Gå til innhold

PDC Feil på E87


minim
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått en beskjed om å besøke et BMW verksted pga. feil på PDC. Kan jeg bruke vanlig ODB2 tilkobling for å lese av hva som er feil og vil jeg få opp konkret hva som er feil eller bare at en eller annen sensor er defekt?

Finst det noen måte å måle ut "sensor for sensor" på uten å bruke diagnose verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Koblet for en tid tilbake til diagnose verktøyet til en kamerat for å sjekke denne feilen. Fikk melding om at bakre venstre sensor var defekt. Prøvde samtidig å bytte om venstre og høyre sensor for å se om feilen flyttet seg noe den merkelig nok ikke gjorde.

Byttet nå den sensoren som skulle være defekt, men jeg har fortsatt den samme feilmeldingen og PDC fungerer ikke.

Har lest litt på div forum ( http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f75 ... it-t33163/ ) at det kan være et problem med fukt på PDC enheten. Hvor sitter denne og hvordan kommer jeg til denne?

Har heller ikke tilgang på verktøyet lenger så jeg får ikke sjekket om jeg har noen nye meldinger nå. Er det ingen måter å få opp feilkodene i service menyene i navigasjons-skjermen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem som meg du da. Eneste jeg kan komme på er at det må være brudd i en kabel. Jeg jobber meg nå bakover, har byttet ledningsnette i fangeren, fremdeles feil. Så nå skal jeg gå gjennom det som går fra fangeren og inn i styreboksen. Min ligger for øvrig under nødhulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem som meg du da. Eneste jeg kan komme på er at det må være brudd i en kabel. Jeg jobber meg nå bakover, har byttet ledningsnette i fangeren, fremdeles feil. Så nå skal jeg gå gjennom det som går fra fangeren og inn i styreboksen. Min ligger for øvrig under nødhulet.

Jeg er mer redd for at det er styreenheten hos meg. Flere engelske og tyske forum-brukere skriver ihvertfall dette ser jeg. Skal ta en titt i batteribrønnen min nå om det ligger vann der eller er noe som tyder på at det kan være en feil. Er det ikke det så får jeg måle hver enkelt kabel ut til føleren :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem som meg du da. Eneste jeg kan komme på er at det må være brudd i en kabel. Jeg jobber meg nå bakover, har byttet ledningsnette i fangeren, fremdeles feil. Så nå skal jeg gå gjennom det som går fra fangeren og inn i styreboksen. Min ligger for øvrig under nødhulet.

Jeg er mer redd for at det er styreenheten hos meg. Flere engelske og tyske forum-brukere skriver ihvertfall dette ser jeg. Skal ta en titt i batteribrønnen min nå om det ligger vann der eller er noe som tyder på at det kan være en feil. Er det ikke det så får jeg måle hver enkelt kabel ut til føleren :S

ja hørt det samme med fukt og slik, men når jeg tenker meg litt om så er det jo litt rart at hvis styre enheten er skadet at ikke helesystem da er dødt eller feil på, hos meg er det bare en sensor som er gåen byttet den, men fortsatt samme feil. Så neste plan blir og måle og skjekke ledningene som går fra boksen og ut til en kontakt bak fangeren. Ledningsnette som går fra kontakten og ut til sensoren er nytt så tviler på at det ligger feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like sannsynlig med defekt styreenhet som defekt PDC sensor.

Akkurat den erfaringen har jeg også i fra tidligere biler. Jobber også som automatiker og det blir litt på samme måten. Det kan være I/Oen i PLSen som ryker og ikke selve sensoren :) Regner med at disse sensorene ikke er så enkle av seg at de bare kan ohmes for å finne ut om de er defekte eller ikke? Finst det noen god måte å sjekke enkelt sensor uten å ha den i bil?

Jepp. Jeg var hos GS bildeler for noen dager siden og tok en diagnose. Fikk feil på høyre PDC forann...1350,- hos gsbildeler for denne :o jaja, koster som dere sier, å være kar :)

Da var det faktisk rimeligere hos BMW om vi har samme sensor. Betalte 1190,- for min i dag.

Er det noen i nærheten av Lillehammer som har et diagnose verktøy/kabel til låns en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg var hos GS bildeler for noen dager siden og tok en diagnose. Fikk feil på høyre PDC forann...1350,- hos gsbildeler for denne :o jaja, koster som dere sier, å være kar :)

:P er vel den spesielle lakkeringen som er dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like sannsynlig med defekt styreenhet som defekt PDC sensor.

Akkurat den erfaringen har jeg også i fra tidligere biler. Jobber også som automatiker og det blir litt på samme måten. Det kan være I/Oen i PLSen som ryker og ikke selve sensoren :) Regner med at disse sensorene ikke er så enkle av seg at de bare kan ohmes for å finne ut om de er defekte eller ikke? Finst det noen god måte å sjekke enkelt sensor uten å ha den i bil?

Jepp. Jeg var hos GS bildeler for noen dager siden og tok en diagnose. Fikk feil på høyre PDC forann...1350,- hos gsbildeler for denne :o jaja, koster som dere sier, å være kar :)

Da var det faktisk rimeligere hos BMW om vi har samme sensor. Betalte 1190,- for min i dag.

Er det noen i nærheten av Lillehammer som har et diagnose verktøy/kabel til låns en dag?

Så når styreenheten ryker så kan en tilfeldig sensor få feil på seg? altså man tror det er sensoren som er gåen, men så er det enheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like sannsynlig med defekt styreenhet som defekt PDC sensor.

Akkurat den erfaringen har jeg også i fra tidligere biler. Jobber også som automatiker og det blir litt på samme måten. Det kan være I/Oen i PLSen som ryker og ikke selve sensoren :) Regner med at disse sensorene ikke er så enkle av seg at de bare kan ohmes for å finne ut om de er defekte eller ikke? Finst det noen god måte å sjekke enkelt sensor uten å ha den i bil?

Jepp. Jeg var hos GS bildeler for noen dager siden og tok en diagnose. Fikk feil på høyre PDC forann...1350,- hos gsbildeler for denne :o jaja, koster som dere sier, å være kar :)

Da var det faktisk rimeligere hos BMW om vi har samme sensor. Betalte 1190,- for min i dag.

Er det noen i nærheten av Lillehammer som har et diagnose verktøy/kabel til låns en dag?

Så når styreenheten ryker så kan en tilfeldig sensor få feil på seg? altså man tror det er sensoren som er gåen, men så er det enheten?

Jeg vet ikke hvordan det er på disse styreenhetene, men jeg vil tro at det er likt med mye annet utstyr og at det ikke kan detektere en "feil på seg selv" så lenge feilen sitter på selve inngangen. Noen andre innpå her kan sikkert mye mer om akkurat denne en meg så det er bare å korrigere :)

På lenken under så kan du se kjapt på en "guide" jeg laget når jeg ordnet ABS-styreenheten på en Volvo 850R jeg hadde tidligere. Som det fremgår av bildene var det loddinger som hadde sprukket på styringen, men jeg fikk likevel feil på hjul-sensor når jeg koblet til en ODB2 feilkodeleser.

http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleh.. skulle brukt hodet litt før!

Parkeringssensorene bruker jo en form for ekko-signal (enkelt forklart) og dette gir jo ut lyd. Tenkte at det ikke var i det hørbare området, men bestemte meg for å prøve likevell. Joda, giverene gir ut en liten "klikke/skurre" lyd når jeg setter tenningen på og bilen i revers (uten å starte motoren siden den støyer for mye), men jeg måtte legge øret heeelt inntil giveren. Alle utenom en giver ga denne lyden og det var den som var høyre bak. Byttet ut den giveren og nå fungerer PDC som normalt igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...