Alpejohn Skrevet Oktober 23, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2010 Her ser dere resultatet av å kjøre i ca 3 mnd med dårlige "knirkeforinger" på min Touring, det har ikke vært noe grisekjøring, kun vanlig gubbekjøring, dekka er 235/45x17 altså original dimm til E39. Framdekka er like fine men bakdekka er helt slutt og dette er dekk som var helt nye for ca 3 mnd siden Er det begge bakdekka det der? Eller kun det som er helt utslitt? Jeg har fått en knirkelyd på min nå, men klarer ikke og bestemme meg om den kommer fra front eller bak Har montert poly i kasterstaga, og høres ofte ut som det kommer fremme fra, men av og til blir jeg veldig usikker. Bytta bærekulene bak før sommeren, men det var KOED sine, og så kom jeg over en som sa at dem varte kun en sesong så var dem utslitt.. Så jeg vet ikke
Tom K Skrevet Oktober 23, 2010 Skrevet Oktober 23, 2010 Det til høyre er bakdekk, det venstre er framdekk, har vel kjørt kanskje 600 mil med de, begge bakdekka er helt utslitt pga dårlige foringer
Alpejohn Skrevet Oktober 23, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2010 Det til høyre er bakdekk, det venstre er framdekk, har vel kjørt kanskje 600 mil med de, begge bakdekka er helt utslitt pga dårlige foringer Mine og er utslitt over hele flata, men jeg vil tro jeg har hatt for mye luft da Men det er bærekulene du mener? Er ikke det på innersiden det vil vise da? Og ikke over hele dekket?
Tom K Skrevet Oktober 23, 2010 Skrevet Oktober 23, 2010 min bil var så lealaus i rompa så det kjentes ut som om det var 4hjulsstyring på den hehe, flytta hjulet over en cm alle veier når jeg jekka opp bilen og pressa litt med brekkjern på foringene. Hadde bilen på verksted og fikk bytta "yttre nedre bærearmsforinger" på begge sider så nå er bilen god å kjøre igjen, betalte 4177,- kroner hos Mekonomen for jobben, da var foringer inkludert, selve jobben kosta 2475,-
Alpejohn Skrevet Oktober 23, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2010 min bil var så lealaus i rompa så det kjentes ut som om det var 4hjulsstyring på den hehe, flytta hjulet over en cm alle veier når jeg jekka opp bilen og pressa litt med brekkjern på foringene.Hadde bilen på verksted og fikk bytta "yttre nedre bærearmsforinger" på begge sider så nå er bilen god å kjøre igjen, betalte 4177,- kroner hos Mekonomen for jobben, da var foringer inkludert, selve jobben kosta 2475,- Hm, det hørtes ikke bra ut
Alpejohn Skrevet Juni 21, 2011 Forfatter Skrevet Juni 21, 2011 Hei igjen, dekk slitere Har nå kjørt på de orginale 17" felgene mine, med 235/45 siden påske. Med andre ord, høyre bakhjul er helt utslitt på innersiden, samt utslitt over hele flaten, venstre bakhjul er slitt på innersiden, men ikke like mye som høyre, det hjulet er og slitt mye over hele flaten. Kjenner dette gjør meg litt forbanna, da BMW sjekka hele understellet, før jeg tok hjulstilling hos dem, og med 265 bakhjula skylda dem på breie hjul, men det er jo like gale enda, med en "standard" dim. Dem sa at verdien var akkurat innenfor grensen, med andre ord så var der ikke mer og justere på, og da lurer jeg: -Vil det si at foringa i "bærearmen" (den øvre der du justerer vinkelen) er dårlig, så den ikke klarer og justere mer? -Og vil det hjelpe og bytte disse bærearmene, vil det gi litt mer justeringsmuligheter? Jeg ville jo tro det, for det MÅ jo gå and og justere mer en AKKURAT på millimeteren? Gamlingen har hatt samme 235 45 17" dekka sine nå i et par år, og viser ikke tegn til noe særlit slitasje innvendig Kulene i bunn er bytta, så da gjennstår det vel bare bærearmene som har noe med dette og gjøre? Spissingstaget på den siden som sliter mest er også byttet. Noen som har noen gode tips til en desperat innersliter? Fredrik
gregus Skrevet Juni 21, 2011 Skrevet Juni 21, 2011 Hei igjen, dekk slitere Har nå kjørt på de orginale 17" felgene mine, med 235/45 siden påske. Med andre ord, høyre bakhjul er helt utslitt på innersiden, samt utslitt over hele flaten, venstre bakhjul er slitt på innersiden, men ikke like mye som høyre, det hjulet er og slitt mye over hele flaten. Kjenner dette gjør meg litt forbanna, da BMW sjekka hele understellet, før jeg tok hjulstilling hos dem, og med 265 bakhjula skylda dem på breie hjul, men det er jo like gale enda, med en "standard" dim. Dem sa at verdien var akkurat innenfor grensen, med andre ord så var der ikke mer og justere på, og da lurer jeg: -Vil det si at foringa i "bærearmen" (den øvre der du justerer vinkelen) er dårlig, så den ikke klarer og justere mer? -Og vil det hjelpe og bytte disse bærearmene, vil det gi litt mer justeringsmuligheter? Jeg ville jo