Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må finne dokumentasjon på at karosseriet tåler effekten/momentet av denne motoren.

Du må bruke et karosseri der akselvektene ikke blir overskredet ved montering av denne motoren.

Du må bruke bremser,oppheng og drivverk fra en bil som har tilsvarende lik eller mer effekt/moment som det dieselmotoren produserer.

Lag en liste over komponenter som skal brukes(med delenr. og navn) og få BMW verksted til å signere denne,samt signere en avtale om visuell godkjenning av bilen ved å inspisere den ferdig ombygd for å sjekke at alle deler som er lovt byttet,faktisk er byttet.

Denne kontroll-seddelen fra BMW etter inspeksjon tar du så med til Biltilsynet ved visning slik at de kan i hovedsak konsentrere seg om avgass,støy,kjøre-egenskaper(ja de kommer til å prøvekjøre bilen) samt andre krav til bilen iht lover&forskrifter.

Avgass vil ikkje bli et problem på så gammelt karosseri,men må nok kansje passere en røykgass-måling,samt standstøy.

Ellers står det litt om godkjenning i tråden min om 550'n.

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Synes rett og slett lyd fra disse motorene er vanvittig råe med litt åpen eksos og turbolåta helt klart er tilstede. Mest omegaer jeg har sett dette på ^^

Skrevet
Prøv å høre med Gunnar Eliesson fra BMW Norge, han jobber nå på teknisk support for GS bildeler.

Har han sluttet hos BMW Norge?

Ja, han er teknisk fagmann hos GS nå.

Skrevet

Vet du hvem som overtok hos BMW Norge da?

Håper det er en litt mer samarbeidsvillig person enn Eliesson.

Prøv å høre med Gunnar Eliesson fra BMW Norge, han jobber nå på teknisk support for GS bildeler.

Har han sluttet hos BMW Norge?

Ja, han er teknisk fagmann hos GS nå.

Skrevet
som sagt, jeg syns bensin er så vanvittig oppbrukt,

der tar du feil. bensin er da ikke oppbruk. for når bensin er oppbrukt heter det eksos. og det er noe helt annet.

send søknad til BT istede du. då får du svar på hva du kan sette i bilen. jeg fikk svar fra BT angående min bil at jeg kunne sette i hvem motor jeg ville sålenge den var et av alternaltivene det karosseriet ble levert med orginal.

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.

Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

Skrevet
Vet du hvem som overtok hos BMW Norge da?

Håper det er en litt mer samarbeidsvillig person enn Eliesson.

Ingen tok over. Stillingen hans er fjernet hos BMW Norge.

Skrevet

Trenger du noe godkjenning da? Om du bygger om til en motor med tilsvarende volum, og om det er diesel så er det vel tilogmed mindre hk?

Skrevet
Nei nei nei, du kan ikke mene at du skal putte en DIESELmotor i en e28?

Ja, fysj og fysj. Diesel i en E28 - hva slags folk kan i det hele tatt komme på en slik tanke? :o

Men, hei - vent litt nå:

0lrwyc6cantf9s55w5bp.jpg

Skrevet

det er folk som har et snev av kul smak som er ute etter det, bensin er oppbrukt og kjedelig i forhold til diesel. Diesel er min store lidenskap, pga lyden og assosiasjonen til store maskiner som også har dieselmotorer.

ja, har prøvd å få tak i 524td i noen år, men pga useriøs selger som hadde et strøkent eksemplar(solgte den mens jeg var på vei) så har jeg ikke fått tak i det. Kun en røtin en som ikke var noe å ha..

Får vente til den blir veteran, så kan jeg hente en i fra tyskland :)

Skrevet

Vil råde deg til å lese reglene mht. import av veteranbil og regging på hvite skilt, det følger da med en bruksbegrensning. Biler importert og registrert som veteran(30år+) skal dermed ikke være i ordinær bruk.

Fikk meg et lite støkk når jeg fant ut av dette, men er noe jeg mildt sagt blåser en lang marsj i.

Men er greit å vite :)

Skrevet
Vil råde deg til å lese reglene mht. import av veteranbil og regging på hvite skilt, det følger da med en bruksbegrensning. Biler importert og registrert som veteran(30år+) skal dermed ikke være i ordinær bruk.

Fikk meg et lite støkk når jeg fant ut av dette, men er noe jeg mildt sagt blåser en lang marsj i.

Men er greit å vite :)

jøsses, noen nytt de har kommet med? for å melke folk ytterligere og også bidra til at bilparken blir ny og stygg?! :roll:

hva går det ut på? er ikke så farlig siden det kun koster 1000kr for forsikring og årsavgift da for hvite skilt, men vet du noe mer angående det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...