Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har varianten med 115Hk, 260Nm fra 1750-4250. Ifølge tekniske spesifikasjoner.

Føles rimelig sterk på lave turtall, men ikke inspirerende over 3000. :)

Motoren yter originalt 115 HK ved 4000 rpm og 260 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Dette er forøvrig temmelig identisk med M47D20 motoren i den første E46 318d versjonen som jeg har (ikke common-rail). Min motor yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Jeg har ikke chippet motoren og så langt har både motor og turbo fungert perfekt i over 250000 Km (vi har hatt bilen siden den var praktisk talt ny). Clutch, svinghjul og EGR ventilen måtte byttes ved ca. 200000 Km. LMM og/eller dyseproblemer har jeg aldri hatt.

• 2 weeks later...
  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tenkte bare å hive meg på dette med box eller ikke. Har en 2008 318d som jeg monterte box i og den funker helt perfekt. Flere fordeler med denne. Kan slås av og på med fjernkontroll under kjøring. Kan jo være kjekt hvis behovet melder seg. En annen sak er at den kan flyttes fra en bil til en annen og omprogrammeres med usb og fil fra leverandør. :D

Skrevet
Jeg har varianten med 115Hk, 260Nm fra 1750-4250. Ifølge tekniske spesifikasjoner.

Føles rimelig sterk på lave turtall, men ikke inspirerende over 3000. :)

Hvor har du de tallene fra?

Hvis den har 260Nm ved 4250rpm, så har den også 155hk ved 4250rpm, så det tror jeg ikke stemmer. Ganske sikker på at momentkurva stuper før 4250rpm.

Og at BMW har strupa den kun på topp (som du skrev i et annet innlegg) stemmer jo heller ikke, ettersom en 118d har 300Nm, og dermed også mer effekt i hele registeret.

Skrevet

hjelper lite å linke til hartge sin side med all tuning til e90 ;)

men ettersom du har facelift (og 143hk?) har du nok en "box".

dog kan ikke boxene til hartge nødvendigviis helt sammenlignes med anre billig varianter..

Skrevet
Jeg har byttet noen kasser på m57.. det er absolutt et problem å være obs på, men ikke slik at det er dømt til å havarere. Jeg har en 2001 530da selv, mappet til 240ish. Denne har blitt kjørt slik i over 60 000km (nå står telleren på 230) og fungerer helt fint. Det hører med at den har gått mesteparten av dette i tyskland, og at jeg er ganske bevisst på hvordan jeg bruker den. Det betyr ikke at den ikk blir misbrukt/tuktet.. for det blir den, så til de grader.

Sparker litt liv i denne gamle tråden igjen, vet du hvor mye hester/moment det er mulig å ta ut av M57D30 motoren i E39? Ser da helt bort fra girkassebegrensninger og slikt. Har du nådd taket for motoren med 240hk@500nm eller kan du skvise litt til å likevel få det til å holde?

Skrevet

jeg har et oppsett for "vanlige kunder" som gir 245 og 500.

Det er mulig å dra ut mer av denne motoren, problemet er at det fort blir veldig kostbart. Jeg jobber med en "middels" dyr løsning som vil kunne gi 260 ca... men det er fremdeles vanvittig dyrt å få de siste 15hk.. men kommer tilbake til det ut i neste år. foreløpig er det 245/500 som er grensa..

• 5 months later...
Skrevet

Blåser litt liv jeg også her.. Er det noen som har chippet BMW 116d 90hk gjennom OBD eller Box? Som nevnt tidligere i tråden så måtte det utvikles ny programvare, men det er jo en stund siden nå.. Men hadde uansett vært flott om noen har konkrete erfaringer med nettopp dette:)

• 1 year later...
Skrevet

Blåser litt liv i tråden her.

Har vært inaktiv på forumet lenge, da interessen for Bimmeren dalte. Naturlig nok når det ikke er/var enkelt å "tukle" med ECU/maps slik det er med B-Kingen.

:)

Jeg må bare først gi kudos til TRF-Racing som i andre tråder viser sin kompetanse på området. :)

Har blitt tipset av en kollega med Z4 tunet med kompressor fra ESS tuning og ringte de idag.

Og dessverre (slik TRF-Racing påpeker i flere tråder hvor folks spør om tune av nyere BMW'er med EDC17):

ECU *må* ut og settes i "boot mode" (= "sprette opp" boks) for å legge inn nye maps.

Dette kommer jeg nok til å gå for i nær fremtid uansett da jeg akter å beholde bilen.

Da kommer også partikkelfilter til å bli fjernet til fordel for en "down pipe".

Ifølge ESS legger de inn map tilsvarende ytelsene til en "120D" dvs 180hk, noe jeg synes høres helt greit ut. :)

Hvorfor andre "nøyer seg" med rundt 145-150hk kan jeg pt ikke se noe godt svar på, da f.eks. 116d/118d rent motormessig (deler) er dønn like.

120d har annen turbo/dyser, men samme pumpe skal jeg tro realoem.com.

Skrevet
Blåser litt liv i tråden her.

Har vært inaktiv på forumet lenge, da interessen for Bimmeren dalte. Naturlig nok når det ikke er/var enkelt å "tukle" med ECU/maps slik det er med B-Kingen.

Jeg må bare først gi kudos til TRF-Racing som i andre tråder viser sin kompetanse på området. :)

Har blitt tipset av en kollega med Z4 tunet med kompressor fra ESS tuning og ringte de idag.

Og dessverre (slik TRF-Racing påpeker i flere tråder hvor folks spør om tune av nyere BMW'er med EDC17):

ECU *må* ut og settes i "boot mode" (= "sprette opp" boks) for å legge inn nye maps.

Dette kommer jeg nok til å gå for i nær fremtid uansett da jeg akter å beholde bilen.

Da kommer også partikkelfilter til å bli fjernet til fordel for en "down pipe".

Ifølge ESS legger de inn map tilsvarende ytelsene til en "120D" dvs 180hk, noe jeg synes høres helt greit ut. :)

Hvorfor andre "nøyer seg" med rundt 145-150hk kan jeg pt ikke se noe godt svar på, da f.eks. 116d/118d rent motormessig (deler) er dønn like.

120d har annen turbo/dyser, men samme pumpe skal jeg tro realoem.com.

Er vel litt småting utenom også, som helt annen clutch, samt at 120d har egen oljekjøler hvis jeg ikke husker helt feil.

Ellers er jo det meste likt :-)

Downpipe kan anbefales, både for lyd og bunndrag :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...