tro det, for det MÅ jo gå and og justere mer en AKKURAT på millimeteren? Gamlingen har hatt samme 235 45 17" dekka sine nå i et par år, og viser ikke tegn til noe særlit slitasje innvendig Kulene i bunn er bytta, så da gjennstår det vel bare bærearmene som har noe med dette og gjøre? Spissingstaget på den siden som sliter mest er også byttet. Noen som har noen gode tips til en desperat innersliter? Fredrik På gamlingens E61 var det samme problem. Slitasje på høyre bakhjul, blankslitt på 3000 km, originaldimensjon 245/40 18. Der ble det foretatt firhjulskontroll av BMW-forhandler uten at de fant noe galt, men etter at det nye dekket også hadde samme slitasjegrad etter kort tid ble det bytta en foring eller to i bakhjulsopphenget, og problemet var løst. Husker ikke i farta hvilken foring dette var, men problemet virker jo svært likt ditt problem til tross for at det er E39, så jeg kan sjekke det opp hvis du ønsker det?
Alpejohn Skrevet Juni 21, 2011 Forfatter Skrevet Juni 21, 2011 Hei igjen, dekk slitere Har nå kjørt på de orginale 17" felgene mine, med 235/45 siden påske. Med andre ord, høyre bakhjul er helt utslitt på innersiden, samt utslitt over hele flaten, venstre bakhjul er slitt på innersiden, men ikke like mye som høyre, det hjulet er og slitt mye over hele flaten. Kjenner dette gjør meg litt forbanna, da BMW sjekka hele understellet, før jeg tok hjulstilling hos dem, og med 265 bakhjula skylda dem på breie hjul, men det er jo like gale enda, med en "standard" dim. Dem sa at verdien var akkurat innenfor grensen, med andre ord så var der ikke mer og justere på, og da lurer jeg: -Vil det si at foringa i "bærearmen" (den øvre der du justerer vinkelen) er dårlig, så den ikke klarer og justere mer? -Og vil det hjelpe og bytte disse bærearmene, vil det gi litt mer justeringsmuligheter? Jeg ville jo tro det, for det MÅ jo gå and og justere mer en AKKURAT på millimeteren? Gamlingen har hatt samme 235 45 17" dekka sine nå i et par år, og viser ikke tegn til noe særlit slitasje innvendig Kulene i bunn er bytta, så da gjennstår det vel bare bærearmene som har noe med dette og gjøre? Spissingstaget på den siden som sliter mest er også byttet. Noen som har noen gode tips til en desperat innersliter? Fredrik På gamlingens E61 var det samme problem. Slitasje på høyre bakhjul, blankslitt på 3000 km, originaldimensjon 245/40 18. Der ble det foretatt firhjulskontroll av BMW-forhandler uten at de fant noe galt, men etter at det nye dekket også hadde samme slitasjegrad etter kort tid ble det bytta en foring eller to i bakhjulsopphenget, og problemet var løst. Husker ikke i farta hvilken foring dette var, men problemet virker jo svært likt ditt problem til tross for at det er E39, så jeg kan sjekke det opp hvis du ønsker det? Ja det hadde vært supert om du kunne gjort det! Tror jeg blir og bytte bærearmene snart uansett, bare så det er gjort, og se om det blir noe forskjell. På forhånd tusen takk! Fredrik
TheEspenK Skrevet Juni 22, 2011 Skrevet Juni 22, 2011 Hei alle. Følger bra intresert med her, vurderer e39 touring selv. Bare en teori men en ting som jeg tenker pa. Touringen er oppimot 100kg tyngre enn sedanen! iflg carfolio.com veier 02 530dT 1820kg Ser du bilen fra siden ligger den mer eller mindre pa rompa, ville det hatt noe for seg a senket den litt fremme + mer negativ camber foran???????????????? Tenkte mer jevn fordeling av vekten, ser ut for meg som bilen rir pa rompa orginalt Men igjen, tenkte hoyt egentlig Beklager Aer og Oer, skjedd no med tastaturet, skjonner ikke data. Et bilde jeg fant fra siden
Alpejohn Skrevet Juni 22, 2011 Forfatter Skrevet Juni 22, 2011 Hei alle. Følger bra intresert med her, vurderer e39 touring selv. Bare en teori men en ting som jeg tenker pa. Touringen er oppimot 100kg tyngre enn sedanen! iflg carfolio.com veier 02 530dT 1820kg Ser du bilen fra siden ligger den mer eller mindre pa rompa, ville det hatt noe for seg a senket den litt fremme + mer negativ camber foran???????????????? Tenkte mer jevn fordeling av vekten, ser ut for meg som bilen rir pa rompa orginalt Men igjen, tenkte hoyt egentlig Beklager Aer og Oer, skjedd no med tastaturet, skjonner ikke data. Et bilde jeg fant fra siden Hei, Det er ikke tilfelle på min vertfall, den er hakket lavere fremme, orginalt
nimitz Skrevet Juni 22, 2011 Skrevet Juni 22, 2011 Ser at det er stortsett slitasje på innsiden av bakdekk som er problemet i denne tråden. Hos meg er det omvendt. Har en større slitasje på utsiden av dekkbanen på begge bakdekkene. Er m-tech understell, men jeg har nettopp byttet ut forran og bak til standar fjærer/dempere. Kjører på 235/45 17.
Alpejohn Skrevet Juni 22, 2011 Forfatter Skrevet Juni 22, 2011 Ser at det er stortsett slitasje på innsiden av bakdekk som er problemet i denne tråden. Hos meg er det omvendt. Har en større slitasje på utsiden av dekkbanen på begge bakdekkene. Er m-tech understell, men jeg har nettopp byttet ut forran og bak til standar fjærer/dempere. Kjører på 235/45 17. Jeg ser nå at det er litt slitt hos meg på utsiden også bak på venstre side, men vet ikke om det har kommet sammen med jevn slitasje over hele dekket, men en god del mer på innsiden. Siden du har hatt m-tech understell, og byttet til standard så kan de vel tenkes at den bøyer dekka utover i stedenfor, siden den er justert utover en del pga den var så lav før. Tipper det ordner seg om du tar hjulstillings kontroll
nimitz Skrevet Juni 22, 2011 Skrevet Juni 22, 2011 Vel, har bare kjørt noen km siden jeg byttet fjærer. Slitasjen kom med m-tech fjærene.
gregus Skrevet Juni 23, 2011 Skrevet Juni 23, 2011 Hei igjen, dekk slitere Har nå kjørt på de orginale 17" felgene mine, med 235/45 siden påske. Med andre ord, høyre bakhjul er helt utslitt på innersiden, samt utslitt over hele flaten, venstre bakhjul er slitt på innersiden, men ikke like mye som høyre, det hjulet er og slitt mye over hele flaten. Kjenner dette gjør meg litt forbanna, da BMW sjekka hele understellet, før jeg tok hjulstilling hos dem, og med 265 bakhjula skylda dem på breie hjul, men det er jo like gale enda, med en "standard" dim. Dem sa at verdien var akkurat innenfor grensen, med andre ord så var der ikke mer og justere på, og da lurer jeg: -Vil det si at foringa i "bærearmen" (den øvre der du justerer vinkelen) er dårlig, så den ikke klarer og justere mer? -Og vil det hjelpe og bytte disse bærearmene, vil det gi litt mer justeringsmuligheter? Jeg ville jo tro det, for det MÅ jo gå and og justere mer en AKKURAT på millimeteren? Gamlingen har hatt samme 235 45 17" dekka sine nå i et par år, og viser ikke tegn til noe særlit slitasje innvendig Kulene i bunn er bytta, så da gjennstår det vel bare bærearmene som har noe med dette og gjøre? Spissingstaget på den siden som sliter mest er også byttet. Noen som har noen gode tips til en desperat innersliter? Fredrik På gamlingens E61 var det samme problem. Slitasje på høyre bakhjul, blankslitt på 3000 km, originaldimensjon 245/40 18. Der ble det foretatt firhjulskontroll av BMW-forhandler uten at de fant noe galt, men etter at det nye dekket også hadde samme slitasjegrad etter kort tid ble det bytta en foring eller to i bakhjulsopphenget, og problemet var løst. Husker ikke i farta hvilken foring dette var, men problemet virker jo svært likt ditt problem til tross for at det er E39, så jeg kan sjekke det opp hvis du ønsker det? Ja det hadde vært supert om du kunne gjort det! Tror jeg blir og bytte bærearmene snart uansett, bare så det er gjort, og se om det blir noe forskjell. På forhånd tusen takk! Fredrik Tok litt tid, men fant ut at det ble byttet nedre kuleforinger. Det var visst tett på umulig å se at disse var slitt uten å demontere. Du kan jo sjekke om du har disse, så er det i hvert fall verdt et forsøk å sjekke om de evt er slitt.
DannyRS Skrevet Juni 23, 2011 Skrevet Juni 23, 2011 Alpejohn, du tok 4hjulskontroll med vinterdekka? Vet ikke om det har noe å si, men det hadde kanskje vært en idé å tatt kontrollen/justeringa med de store felgene montert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå