Gman Skrevet Mai 24, 2010 Skrevet Mai 24, 2010 Gunnar: Bilia BMW i Lier tar 16-1700.- i timen Betalte 9820.- for bytte av veivhusventilasjon ink deler.
bad_ip Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Gunnar:Bilia BMW i Lier tar 16-1700.- i timen Betalte 9820.- for bytte av veivhusventilasjon ink deler. Betalte litt under 3000k for samme jobben i bergen. Da hadde jeg delene til veivhusventilasjonen selv. Fikk også byttet luftbelgen i samme slengen.
André78 Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Du skal ikke miste garantier ved å benytte annet enn merkeverksted. Dette i følge EU direktivet som ble innført i 2004: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/1185278014.57
Fredrik Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Du skal ikke miste garantier ved å benytte annet enn merkeverksted. Dette i følge EU direktivet som ble innført i 2004:http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/1185278014.57 Bra at du poengterer dette (jeg glemte det i farten). Såfremt det frittstående bilverkstedet er autorisert gjelder garantien i like stor grad som om det f.eks er Stenshagen eller Bavaria som utfører arbeidet på bilen. Det er imidlertid et viktig poeng at bilverkstedet har litt erfaring med nettopp BMW. Mitt lokale verksted utfører oppgaver på de fleste bilmerker, men jeg har merket meg at de ofte har nyere BMW´er inne for service etc. Hvis de kan sette sportsunderstel på f.eks en ny E61 535d klarer de sikkert også å skifte bremseskiver på min 7 år gamle E46 318d Touring.
André78 Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Veldig viktig poeng du kommer med der ang. erfaring med BMW på visse ting. Men akkurat det med bremseskiver er vel noe som ethvert autorisert verksted skulle klare uten problemer vil jeg tro. Jeg satte min 10 år gamle Passat 1,8T stv. til et uavhengig verksted i fjor for bytte av vannpumpe og regreim. Kosta meg 8000,- Fikk tilbud fra Møller på nesten 16 000,-1,8T er en meget vanlig motor som står i flere merker, slik at sannsynligheten for at det uavhengige verkstedet hadde gjort jobben før er stor. Noe de også informerte meg om ved forespørselen min. Men jeg ble positivt overrasket da jeg fikk tilbud fra merkeverksted på hovedservice til kr 3500,- Samme som mitt uavhengige verksted skulle ha.
Fredrik Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Veldig viktig poeng du kommer med der ang. erfaring med BMW på visse ting. Men akkurat det med bremseskiver er vel noe som ethvert autorisert verksted skulle klare uten problemer vil jeg tro. Klart, men det er ikke mye som er for avansert på en bil til at et autorisert verksted ikke kan løse evt. problemer... være seg det gjelder bremser, drivverk, alminnelige motordeler etc. Verkstedene har bl.a Carsoft og kan naturligvis f.eks ta diagnose på en BMW. Motorstyring og elektroniske problemer kan nok være en utfordring, men det gjelder sannelig autoriserte BMW verksteder også. Det viktigste er at verkstedet har erfaring med nettopp din biltype/modell. Mange har erfart at selv autoriserte BMW verksteder nå kommer til kort når det f.eks dreier seg om E30... og så viser det seg at verksmesteren på et nærliggende Toyota verksted for 25 år siden tok læretiden på et BMW verksted og dermed er et orakel på nettopp E30...
Kjennern Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Gunnar:Bilia BMW i Lier tar 16-1700.- i timen Betalte 9820.- for bytte av veivhusventilasjon ink deler. Kan ikke finne på å levere bilen et sted dem tar slike priser!!!
Blackline Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Har vært borti folk som har fulgt servicene på et ikke merkeverksted. Så har det ikke vært bra nok karosseri kontroll på bilene. Så har kunden selv oppdaget rust på bilen. Men da har det vært for seint og rustgarantien har gått ut. Dermed må de ut med mye penger på karosseri arbeid som egentlig kunne vært dekt på garanti Det er ihvertfall snakk om mye penger. Desuten ville jeg heller kjøpt en bruktbil som hadde fulgt servicer på ett merkeverksted, enn en bil som har vært på ikke merkeverksted Og til dere som syntes verksted prisene er så dyre. Hva med alle andre tjenester man kjøper da. Gjelder vel stort sett alt her i Norge Så det ligger vel i forhold til alt annet Ingenting som er billig i Norge idag
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Et annet viktig aspekt mtp på bruk av merkeverksted er om det skulle være tilbakekalling på bilen. Pappa fikk tilbakekalling på sin -95 525tds i 2004/2005 fordi det var funnet et farlig problem med rattlåsen der den kunne sette seg i lås mens bilen kjørte. Hadde ikke pappa brukt merkeverksted hadde de ikke klart å spore opp eier slik at delen kunne byttes kostnadsfritt. Dette var uansett en del pappa byttet selv da vi var plaget med rattlåsen 2 år før tilbakekallingen. Da vi kontaktet BMW ang dette fikk vi heller beløpet som vi hadde brukt på delen tilgode så vi kunne kjøpe andre deler.
Fredrik Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Har vært borti folk som har fulgt servicene på et ikke merkeverksted. Så har det ikke vært bra nok karosseri kontroll på bilene. Så har kunden selv oppdaget rust på bilen. Men da har det vært for seint og rustgarantien har gått ut.Dermed må de ut med mye penger på karosseri arbeid som egentlig kunne vært dekt på garanti Det er ihvertfall snakk om mye penger. Desuten ville jeg heller kjøpt en bruktbil som hadde fulgt servicer på ett merkeverksted, enn en bil som har vært på ikke merkeverksted Og til dere som syntes verksted prisene er så dyre. Hva med alle andre tjenester man kjøper da. Gjelder vel stort sett alt her i Norge Så det ligger vel i forhold til alt annet Ingenting som er billig i Norge idag Dette oppfatter jeg som et rent partsinnlegg i relasjon til merkeverksteder. Hvorvidt mye annet er kostbart i Norge har intet med verkstedprisene å gjøre. Det er vel omtrent bare Norges Bondelag som krever likelønn jmf. industriens avtaler (les: planøkonomiske prinsipper). Bilens rustgaranti er selvfølgelig ikke betinget av at man gjennomfører etterkontroller på merkeverksteder. Poenget er at et autorisert verksted gjennomfører en kontroll av bilens understel og karosserideler iht. serviceboken... i likhet med service på bilen.
Der Barockengel Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 de fleste merkeforhandlere kjører ned prisen på eldre biler Fredrik, for å prøve å ikke skremme bort "gamle" kunder med pårisene På biler uten høy markedsverdi er det kanskje like korrekt å si - dvs. eldre biler og nyere småbiler. Utfordringen er selvsagt å vite akkurat hvilke modeller og hvilke arbeidsoppgaver som har gunstig prising - noe forhandlerne er forsiktige med å markedsføre, siden det egentlig innebærer at de tar forskjellige priser for svært like arbeidsoppgaver...
Blackline Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Har vært borti folk som har fulgt servicene på et ikke merkeverksted. Så har det ikke vært bra nok karosseri kontroll på bilene. Så har kunden selv oppdaget rust på bilen. Men da har det vært for seint og rustgarantien har gått ut.Dermed må de ut med mye penger på karosseri arbeid som egentlig kunne vært dekt på garanti Det er ihvertfall snakk om mye penger. Desuten ville jeg heller kjøpt en bruktbil som hadde fulgt servicer på ett merkeverksted, enn en bil som har vært på ikke merkeverksted Og til dere som syntes verksted prisene er så dyre. Hva med alle andre tjenester man kjøper da. Gjelder vel stort sett alt her i Norge Så det ligger vel i forhold til alt annet Ingenting som er billig i Norge idag Dette oppfatter jeg som et rent partsinnlegg i relasjon til merkeverksteder. Hvorvidt mye annet er kostbart i Norge har intet med verkstedprisene å gjøre. Det er vel omtrent bare Norges Bondelag som krever likelønn jmf. industriens avtaler (les: planøkonomiske prinsipper). Bilens rustgaranti er selvfølgelig ikke betinget av at man gjennomfører etterkontroller på merkeverksteder. Poenget er at et autorisert verksted gjennomfører en kontroll av bilens understel og karosserideler iht. serviceboken... i likhet med service på bilen. Men om du har utført en kontroll der man utfører garanti arbeidet og de har slurvet, så kommer ikke de seg unna reprasjonen uansett Men har du tatt servicene ett annet sted så har du ikke så mye å slå i bordet med. Andre ting man ser går igjen på ett ikke merkeverksted er at "ja" man får en billigere timespris, men man betaler ofte for flere timer for samme reprasjonen. Ihvertfall hvis det er problemer med bilen utover vanlig service. Men det er jo en personlig vurdering for hver enkelt og finne for\mot argumenter for om prisen er verdt det eller ikke
Fredrik Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Har vært borti folk som har fulgt servicene på et ikke merkeverksted. Så har det ikke vært bra nok karosseri kontroll på bilene. Så har kunden selv oppdaget rust på bilen. Men da har det vært for seint og rustgarantien har gått ut.Dermed må de ut med mye penger på karosseri arbeid som egentlig kunne vært dekt på garanti Det er ihvertfall snakk om mye penger. Desuten ville jeg heller kjøpt en bruktbil som hadde fulgt servicer på ett merkeverksted, enn en bil som har vært på ikke merkeverksted Og til dere som syntes verksted prisene er så dyre. Hva med alle andre tjenester man kjøper da. Gjelder vel stort sett alt her i Norge Så det ligger vel i forhold til alt annet Ingenting som er billig i Norge idag Dette oppfatter jeg som et rent partsinnlegg i relasjon til merkeverksteder. Hvorvidt mye annet er kostbart i Norge har intet med verkstedprisene å gjøre. Det er vel omtrent bare Norges Bondelag som krever likelønn jmf. industriens avtaler (les: planøkonomiske prinsipper). Bilens rustgaranti er selvfølgelig ikke betinget av at man gjennomfører etterkontroller på merkeverksteder. Poenget er at et autorisert verksted gjennomfører en kontroll av bilens understel og karosserideler iht. serviceboken... i likhet med service på bilen. Men om du har utført en kontroll der man utfører garanti arbeidet og de har slurvet, så kommer ikke de seg unna reprasjonen uansett Men har du tatt servicene ett annet sted så har du ikke så mye å slå i bordet med. Andre ting man ser går igjen på ett ikke merkeverksted er at "ja" man får en billigere timespris, men man betaler ofte for flere timer for samme reprasjonen. Ihvertfall hvis det er problemer med bilen utover vanlig service. Men det er jo en personlig vurdering for hver enkelt og finne for\mot argumenter for om prisen er verdt det eller ikke Joda... man opparbeider seg ulike erfaringer og min erfaring er at gode frittstående verksteder er langt å foretrekke fremfor middelmådige merkeverksteder... og de er det dessverre mange av. Akkurat som med alt annet bør folk bruke vesentlig mer tid på å undersøke hvilke alternativer man i virkeligheten har før man mer eller mindre bevisstløs velter inn av døren på et merkeverksted når bilen skal ha service, reparasjoner eller kontroller. Man kan spare mange penger på å være litt undersøkende på dette området.
André78 Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Veldig viktig poeng du kommer med der ang. erfaring med BMW på visse ting. Men akkurat det med bremseskiver er vel noe som ethvert autorisert verksted skulle klare uten problemer vil jeg tro. Klart, men det er ikke mye som er for avansert på en bil til at et autorisert verksted ikke kan løse evt. problemer... være seg det gjelder bremser, drivverk, alminnelige motordeler etc. Verkstedene har bl.a Carsoft og kan naturligvis f.eks ta diagnose på en BMW. Motorstyring og elektroniske problemer kan nok være en utfordring, men det gjelder sannelig autoriserte BMW verksteder også. Det viktigste er at verkstedet har erfaring med nettopp din biltype/modell. Mange har erfart at selv autoriserte BMW verksteder nå kommer til kort når det f.eks dreier seg om E30... og så viser det seg at verksmesteren på et nærliggende Toyota verksted for 25 år siden tok læretiden på et BMW verksted og dermed er et orakel på nettopp E30... Virker som det er mye slike problemer med biler nå til dags. Og det er en av grunnene til at jeg er småskeptisk til å kjøpe ny/nyere bil. I tillegg til; verditap, dyrere servicer osv. Men skal ha en sikrere bil i løpet av året og da må jeg nok velge en nyere bil. Ja, det finnes vel fortsatt en og annen gammel tante som kjører sin originale E30 til merkeverksted, hehe.. :
Gman Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Gunnar:Bilia BMW i Lier tar 16-1700.- i timen Betalte 9820.- for bytte av veivhusventilasjon ink deler. Kan ikke finne på å levere bilen et sted dem tar slike priser!!! Fant jo ut det ETTER at jeg hadde betalt regninga...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå