Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10002577

kommet over flere slike artikler de siste dagene, da kan vi jo bruke dem som et utgangspunkt for en diskusjon.

Er du for eller i mot salting av veier?

Kan begynne selv med å si at jeg syns noe salting er nødvendig pga talentløse sjåfører som utgjør en fare for folk, på en annen side så hater jeg det fordi det blir ofte brukt når det ikke trengs, samt det fører til rustdannelse på eldre biler, noe som er synd. Den verste ulempen er kanskje at elgen tiltrekkes av saltet, noe jeg har erfart flere ganger hvor jeg stopper 2-3 meter ved siden av elgen, i tillegg må jeg tute for å få den ut av kjørebanen.. så det er ikke mye trygt, dårlig sikt blir det også da slapset reflekterer lyset dårlig, for ikke å snakke om den depressive følselsen av dunkel og trist norsk infrastruktur/arkitektur i vintermørket, istedenfor eventyrlig vinterstemning. :roll: jeg mener at de bør få stussen i gir og begynne med den nye maisblandinga de har testa som visstnok skal funke bra, samt generelt bedre brøyting sånn at man slipper å salte i størst mulig grad. Har man en konstant strøm av biler på veien, så vil det blåse bort mye av snøen også, hvis man kan slippe salting, så GJØR det, det er tryggest, så slipper man episoder med broilere fra vestkanten i x5 som trur det er våt asfalt i den ene svingen hvor saltet ikke har fått festet seg enda...Har selv erfart at de har salta veibanen hvor det har vært flere cm med snø på veien, noe som gjorde veien vanvittig glatt i etterkant av saltinga, ikke mye optimalt vil jeg si.

your turn :)

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

For å si det på godt nordnorsk: Salting e nåkka førrbainna drit! Folk kan jo ikke kjøre på vinterføre lenger, fordi dem har blitt vant til at det ikke ligger snø på veiene lenger. I tillegg til at det saltes på nysnø slik at neste gang det kommer en liten kuldeperiode er det stålis på veiene. Mesta, eller hvem det nå er slags tullinger som driver med saltingen, har jo ikke det minste peiling på hverken logikk eller kjemi og det skaper livsfarlige veier halve vinteren. Hvis folk ikke tør å kjøre bilen sin på vinterveier, er det bare å selge den og begynne å ta bussen. For da har de ikke det talentet som skal til for å kunne kjøre bil uansett.

Skrevet

Helt klart imot salting. Det er som sagt tidligere her en dårlig løsning som drar med seg flere negative sider enn positive. Ble nevnt at elgen trekkes til viene pga saltet og det samme problemet finnes også om sommeren med sau og kyr. De ligger langs veiene og spiser salt gress fra vinterens salting. Er helt enig i de tidligere argumentene her. Få bort saltingen, brøyt snø oftere og sko bilene heller med litt bedre pigg enn de tegnestiftene som finnes i dag :roll:

Skrevet

Saltinga er helt bak Mål, de har saltet veiene de siste årene her oppe i Nord også, bilene ruster, veiene er sorte/grå, mer forurensing i form av veistøv og spyleveske, mer dekkslitasje og mer veislitasje.

Er også livsfarlig når det først fryser på og man tror det ikke er glatt... da er det bedre og kjøre på ordentelig snøsåle med gode piggdekk og VITE at det er glatt, for så og heller kjøre derretter. Synes også trafikkskolene burde ha mere fokus på glattkjøring enn det har, vil tro at et par timers isbanekjøring med rwd ville lært de fleste og rette opp/fårebygge kontra.

Folk som ikke kan gjøre på glatt underlag burde strengt tatt ikke hatt lappen...

Skrevet

Helt klart imot. Hadde de hatt mer kunnskap om hvor mye av vegnettet de ødelegger pga saltinga, tenker jeg de hadde sluttet rimelig kvikt #-o Hører jo stadig om ødelagt drikkevann og vegetasjon langs vegene. Vegsalt er noe skikkelig dritt!

Skrevet
  Tore Diesel skrev:
Mot!

Her oppe eg bor er det ikkje salting. og må bare si det er en fryd når det er snøføre, det er "men" slik som vinterene har vært (uten om i år og i fjor) har det vore veldig mye milde vintere med mye is, og da er det fryktlig mye sand.

da etter lange perioder med mye sand blir det både mye steinsprut og slitasje under dørlista.

Men er helt klart mot salting, huff. en tur nedover til byen så er bilen helt seig.

Skrevet

Jeg er også sterkt imot.

Salt medfører kun negative konsekvenser slik jeg ser det. Det er en stille aksept for at udugelige sjåfører skal kunne sirkle farlig rundt oss i trafikken, og med et hårspedd miste kontrollen over sine svære og bombesikre/trygge SUV'er så fort det er en liten flekk som ikke er saltet.

Selv kjører jeg konsekvent alle bakveier som ikke er saltet på vinteren. Ingenting er som å kjøre på hardpakket snø :)

Så har man også den store miljøskaden ved å slippe ut så mye salt (ennå jeg gir lang F i akkurat det i denne sammenheng).

Skrevet

Bare tull med salting, har flere arbeidskollegaer som har skiftet knekte fjærer, opphengskuler osv... hvor verkstedene er omtrent 100% sikker på at det er pga all saltingen, burde nesten sendt krav om erstatning til staten.

Når det er snø går det fint å kjøre uten å salte, hadde det vært klink is så hadde kanskje saltinga hadd en misjon.

Nei, nei å nei til Salting!

Skrevet

Her på Sørlandet salter de alltid noe inni h...... mye! :evil: Det er aldri så kaldt at de ikke kan salte så enten er det bløtt og pluss grader eller bare masse salt, som gjør at man ikke får gjort anna enn å vaske bilen! Jeg synes at salting er bare noe tull og tøys, de som ikke tør kjøre på glatte veier får ta bussen og heller være litt miljøvennlig de dagene de synes det er som værst. Jeg personlig har ikke noe i mot å kjøre på glatte veier, jeg kjører heller litt mer forsiktig enn å vaske bilen 5 ganger i uka. Dessuten så kjører de fleste mer forsikting når de vet at de kjører på glatt vei i stede for på noen strekninger som er saltet og andre ikke, da blir man jo helt forvirret. Så får heller de få idiotene her nede som kjører på sommerdekk året rundt koste på seg noen vinterdekk eller ta bussen :!:

Salting er jeg 100% imot, jeg ser ingen fordeler i det hele tatt med dette tullet som ødelegger bilene våre. De samme bilene vi betaler formuer for å kjøpe, eie og kjøre i dette dyre landet :x

Skrevet

Hvis det eneste negative med salt hadde vært en møkkete bil, så kunne jeg levd med det. Men det faktummet at salt egner seg dårlig og er direkte livsfarlig i minusgrader er verre å leve med.

Skrevet

Er det egentlig noen som er for salting?

På meg virker det som om alle fra miljøvernere til bil-entusiaster jobber aktivt for å få det fjernet - uten at det ser ut til å ha hjulpet nevneverdig. Dessverre.

Skrevet

Jeg jobber i Oslo og kjører ganske mange mil på E18 fra Asker til Oslo hver dag, ser med gru på den sinnsyke saltbruken at folk med null "feeling" for å kjøre bil kjører langt over evne pga det de tror er slapseføre - på piggfrie dekk.

Må si meg som en kraftig motstander av salting,da det virker som de prøver å spare penger på budsjettene ved å heller kjøre saltbilen 1-2 ganger med tonnevis av driten,fremfor å brøyte veien.

På snø vet du hav du får, det er bare å se an gradestokken,iskald snø er jo ganske lett å kjøre på - god friksjon. Våtere snø er glattere,men å salte den ned gjør jo bare at den delvis forsvinner mens den blir hardkjørt andre steder. Så er stålisen og vaskebrettene der neste gang det blir skikkelig kaldt.

Bilene får jo også halvert levetiden sin (les motor's rapporter fra i vinter) og gamle biler kan jo nesten ikke brukes,om du vil ha dem på veien noen år til. :(

Slutt med driten,særlig på østlandet! Så får heller de idiotene som tror de kan holde samme hastighet sommer som vinter i audi a6 quattroene sine og alle SUV-kjerringene enten lære seg å kjøre bil,eller kjøre kollektivt!

Skrevet

Angående smartasses i Audi quattro har jeg faktisk en morsom observasjon;

På julaften 2009 var jeg på vei innover på E18 til sandvika i rimelig mye snø,for dem som husker - det snødde non stop i flere dager.

På den siden av E18 som leder ut av byen,så jeg ved den nye avkjøringen til Ikea slependen en A6 som hadde dratt av på avkjøringsrampa,hoppet over/på og tatt med seg et stort veiskilt,deretter planta bilen godt nedi snøfonna i skråningen under brua. :D

Han sto og så på at viking særdeles hardt prøvde å dra bilen ut derfra.

Enkelte tror visst at hvis bare bilen er dyr nok,kan den kjøres uten tanke på fysikkens lover..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...