Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror nok du har riktig der ja, 316..:) ca 120 hk... Mindre turtall er blant annet noe som disse motorene yter. Turteller går til 6000rpm, mens sperra er på ca 5500.. En veldig kvikk motor faktisk, med riktig diff... Han kompisen min holdt med nesten mot en org 325i cab i både aks og toppfart!! Cab er vel litt tyngre, men uansett.. Bytter man topp på disse til vanlig 2.5 topp (husker ikke akkurat hvilke) så har man en meget kjapp 325. Ble oppgitt i over 180hk og nærmere 190hk av noen, men om vi sier 170hk som virklig virker er dette mere sant. Kompisen min gjorde dette, å bilen gikk laaangt bedre enn org 325 med samme utvekslig... :)

Skrevet

Sjelden sak den der ja, ser at den er registrert i Norge men at det er en importbil da! Håper absolutt noen som vet hva dette er kjøper den og tar vare på den :)

Skrevet

Disse "e" modellene kalles for ETA-modellene (gresk/matematisk symbol for effektivitet). BMW´s konsept var et mindre drivstofforbruk gjennom en reduksjon av motorens turtall med vekt på bl.a et øket dreiemoment istedenfor. M20 motorens volum ble derfor øket til 2693 cm3 som et resultat av en lengre slaglengde (samme boring). Effekten ble ved hjelp av en lavere kompresjon redusert til 122 HK (senere 127 HK) ved 4250 rpm, mens dreiemomentet var solide 230 Nm ved lave 3250 rpm. Husk at dette var lenge før sofistikerte innsprøytningssystemer og smarte elektroniske løsninger. M20B25 motoren yter til sammenligning 222 Nm ved høye 4300 rpm. En tyngre utveksling på differensialen ble valgt for å holde turtallet nede... alt i alt et konsept ikke helt ulikt tanken bak en dieselbil. Det ble produsert 175508 stk. E30 325e der de aller fleste ble eksportert til USA.

Skrevet

Dette hadde vært et genialt prosjekt for en E30-nisse som meg, hadde jeg bare hatt pengene og en plass å sette bilen. Typisk at sånne ting dukker opp når det passer som dårligst :x

Skrevet
Det ble produsert 175508 stk. E30 325e der de aller fleste ble eksportert til USA.

Med andre ord så er dette meget skjeldene saker, med tanke på amerikanerenes "gode" evne til å ta vare på ting så er det nok ikke mange igjen av disse lengre #-o

Skrevet

Men hva var liksom vitsen? Kunne jo like greit bare kjøpt en 320? Eller har den lavere forbruk enn 320i? Hvis ikke må jo dette være en totalt unødvendig modell.

Skrevet
Men hva var liksom vitsen? Kunne jo like greit bare kjøpt en 320? Eller har den lavere forbruk enn 320i? Hvis ikke må jo dette være en totalt unødvendig modell.

E30 320i hadde riktig nok mer eller mindre det samme antall hestekrefter som E30 325e, men det er stor forskjell på 164 Nm ved 4300 rpm og 230 Nm ved 3250 rpm. Det blir som å kjøre E90 320d kontra E90 320i... 350 Nm ved 1750 rpm vs. 210 Nm ved 4250 rpm.

E30 325e var heller ikke direkte treg... den klarte 0-100 Km/t på 9,6 sekunder og en topphastighet på 198 Km/t. E30 320i med 129 HK klarte den samme distansen på 10,6 sekunder og hadde en topphastighet på 195 Km/t. Jeg vil tro at disse modellene hadde nogenlunde det samme bensinforbruket.

Skrevet

Jeg hadde diff fra en eta modell før, og den var utrolig digg til motorvei kjøring med 2,88 i utveksling om jeg ikke husker feil. Med 2000 rpm i 100 og 3000 rpm i 150 sånn ca. var den ganske drivstoffgjerrig til 325 å være. Fikk faktisk til rett under 0,8 liter på mila Drammen, Larvik tur retur. Man kan si ting har forandra seg litt etter at jeg monterte diff med 1:4,44 :wink:

Skrevet

Syns den var kul jeg! Og ikke minst sjelden. Originale m-tech 1 vokser ikke på trær, og hvertfall ikke med den motoren. Hadde jeg vært på utkikk etter en e30, hadde jeg kjøpt den på flekken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...