Markn Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Ser enkelte bmw`er har på overskrift på finn BMW 3-serie 318i touring 2000. så kommer jeg lengre ned på siden og ser: Sylindervolum - 1.9 Effekt - 118 hk Drivstoff - Bensin hvorfor er ikke sylindervolumet 1.8? Er det mulighet å chippe disse?
Lars89 Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Motorvolum har ikke alltid direkte sammenheng med modellbetegnelse på BMW. Det er navn for å posisjonere de i modellrekka. Dette gjelder ikke bare nyere BMW. 745i fra 83 hadde f.eks en 3,4liter. En 316 kan være 1.6, 1.8, 1.9 eller 2.0 avhengig av årsmodell osv. Alt kan chippes. Om du merker det på en gammel 8-ventilers bensin er noe annet
Markn Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 okei, takker for raskt svar. Hvilke motorer merker du chippen mest?
bad_ip Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Hos bmw? Diesel. Generelt biler med turbo merker du mest med chip. Chippe en vanlig bensiner har som regel veldig lite for seg.
S.Arnesen Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Ser enkelte bmw`er har på overskrift på finn BMW 3-serie 318i touring 2000.så kommer jeg lengre ned på siden og ser: Sylindervolum - 1.9 Effekt - 118 hk Drivstoff - Bensin hvorfor er ikke sylindervolumet 1.8? Er det mulighet å chippe disse? haha. øke motorvolum ved chipping ja
Sjøbuse Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 Motorvolum har ikke alltid direkte sammenheng med modellbetegnelse på BMW. Det er navn for å posisjonere de i modellrekka. Dette gjelder ikke bare nyere BMW. 745i fra 83 hadde f.eks en 3,4liter. En 316 kan være 1.6, 1.8, 1.9 eller 2.0 avhengig av årsmodell osv. Alt kan chippes. Om du merker det på en gammel 8-ventilers bensin er noe annet 750 i E38 er jo også 5,4 liter. og nyere E38 740 har 4,4.
Gunnar Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 745i fra 83 hadde f.eks en 3,4liter. Men på den modellen ga det til en viss grad mening, ettersom det var en 3.4-liter med ladetrykk som gjør at den tilsvarer en 4.5-liter, derav = 745i. Alle de andre etterpå er bare tull og rot!
Kong1 Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 Ser enkelte bmw`er har på overskrift på finn BMW 3-serie 318i touring 2000.så kommer jeg lengre ned på siden og ser: Sylindervolum - 1.9 Effekt - 118 hk Drivstoff - Bensin hvorfor er ikke sylindervolumet 1.8? Er det mulighet å chippe disse? haha. øke motorvolum ved chipping ja Tror ikke det var det han mente
Superbeetle Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 Det er vel for at bmw er litt flau over motorene sine
Lars89 Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 745i fra 83 hadde f.eks en 3,4liter. Men på den modellen ga det til en viss grad mening, ettersom det var en 3.4-liter med ladetrykk som gjør at den tilsvarer en 4.5-liter, derav = 745i. Alle de andre etterpå er bare tull og rot! Blir jo noe av det samme på F01. 740i har 3.0 turbo (denne blir jo kalt for 35i i andre modeller med litt lavere effekt. Forvirrende....) 750i har 4,4 twinturbo. 740d er 3l osv I 5-serien er alt fra 523-535 3-liter nå... Men har det noe å si? Er jo bare navn for å skille de fra hverandre. Noen kaller bilene for rare eksotiske navn mens BMW bruker tall. At de velger å bruke samme motoren med forskjellig virkningsgrad er jo bare positivt, spesielt for ettermarkedet.
Gunnar Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 Er jo bare navn for å skille de fra hverandre. Noen kaller bilene for rare eksotiske navn mens BMW bruker tall. Det er kun det første tallet i BMWs kombinasjon (med unntak av Z og X) som kan sammenlignes med de andres "rare eksotiske" modellnavn, altså i 318d så er det 3 som tilsvarer Mondeo, og da skulle 18d fortalt at det var en 1.8 diesel (som det jo ikke er), akkurat som Mondeo som "Mondeo 2.0TDCi", som selvfølgelig er korrekt. Det er ingen andre som er så upresise som BMW i spesifikasjonene sine. Syns det er idiotisk og forvirrende. Kun et fåtall som faktisk stemmer med virkeligheten, og hva skal man lese ut av det? Er resten av specsa fra BMW like "flytende"? Bruker man fakta som frie "fakta" i markedsføringen? Hvor ellers er man kreative? Ingeniørgenene i meg misliker sterkt det der tullet. Specs skal være korrekte, spesielt på de større motorene er det viktig ettersom man faktisk skryter på seg volum.
Galro Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 Det er ingen andre som er så upresise som BMW i spesifikasjonene sine. Nå er jeg ikke helt sikker, men jeg trodde at Mercedes drev med noe av det samme? Uansett så jeg er fullstendig enig i at det er noe tøys.
Fredrik Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 Hva er egentlig et fornuftig alternativ? Ta f.eks dagens E90 316d, 318d og 320d. Alle modellene har en motor på 1995 cm3, men med forskjellig effekt. BMW kunne ha valgt en løsning a la VAG med f.eks en modellbetegnelse der fargekoder viser effekten (les: 1,9 TDI, 1,9 TDI og 1,9 TDI)... f.eks 320d, 320d og 320sd, men det ville ikke ha vært spesielt originalt. BMW kunne ha valgt å skrive modellbetegnelsen inkl. antall hestekrefter a la Ford... f,eks 320d 115, 320d 136 og 320d 163, men det virker kanskje litt vel rotete. Jeg er forøvrig helt enig med Galro... dagens modellbetegnelser hos BMW er noe tullball og derfor har min E46 318d Touring heller ingen modellbetegnelse.
Galro Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 Ellers kunne man gjort noe lignende hva som ble brukt på min, der f.eks. 3.0s var en 3l motor med forgassere og 3.0si var en 3l. motor med innsprøytning og en del flere hester. Dette er selvsagt vanskeligere å gjøre om motorene er like utenom en elektronisk chip som sier at kreftene skal begrenses (eller hvordan det gjøres nå om dagen), men f.eks. en 318s (sport) kunne hatt flere hester enn en vanlig 318. 318e (economy) igjen kunne vært navnet på den med minst hester. Eventuelt kunne man gått bort fra hele systemet. Dagens ordning gir i hvert fall ingen mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå