Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
E34 har jo M60 da. får du deg en M62 er det STOR forskjell selv om det er samme HK

Å gå fra e34 med m60b40 til e38 med m62(tu)b44 tror jeg ikke blir så stor forskjell sånn motor og prestasjonsmessig sett. E34'n er vel hakket raskere vil jeg tro. E39 med m62 derimot.. :) Uansett er e38 bedre på mange andre områder da.

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

En strøken 750 vil alltid være et større samlerobjekt enn en strøken 740. Hva lyden angår så er jeg enig i at det ikke er noen superlyd i V12ern, men det er det heller ikke i V8ern.. :( BMW har aldri klart å matche skikkelig god amcar-V8. Såvidt jeg har forstått er det på grunn av tenningsrekkefølgen på BMW sine V8ere (S65 er litt mer lik, men den har igjen ikke samme rekkefølge som M60/M62).

Og ja, E38 er glad i understellskomponenter, ihvertfall med store tunge hjul...

Skrevet
En strøken 750 vil alltid være et større samlerobjekt enn en strøken 740. Hva lyden angår så er jeg enig i at det ikke er noen superlyd i V12ern, men det er det heller ikke i V8ern.. :( BMW har aldri klart å matche skikkelig god amcar-V8. Såvidt jeg har forstått er det på grunn av tenningsrekkefølgen på BMW sine V8ere (S65 er litt mer lik, men den har igjen ikke samme rekkefølge som M60/M62).

Og ja, E38 er glad i understellskomponenter, ihvertfall med store tunge hjul...

Ja... tenningsrekkefølgen og hvordan eksosanlegget er balansert mhp. eksostrykket/lydbildet.

http://craig.backfire.ca/pages/autos/v8-engines

M62B40 V8 motoren på 4398 cm3 er langt mer effektiv og drivstofføkonomisk enn M70B50 V12 motoren på 4988 cm3 (altså den første V12 motoren). Godt illustrert med hhv. 286 HK ved 5600 rpm og 440 Nm ved 3600 rpm og 300 HK ved 5200 rpm og 450 Nm ved 4100 rpm. V12 motoren ble litt mer effektiv når M73B50 motoren kom... 5379 cm3 ga muligheten for 326 HK ved 5000 rpm og 490 Nm ved 3900 rpm.

Skrevet

Vil nok aldri kunne sammenligne BMW's V8 mot en Amerikansk.

men M60/M62 kan ihvertfall lage nokså grei lyd med rette eksosen. ta f.eks Bodinecc.com's Pantera med M60: http://videos.streetfire.net/video/302a ... ea913c.htm

ikke akkurat Amcar, men sikkert gøy å høre på mens man puttrer rundt banen. ;)

et par youtubesøk på 540/740 og Eisenmann eller supersprint gir og mye go'lyd.

M70/M73 har jeg derimot ikke hørt noe brukbar lyd fra..

Skrevet

Som jeg har nevnt før så har jeg hørt en BMW med V8er som virkelig ga meg gåsehud, og det var Robert Darre-Nilsen sin E39 M5 med Kelleners eksos (og chip tror jeg). Den hadde stor grad av amcar-lyd da han dro på rundt Vålerbanen. Dyp brumming, ikke noe skrikende hyling. Og joda, det er knalltøff lyd i f.eks. M3 V8ern også, men det er ikke så mye av den klassiske V8er-lyden som er så fin. Det blir mer som Detomasoen over her, TØFF lyd, men ikke den behagelige rolige brummingen som man kan ha selv med original eksos.

Skrevet

jeg holder på å skal kjøpe meg e38, og så leser jeg bl.a. at det ikke er uvanlig at bensintanken ruster, eller begynner å lekke. er det noen som veit om dette også gjelder på dieseltanker..?

Skrevet
jeg holder på å skal kjøpe meg e38, og så leser jeg bl.a. at det ikke er uvanlig at bensintanken ruster, eller begynner å lekke. er det noen som veit om dette også gjelder på dieseltanker..?

Tja, si det, hvis det er samme tanken og det begynner utenifra...

Må vell være noen som kan svare på det her inne?

Eller så blir det vell noen nye timer med søking på det store internettet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...