på kun 11245 stk. 968 modeller totalt i perioden 1991-95. Mitt poeng med å trekke frem denne modellen var egentlig kun for å poengtere hvor langt Porsche teknisk kom med VW prosjekt nummer 425 eller bedre kjent som 924. 968 var en kraftig videreutvikling av 944 som igjen var en viderutvikling av 924 og de knapt 20 årene fra 924 kom på markedet i 1976 til 968 ble tatt ut av markedet i 1995 illustrerer også hvorfor 968 prosjektet dessverre ble synonymt med Porsches enorme økonomiske problemer på midten av 90-tallet.

Vi vet idag at Porsche, som en fugl fønix, økonomisk reiste seg opp av ruinene etter fatale markedsmessige disposisjoner på 80 og 90-tallet. 20 år med den i prinsippet samme bilmodellen er alt for lang tid i bilverdenen... unntatt for 911, men den modellen er et fenomen. Manglende produktutvikling førte til at Porsche til slutt kun satt igjen med gamle modeller... dog med et lite unntak av 964, men den modellen var igjen kun en videreutvikling av den klassiske 911 modellen (1973-89). 928 hadde også vært med siden slutten av 70-tallet (les: den skulle egentlig erstatte 911 allerede i 1977), men den modellen ble også først tatt ut av modellprogrammet så sent som i 1995. Når dette er nevnt er Porsche 928 GTS stadig en av verdens beste GT modeller.

Porsche hadde på dette tidspunktet svært dårlig tid mhp. å utvikle nye modeller... så gode råd var dyre og dermed ble modellen 986 utviklet eller bedre kjent som Boxster. En helt ny 911 modell (996) hadde førsteprioriteten, men Porsches nye styreformann Wendelin Wiedeking´s genistrek var å planlegge en spin off på 996 allerede før den var ferdig utviklet. Boxster er i prinsippet 2/3 av en 996 + motoren. Boxster var ferdig utviklet i 1996, men produksjonen av den ble av kapasitetshensyn satt bort til finske Valmet. Produksjonslinjene i Stuttgart ble forberedt for 911 og i 1997 kom 996 på markedet... og Porsche var back on track igjen.

I dette perspektivet er det lett å se hvor spesiell 993 er. Den modellen var ikke bare en overgangsmodell og i praksis en ferdig utviklet 996 prototype, men den var også Porsches livlinje da det stormet som verst økonomisk etter at 928 og 968 prosjektene var avsluttet. Et viktig poeng i denne sammenhengen er at 928 og 924/944/968 var et resultat av genial ingeniørkunst. Modellene var på markedet i så mange år nettopp fordi de i teknisk forstand var mer enn kompetente nok. Det ingeniørfamilien Porsche ikke skjønte var moderne markedsføring... altså "same shit, new wrapping". Da Porsche endelig skjønte poenget var resultatet kun modellen 968 (og til dels 964) som ingen klarte å ta helt alvorlig. Modellen var ganske enkelt blitt for gammel til å være et premium produkt i markedsmessig forstand selv om den teknisk sett stadig var spitzen klasse. Som det antydes tidligere i tråden betraktes 944 (spesielt S2/Turbo), men også 968 som "performance bargains" - man får svært kompetente sportsbiler for en relativt billig penge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...