pkab88 Skrevet Juli 4, 2010 Skrevet Juli 4, 2010 Har et spørsmål vedrørende kjørekomforten i min BMW e39. Bilen er en 97 modell 523ia med M-sportsunderstell originalt. Dekkdim er 234-40-18 i alle hjørner, Dunlop SP Sport Maxx dekk (relativt dyre dekk). Bilen har gått ca. 240 000 med full servicebok og svært godt vedlikehold av både meg og alle tidligere eiere. Da jeg skulle bytte til nye dempere foran i fjor sommer, fikk jeg anbefalt Bilstein sine B6. Nå har jeg kjørt med disse i snart et år og må si de er helt sykt stive å kjøre med. Bilen er stiv som en gocart, og spesielt i vinter med -20 grader brukte jeg heller en annen bil pga. kjørekomforten i BMWen. Tenkte kanskje det ville bli bedre etterhvert, men det har det altså ikke blitt. Tok etter demper-byttet selvfølgelig 4-hjuls kontroll. Har ikke slått meg å stille spørsmål ved dette her tidligere, men fikk en pådriver da jeg for to dager siden prøvekjørte en 2003 530da. Denne bilen er utstyrt med M-tech II originalt og 235-40-18 foran og 265-35-18 bak. Til min store overraskelse var denne bilen vanvittig mye mer behagelig og myk å kjøre. Mitt spørsmål er dermed: Finnes det noe godt svar på hva som forårsaker min ulevelig stive bil, foringer/ endeledd osv, eller har andre her inne tilsvarende erfaring med Bilstein sine B6 ? Er det noen svært typiske grep som kan gjøres dersom kjørekomforten er betydelig svekket i en e39? Svar av typen, bytt til andre dempere (!) er i denne sammenheng lite produktive.
Otis Skrevet Juli 4, 2010 Skrevet Juli 4, 2010 Noen som bruker Bilstein B6 eller B12 kittet, har klaget over vannvittig harde dempere. Grunnen til dette er visstnok at de er defekt. De skal ikke være kjempeharde har jeg forstått. Om de er så harde som folk sier, så har jeg gjort en tabbe ved å bestille B12 kit.
Haug530D Skrevet Juli 4, 2010 Skrevet Juli 4, 2010 Har selv Bilstein B6 på min bil med Eibach fjærer å det er en drøm å kjøre med, har også 235/40 18 og 265/35 18. Men det er 2 typer men jeg husker ikke om det var B6 og B8 eller bare 2 typer av B6, det ene settet er vanlig lengde på demperne mens det andre er kortere å hardere dempere i.
Hpi Skrevet Juli 4, 2010 Skrevet Juli 4, 2010 Jeg kjører etter anbefaling fra e34_525tds med Bilstein B8 fremme på min E39 touring med M-tech fjærer og nivåregulering bak. Dette er de med kort stempel. Synes de er helt topp å kjøre med. Knall kombinasjon av komfort og bra kjøreegenskaper. Da jeg fikk satt de på i vinter i sprengkulda angret jeg litt for de slo endel i humper og de verste isklumpene men jeg antar det var en kombinasjon av at de var nye og at det var skikkelig kaldt ute. Ville ikke gått tilbake til originale M-Tech. Kjører med 235/40-18 fremme og 255/35-18 bak.
Rayb Skrevet Juli 6, 2010 Skrevet Juli 6, 2010 Nå vet jeg ikke hva du definerer som "helt sykt stiv" men i forhold til original dempere er bilstein noe stivere ja. Det jeg mistenker i ditt tilfelle er at demperene er ødelagt... jekk opp bilen, av med dekket og sjekk om de lekker olje.
Steinr Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Jeg har B6 på begge mine MB W211+W210 Sedan og er strålende fornøyd. På den gamle E240 W210 så fikk jeg senkefjærer med B6 dempere, enda jeg bestilte er kit. Da slo de ned i bånn i hver dump. Bilen var så lav at jeg ikke fikk kjørt jekken under uten å løfte den opp . Skiftet fjærer tilbake orginal fjærer og alt ble bra. Ble kvitt sofa følelsen som Mercedes på slitte dempere kan gi
ulriksen Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Nå vet jeg ikke hva du definerer som "helt sykt stiv" men i forhold til original dempere er bilstein noe stivere ja.Det jeg mistenker i ditt tilfelle er at demperene er ødelagt... jekk opp bilen, av med dekket og sjekk om de lekker olje. bilstein b6 er gass så du vil ikke se om de lekker vis de er defekte.
Zteinr Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 B6 er " gassdempere", dvs Oljedempere satt under trykk av gasskammer i støtdemperen, slik at oljen ikke bobler under hard belastning. Så en video på Youtube om dette..
Haug530D Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Nå vet jeg ikke hva du definerer som "helt sykt stiv" men i forhold til original dempere er bilstein noe stivere ja.Det jeg mistenker i ditt tilfelle er at demperene er ødelagt... jekk opp bilen, av med dekket og sjekk om de lekker olje. bilstein b6 er gass så du vil ikke se om de lekker vis de er defekte. Joda det vil du se, det lekker olje fra en av mine dempere fremme.
eilefsen Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Forundrer meg stadig at man klarer å svare på poster som er 3 år gamle uten at man har et spørsmål om akkuratt det samme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå