Gunnar Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 Ja, jeg vet at de aller fleste leverandørene sier at man får lavere forbruk, men det går jeg ut fra i så fall er hvis en kjører nøyaktig like rolig som før chip. Jeg har jo nesten aldri heller klart å kjøre på fabrikkstallene ved vanlig bruk (kun om jeg prøver å kjøre veeldig pent). Det er sikkert en kombinasjon av kjørestil og biloppsett (større tyngre felger og bredere dekk osv). Hva slags erfaringer har dere som har prøvd å chippe/omprogrammere turbobiler (diesel og bensin) med forbruket i virkeligheten? Gikk det ned? Opp?
DanielMK Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 På min 2004mod 530da e60 var forbruket mitt mellom Voss - Bergen 0.78 ved fin køyring i rundt 87km/t heile vegen. 10 mil fram og tilbake. Dette var FØR chipping. Etter chipping, til ca 270hk (218 originalt), var forbruket akkurat 0.7 på samme turen Så for min del hjalp det å chippe bilen. RS tuning som gjorde jobben for meg.
Fredrik Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 Jeg chippet en tidligere 1999 Peugeot 406 2.0 HDi. Denne modellen har originalt 110 HK ved 4000 rpm og 250 Nm ved 2000 rpm. Etter chipping skulle motoren yte 145 HK og 300 Nm... noe som virket realistisk også i praksis. Ved forsiktig kjøring var forbruket etter chipping mer eller mindre som normalt, men brukte man de nye ekstra hestekreftene var bilen alt annet enn økonomisk. Hva er egentlig poenget med å få 35 ekstra hestekrefter hvis man ikke bruker dem? Noen argumenterer for at man "flyter" på det ekstra dreiemomentet og på den måten sparer drivstoff. Dette er korrekt nok, men dessverre ikke særlig spennende ut fra et fahrfreude perspektiv. Det er verdt å merke seg hva som er hovedingrediensen i de forskjellige bilprodusentenes økonomimodeller (bluemotion, blue efficiency m.fl)... effektreduksjon.
-Roger- Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 Jeg chippet en 2001 320d engang og opplevde at forbruket gikk opp. Er vel som du sier at hvis effekten er høyere bruker man mere gassen også...
Gunnar Skrevet Juni 20, 2010 Forfatter Skrevet Juni 20, 2010 Det er nettopp det, Fredrik... Hvis man chipper fordi man føler at bilen er overanstrengt og ikke klarer det man vil ha den til å gjøre, så vil jeg tro man kan tjene litt på det, men for min del så går begge bilene våre "bra nok", men mye vil alltid ha mer, og da er det jo ikke fordi de ikke klarer å nå 100 på E18. Derfor har jeg vanskelig for å tro på noen stor forbruksgevinst. Syns 1eren ligger litt høyt kontra oppgitt. Jeg vet at vi klarer å kjøre den på oppgitte tall, men det er ikke realistisk kjøring i mine øyne, altså noe det går an å gjøre en gang i blant med lite biler på veien osv., men ikke til vanlig. I motsetning til tallene på feks. Passat BlueMotion som det går helt fint å oppnå i daglig bruk. Skuffende av BMW syns jeg, selv om det er åpenbart at det er mer kraft i BMW-motoren, men Passaten er også betydelig større. Dere som har prøvd dette, brukte dere "powerboks" eller chip/omprogrammering?
Fredrik Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 Det er nettopp det, Fredrik... Hvis man chipper fordi man føler at bilen er overanstrengt og ikke klarer det man vil ha den til å gjøre, så vil jeg tro man kan tjene litt på det, men for min del så går begge bilene våre "bra nok", men mye vil alltid ha mer, og da er det jo ikke fordi de ikke klarer å nå 100 på E18. Derfor har jeg vanskelig for å tro på noen stor forbruksgevinst. Syns 1eren ligger litt høyt kontra oppgitt. Jeg vet at vi klarer å kjøre den på oppgitte tall, men det er ikke realistisk kjøring i mine øyne, altså noe det går an å gjøre en gang i blant med lite biler på veien osv., men ikke til vanlig. I motsetning til tallene på feks. Passat BlueMotion som det går helt fint å oppnå i daglig bruk. Skuffende av BMW syns jeg, selv om det er åpenbart at det er mer kraft i BMW-motoren, men Passaten er også betydelig større.Dere som har prøvd dette, brukte dere "powerboks" eller chip/omprogrammering? Jeg har aldri følt behov for å chippe vår E46 318d Touring selv om den kun har 115 HK. Motoren har en helt flat momentkurve mellom 1750 og 2500 rpm der den yter 265 Nm og det er mer enn bra nok når 100 Km/t tilsvarer 2000 rpm i 5. gear. Nyere modeller med varianter eller etterkommere av denne originale M47 motoren har normalt enda mer fordelaktig effekt og/eller utveksling på gearene. Husk at motoren først yter 115 HK ved 4000 rpm så i praksis bruker man ikke mer enn 50-75% av denne effekten... og allikevel føles det godt nok. Dette skyldes selvfølgelig det relativt solide dreiemomentet samt hvordan momentet leveres jmf. hvordan trafikken faktisk går i et land som Norge. På den annen side ble jeg ikke overbevist da jeg kjørte f.eks E90 320d med 163 HK den første gangen. 6. gearet var for tungt for norske hastigheter og 5. gearet var for lett. 6. gearet er med andre ord ikke et rent overgear i relasjon til utvekslingen på vår E46 318d. Utvekslingen på vår BMW var dermed faktisk bedre tilpasset norske hastigheter. Her må man bare prøve seg frem til man finner en bilmodell man liker.
