Sjøbuse Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 har lurt på en ting en stnd nå. men glemt det hver gang jeg er innom bimmers. har 2 biler med forbruksmåler. når jeg kjører BMW`n og bremser på giret eller bare slipper gassen ned en bakke eller noe slikt så går forbruks nåla rett i bunn. på GSI`n så skjer det samme. det jeg da lurer på er om bilene faktisk bruker så lite drivstoff at målerne ikke teller noe som helst. eller bruker bilene så mye som det høres ut på turtallet?
Raggypants Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Jeg fikk spørsmål om dette på kjøreskolen og det riktige svaret er det som målerene dine viser. Grunnen er at når du renner ned en bakke på girene så er det bakken som triller bilen din nedover som igjen får drivverk og motor til å gå rundt av seg selv uten at bilen trenger å sprøyte inn bensin. Når du setter den i fri kan du se at måleren går litt opp. Det er fordi bilen må sprøyte inn litt bensin for å holde motoren i gang på tomgang. Edit: Som sagt gjelder dette i hovedsak innsprøytningsmotorer
Otis Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Dette gjelder da kun biler med injection, og ikke forgasser motorer.
Gunnar Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Fullt bensinkutt på motorbrems. Derfor lønner det seg ikke å sette bilen i fri i nedoverbakker (som mange gjør) så sant bakken er bratt nok til å holde farten oppe...
-Anders- Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Nå lærte jeg noe idag også! Har selv lurt på dette tidligere.
S.Arnesen Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Fullt bensinkutt på motorbrems. Derfor lønner det seg ikke å sette bilen i fri i nedoverbakker (som mange gjør) så sant bakken er bratt nok til å holde farten oppe... Hmmm, hvor lenge er bensinkuttet gjeldene tro? Motoren kan jo ikke ha bensinkutt i mange sekundene før maskinen får for dårlig smøring og alt går til helvette.
Morty999 Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 en motor får ikke smøring av bensinen.. og på motorbrems trenger den ikke bensin heller.. er ikke skadelig på noen måte..
Werther Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Man skulle tro folk var klar over dette med bensinkutt og motorbrems i bakker. Har jo vært vanlig i 25 år nå...
Ballder Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Fullt bensinkutt på motorbrems. Derfor lønner det seg ikke å sette bilen i fri i nedoverbakker (som mange gjør) så sant bakken er bratt nok til å holde farten oppe... Hmmm, hvor lenge er bensinkuttet gjeldene tro? Motoren kan jo ikke ha bensinkutt i mange sekundene før maskinen får for dårlig smøring og alt går til helvette. Det var på den tiden da opel fremdels trengte bly i bensinen det.
Der Barockengel Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Hmmm, hvor lenge er bensinkuttet gjeldene tro? Kommer helt an på hvor lang bakken er, det. Brukt riktig er forresten bensinkuttet en glimrende måte å oppnå pene forbrukstall på store biler; de er tunge nok til å trille av seg selv i selv slakke bakker.
Sjøbuse Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Skrevet Juni 27, 2010 men noe bensin må det da komme. hører jo motoren går.
Morty999 Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 det er tyngden på bilen som da "drar" motoren rundt.. den går ikke av seg selv.. prøv å skru av tenninga engang du ligger i en nedoverbakke.. da blir det ingen forskjell.. du kan merke litt når du setter på tenninga igjen, for da åpner tomgangsmotoren i 0,5 sek.. IKKE vri på starter (hakk 3) for da knaser det fært
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå