Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det meste ligger hos sjåføren...

Regner med at folk som utaler seg om hvordan diverse biler går har kjørt de selv, så da sitter man jo med samme sjåføren...

Jaha... jeg har motsatt oppfatning. BMW har ofte motorer med relativt høy virkninggrad. Relativt mye hk pr. liter kontra mange andre. Det gir en mer rapp og responssterk motorkarakteristikk. Spesielt på bensinmotorsiden. Turbodiesel er også noe BMW etterhvert har blitt eksperter på.

Det er det jeg mener også. Bmw har nesten alltid mer hk/nm med tilsvarende slagvolum som diverse konkurenter, men allikevel så har de sjelden noe nevnverdig bedre prestanda...

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Biler med hekkmotor (Porscher) og midtmotorer har lavere effekttapp (dvs høyere hk-på-bakhjula-tall) enn f eks BMWer (som har motor foran og bakhjulstrekk).

Kan jo fortelle deg om hvorfor en 911 med 350 hk vil være raskere enn konkurrentene (f eks Audi R8 med 420 hk)

1) Bilen har hekkmotor, noe som innebærer lav effekttap. Kan være så lite som 10% på Porschene. Dvs at en

2) Audien har firehjulstrekk, og som kjent har de et høyere effekttap. Kan være så høyt som 25%. Dvs at en Evo som har firehjulstrekk og 280 hk, gjerne "bare" har 210 awhp (all wheel horse power).

Du vet at når forhjulene ikke hjelper til og dra så lager de motstand? Leste at RWD trenger 20% mer effekt for og veie opp for det.. Stemme det?

Skrevet

Det kan tenkes at det stemmer, men ved ca 170 hk på forhjulstrekkbiler begynner de å glippe ved gasspådrag. Derfor liker jeg bakhjulstrekk mye bedre. Ikke minst er problemet med torque steer (rattet vrir seg ved kraftig gasspådrag) stort med vanlige forhjulstrekkbiler (de prøver å kurere det på de nyeste - Ford RS - men etter hva jeg har lest så fungerer det ikke helt optimalt).

Skrevet

Porsche er trolig verdens beste til å konstruere effektive produksjonsbiler/motorer. 997 GT3 har en boxersekser (B6) på 3797 cm3 som uten pustehjelp yter 435 HK ved 7600 rpm og 430 Nm ved 6250 rpm. E92 M3 har en V8 på 3999 cm3 som uten pustehjelp yter 420 HK ved 8300 rpm og 400 Nm ved 3900 rpm. Porschens motor er med andre ord vesentlig mer effektiv.

Så kommer GT3´s trumfkort... en vekt på kun 1395 Kg mot M3´s nærmest håpløse 1655 Kg. Resultatet er overbevisende iom. at GT3 klarer 0-100 Km/t på kun 4,1 sekunder der M3 bruker 4,8 sekunder. Porsche klarer også en topphastighet på 298 Km/t, mens BMW´s er elektronisk begrenset til 250 Km/t (som sikkert hadde vært rundt 300 Km/t uten sperre). For ordens skyld... det er 997 GT3 RS som er hardcoremodellen uten komfortutstyr som klimaautomatikk, stereo, elektriske vinduer etc.

Porsche 911 - Ein Mythos in Bestform... 8)

Skrevet

Så koster GT3 litt mer og er med et high end merke bak seg ;p Skjønner ikke at du sammenligner en GT bil med en strippa baneklar racer en gang.

Skrevet
Så koster GT3 litt mer og er et high end merke ;p

En Porsche 997 GT3 koster 251000 kroner mer enn BMW E92 M3 Coupé. Porschen er verdt hver eneste krone. Porschen er faktisk i relativ forstand direkte billig i forhold til BMW´en.

Skrevet
.... Skjønner ikke at du sammenligner en GT bil med en strippa baneklar racer en gang.

Det er akkurat dette som er poenget. 997 GT3 har halvbur og tilstrekkelig med komfort (klimaanlegg, elektriske vinduer, skikkelige sportseter, alcantara ratt, bordcomputer/navi, stereo etc). Som tilleggsutstyr kan man evt. velge Club Sport pakken... eller gå for den mer fokuserte GT3 RS modellen. Porsche 997 GT3 er som dagens M3 skulle ha vært.

Skrevet
I Norge ja. Men det er pga avgiftene på vekt og volum.

Prisen i Sverige, Tyskland og eller USA er ikke så alt for interessant... er den vel?

Skrevet
I Norge ja. Men det er pga avgiftene på vekt og volum.

Prisen i Sverige, Tyskland og eller USA er ikke så alt for interessant... er den vel?

Både og, da de prisene gir bedre pekepinn på hvem konkurrentene er. Men jeg hadde GLATT valgt Carrera S over M3.
Skrevet

Akkurat denne pekepinnen gir jo ikke oss noe. Med mindre man flytter utenlands :) Konkurrentene utfra det norske markedet(inkl. import) er det vi må forholde oss til. Det heller ikke noe tvil i mitt hodet om hva jeg hadde valgt av porsche'n og bmw'n, M3'n kommer til kort.

En jaguar XK® kunne jeg også valgt fremfor en M3, men det blir en annen sak :lol:

Skrevet

Du vet at når forhjulene ikke hjelper til og dra så lager de motstand? Leste at RWD trenger 20% mer effekt for og veie opp for det.. Stemme det?

Nei, det stemmer ikke.

4WD har mye mere drivverkstap enn 2WD pga to differ til, aksler osv.

Skrevet
delgrunnene til at 911 herjer så å si all motorsport den deltar i. Men så må man være litt superhelt for å rette opp en slik bil når det først går galt da ;P Gjelder forsåvidt biler med midtmotor også.

Også må man huske på at alle biler taper effekt over tid (overhaling av motor og girkasse kan få tilbake litt krefter). Det kan være så mye som at en gammel klassiker som er 20 år og har 220 hk på papiret, bare har 180 hk igjen i dag.

Akkurat dette er det vel litt diskusjoner rundt om. Så lenge motoren din er frisk så skal den ikke tape effekt. Nye motorer er kjent for å løsne etter en god del kilometer og det er fordi at motordelene blir "slitt" etter hverandre og dermed går bedre overens. Så så lenge motoren er vedlikehold(skiftet olje og stelt litt pent med) så skal den ikke tape effekt. Min teori i alle fall.

Skrevet

Fredrik, du som er veldig oppdatert når det gjelder "superbila", hvordan ligger mercedes c-klasse(w204) amg i forhold til Porscha du nevner og BMW m3?

Om jeg ikke husker feil er det 457hk, men hva ligger prisene på og vekt på dem? Lewis Hamilton har slik som privatbil veit jeg. Husker at prisen i UTLANDET var bra i forhold til konkurrentene, men hvordan er den i Norge?

Skrevet

Nei, det stemmer ikke.

4WD har mye mere drivverkstap enn 2WD pga to differ til, aksler osv.

Men jeg snakker ikke om drivverkstapet! Jeg snakker om rullemotstand! Derfor man må mer effekt.

Viktig og lese nøye.. :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...