Werther Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 http://www.dinside.no/839216/saa-mye-dr ... e-egentlig "BMW 1-serie kommer også svært dårlig ut på LeasePlans statistikk, med et faktisk forbruk som ligger 26,8 prosent høyere forbruk enn oppgitt."
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 Hvordan er dataen til leasePlans samlet inn? Utfra de tallene de presenterer kan jeg heller si at BMW og Audi førere kjører mere aktivt og bruker de kreftene som er i bilen med et påfølgende høyere forbruk. Dette er en undersøkelse med alt for stor statistisk bias, det være seg kjøremåte, hvor det kjøres, dekkmerke, dekkdimensjoner m.m.
Gunnar Skrevet Juni 21, 2010 Forfatter Skrevet Juni 21, 2010 http://www.dinside.no/839216/saa-mye-drivstoff-bruker-de-egentlig"BMW 1-serie kommer også svært dårlig ut på LeasePlans statistikk, med et faktisk forbruk som ligger 26,8 prosent høyere forbruk enn oppgitt." Men 27% økning på 0.45l/mil er fortsatt kun 0.57l/mil, så det blir ikke så mye av det på så lave tall. Og det stemmer forøvrig ganske bra med opplevde tall hos oss. Det er jo fortsatt hyggelig, Audien ligger på over literen på den samme kjøringen (uten sammenligning forøvrig, siden det er en tyngre/større/sprekere bil med automat og firehjulstrekk).
Trollet_ Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 min 2000 530dat går på 0.56-0.62 ved normal langskjøring (orginal), dette med vinterhjula 205 bredde, har vært helt nede i 0.52 når jeg skulle måle hvor lite jeg klarte og bruke, 0.72-0.78 på blandet. Har aldri montert noe chip og målt forbruket, så litt OT men slenger det med likevel: Kjøpte nye dekk og felger, 265.30.19x10.5" fremme og 275.30.19x10.5" bak og fikk da et forbruk på 0.91 på langkjøring og 1.04 på blandet. Det er nettopp det, Fredrik... Hvis man chipper fordi man føler at bilen er overanstrengt og ikke klarer det man vil ha den til å gjøre, så vil jeg tro man kan tjene litt på det, men for min del så går begge bilene våre "bra nok", men mye vil alltid ha mer, og da er det jo ikke fordi de ikke klarer å nå 100 på E18. Derfor har jeg vanskelig for å tro på noen stor forbruksgevinst. Syns 1eren ligger litt høyt kontra oppgitt. Jeg vet at vi klarer å kjøre den på oppgitte tall, men det er ikke realistisk kjøring i mine øyne, altså noe det går an å gjøre en gang i blant med lite biler på veien osv., men ikke til vanlig. I motsetning til tallene på feks. Passat BlueMotion som det går helt fint å oppnå i daglig bruk. Skuffende av BMW syns jeg, selv om det er åpenbart at det er mer kraft i BMW-motoren, men Passaten er også betydelig større.Dere som har prøvd dette, brukte dere "powerboks" eller chip/omprogrammering? Ikke lurt og bruke Powerboks om du har automat da den fjerner moment-begrensningen som ligger i de tre første girene for og bevare kassa...
Ellingsen B. Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 Jeg har "chippet" mange biler og alle hos ESS. 118d, 120d, 320d, 325d,525d, 535d, 330cd m.m. Alle har vel fått snillere forbruk, men gassfoten har jo alltid blitt tyngere..merkelig nok så forbruket har vel egentlig økt Men det er alltid vært pengene syns jeg siden det er så mye å hente på BMW diesel motorene. De modellen jeg klart syns det har vært mest å hente på er 1'erne og 325d. 325d ble rett og slett skummel med 285hk og 600+ NM!
flobben Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 min får montert hartgetuning i nærmeste fremtid, og de lover ikke noe lavere forbruk. Eller som de sa, du KAN oppleve laverere forbruk Bjørn, merket du noe forskjell på 118d med og uten? er det stor forskjell? Du hadde kanskje ikke 136hk(143hk) versjonen?
-Roger- Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 Dere som har prøvd dette, brukte dere "powerboks" eller chip/omprogrammering? Bilen min ble omprogrammert. Opplevde også at den blåste mye mer sort røyk etter jeg chippet den. Så jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det med flere biler.
Ellingsen B. Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 min får montert hartgetuning i nærmeste fremtid, og de lover ikke noe lavere forbruk. Eller som de sa, du KAN oppleve laverere forbruk Bjørn, merket du noe forskjell på 118d med og uten? er det stor forskjell? Du hadde kanskje ikke 136hk(143hk) versjonen? Det var 122hk versjonen jeg bytta på og med bra resultat etter det kunden sa (fikk ikke prøvd denne selv), men Hans Petter jobbet med nytt program til nye 118d og mente det skulle være like bra resultat på de. Er en stund siden jeg var der sist så jeg vet ikke om han har fått ferdig program til 143hk motoren. Kompis leverer hvertfall program til nye motoren. Han holder til i Oslo og har chippet mange av nye 118d og 318d. Gir 35hk og 25% mer NM. Han tar 3500,- inkl mva. med garanti og alt det der..
Trollet_ Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 har fått pris på 11 500.- på min e39 530dat, da kjører de først en god tur med datamaskin for og lese ut verdier på alt av følere osv, for så og lage et nytt oppsett... kan da egentlig velge hvor mye man kan få justert, de sier de kan justere slik at man får masse hk og nm, men begrenser en del for og få en mer kjørbar bil samt bevare automatkasse og svartrøyk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå